r'-"v
24
riteiten stel. Niettemin meen ik, gezien het feit dat de raad het beleidsplan 1983-1987 heeft vastge
steld en waarin het tweejaarlijks subsidie ad 20.000,— ten behoeve van het Fries Filmfestival is op
genomen - voor 1983 wordt nu 10.000,—, uiteraard met renteverlies, naar voren gehaald -, mijn
stem op grond van bestuurlijke overwegingen niet aan dit voorstel te moeten onthouden.
De heer Heere (weth.): Ik vind dat een zeer respectabel standpunt van de heer Buurman, mijnheer
de voorzitter.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 19 t.e.m. 25 (bijlagen nrs. 311, 312, 308, 307, 306, 305 en 319).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 26 (bijlage nr. 309).
De Voorzitter: Aan de orde is thans: Uitbreiding personeelsformatie bij de Gemeentelijke Sociale
Dienst (GSD)
De heer Siemonsma: Datgene waar de raadsbrief mee begint, namelijk dat het spijtig is dat wij ge
zien de toenemende werkloosheid moeten overgaan tot uitbreiding van de personeelsformatie bij de
GSD, is waar. Ik ben blij dat het met het oog op de genoemde uitbreiding vooral van belang geacht
wordt dat de vraag naar financiële hulp vlot en correct wordt afgehandeld. Wel wil ik echter een op
merking maken over de in de raadsbrief genoemde verhouding tussen de acht medewerkers in de normale
buitendienst en de vier medewerkers die een speciale taak krijgen, want ik heb de indruk dat dat gaat
om, wat je zou kunnen noemen, sociale rechercheurs ook wel "tandenborstelcontroleurs genoemd. Ik
vraag mij af of wij op dit moment tot een dergelijke verhouding in functieverdeling moeten overgaan In
de raadsbrief worden voor deze verhouding in functieverdeling geen argumenten gegeven, hoewel zo'n
verhouding op grond van een voorlopig onderzoek dat geweest is voor de hand zou kunnen liggen. Ik wil
daar echter graag wat meer inzicht in hebben. In ieder geval wordt gezinspeeld op een wat uitgebreider
onderzoek dat nog zal plaatsvinden en ik neem aan dat dat onderzoek een meer definitief uitsluitsel zal
geven over de behoefte aan uitbreiding van bepaalde functies binnen de GSD.
Samenvattend, een uitbreiding van de personeelsformatie met dertien functieplaatsen is uiterst
noodzakelijk. Wel vraag ik mij af of wij ons moeten vastleggen voor wat betreft de in de raadsbrief ge
noemde verhouding. Die verhouding staat ook niet in het besluit. Ik neem aan dat de wethouder daar
over nog wel het een en ander zal opmerken.
De heer Buurman: Op zich zelf heb ik geen moeite met het voorstel, maar ik wil toch graag een
tweetal vragen stellen respectievelijk opmerkingen maken.
Wat de toename van het aantal medewerkers betreft, de buitendienst wordt versterkt met acht man
en het aantal ambtenaren dat belast is met bijzonder onderzoek wordt uitgebreid met vier man. Is deze
versterking van elke categorie afzonderlijk wel reëel in verhouding tot het huidige aantal ambtenaren
van elke van de genoemde twee categorieën?
Repressief onderzoek is natuurlijk wel belangrijk, maar als de aanvang een goede basis heeft, lijkt
mij het vervolg doorgaans minder werk op te leveren.
In de raadsbrief wordt als een van de werkbesparende maatregelen genoemd de overgang van week-
betaling naar maandbetaling van de via de GSD verstrekte uitkeringen. Hoe stelt het college zich d
voor? Is zo'n maatregel wel op te brengen voor mensen die via de GSD een uitkering ontvangen? Deze
mensen zullen over het algemeen over weinig of geen reserve beschikken en zij zullen moeten wennen
aan een heel nieuw patroon van ontvangsten en uitgaven.
Mevrouw De Jong: Uitbreiding van werkgelegenheid is uiteraard altijd toe te juichen, alleen de
noodzaak van deze uitbreiding smaakt ons allemaal toch wel erg wrang. Het gaat hier echter om een
noodzakelijke uitbreiding van de werkgelegenheid vanwege de slechte tijden die wij hebben.
In de raadsbrief heb ik gelezen dat er ten aanzien van de aan de uitbreiding van de personeelsfor
matie verbonden kosten een kwartaal wordt toegerekend aan de uitgaven van 1983. Ben ik juist inge
licht dat men, ondanks het late in dienst treden, niet mag rekenen met een kwartaal maar met een vol
jaar? Ik wil daar graag een antwoord van de wethouder op hebben. Wanneer mijn vraag bevestigend
wordt beantwoord, dan klopt naar mijn gevoel het financiële plaatje niet helemaal. Zal de provincie
het een en ander dan wel goedkeuren?
25
Er is hier sprake van een erg forse uitbreiding. Ondanks het feit dat er werknemers voor de buiten
dienst worden aangetrokken, is bij mij toch de vraag opgekomen hoe het zit met de huisvesting die mo
menteel nogal krap is.
Ten slotte wil ik slechts constateren dat er een groot voorschot is genomen op de begroting 1984.
De heer Kessler (weth.): Ik wil beginnen met te constateren dat met name die fracties hebben gere
ageerd die niet in de Commissie voor de Gemeentelijke Sociale Dienst zitting hebben. Dit soort punten
komt uitgebreid in die commissie aan de orde, maar ik zal proberen om daarop nu zo goed mogelijk in te
gaan. (Mevrouw Van der WerfAls het aan ons had gelegen hadden wij ook in deze commissie gezeten,
maar de betreffende motie werd afgewezen.)
Ik wil dan nu de vraag van de heer Siemonsma beantwoorden. Binnen de GSD bestaan twee vormen
van controle. De eerste vorm is de gewone hercontrole die moet plaatsvinden conform de administratie
regeling bijstand en die wordt uitgevoerd, maar dat is afhankelijk van de regeling, door de gewone bui
tendienstambtenaren. Soms moet na verloop van een bepaald aantal maanden gecontroleerd worden of de
gegevens die bij een bepaalde cliënt passen nog wel kloppen. Die controle wordt verricht door de bui
tendienstambtenaren omdat dat een deel is van het normale werk.
De tweede vorm van controle is de bijzondere controle. Op dit moment zijn voor deze controle
twee mensen aanwezig die een en ander voor de hele regio noord - zij werken namelijk ook voor de
overige gemeenten - moeten uitvoeren. Wat houdt die bijzondere controle in? Het belangrijkste is de
grote fraudebestrijding, de koppelbazen onder anderen. Onlangs heeft in de krant een artikel gestaan
over fraude ten aanzien van de garnalenpellerijDat zijn grote fraudezaken die betrekkelijk veel tijd
vragen. Geconstateerd kan worden dat de twee genoemde mensen daar eigenlijk hun handen vol aan
hebben. Sterker nog, zij komen aan een aantal andere vormen van fraudebestrijding niet toe.
De ambtenaren die belast zijn met bijzondere controle checken ook de twijfelgevallen die bij de
hercontrole naar boven komen. Wanneer een buitendienstambtenaar bij uitvoering van een hercontrole
er niet helemaal zeker van is of de zaak wel goed zit, dan geeft hij in dat kader bepaalde aanwijzingen
aan de ambtenaren van de bijzondere controle die dan veel specifieker achter zo'n geval aangaan.
Waarom is uitbreiding van de bijzondere controle nu nodig? De eerste en belangrijkste reden daar
van is dat de fraudebestrijding door twee man in een hele regio veel te weinig is. Een andere reden
waarom de bijzondere controle sterker dient te groeien dan het aantal medewerkers in de buitendienst is
dat wij ten aanzien van de regeling van de gewone normale hercontrole op een iets ander systeem zijn
overgeschakeld. Tot voor kort was het zo dat wij elke vorm van gewone hercontrole deden via een mon
delinge procedure. De betreffende cliënt kwam naar de GSD en daar werden dan alle gegevens nog eens
doorgenomen en doorgesproken. Wij schakelen over op een ander systeem om de werkzaamheden binnen
het bedrijf wat efficiënter te kunnen laten verlopen, zodat wij met hetzelfde aantal mensen toch iets
meer werk kunnen doen. Eén keer vindt er een mondeling gesprek plaats, de volgende keer zal er sprake
zijn van een meer administratieve benadering. Daarmee rekken wij in wezen de richtlijnen en de regels
van het rijk een beetje op, maar dat kunnen wij niet in sterke mate doen.
Er zijn gemeenten die in het totaal geen hercontrole meer toepassen. Amsterdam past zeer minimaal
hercontrole toe en het rijk heeft dan ook onlangs besloten om wat deze gemeente betreft maar liefst één
miljoen gulden op de gedeclareerde bedragen in te houden. Die kant moet het met Leeuwarden natuur
lijk niet op. Omdat wij de gewone hercontrole op een wat andere manier aanpakken en om het rijk in
die zin niet helemaal voor het hoofd te stoten, leek het ons verstandig om de bijzondere controle nog
een derde functie te geven, namelijk het op bepaalde momenten uit laten voeren van steekproeven in
het cliëntenbestandDit is in feite de tweede reden waarom wij hebben gezegd dat de bijzondere con
trole op dit moment sterker moet groeien dan de rest van de sociale dienst. Bij dit alles wil ik nog de
volgende opmerking maken. De kosten van de mensen die in het kader van de bijzondere controle kun
nen worden aangesteld worden voor 100% door het rijk vergoed. Wij hoeven daaraan als gemeente geen
enkele bijdrage te leveren. Op zich zelf is dat vanuit werkgelegenheidsmotieven een aardig gegeven.
De eerste vraag van de heer Buurman heb ik met het voorgaande al beantwoord. De tweede vraag
van de heer Buurman is of het overschakelen van weekbetaling naar maandbetaling voor de betreffende
mensen wel is op te brengen. Volgens mij is dat wel mogelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat dat
punt betreft niet betrokken ben geweest bij de voorbereiding, maar - als ik het niet goed zeg dan zal
wethouder De Vries mij wel corrigeren - dat proces zal geleidelijk worden ingevoerd zodat de mensen
daar in de loop van de tijd aan kunnen wennen.
Mevrouw De Jong heeft een vraag gesteld over de kwartaal toereken ing. Wij gaan ervan uit dat de
ieuwe mensen per één oktober aangetrokken kunnen worden. Vandaar dat er een sommetje is gemaakt
van 3/12 van het bedrag. Als wij de mensen per één oktober aantrekken, dan betalen wij ze ook vanaf
dat moment. Volgens mij zal de provincie er totaal geen moeite mee hebben om het een en ander goed
te keuren