Mevrouw Jongedijk— Welles: De wethouder zegt dat er voor heel Leeuwarden op een rij gezet zal
worden waar het gunstig is om over te gaan tot toepassing van de 30 km/u-maatregelIk heb uit de
raadsbrief niet begrepen dat daar ook de dorpen bij betrokken zullen worden. Heb ik uit het antwoord
van de wethouder echter goed begrepen dat hij de dorpen daarbij ook wil betrekken? (De heer Geerts
(weth.): Dat is inderdaad juist, mevrouw Jongedijk.) (De heer Ten Hoeve: Dat is dan in tegenspraak
met de raadsbrief.) In feite neemt de wethouder datgene wat staat in de raadsbrief nu terug. Is het de
bedoeling dat het college met een nieuw voorstel komt? Ik vraag mij af of ik wel of niet de motie moet
indienen. Voor alle zekerheid zal ik dat toch maar doen. De motie luidt als volgt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 14 novem
ber 1983,
draagt het college op om op korte termijn met plannen te komen, die een
snelheidsbeperkend effect moeten hebben voor het verkeer op de Swichumer-
dyk vanaf de Tjitse de Boerstrjitte tot de brug aan de oostkant van Wirdum,
een en ander in overleg met de betrokken buurtvereniging, Dorpsbelang en
de verkeerscommissie,
besluit bovenstaande ten laste te laten komen van de stelpost Civiel-techni
sche werken voor 1984 en/of andere daarvoor in aanmerking komende begro
tingsposten
De motie is mede-ondertekend door de heer Timmermans. Ik wil de voorzitter nog vragen of het mogelijk
is om de motie gescheiden in stemming te brengen.
De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.
De heer De Jong: De wethouder heeft de toezegging gedaan dat het onderzoek betreffende de in
voering van een 30 km/u-maatregel aan de orde zal worden gesteld in de Commissie voor Verkeersaan-
gelegenhedenAls de wethouder ook de toezegging wil doen om de documentatie, die wij hebben ge
kregen van de mensen uit Wirdum en die de moeite waard is, in de commissie aan de orde te stellen,
dan hebben wij er geen enkele moeite mee om onze motie in te trekken. Aan de motie die is ingediend
door mevrouw Jongedijk hebben wij geen behoefte. Wij willen de wethouder nog wel bedanken voor de
door hem gedane toezegging. (De Voorzitter: Begrijp ik goed dat u uw motie intrekt, mijnheer De
Jong?) Ja, maar de wethouder moet dan wel de toezegging doen dat deze hele problematiek opnieuw in
de Commissie voor Verkeersaangelegenheden aan de orde komt.
Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Ik heb geen duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag, die ik ook
nog eens herhaald heb. Waarom zouden er geen maatregelen genomen kunnen worden? Zijn er financië
le, juridische of technische bezwaren tegen het aanbrengen van eenvoudige verkeersvoorzieningen om
zodoende de snelheid af te remmen? Het is gebleken dat een 50 km/u-bord alleen niet snelheidsbeper
kend werkt. Wij willen toch wel graag een antwoord op deze vraag hebben.
Verder kunnen wij instemmen met de toezegging van de wethouder dat deze kwestie onderzocht
wordt in de hele gemeente, dus inclusief de dorpen, en dat het een en ander aan de orde wordt gesteld
in de Commissie voor Verkeersaangelegenheden.
De heer Van der Wal: Het is wel duidelijk dat er snel wat moet gebeuren op de Swichumerdyk. Ik
vind een integraal onderzoek best, maar dat kan ook wel naast het treffen van maatregelen gebeuren.
Zo gigantisch veel hoeven die maatregelen nu ook weer niet te kosten. Wij zullen de door mevrouw
Jongedijk ingediende motie steunen.
De heer Buurman: De wethouder heeft de zaak correct beantwoord. Ik heb geen behoefte aan de
door de PvdA ingediende motie.
Mevrouw De Jong: Ik ondersteun de door de PvdA ingediende motie. Ik vind een onderzoek bijzon
der belangrijk, maar ik ben wel van mening dat, als op een gegeven moment een situatie nijpend wordt
- die is hier heel nijpend; ik wil alleen maar wijzen op de vele schoolgaande kinderen die over bedoel
de weg fietsen -, met een oplossing daarvan niet moet worden gewacht tot het eind van het onderzoek.
Verder is het mij opgevallen dat de wethouder bijzonder moeizaam doet over het 30 km/u-regime.
Deze regeling is eigenlijk voor elke Nederlandse gemeente uit te voeren, maar ik kreeg de indruk dat
Leeuwarden daar een grote uitzondering op is. Volgens mij is dat bepaald niet de bedoeling van de
maatregel
23
De heer Geerts (weth.): Ik heb niet helemaal begrepen wat mevrouw De Jong op het eind van haar
betoog zei. Volgens mij is nog nergens in ons land de 30 km/u-regeling ingevoerd. Wat dat betreft zijn
wij dus geen uitzondering. (Mevrouw De Jong: Nee, maar u doet zo moeizaam over het 30 km/u-regi
me. Mevrouw Jongedijk heeft duidelijk zaken naar voren gebracht en het is net alsof u alles weer wilt
weerleggen. Er ligt een duidelijke maatregel die voor elke gemeente is uit te voeren. Ik vind dat er van
collegezijde weinig positief op wordt gereageerd.) Wij zijn heel positief. Ook wij willen die maatregel
invoeren, maar wij willen die alleen bekijken op zijn juridische merites. Ik heb al een aantal voor
waarden voorgelezen. Die heb ik niet zelf verzonnen, maar die heb ik uit een brief voorgelezen. Het
kan dus niet objectiever. Wij willen het een en ander graag nagaan, want wij willen graag goede din
gen doen. Het college juicht maatregelen toe die aanleiding kunnen geven tot langzamer rijden waar
door er minder ongelukken gebeuren. Er kan nergens uit worden opgemaakt dat wij niet voor zo'n maat
regel zouden zijn. Wij hebben alleen gezegd dat een dergelijke maatregel, gezien de inrichtingseisen,
veelal gepaard zal moeten gaan met de uitvoering van civieltechnische werken. Ik heb er wat proble
men mee om de gevraagde maatregel op basis van het "piepsysteem" in te vullen. Daarom hebben wij
begin dit jaar gezegd dat wij een beleid moeten voeren aan de hand van een inventarisatie waaruit
blijkt waar een 30 km/u-regeling het meest nodig is. Op die plaatsen beginnen wij dan met zo'n rege
ling. Wij kunnen nu wel zeggen dat wij dienaangaande gelden moeten putten uit de stelpost Civieltech
nische werken, maar ook die post is beperkt. Er zullen dus prioriteiten gesteld moeten worden.
Beleid moet men niet voeren op basis van een brief aan de hand waarvan geconstateerd wordt dat de
situatie op een bepaalde plaats heel nijpend is en dat wij daar maar met maatregelen moeten beginnen.
De juiste manier is om te inventariseren waar wat nodig is en hoeveel geld het een en ander kost. Op
basis van prioriteitenstelling gaan wij daarna aan de gang. In dat kader heb ik ook bezwaar tegen de
motie van de PvdA. Ik heb toegezegd dat ik bij het onderzoek graag de suggestie om op de Swichumer
dyk te komen tot 30 km/u-regime en een aanpassing op infrastructureel terrein zal betrekken. De nood
zaak en de mogelijkheden daarvan moeten dan wel blijken. Het een en ander zullen wij ook moeten in
schalen in andere wijken, zoals bijvoorbeeld Huizum-West, waarvan wij brieven hebben gekregen. Wij
zullen tot een prioriteitenstelling moeten komen. Als je echt beleid wilt voeren, dan zal je met elkaar
deze prioriteitenstelling moeten vaststellen. Ik acht het niet zo'n goede zaak om het beleid op deze
wijze te doorbreken. Dat is tevens mijn bezwaar tegen de motie van de PvdA, maar die is na mijn toe
zegging niet meer noodzakelijk.
De volgende vraag is of die toezegging wel overeenkomt met het gestelde in de raadsbrief. leder
een kan concluderen dat dat niet het geval is en dat er een nieuw antwoord gemaakt zal moeten worden.
Ik heb mij bij mijn standpuntbepaling laten leiden door de geluiden die uit de raad komen. Dat is dus
geen gebrek aan soepelheid, mijnheer Van der Wal
Mevrouw Van Dijk zegt dat zij geen antwoord heeft gekregen op de vraag waarom er niet met een
voudige middelen wat te bereiken zou zijn. Ik heb heel nadrukkelijk de combinatie getrokken met de 30
km/u-borden, omdat ik denk dat er anders wel een heel gevaarlijke situatie gaat ontstaan - ik denk
hierbij aan wegversmallingen - in een gebied waar je kan racen. Je kan zo'n maatregel natuurlijk van
tevoren aankondigen, maar ik denk dat die combinatie heel erg moeilijk is. Overigens, de combinatie
is ook bekeken door de Commissie voor Verkeersaangelegenheden, die wat betreft de mogelijkheden tot
een negatief advies is gekomen. Men moet mij niet precies vragen wat niet en wat wel kon. Dat zal nog
eens een keer nader uitgediept kunnen worden. In ieder geval is er een negatief advies van de deskun
digen gekomen. Enkel en alleen deze zaak door middel van civieltechnische maatregelen oplossen is
niet mogelijk; dat heeft ook te maken met het doorgaande karakter van de Swichumerdyk. Er zijn men
sen die van de ene kant van Wirdum naar de andere kant van Wirdum moeten of van elders naar de an
dere kant van Wirdum moeten en toch door Wirdum rijden. Dat dat niet gebeurt, is door dit onderzoek
ook niet weersproken. Het een en ander wil echter niet zeggen dat daardoor een heleboel sluipverkeer
door Wirdum gaat. Deze combinatie heeft de Commissie voor Verkeersaangelegenheden doen zeggen dat
deze problematiek niet met eenvoudige middelen is op te lossen. Dat is ook het antwoord op de nu aan
de orde zijnde brief. Ik wil nogmaals toezeggen dat wij genoemde problematiek graag willen betrekken
bij het onderzoek waar wij mee bezig zijn.
Ik heb al een reactie gegeven op de motie van de PvdA. Ik heb bezwaar tegen deze motie omdat ik
vind dat wij beleid moeten voeren en dat wij op basis van prioriteitstelling uitvoerig moeten geven aan
maatregelen en niet op basis van brieven die bij ons binnenkomen, want dat hebben wij eerder ook niet
gedaan
De Voorzitter: Aan de orde is thans de stemming. Trekt de heer De Jong zijn motie in of handhaaft
hij die? (De heer De Jong: Ik trek de motie in, mijnheer de voorzitter.) Hoe zit het met uw motie, me
vrouw Jongedijk? (Mevrouw Jongedijk—Welles: Ik wil graag een garantie van de wethouder over de ter-