2W
zijde van Het bestuur van het MCL meegedeeld dat de afgekondigde bouwstop, voor zover het op dit
moment is te overzien, geen nadelige gevolgen voor Leeuwarden zal hebben. Dit zegt echter nog niets
over het exacte tijdstip van de realisatie van de nieuwbouw. Dat tijdstip is nog evenmin bekend als
daarvoor.
De vraag van mevrouw Wielinga kan ik niet beantwoorden, want ik heb op dit moment geen cijfers
ter beschikking over de zuigelingensterfte in Leeuwarden. Ik wil mevrouw Wielinga echter graag toe
zeggen dat wij een en ander zullen uitzoeken en dat wij haar daarover nadere mededelingen zullen
doen.
B. Diversen.
De hear Jansma: Fraach 305 giet oer de drugshelpferliening en -previnsje. Oanheakjend derby wo:
ik opmerke dat der ferline wike yn in pear kranten stie dat it CAD eins in sintrum foar krisisopfang fan
ferslaafden yn Fryslan hawwe wol en dat men as fêstigingsplak Ljouwert foar kar nimt. Dit berjocht wie
foar my betreklik nij. Leit it yn de bedoeling dit sintrum aanst oan te heakjen by it Ljouwerter sikehus
of hat men hjir oare plannen mei? Stiet it kolleezje efter dizze plannen en is der in oanbefelling dien
om dy opfang hjir op dizze wize te fersoargjen? Ik woe hjir graach wat mear fan witte.
Ik haw eins noch wat te freegjen op dit mêd, mar ik kin net rjocht in fraach fine dêr't ik by oan-
heakje kin. Ik kin de fraach lykwols wol underbringe by Diversen en miskien mei dat. In wike as wat
lyn hat de CDA-frouljusofdieling de wethalder fan folkssunens in notysje oanbean dy't de namme "Mag
ik u helpen?" hat. It giet yn de notysje om wurkleaze jonge minsken üt de sunenssoarch dy11 graach mei
behald fan ütkearing yn de sunenssoarch wurkje wol Ie. Ik wit ót de krante, en ek op oare wize, dat
dizze notysje oanbean is. Wy hawwe neitiid hjir neat mear fan heard. Kin de wethalder ek sizze wat it
kolleezje fan doel is mei de notysje te dwaan.
De heer Heere (weth.): De heer Jansma doelt in zijn eerste vraag op de aanvraag van het CAD voor
het mogen realiseren van een detoxificatiecentrum. Dit is overigens een aangelegenheid waarmee wij
als gemeente geen bemoeienis hebben en ook niet behoeven te hebben. De zaak speelt tussen CAD,
provincie en rijk. Het is niet de bedoeling het centrum aan een ziekenhuis te koppelen. Men wil er een
zelfstandig instituut van maken. Ons is hiervan kennis gegeven en wij hebben deze mededeling bespro
ken in de Coördinatiecommissie Drugshulpverlening die, zoals de heer Jansma weet, bestaat. In het ai-
gemeen was men in deze commissie van mening dat een dergelijk centrum een goede bijdrage zou leve
ren aan het pakket van voorzieningen in Leeuwarden. Ik kan er op dit moment helaas niet meer van
zeggen. Bovendien is de uitslag van het verzoek dat men aan Den Haag heeft gericht ook nog niet be
kend.
In zijn tweede vraag spreekt de heer Jansma over de mij overhandigde notitie "Mag ik u helpen?
die gaat over de mogelijke tewerkstelling van werkloze verpleegsters in de sector volksgezondheid met
behoud van uitkering. Óp zich vind ik dit een prima initiatief. Ik wil daarbij overigens opmerken dat
het niet direct op het terrein van de gemeente ligt om toe te staan dat dit soort voorzieningen worden
getroffen. Wat betreft de voortgang van deze zaak kan ik de heer Jansma zeggen dat de notitie in de
Commissie voor de Werkgelegenheid zal worden besproken. Naar het idee van het college is dat in eer
ste instantie de plaats waar deze notitie thuis hoort. Wij zullen met belangstelling kennis nemen van de
resultaten van de discussies in deze commissie.
PAR. 11. BELEIDSSECTOR MAATSCHAPPELIJKE AANGELEGENHEDEN.
A. Maatschappelijk beleid.
Mevrouw Wielinga—Graansma: Ik wil nog even terugkomen op vraag 310. Wij hebben in een raads
vergadering al eens van de wethouder gehoord dat de FIOM haar subsidie voortaan rechtstreeks van het
rijk ontvangt, maar wij zouden ook wel graag willen weten hoe het komt met de kortingen die door het
kerngemeentenoverleg waren voorgesteld voor het JAB en de telefonische hulpdienst SOS. Gaan die
kortingen niet door, en zo niet, geldt dat voor dit jaar alleen of ook voor volgende jaren?
Mevrouw Willemsma—de Jong: Aansluitend op de vraag van mevrouw Wielinga wil ik opmerken dat
er door de motie Cornelissen wel een verandering is gekomen. Misschien kan de wethouder de recente
ontwikkelingen, ook ten aanzien van het JAB en de telefonische hulpdienst, schetsen.
3 V5"
De heer Bron: Ik heb een vraag die ik misschien het beste kan aansluiten bij punt 308, want daarin
wordt over een 24-uurs bereikbaarheid gesproken. Veel mensen, zoals bijvoorbeeld dominees en pas
toors, zijn 24 uur per dag bereikbaar. Zo ook het Leger des Heils. Het Leger des Heils vervult twee
functies. Aan de ene kant de kerkelijke functie en aan de andere kant de maatschappelijke dienstverle
ning. Voor de reguliere maatschappelijke dienstverlening ontvangt het Leger des Heils een overheids
subsidie en voor de niet-reguliere maatschappelijke dienstverlening werd tot nu toe enkele malen per
jaar een collecte gehouden. Nu is er onlangs een onderzoek ingesteld naar het collectewezen, dat in
een kleurkatern van Vrij Nederland uitgebreid is besproken. Uit de resultaten van het onderzoek bleek
dat van iedere gulden, die via collecten binnenkwam, 94 cent naar het centraal kerkewerk van het Le
ger des Heils gaat en slechts 6 cent naar het niet-reguliere maatschappelijke werk. Nu is bekend dat
kerkgenootschappen in Nederland niet in het openbaar mogen collecteren en het artikel heeft derhalve
geleid tot een onderzoek door het Centraal Archief- en Inlichtingenbureau van het Inzamelingswezen
dat in ons land toeziet op collecteren. Dit onderzoek is weer voor een groot aantal gemeenten in Ne
derland aanleiding geweest contact op te nemen met het Centraal Archief- en Inlichtingenbureau om
verdere informatie over deze zaak te krijgen. Veel gemeenten beraden zich momenteel over de vraag of
het in de toekomst nog wel wenselijk is toestemming te geven voor het houden van een algemene collec
te. (De Voorzitter: Doelt u hierbij specifiek op de collecten van het Leger des Heils?) Ja, het gaat er
om óf het college ook van mening is dat sektes en kerkgenootschappen zich in stand zouden moeten hou
den door in eigen kring te collecteren. Wanneer u dat vindt, vraag ik u of u van plan bent een nieuw
advies in te winnen bij het Centraal Archief- en Inlichtingenbureau over het Leger des Heils en eventu
eel dat advies te betrekken bij een heroverweging om het Leger des Heils alsnog wel of niet toestemming
te geven voor het houden van een collecte.
De heer Bijkersma: Mijn collega-raadslid Bron koppelt een uitvoerige vraag aan een andere vraag.
Buiten het feit dat ik de koppeling.niet zie, wil ik ook opmerken dat ik er bezwaar tegen heb dat er to
taal nieuwe vragen worden gesteld, aangezien enkele raadsleden niet aanwezig zijn. Stel dat deze
vraag wordt beantwoord en dat er iets nieuws uitkomt, dan kunnen niet alle leden van de raad daarvan
kennis nemen. Naar mijn mening is dit geen juiste werkwijze.
De Voorzitter: Volgens het Reglement van orde is deze werkwijze toegestaan. De opzet is dat er
alleen vragen worden gesteld naar aanleiding van vragen die al naar voren zijn gekomen en die al in de
fracties zijn besproken. Ik vind het erg fijn dat de raadsleden zich daar bijzonder correct aan houden.
Ik ben echter op dit gebied altijd soepel geweest, zoals wij dat in het verleden hebben afgesproken, en
ik ben daarom van mening dat de heer Bron bijzonder correct heeft gehandeld. (De heer Bijkersma: Als u
of de wethouder nu zou antwoorden dat u een collecte door het Leger des Heils niet meer zou toestaan,
zou dat een principieel standpunt zijn en daar wil ik niet aan komen, maar een aantal raadsleden zou
van dat standpunt niet voldoende kennis kunnen nemen.) Ik stel u voor, mijnheer Bijkersma, de volgen
de keer voor u vragen indient even dat ene papier door te lezen waar alles in staat, dan bent u precies
op de hoogte hoe een en ander in elkaar zit.
De heer Heere (weth.): De vragen van de dames Wielinga en Willemsma gaan over de plannen met
betrekking tot de maatschappelijke dienstverlening zoals die via het kerngemeentenoverleg tot ons zijn
gekomen. Die plannen zijn uiteraard beïnvloed door de laatste ontwikkelingen op rijksniveau, waarvan
ik kort geleden enkele korte mededelingen in de raad heb gedaan. De korting van 10% op de subsidie
gelden, die voor dit jaar was voorgenomen, gaat niet door. De Tweede Kamer heeft een bedrag van 8
miljoen gulden aan de begroting toegevoegd en dat betekent dat de genoemde korting voor dit jaar niet
meer nodig is. Verder heeft de minister besloten de FIOM uit de decentralisatie te lichten en voortaan
rechtstreeks door het rijk te doen betalen. Dit betekent dat het onderdeel FIOM uit het kerngemeenten
overleg zou kunnen worden gelicht als zijnde niet meer relevant voor ons. Het niet doorgaan van de
korting betekent ook dat de druk wat van de ketel is. Wij hadden in het kerngemeentenoverleg de mo
gelijkheid ingebouwd om al in 1984 tot een herschikking van taken over te gaan, omdat wij dachten dat
de financiële knijper dan zo op de staart zou zitten dat het zou moeten, maar wij hebben nu het gevoel
dat dat niet meer behoeft en dat wij dus tot 1985 de zaken normaal kunnen laten ontwikkelen. Wij zijn
nochtans van mening dat een dergelijke beslissing wel zal moeten vallen, omdat wij er toch rekening
mee houden dat in de komende jaren kortingen in de orde van grootte van 6%, zoals die indertijd ook al
zijn geannonceerd, er nog wel in zullen zitten. Dat is de algemene lijn. Betreffende de procedurele
kant van de zaak hebben wij vandaag in het college besloten het voorstel van het kerngemeentenoverleg
voor te leggen aan de Adviescommissie Maatschappelijke Dienstverlening en aan de Raadsadviescommis
sie voor Volksgezondheid en Maatschappelijke Dienstverlening. Dit zal zeer binnenkort gebeuren en