127
De heer De Jong: In eerste instantie kan ik mij aansluiten bij de woorden van mevrouw Brandenburg
om de eerste en tweede motie van de heer Niemeijer samen te voegen. De overweging in de eerste mo
tie, dat chemische verontreiniging van afval een toenemend gevaar voor de samenleving met zich mee
brengt, zou als zesde punt, punt f, aan de tweede motie kunnen worden toegevoegd. De opdracht die in
de tweede motie gegeven wordt, namelijk het op korte termijn samenstellen van een beleidsnotitie over
dit onderwerp, vinden wij te zwaar. Wij vinden dat er een onderzoek moet plaatsvinden, want een be
leidsnotitie kan niet op korte termijn gerealiseerd worden. Wij willen aan de PAL-fractie voorstellen om
dit onderwerp te bespreken in de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer en als zodanig de
motie aan te passen. Het woord "beleidsnotitie" zal dus uit de motie moeten worden geschrapt. Voor
stellen met betrekking tot het gescheiden afval kunnen op die manier veel sneller worden gerealiseerd,
als wij dat met elkaar willen, dan dat wij eerst een beleidsnotitie moeten maken. Aan het maken van
zo'n notitie zijn bovendien kosten verbonden. Wij stellen voor om de motie op de door mij zojuist aan
gegeven wijze te veranderen. Als de PAL-fractie dat niet wil dan zijn wij tegen de moties.
Mevrouw De Jong: Tegen een beleidsnotitie op zich heb ik geen bezwaar. Het maken daarvan zal
ook niet op al te grote bezwaren stuiten. Op dit terrein zijn veel notities gemaakt, wij hoeven dus niet
opnieuw het wiel uit te vinden. Wij kunnen in feite erg veel materiaal hergebruiken, hetgeen de moties
ook bepleiten. Wat betreft punt b van de tweede door de heer Niemeijer ingediende motie zie ik grote
problemen, gezien de ervaringen in met name Groningen. Wij moeten daar erg voorzichtig mee zijn en
wij moeten daarbij ook denken aan de financiële mogelijkheden of onmogelijkheden die onze gemeente
heeft. Verder lijkt het mij een goede zaak om de moties in elkaar te schuiven. Tegen de aangegeven
dekking heb ik ook bezwaar.
Ik wil voorstellen helemaal geen dekking aan te geven en in overweging te nemen in hoeverre wij
het inzamelen van gevaarlijke stoffen kunnen realiseren op bepaalde punten waar mensen komen, bij
voorbeeld garages. Ik noem maar iets, want ik kan mij ook andere punten voorstellen. De punten moe
ten liggen in de buurt waar mensen wonen en moeten ook in overleg met de mensen worden vastgesteld,
want uiteindelijk moeten zij inzamelen. Wij kunnen alleen waardescheppend bezig zijn, de burgers
moeten het doen. Het lijkt mij een erg goede zaak dat wij inzamelpunten realiseren op plaatsen waar
geregeld mensen komen en waar mensen wonen. Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat er erg veel
animo voor is om bijvoorbeeld je batterij naar een inleverdepot op de Hemrik te brengen. Het gaat hier
ook om zaken die volgens mij weinig kosten met zich meebrengen. Als wij op een gegeven moment
overal containers voor dit doel willen plaatsen - ik denk dan even aan de glascontainers -, dan zal dat
in overleg kunnen met bijvoorbeeld de middenstand. Uiteindelijk zullen wij deze materie met elkaar
moeten oplossen. Ik wil het college vragen om een en ander in de overwegingen mee te nemen.
De heer Burg: Wij hebben met veel waardering de PAL-notitie over huisvuil gelezen. Er staan en
kele uitstekende suggesties in, die ik dan ook graag in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en
Brandweer geagendeerd zie. Als ik de redevoering van de heer Niemeijer zo beluister, dan zie ik wel
het schrikbeeld, zoals dat is uitgebeeld op de eerste pagina van genoemde PAL-notitie, voor ons opdoe
men
Wij kunnen niet meegaan met de voorgestelde dekking in de eerste door de heer Niemeijer inge
diende motie. Wij hebben wat dat betreft duidelijk een prioriteit voor de brandweer.
Wij willen het voorstel van de heer De Jong ondersteunen om hierover geen beleidsnotitie te laten
maken, maar de verschillende punten die door de heer Niemeijer genoemd zijn in de Commissie voor
de Dienst voor Reiniging en Brandweer aan de orde te stellen.
De heer Buurman: Wij staan sympathiek tegenover de ideeën en het voorstel van de heer Niemeij
er. Ik vind dat wij als gemeentelijke overheid gevoelig moeten zijn en blijven voor milieuvraagstukken.
Bij het voorstel om deze zaak aan de orde te stellen in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en
Brandweer wil ik mij aansluiten. Maar het lijkt mij wel toe dat er toch een bescheiden beleidsnota op
gesteld kan worden, want volgens mij kunnen b. en w. lering trekken uit het rapport dat omtrent Gro
ningen is verschenen. Ik wil de conclusies van de heer Niemeijer niet in twijfel trekken, maar het is
goed om nog eens even af te checken wat daar precies fout is gegaan.
De heer Miedema (weth.): Wij hebben een tweetal moties voor ons liggen, waarover door de woord
voerders van de verschillende fracties opmerkingen zijn gemaakt. Het college hecht eraan om de
50.000,ten behoeve van de personeelsuitbreiding bij de brandweer te gebruiken en is dus niet be
reid om dat geld vrij te maken voor het doel dat de heer Niemeijer heeft aangegeven. Van verschil
lende kanten is gesproken over het samenvoegen van de twee moties.
128
In de tweede door de heer Niemeijer ingediende motie wordt gesproken over het op korte termijn
samenstellen van een beleidsnotitie. Ik heb daar grote moeite mee. Gezien hetgeen ik gisteren heb ge
zegd over deze materie, die erg belangrijk is, ben ik echter wel bereid te bevorderen dat er op korte
termijn definitieve voorstellen in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer komen over
een drietal zaken, waaronder een voorstel over het depot voor gevaarlijke stoffen. Wij zullen wat dit
punt betreft moeten kijken hoe een en ander in andere gemeenten geregeld is.
Mevrouw De Jong zegt dat er verzamelpunten moeten worden gerealiseerd, zoals dat ook met de
glasbakken het geval is, op plaatsen waar veel mensen komen. Ik heb daar wel wat moeite mee, want
dan krijgt men een net van ophaalpunten waar men met een auto langs moet rijden. De kosten zullen
dan vermoedelijk vrij hoog worden.
Wij zullen ons moeten oriënteren hoe het inzamelen van gevaarlijke stoffen in andere gemeenten
gebeurt. Het is evenwel een goede zaak dat wij ook hier mogelijkheden voor een dergelijke inzameling
scheppen. Wij gaan die mogelijkheden bekijken en in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en
Brandweer aan de orde stellen. Mocht die commissie positief zijn dan volgt er dienaangaande een voor
stel aan de raad.
Het voorgaande moet ook mogelijk zijn voor een aantal plaatsen waar blik en plastic ingeleverd
kunnen worden. Ik ben bereid dat met de dienst te bekijken en een en ander in de Commissie voor de
Dienst voor Reiniging en Brandweer aan de orde te stellen.
Een van de woordvoerders heeft gezegd dat het wiel al is uitgevonden en dat wij dat niet opnieuw
hoeven te doen. Wij hebben een goede nota op de tafel liggen en ik zie geen reden om een nieuwe nota
te schrijven. Wij gaan dit punt agenderen in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer
en de notitie die PAL op tafel heeft gelegd gaat voor deze commissie als leidraad dienen.
De Voorzitter: Gaat u daarmee akkoord, mijnheer Niemeijer?
De heer Niemeijer: Ik kan het niet helemaal overzien. Ik heb begrepen dat er weinig inhoudelijke
kritiek geleverd is op datgene wat ik te berde heb gebracht. D'66 stelt zich wat voorzichtig op ten op
zichte van de gescheiden vuil inzamel ing. De glascontainer wordt ook al gebruikt als vorm van geschei
den vuil inzamel ingWat dat betreft gaat het hier dus om een heel breed veld.
Ik heb de moties afzonderlijk ingediend, omdat er voor de uitvoering van het depot voor gevaarlij
ke stoffen modellen genoeg zijn zodat een en ander niet verschrikkelijk veel tijd behoeft te vergen. In
de tweede door mij ingediende motie wordt gevraagd om een veel bredere studie. Bovendien is gepro
beerd om een formuleringsverschil te maken in de tijd, namelijk door de woorden "op korte termijn".
Uit de woorden van de wethouder proef ik een beetje dat er aan de hand van allerlei informatie die er
op dit moment is vrij snel een notitie is samen te stellen over het depot voor gevaarlijke stoffen, dat wij
ons daarover op korte termijn kunnen buigen en dat wij daarover op korte termijn kunnen beslissen.
Daarom is het zinvol om de moties gescheiden te houden. Uitvoering van de tweede door mij ingediende
motie vraagt meer tijd en eigenlijk neig ik er toe om de moties gescheiden te houden, want ik probeer
pragmatisch tot ons doel te komen.
Het voorstel van de raad over de dekking is voor ons geen probleem. Wij dachten echter dat ons
voorstel een goede suggestie zou zijn. De dekking van 50.000,-- willen wij wel schrappen als onder
deel van de eerste door mij ingediende motie.
De Voorzitter: Die zinsnede wordt dus geschrapt in de eerste motie van de heer Niemeijer. Dat be
tekent dat er één motie overblijft. Kunnen wij afspreken dat deze zaak verder in de reeds genoemde
commissie wordt behandeld of wilt u de motie in stemming brengen, mijnheer Niemeijer?
Mevrouw Van der Werf: De eerste motie blijft wel gehandhaafd, alleen het onderdeel van de dek
king wordt geschrapt.
De Voorzitter: Kan deze zaak in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer worden
behandeld of moeten de moties in stemming worden gebracht? Ik constateer dat de moties overeind blij
ven, maar dat de dekking wordt geschrapt in de eerste motie. Ik breng dan nu de moties in stemming.
De heer De Jong: Ik zou dolgraag willen weten of de heer Niemeijer deze materie in de Commissie
voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer wil brengen of dat hij zijn moties wil handhaven. Ik heb
nem namelijk gevraagd om de tweede door hem ingediende motie op een bepaald punt te wijzigen. (De
neer Van der Wal: Dergelijke notities komen toch altijd in de betreffende commissie?) De Commissie
voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer kan veel sneller werken. Het duurt veel te lang wanneer er
eerst een beleidsnotitie moet komen, daar gaat het om.