28
sing al dan niet over te nemen. De raad krijgt dus nog een keer de kans om al dan niet akkoord te gaan
met de beslissing van het college.
De Voorzitter: Ik stel aan de orde de motie van de heer Niemeijer, die ik in drie gedeelten - dus
per gedachtenstreepje - in stemming breng.
Het eerste deel van de motie van de heer Niemeijer en mevrouw Van der Werf wordt verworpen met
31 tegen 4 stemmen.
(Voor dit deel van de motie stemmen de leden van de fracties van PAL en D'66.)
Het tweede deel van de motie van de heer Niemeijer en mevrouw Van der Werf wordt verworpen met
25 tegen 10 stemmen.
(Voor dit deel van de motie stemmen de leden van de fracties van de VVD, PAL en D'66.)
Het derde deel van de motie van de heer Niemeijer en mevrouw Van der Werf wordt verworpen met 30
tegen 5 stemmen.
(Voor dit deel van de motie stemmen van de fractie van de PvdA de heer Schagen, alsmede de leden van
de fracties van PAL en D'66.)
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van het college met inachtneming van
een correctie, namelijk: toevoeging van een nieuw punt VII, luidende: een voorbereidingskrediet be
schikbaar te stellen van 25.000,ten behoeve van het opstellen van plannen voor de bouw van een
wijkaccommodatie. Punt VII dient te worden vernummerd tot punt VIII.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het door de voorzitter gecorrigeerde voorstel van b. en w.
met aantekening dat de fracties van PAL en D'66 wensen te worden geacht te hebben gestemd tegen ar
tikel VI van het besluit en met inachtneming van de toezeggingen van wethouder Heere.
Punten 14 en 15 (bijlagen nrs. 348 en 341).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
(De heer Pruiksma bevond zich tijdens de stemming niet in de zaal.)
Punt 16 (bijlage nr. 350).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Voorzieningen ten behoeve van bewoners van woonschepen.
Mevrouw Jongedijk—Welles: In de vergadering voor de vorige begrotingsbehandeling is over dit on
derwerp gezegd dat er binnenkort geen water meer bij de schippers zal worden gebracht, omdat de wa
terboot met de werkzaamheden stopt. Toen werd die opmerking afgedaan met te zeggen dat er wel wat
aan die situatie zou worden gedaan. Wij zijn inmiddels bijna toe aan de volgende begrotingsbehande
ling en pas nu ligt er een voorstel op tafel dat ook nog onder druk van de NV Waterleiding Friesland tot
stand is gekomen. Sinds het moment dat de waterboot met de werkzaamheden is gestopt, geschiedt de
watervoorziening ten behoeve van de schippers via brandslangen. Het waterleidingbedrijf heeft op een
gegeven moment gezegd dat men de watervoorziening via brandslangen niet meer wil - per één januari
wordt er geen water meer via de brandslang geleverd - en dat er een permanente oplossing moet komen.
Een en ander betekende dat er heel snel een voorstel moest komen en dat wethouder Miedema met de
NV Waterleiding Friesland en de NV Frigas in onderhandeling moest gaan. De wethouder heeft deze
onderhandelingen gevoerd en daar is het thans voorliggende voorstel uitgekomen.
Ik vind de kosten die de schippers moeten betalen veel te hoog. Voor een water- en elektriciteits-
aansluitpunt moet per maand 42,worden betaald. Bovenop dat bedrag komen dan nog het vastrecht
en de kosten van het water dat je afneemt. Bovendien komt daar nog bij de niet onaanzienlijke verho
ging vorig jaar van het havengeld. Ik vind dat de schippers flink gepakt worden. In de Commissie van
overleg met bewoners van schepen hebben wij nagegaan op welke manier wij de kosten naar beneden
kunnen halen. Ik heb begrepen dat die kosten inmiddels al een klein beetje naar beneden zijn gegaan,
maar ik wil toch nog een aantal suggesties doen voor een verdere verlaging. In de raadsbrief wordt ge
sproken over een afschrijvingstermijn van 20 jaar. Misschien kunnen wij de afschrijvingstermijn iets ver
lengen, zodat daardoor nu de kosten wat lager worden. Verder wordt er in de raadsbrief gesproken over
een rentepercentage van 10, terwijl ik in andere voorstellen vaak een percentage van 82 lees. Wij zou
den de kosten ook kunnen drukken door het rentepercentage te verlagen.
29
Op een hoorzitting van de schippers is mij gebleken dat er best mensen zijn die bereid zijn om zelf
werkzaamheden te verrichten en ook bereid zijn om dat voor anderen, voor oudere mensen of mensen die
dat werk zelf niet kunnen, te doen. Deze suggestie zou ik in ieder geval ook mee willen geven aan de
wethouder
In de raadsbrief wordt gesproken over een soort koppeling van de havengelden aan de voorzieningen
die eventueel aangebracht worden Betekent dat dat men meer havengeld - dat is dan de in de raads
brief genoemde 42, - moet betalen wanneer men op een plek Iigt waar een dergelijke voorziening
is? Op dit moment zijn er schippers die al een voorziening hebben. Er moet natuurlijk wel rekening mee
worden gehouden dat die schippers niet nog eens een keer die 42,betalen, want zij hebben name
lijk al een voorziening op eigen kosten aangelegd.
Mevrouw Van der Werf: In de vergadering waarin wij de Woonschepennota hebben behandeld, heeft
de heer Van der Wal namens mijn fractie gezegd dat wij ons niet zonder meer achter het uitgangspunt
van het college konden stellen. Dat uitgangspunt was dat de kosten voor aansluiting op de nutsvoorzie
ningen door middel van het tarief verhaald moesten worden op de gebruikers. Wij hebben daarvoor toen
een motie gemaakt die als volgt luidde.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 14 maart
1983,
overwegende de achterstandsituatie die bestaat ten aanzien van de nutsvoor
zieningen ten behoeve van woonschepen en het ontbreken van enigerlei re
gelingen in de tegemoetkoming in de woonlasten voor woonschepen, zoals
die wel bestaan voor woonhuizen,
is van oordeel dat het niet redelijk zou zijn de volledige kosten van het on
gedaan maken van boven omschreven achterstandsituatie op het gebied van
de nutsvoorzieningen ten behoeve van woonschepen middels de tarieven te
verhalen op de gebruikers hiervan. Nader overleg met belanghebbenden zal
moeten uitwijzen welk deel redelijkerwijs voor rekening van de gebruikers
zal komen en welk deel ten laste van de algemene middelen van de gemeen
te c.q. gesubsidieerd kan worden door hogere overheden."
Deze motie hebben wij toen ingetrokken, omdat de wethouder heeft toegezegd dat hij deze zaak
zou betrekken in het overleg met de bewoners van schepen. Op dit moment is ons nog niets bekend van
het resultaat van dat overleg. Er ligt alleen een verslag van de vergadering van de Commissie van over
leg met bewoners van schepen ter inzage. Uit dat verslag bleek mij dat in die vergadering werd meege
deeld dat de kosten voor een water- en elektriciteitsaansluitpunt 42,-- per maand zouden bedragen.
Dat was een mededeling, maar wat het overleg verder heeft opgeleverd is niet duidelijk. Is de 42,
aanvaardbaar, is dat bedrag op te brengen, is er wel of geen belangstelling voor een aansluitpunt en zo
ja, om hoeveel aansluitpunten zal het uiteindelijk gaan? Dit zijn allemaal vragen die ons nog niet he
lemaal duidelijk zijn. De schippersvereniging houdt momenteel een enquête onder de schippers in Leeu
warden. De resultaten daarvan moeten nog bekend worden.
In de motie die wij de vorige keer hebben ingediend en die ik zojuist voorlas hebben wij met name
in de toelichting daarop de suggestie gedaan om na te gaan of er subsidiemogelijkheden bestaan voor
dergelijke investeringen. Je zou daarbij kunnen denken aan de provincie, die per slot van rekening via
de ligplaatsenverordening ook een nogal sturend beleid voert met betrekking tot de woonschepen, en
aan het ministerie dat renovatiesubsidies, huursubsidies, herinrichtingskostensubsidies, enz. verstrekt
ten behoeve van mensen die in woonhuizen wonen. Bij mijn weten heeft een dergelijk overleg helemaal
niet plaatsgehad. Op dit moment is de schippersvereniging op eigen initiatief van alles aan het uitzoe
ken en nazoeken en het lijkt mij dat dat in de eerste plaats toch een taak van de gemeente zou moeten
zijn. Wat het uitzoeken en nazoeken oplevert is nog niet duidelijk.
Naar ik heb begrepen gaat er nog een gesprek plaatsvinden tussen de gemeente en de Frigas om na
te gaan of de post Onrendabele investeringen kan worden aangewend voor deze investeringen.
Ook heb ik begrepen dat door het terugdringen van de post Onderhoud de maandelijkse lasten voor
de schippers 36,-- zouden bedragen. Wij praten nu nog steeds over 42,--. Met andere woorden,
zoals het voorstel er nu ligt gaan wij een krediet verstrekken op basis van onduidelijke, onvolledige en
zelfs achterhaalde gegevens. Het lijkt mij toe dat wij deze discussie moeten uitstellen tot er meer gege
vens voorhanden zijn. Wij hebben wat dat betreft een motie gemaakt die als volgt luidt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 3 oktobe
1983,
overwegende dat, alvorens er een krediet verstrekt gaat worden ten behoeve