58 ook niet meer als een kanttekening, plaatsen dat de activiteiten waar het hier om gaat activiteiten zijn die nog het dichtst aanliggen tegen werkgelegenheid binnen de civiele sector. Nogmaals, het is slechts een kanttekening. Wij verschillen van mening met de PAL-fractie over de argumentatie die zij heeft aangevoerd. Wij zien - zo staat het ook in het collegevoorstel - geen aanleiding om op de door ons ge stelde kandidatuur terug te komen. Wenst iemand in tweede instantie nog het woord te voeren? Ik constateer dat dat niet het geval is. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punten 32, 33 en 34 (bijlagen nrs. 404, 403 en 422). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 35. De Voorzitter: Wij zijn nu toe aan de interpellatie van PAL, inzake de voorgenomen maatregelen van de regering om met ingang van één januari 1984 de lonen en uitkeringen van ambtenaren, trendvol gers en uitkeringsgerechtigden extra te korten met 3%. Voor de goede orde deel ik nog even mede dat mevrouw Van der Werf in eerste instantie vragen stelt waarna wethouder Kessler antwoordt. Vervolgens komt de tweede instantie, waarbij mevrouw Van der Werf de eerste spreekster is en de andere raadsleden zich in één termijn in het gesprek kunnen men gen. Daarna vindt de afsluiting plaats door wethouder Kessler. Mevrouw Van der Werf: Gisteren deed de FNV-karavaan Leeuwarden aan. Talloze ambtenaren en trendvolgers onderbraken hun werk en kwamen te zamen met uitkeringsgerechtigden bijeen in Zalen Schaaf. Prikacties, stiptheidsacties en andere acties zijn aan de orde van de dag. De kranten staan bol van de ingezonden stukken. Bij een deel van het publiek nemen de irritaties onmiskenbaar toe en de sfeer is behoorlijk aan het verharden. De PAL-fractie wil de gemeenteraad uitnodigen het in onze ogen gerechtvaardigde protest van ambtenaren, trendvolgers en uitkeringsgerechtigden tegen de 3% korting per één januari op lonen en uitkeringen te ondersteunen. Waarom moeten wij als gemeenteraad een uitspraak doen over het regeringsbeleid? De gemeente raad van Leeuwarden heeft op twee manieren zeer duidelijk te maken met dit regeringsbeleid en dus met deze acties. In de eerste plaats zal de gemeente, als werkgever van een grote groep ambtenaren en als subsidiënt van talloze instellingen met zogenaamde trendvolgers in dienst, de maatregelen van de rijks overheid met betrekking tot de salariskorting moeten doorvoeren. In de tweede plaats is het de gemeente die als uitkeringsinstantie rechtstreeks geconfronteerd wordt met grote groepen mensen die steeds meer in hun bestaanszekerheid worden bedreigd. Om verschillende redenen steunen wij de ambtenaren en uitkeringsgerechtigden in hun protest. Ten eerste hebben wij te maken met de korting van 3%. Van vele kanten hoor je de kreet: ambtenaren heb ben het tot nu toe altijd nog beter dan vele mensen in het bedrijfsleven die de afgelopen jaren bij bosjes op straat zijn komen te staan. Hieruit blijkt de enorme misleiding die er op dit moment plaatsvindt. Het kabinet roept met een beleid, dat groepen mensen tegen elkaar uitspeelt en daardoor tegen elkaar op zet, dergelijke reacties op. Uit cijfers blijkt dat ambtenaren al lang niet meer de voorsprong hebben op werknemers uit het bedrijfsleven die zij in het verleden hadden. Integendeel, de loonontwikkeling van ambtenaren loopt sinds 1977 achter. Er zijn al vele kortingsmaatregelen geweest. Ging het daarbij tot nog toe om minder meer, in 1984 gaat het om een echte verlaging van het brutosalaris. De interdeparte mentale werkgroep die zich bezig houdt met de Inventarisatie besparingen arbeidsvoorwaarden collec tieve sector heeft becijferd dat eind 1984 de achterstand van ambtenaren, in vergelijking met werkne mers in het bedrijfsleven, zal zijn gegroeid tot een percentage dat ligt in de orde van grootte van 10. De verwachting is dat dat percentage in 1986 zal zijn toegenomen tot 20. Over de exacte cijfers valt te redetwisten, maar het gaat mij duidelijk om de indicatie die daaruit spreekt. Met andere woorden, zo luxe is de positie van de ambtenaar niet meer. Herman Bode zei gisteren in Zalen Schaaf - en dat is be langrijker - dat ambtenaren lang niet allemaal die dikbetaalde topambtenaren uit Den Haag zijn - het stereotype beeld dat velen nog hebben -, maar dat het in grotere getale de minimumloners, de plant soenarbeiders, de vuilnisophalers, het schoonmaakpersoneelenz. zijn. Minimumloners die nu het ene loonoffer na het andere brengen, allemaal onder het mom van bescherming van de eigen werkgelegen heid, maar die een zeer reële kans maken straks toch hun werkgelegenheid kwijt te raken als de rege ring of de lagere overheid taken afstoot. Ten tweede gaan de protestacties ook om de positie van uitkeringsgerechtigden. De uitkeringsge rechtigden zijn de mensen die eerst door het bedrijfsleven bij bosjes op straat zijn gezet en nu keer op keer moeten inleveren en verder worden uitgekleed of jongeren die helemaal niet meer aan de bak ko men. Deze korting van 3% is de zoveelste aanval op de bestaanszekenheid van deze groep. Ik wil een greep doen uit de maatregelen die de uitkeringsgerechtigden al hebben getroffen: in 1979 verlaging van de RWW-uitkering, in 1981 verlaging jeugdlonen en uitkeringen, in 1981 verlaging van de RWW-uitke- ring, in 1982 afschaffing van de RWW-uitkering voor 16 en 17-jarigen, in 1983 afschaffing van de WWV-uitkering voor alle jongeren onder de 23 jaar. Per één januari 1984 vindt er een korting plaats van 3%, terwijl per één juli bovenminimale uitkeringsgerechtigden nog eens 10% worden gekort. Er zijn in deze raad al eerder moties aangenomen, waarin het onaanvaardbaar werd uitgesproken over de zojuist door mij genoemde kortingsmaatregelen. Het zal duidelijk zijn dat voor ons de maat al lang vol is en dat de aanstaande kortingen ongehoord en schandalig zijn. Een andere reden waarom wij het protest steunen gaat om de wijze waarop de regering zich als werkgever misdraagt en meent een personeelsbeleid te voeren. Wordt in het bedrijfsleven in ieder geval nog onderhandeld over de hoogte van de lonen, de regering geeft een eenzijdig dictaat. De lonen en uitkeringen worden gekort, punt uit. Minister Ruding zegt dat ambtenaren, trendvolgers en ontvangers van uitkeringen moeten inleveren, omdat daardoor zijn uitgaven lager worden en daarmee ook het fi nancieringstekort wordt verlaagd. Ambtenaren en uitkeringsgerechtigden: de sluitpost op de begroting. Kortom, wij wijzen deze maatregelen, die groepen tegen elkaar uitspelen en maatschappelijk de onge lijkheid vergroten doordat met name de laagste inkomens het hardst worden getroffen, volstrekt van de hand. De gemeente als werkgever van ambtenaren en als uitkeringsverstrekkende instantie mag niet met deze maatregelen akkoord gaan. Een ander hiermee samenhangend punt waar ik vragen over wil stellen is de houding van b. en w. ten aanzien van de acties. Mijn fractie is van mening dat die houding als tegenstrijdig en tweeslachtig valt te kenschetsen. Kregen de Leeuwarder gemeente-ambtenaren twee weken geleden via een schrijven aan diensthoofden te horen dat zij in de baas zijn tijd hun werk mochten onderbreken om aanwezig te zijn op de demonstratieve actiebijeenkomst in de Harmonie, op tien november jl. stuurden b. en w. een brief rond waarin werd meegedeeld dat ambtenaren slechts in eigen tijd de FNV-manifestatie van giste ren mochten bijwonen. Wij begrijpen dit niet. Eerst de acties ondersteunen door vrij te geven en dat even later niet meer doen voor dezelfde acties. De eerste brief werd bij ons bijzonder positief ontvan gen. Een historisch moment zou je kunnen zeggen; b. en w. van Leeuwarden in actie tegen de regering als werkgever. Maar deze vreugde was van korte duur. Wij willen het college nadrukkelijk herinneren aan de eerder ten toon gespreide houding en verzoeken b. en w. dan ook alsnog een brief te doen uit gaan analoog aan de eerste brief, waarin wordt meegedeeld dat ook aan deze en eventueel volgende acties deelgenomen mag worden in de baas zijn tijd. Ik heb hiervoor een motie gemaakt die ik hierbij indien en die als volgt luidt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 novem ber 1983, kennis genomen hebbende van de voorgenomen maatregelen van de regering om met ingang van één januari 1984 de lonen en uitkeringen van ambtena ren, trendvolgers en uitkeringsgerechtigden extra te korten met 3%, overwegende dat: - ten gevolge van deze maatregelen de zoveelste onaanvaardbare inkom- stenvermindering optreedt voor met name de laagste inkomensgroepen (van zowel uitkeringsgerechtigden als ambtenaren en trendvolgers); - het motief van deze maatregel eerder lijkt te zijn ingegeven door het op een zo simpel mogelijke wijze terugdringen van overheidsuitgaven, dan door het voeren van een integraal inkomensbeleid voor ambtenaren, trendvolgers, uitkeringsgerechtigden en werknemers in het bedrijfsleven; - de regering als werkgever zich op zijn minst volgens de geldende normen zou moeten gedragen, in die zin dat lonen tot stand komen op basis van onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers en niet op basis van eenzijdige maatregelen, spreekt uit: a. de voorgestelde maatregelen onaanvaardbaar te vinden en besluit de re gering dringend te verzoeken van haar voornemens af te zien en de voor gestelde maatregelen in te trekken; b. b. en w. te verzoeken gemeente-ambtenaren toestemming te geven om binnen werktijd deel te nemen aan het protest tegen de genoemde maat regelen De motie is mede-ondertekend door de heer Siemonsma.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 30