ns V2 37 den bijvoorbeeld een x-aantal guldens per m2 verharding of een x-aantal guldens per m2 groen uitge trokken? Als dit laatste het geval is - die indruk hebben wij - kan men hooguit zeggen dat de norm so ber algemeen geldend is, maar niet de norm doelmatig algemeen geldig is. Men zou immers kunnen zeg gen dat in een stadsvernieuwingsgebied, dat in het algemeen erg dichtbebouwd is, de gebruiksintensiteit van de verharding en het groen aanzienlijk hoger ligt dan die in de nieuwbouwwijken. Met andere woorden: Het zou gerechtvaardigd zijn voor de aanleg en het onderhoud van de verharding en het groen in stadsvernieuwingsgebieden een hogere norm aan te houden. Ik wil het college vragen wat zijn visie op deze problematiek is. Bovendien wil ik vragen of het college bereid is in de Commissie voor Open bare Werken over dit punt te discussiëren. De heer Boelens: Punt 132. Een integratie van materieel- en personeelsinzet ten behoeve van het groenonderhoud door de Dienst Sport en Recreatie en de Plantsoenendienst kan onzes inziens leiden tot een efficiëntere aanpak. Het college is niet voornemens daartoe voorstellen te doen en onze fractie wenst derhalve een uitspraak van de raad hierover en claimt daarom dit punt. De heer Bron: Degene die vraag 130 heeft gesteld is niet aanwezig. Het is niet aan mij om vragen te beantwoorden, maar ik wil wel opmerken dat het herstellen van de verlichting tussen de Nynke van Hichtumwei en het winkelcentrum Westeinde inmiddels is gebeurd. Zoals men waarschijnlijk weet, werkt onze fractie met wijkcontactpersonenDe laatste tijd wordt ik vaak benaderd door bewoners van Westeinde die klachten hebben over de bouw bij Swettehiem. Ten gunste van die bouw is een openbaar wandelpad tijdelijk uit de roulatie genomen evenals een stuk speelterrein, maar daarover gaan niet de grootste klachten. Die gaan over de bouwweg die is aangelegd tussen het onlangs gebouwde wijkgebouw en het bouwterrein. De weg kruist hetzelfde wandelpad dat zojuist werd genoemd in verband met de verlichting. Het blijkt nu dat gedurende een groot deel van het jaar, vooral de natte perioden, de weg tussen de reeds genoemde Nynke van Hichtumwei en het winkel centrum Westeinde niet begaanbaar is. Mijn vraag is of in verband met de werkzaamheden a. toestem ming is gegeven het wandelpad aan zijn functie te onttrekken en b. de bouwer verplicht is de bouwweg regelmatig op te schonen teneinde het normale verkeer doorgang te kunnen laten vinden. De heer Geerts (weth.): Bij de vraag van mevrouw Jongedijk over het Kerkepad in Huizum heb ik even achterom gekeken naar mijn medewerkers en die hebben mij verteld dat het een fiets- en voetpad schijnt te worden. De heer Timmermans heeft gezegd dat hij als antwoord op vraag 133 niet meer heeft gekregen dan het antwoord: de goede norm. Ik wil het antwoord wel wat verder uitwerken. Wij praten niet voor de eerste keer over deze materie. Wij hebben begin 1982, ook in de commissies, uitgebreid gesproken over de richtlijnen Spelen en Groen in Stadsvernieuwingsgebieden. Daar is een nota van en die wil ik de heer Timmermans straks graag geven zodat hij zich helemaal op de hoogte kan stellen van de discussie. In de discussie zijn uitspraken gedaan over onderhoudskosten want daarvoor bestaan geen normen in het kader van de ISR. De gemeente kan haar eigen onderhoudsnormen vaststellen. De afdeling Plantsoenen van de DSO heeft het vorige jaar die notitie opgesteld. De hierin opgenomen eenheidsprijzen zijn afge leid van de zogenaamde IMAG-normen. IMAG betekent: Instituut Mechanisatie Arbeid en Gebouwen te Wageningen. Het Imag heeft deze normen opgesteld aan de hand van praktijkgegevens van verschil lende gemeenten. Afhankelijk van de inrichting van een gebied resulteert hieruit een bedrag per m2 straatoppervlakte. De Commissie voor Openbare Werken is in april 1982 akkoord gegaan met de conclu sies uit deze nota. Dit houdt in dat wordt uitgegaan van een inrichting die in deze nota alternatief II wordt genoemd en daarbij wordt dan een overzicht gegeven van normbedragen, die worden toegepast minus 20%. Wij doen het dus nogal goedkoop. In stadsvernieuwingsgebieden is een bedrag van 1,96 per m2 straatoppervlak beschikbaar aan onderhoud. Deze norm heeft alleen betrekking op groenvoorzie ningen in verhard gebied. Groenvoorzieningen van groter formaat zijn begrepen onder de in het be leidsplan genoemde post Onderhoud Plantsoenen. De hiervoor gehanteerde onderhoudsnorm per hectare, te weten ongeveer 33.000,voor plantsoenen en 24.000,voor bosplantsoenen, is afgeleid van de door mij eerder genoemde IMAG-normen en deze bedragen worden bepaald door het aantal hectares plantsoenen te delen op het beschikbare onderhoudsbudget. Dit is alles wat ik over de normen voor on derhoud van groen kan meedelen. Nadere gegevens staan piekfijn uitgewerkt in de genoemde nota en ik wil de heer Timmermans vragen daarvan kennis te nemen. Van CDA-zijde wordt er kort en bondig aangekondigd dat men het punt van de integratie van mate rieel- en personeelsinzet ten behoeve van het groenonderhoud door de DSR en Plantsoenendienst wil claimen. Wij hebben op de vraag geantwoord dat er kort geleden al onderzoek gepleegd is naar een dergelijke integratie en dat de uitkomst van dat onderzoek was dat het geen zinvolle zaak was. Ik zal de argumenten die tot dat standpunt hebben geleid niet opsommen, maar het is wel duidelijk dat het on derzoek in die richting leidde en dat dat het huidige standpunt van het college heeft bepaald. De heer Bron heeft naar voren gebracht dat in Westeinde wat overlast wordt aangericht door bouw- verkeer dat naar Swettehiem gaat. Ik moet zeggen dat ik de situatie daar ter plaatse niet ken, maar in het algemeen is het zo dat bouwverkeer nooit dusdanige overlast mag veroorzaken, tenzij het niet ver- hinderbaar is, dat mensen niet meer normaal hun gang kunnen gaan. Zonder dit probleem te willen af schuiven moet ik echter constateren dat het hier om bouwgrond van Kats gaat en dat de verantwoorde lijkheid voor de overlast dan ook daar ligt. De Voorzitter: Mag ik u vragen mijnheer Boelens waarover u een uitspraak van de raad wilt heb ben? Ik kan mij niet voorstellen dat u de raad een uitspraak wilt laten doen dat de diensten bij elkaar moeten De heer Boelens: Naar mijn idee is het zeer duidelijk, mijnheer de voorzitter. Het vorige jaar heb ben wij ditzelfde punt aangeroerd. De voorzitter en de wethouder hebben ons toen toegezegd het punt in de betreffende commissie te brengen. Dat is niet gebeurd. Onlangs hebben wij een voorstel in de raad gehad dat onder andere ten dele op dit punt betrekking had. Daarom houden wij het gestand. (De Voorzitter: Ik neem aan dat u niet zover gaat dat u de raad vraagt uit te spreken dat de diensten bij el kaar moeten.) Dat heb ik niet gevraagd. Ik heb helemaal niets gevraagd over het bij elkaar voegen van diensten of afdelingen van diensten. Ik heb alleen gezegd dat naar onze mening een integratie van de inzet van materieel en personeel bij de Dienst Sport en Recreatie en de Plantsoenendienst waarschijnlijk kan leiden tot een efficiëntere aanpak. Of afdelingen bij elkaar moeten of anders moeten worden geor ganiseerd, willen wij graag van het college horen, maar tot nu toe heeft het college geen pogingen on dernomen ons hierover enige duidelijkheid te verstrekken. H. Verkeer en Vervoer. Punten 134 t.e.m. 140. De heer Timmermans: De bedoeling van vraag 137 was niet of er geld bij moest maar of 10.000,op jaarbasis wel voldoende zou zijn en daarop is geen antwoord gekomen. Een andere opmerking gaat over punt 140. Wij stimuleren in deze gemeente het gebruik van de fiets, met name als men in de binnenstad moet zijn. Er moet echter worden geconstateerd dat men met de thans in gebruik zijnde fietsenstandaards maar moeizaam uit de voeten kan, zeker wanneer de fietsen zijn voorzien van fietstassen. Op onze vraag of het college bereid is te bevorderen dat voor de onder linge afstand van openbare fietsenstandaards een grotere maat wordt aangehouden dan tot nu toe gebrui kelijk wordt geantwoord dat dat verhoudingsgewijs hoge kosten met zich mee zal brengen. Als wij ech ter weten dat wij, als het gaat om parkeerplaatsen voor auto's, keiharde normen hanteren - wij houden een bepaald aantal vierkante meters aan want er moet probleemloos in- en uitgereden kunnen worden om vooral geen krasje op een andere auto te veroorzaken -, als wij ook weten dat een nieuw aangelegde parkeerplaats voor een auto ongeveer 10.000,kost en daar wordt niet over gepraat, dan zou ik graag willen weten wat de verhoudingsgewijs hoge kosten zijn om wat betere en aangenamere fietsen standaards in de binnenstad te plaatsen. De heer Sterk: Punt 136 gaat over de bouw van een fiets-voetgangersverbinding tussen Cammingha- buren en de Hemrik. Het college zegt dat begin 1984 met de uitvoering van de verbinding zal worden begonnen. Ik moet u echter zeggen dat het velen zeer welkom zou zijn als die verbinding er eerder zou kunnen komen. Op het industrieterrein de Hemrik is namelijk een zeer groot bedrijf gehuisvest waarvan een groot aantal werknemers in Camminghaburen woont. Deze mensen houden, zoals zoveel anderen, erg veel van fietsen, maar zij moeten nu toch wel erg ver omfietsen en het zou daarom zeer plezierig zijn als met de uitvoering van de verbinding wat eerder zou kunnen worden begonnen. De heer De Beer: Ik ben enigszins getroffen door het briljante antwoord op vraag 139, namelijk dat de gedachten van het college over het realiseren van een bewaakte fietsenstalling uitgaan naar een plaats in de binnenstad. Ik zou nog graag willen weten of de wethouder ook een termijn kan noemen waarbinnen een en ander kan worden behandeld. De heer Ten Hoeve: Vraag 135 gaat over enkele projecten die zullen worden uitgevoerd in het ka der van het fietspadenplan. De verbetering van het Vliet is een van die projecten. Op zich heb ik er

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 20