18
dat deze visie ontbreekt vinden wij een extra punt om tegen het voorstel te zijn. Dergelijke investerin
gen willen wij zo niet op ons nemen.
Ik kom nog even terug op de voordelen met betrekking tot de huisvuilbeladers. Een en ander is voor
ons zeker een zwaarwegend punt geweest. Wij vinden dat intern moet worden besproken wat wij als ge
meente kunnen doen om het werk voor deze mensen zo gunstig mogelijk te doen uitvallen.
Al metal zijn wij echter tegen dit voorstel.
De heer Burg: Ik wil graag een toelichting geven op het standpunt van onze partij. Ook wij hebben
uitgebreid stilgestaan bij het kostenaspect van dit voorstel. In eerste instantie hadden wij liever gezien
dat alleen degenen die nu de voordelen krijgen van het invoeren van deze minicontainers de kosten
moeten opbrengen. Uit juridisch oogpunt is echter gebleken dat dit niet mogelijk is. Als voordelen wor
den genoemd de verminderde werkbelasting van de huisvuilbeladers en het terugdringen van een stuk
vervuiling van in dit geval de buitenwijken. Wij hopen dat de minicontainers straks ook in de rest van
de stad worden ingevoerd - behalve misschien in een enkel probleemgebied - en wij zijn dan ook
nieuwsgierig naar het antwoord van de wethouder ten aanzien van het kostenaspect voor de rest van de
stad. In de praktijk is gebleken dat het zwerfvuil probleem in de gebieden waar de minicontainer is in
gevoerd en ook in de steden waar men al verder is met de invoering van deze containers een stuk is te
ruggedrongen. Wij hebben gemeend dat wij de voordelen moeten laten prevaleren boven het kostenas
pect; vandaar dat wij voor het voorstel van het college zijn.
De heer Miedema (weth.): Ik heb met veel belangstelling geluisterd en het heeft mij erg goed ge
daan dat alle sprekers de werkomstandigheden voor het personeel als erg zwaarwegend hebben aange
merkt. Het is wat triest dat enkelen een en ander nog te licht vinden, maar het feit dat alle sprekers dit
punt expliciet hebben genoemd vind ik erg verheugend.
Mevrouw De Haan is gestart met het maken van een aantal opmerkingen. Zij heeft gezegd dat het
invoeren van de minicontainers een probleem is dat ons al lang bezighoudt. Dat is inderdaad het geval.
Nadat de raad in 1979 een positieve beslissing had genomen, is er een proef genomen in Aldlan. Een
proef moet niet te lang duren en mijns inziens had een en ander ook wel wat eerder afgehandeld kunnen
worden, maar er waren goede redenen voor dat niet te doen. Daarna heeft mevrouw De Haan enkele
voordelen opgenoemd, waarin een aantal sprekers haar later is gevolgd. Het heeft mij getroffen dat
vrijwel alle sprekers eerst de voordelen hebben genoemd en daarna de bezwaren.
Vervolgens stelt mevrouw De Haan een erg moeilijke maar wel terechte vraag. Zij zegt: Het voor
stel is nu een verhoging van de afvalstoffenheffing van 4,44. Als wij nu akkoord gaan met het voorstel
en uitgaan van een totale invoering in de hele stad, waar is dan het eind? Hoe wordt een en ander in
de toekomst gefinancierd en waar worden wij voor geplaatst? Er is al gesteld dat deze 4,44 tot stand
is gekomen door een aantal verschuivingen. De heer Niemeijer vindt enkele van deze verschuivingen
"wezensvreemd". Hij zegt dat het college het bedrag erg kunstmatig naar beneden heeft gedrukt en hij
vraagt zich af of dat een volgende keer weer mogelijk is. Deze vraag sluit natuurlijk heel nauw aan bij
zijn probleem. De financiering in de toekomst is niet exact aan te geven. Als wij de minicontainers al
leen buiten de rondweg invoeren komen wij op een verhoging van 8,50 per jaar. De rekensom is iets
moeilijk, omdat een en ander samenviel met de totale herwaarderingsoperatie bij de dienst. Een deel
van de posten werd toen toegedeeld naar dit agendapunt en een deel naar de herwaarderingsopdracht.
Daardoor zijn misschien enkele punten, waarover twijfels bestonden of ze bij de ene post hoorden of bij
de andere, iets verschoven. Duidelijk blijkt dat het moment waarop men kiest erg belangrijk is. Er wa
ren nu enkele beladingsmechanismes die aan vervanging toe waren. Op zo'n moment zijn de extra kos
ten veel lager dan op een moment waarop die machines nog niet versleten zijn. Er blijft een vaste post
over die terug kan worden gevonden. Op basis van de invoering van de minicontainer wordt een aantal
plaatsen in de veegdienst op termijn ingeleverd. Een en ander vindt plaats in het kader van de herwaar
dering; de leden van de Commissie voor de Financiën hebben dit inmiddels in de stukken kunnen lezen.
Deze plaatsen komen vrij omdat in een groot deel van de stad minicontainers worden ingevoerd. Nu heb
ik het voordeel van de inkrimping van het zwerfvuil ten dele gebruikt voor de herwaardering en ten dele
voor de lasten die in dit voorstel zijn genoemd, straks bij de invoering van de minicontainers in de bin
nenstad hoop ik de beperking van het zwerfvuil geheel te kunnen gebruiken ter dekking van deze zaak.
Een en ander brengt mij tot de uitspraak dat ik goede hoop heb dat de investering per container niet ho
ger wordt dan zij nu is. Uitgaande van een investering van 8,50 zou kunnen betekenen dat het aantal
containers op hetzelfde niveau kan worden gehandhaafd. Een en ander zou kunnen inhouden dat op ter
mijn, als de stad helemaal is voorzien van deze wijze van vuilophalen, in zijn totaliteit een verhoging
van 9,zou moeten worden doorgevoerd. Nu zou dan de helft geëffectueerd zijn en de andere helft
zou hopelijk op niet al te lange termijn moeten volgen. Mijns inziens is dit bereikbaar. Ik weet dat ik
19
erg veel uitspreek op dit moment en dat u mij op termijn ook aan deze uitspraak zult houden. Ik hoop
dat ik deze uitspraken dan ook waar kan maken.
Mevrouw De Haan voelt wel voor dit systeem van vuilophalen, de stad blijft schoner en voor het
personeel is het beter, maar zij wijst dan ook op het gescheiden ophalen. De heer Niemeijer volgt haar
daarin, zij het iets breedvoeriger, en mevrouw De Jong zegt dat er ten opzichte van het gescheiden op
halen geen visie bij het college is en dat zij om die reden tegen stemt. Tegen stemmen is uiteraard uw
goed recht, mevrouw De Jong. Ik heb het echter wel moeilijk met uw uitspraak dat er geen visie is.
Over het gescheiden ophalen van vuil is in maart/april tijdens de begrotingsbehandeling ook een
aantal opmerkingen gemaakt. De glasbakken zijn er en ik hoop dat het depot voor gevaarlijke stoffen
nog dit jaar gaat functioneren. Er wordt gezegd dat ook composteerbaar en niet composteerbaar vuil ge
scheiden zou moeten worden opgehaald. Voor de huisvrouw is het erg bezwaarlijk om met verschillende
zakken te werken. Bij doorvoering van een dergelijk systeem ontstaan er beslist problemen, want dan
wordt er weer composteerbaar materiaal gedaan in een zak die voor niet composteerbaar materiaal is be
doeld. In den lande worden op dit moment proeven gedaan met containers met een tussenschot. Dat
blijkt bij de bevolking goed aan te slaan. Het probleem is dan nog de verwerking. Het vuil is geschei
den opgehaald, maar voor de verwerking is onvoldoende plaats en bovendien is een en ander op dit mo
ment bij lange na niet kostendekkend. Wat is nu het voordeel van de minicontainers in dit kader? Als
op termijn via het afvalstoffenplan en via een verdere innovatie van verwerking van ons vuil toch het
gescheiden ophalen tot de mogelijkheden behoort, hoeven wij alleen maar een tussenschot in de contai
ners te plaatsen. Ik zie dat mevrouw Brandenburg haar hoofd schudt, maar ik kan haar zeggen dat op het
ogenblik een dergelijk systeem in Amersfoort wordt doorgevoerd. Het vuil wordt redelijk gescheiden op
gehaald, maar dan ontstaan er grote problemen. Als die oplosbaar zijn, dan sluit het systeem dat wij
hier toepassen daarop aan en zijn de investeringen niet weg.
Met betrekking tot de argumenten voor en tegen heeft de heer Niemeijer in grote lijnen het betoog
van mevrouw De Haan gevolgd. Hij heeft alleen zijn grieven uitgesproken over de grootte van de con
tainer. In het besluit staat dat er twee soorten containers worden aangeschaft. Misschien had de heer
Niemeijer de verhouding liever andersom gezien. Wij vinden dat de bewoners duidelijk moeten kunnen
kiezen. Ook bij de voorlichting naar de burger toe moeten wij de aandacht vestigen op de twee moge
lijkheden: de 120 liter en de 240 liter container.
De heer Niemeijer gelooft niet zo erg in de vermindering van zwerfvuil. Door de dienst is aange
toond dat de wijk Aldlan, waar al een aantal jaren met dit systeem wordt gewerkt, aanmerkelijk schoner
is dan voor die tijd. De reinigingsdienst hoeft daar praktisch niet meer te komen en dat biedt toch wel
enig perspectief voor de toekomst.
De heer Niemeijer heeft een uitgebreide visie gegeven over de milieuproblematiek, waarop ik bij
de beantwoording van mevrouw De Haan al ben ingegaan. Hij merkt op dat een en ander nog in studie is
en dat de beslissing die wij nu nemen straks een aantal zaken gaat blokkeren. Er is inderdaad een voort
gang te constateren. Ik ben echter ook van mening dat het systeem dat wij nu willen toepassen heel
goed past in het systeem van de toekomst met betrekking tot het gescheiden ophalen van wel compos
teerbaar vuil en niet composteerbaar vuil.
Er is een aantal opmerkingen gemaakt over de kosten; een erg belangrijk onderdeel. De stijging
van de woonlasten is uiteraard ook bij het college breedvoerig aan de orde geweest. Wij menen dat de
ze verhoging aanvaardbaar is. Er moeten noodzakelijkerwijs grote bezuinigingen worden doorgevoerd,
ook bij deze dienst. Op de uitvoering van taken bij deze dienst moest worden beknibbeld, gezien de
taakstelling die er was. Wij moesten dus kiezen voor een ander systeem: het zwerfvuil bij de bron aan
vatten en in de container doen, terwijl er tevens een straf ophaalbeleid moet worden gevoerd. Een ver
dere inkrimping bij de dienst zou onherroepelijk vervuiling van de stad tot gevolg hebben. Daarvoor
durfden wij de verantwoordelijkheid niet te nemen, reden waarom wij hebben gemeend te kunnen stellen
dat invoering van de minicontainers aanvaardbaar is.
Er is gesteld dat het toch om een verhoging gaat. Wij hebben indertijd gekozen voor de container
op basis van koop b 120,--, hetgeen voor een gezin 18,-- b 19,— aan rente en aflossing op jaar
basis betekent. Nu gaan wij de containers verhuren. Wij vragen op dit moment 4,44, maar dat is niet
een goede vergelijking. Als straks iedereen een container heeft, vragen wij ƒ9, De 18,die de
gebruikers op dit moment via rente en aflossing op jaarbasis wordt berekend, moet worden vergeleken
met de genoemde ƒ9, Mijns inziens gaat het dan om een aanvaardbare verhoging. Daarbij kan nog
worden gesteld dat het vuil op dit moment moet worden aangeboden in de plastic zak, hetgeen ook vaste
kosten met zich meebrengt. Ik ben mij er echter van bewust dat veel huismoeders ook in de container
nog een plastic zak zullen gebruiken, maar daarvoor zijn ook alternatieven te bedenken. De investering
in de plastic zak is nog altijd 20,per jaar.
De heer Buurman heeft gesproken over de werkgelegenheid. Ik geef toe dat wij in dit kader werk-