34 stellen met betrekking tot de herwaardering worden behandeld. Wij zullen dan met voorstellen komen ten aanzien van de dekking van genoemd bedrag. Overigens wil ik nog wel opmerken dat er ook voor de minderopbrengst van 230.000,nog dekking gezocht moet worden. Bij dezen verklaar ik dat onze fractie tegen de verhoging van het gebruikersaandeel in het kader van de onroerend goedbelasting zal stemmen. De heer Kessler (weth.): De heer Van der Wal constateert een verschuiving in de verhouding ge bruikersaandeel - aandeel zakelijk gerechtigde. Die verschuiving treedt inderdaad op. Het is een on vermijdelijke ontwikkeling, die niet helemaal in overeenstemming is met de oorspronkelijke intentie van de meerderheid van de raad. Deze verschuiving zal wellicht nog één of twee jaar doorgaan. Daarna krijgen wij een heel nieuwe situatie, omdat vermoedelijk tegen die tijd voorstellen van de Commissie Christiaanse in concrete wetten zijn neergelegd. Dan bestaat ook de mogelijkheid om meer onroerend goedbelasting te heffen dan nu het geval is. Maar tot die tijd zal de verhouding in ongunstige zin ver schuiven voor de gebruikers, tenminste als wij doorgaan met tariefsverhogingen. In dit voorstel wordt daar inderdaad vanuit gegaan. De heer Van der Wal stelt dat deze verhoging van 2% ten opzichte van de redenering die het col lege volgt bij de elektriciteitstarieven niet helemaal consistent is. Volgens mij is dat niet juist. Wet houder Miedema heeftal uitgelegd waarom wij niet hebben voorgesteld om de elektriciteitstarieven voor 1984 met 2% te verhogen. Een belangrijke overweging in dat kader was de relatie met de provinciale tarieven. Bij de onroerend goedbelasting ligt de situatie toch wat anders. De heer Van der Wal stelt dat het in het kader van het woonlastenbeleid niet juist is om de verhoging van 2% door te voeren. Wij denken daar als college wat anders over. Ik wil in dit verband even wijzen op een onlangs gehouden consumentenonderzoek, waaruit blijkt dat de gemeente Leeuwarden er helemaal niet zo erg gek uitkomt. Ik wil er ook op wijzen dat wij in het collegeprogramma hebben opgenomen dat wij de tariefsstijgingen ten aanzien van belastingen tot het uiterste toe zullen proberen te beperken. Dat heeft er onder meer toe geleid, maar daarover komen wij volgende week nog te spreken, dat wij niet naar echt forse verho gingen in de sfeer van tarieven en belastingen gezocht hebben om dekking van het gat in de begroting te vinden. Het een en ander wil echter niet zeggen dat wij geleidelijk de trendmatige verhoging zoals deze verhoging van 2% niet acceptabel zouden vinden. De heer Van der Wal: Wij komen er in een consumentenonderzoek wat de onroerend goedbelasting en andere tarieven betreft, gelukkig niet zo gek uit. Dat is maar goed ook met een linkse meerderheid in de gemeenteraad en dat moeten wij dus maar zo houden. Bij de elektriciteitstarieven gold ook het argument van de woonlasten, maar daarbij is een extra ar gument aangevoerd, namelijk het gelijk sporen met de provincie. Bij de onroerend goedbelasting geldt het argument van het in stand houden van een bewust door de meerderheid van de raad gekozen verde ling tussen gebruikers van onroerend goed en eigenaren van onroerend goed, de vermogensbezitters. De verhouding verschuift jaar op jaar en dat vinden wij ongewenst. Ik hoop dat ook de grootste linkse frac tie in deze raad dat een ongewenste ontwikkeling vindt. Ik verwacht van de PvdA nu eigenlijk wel een reactie De Voorzitter: Heeft wethouder Kessler nog behoefte om te reageren? (De heer Kessler (weth.): Nee, mijnheer de voorzitter.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-frac- tie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen verhoging van het gebruikerstarief. Punt 45 (bijlage nr. 462). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Automatisering van de financiële administratie van de Alge mene Dienst. De heer Buurman: Automatisering zal de kwaliteit, het inzicht en de slagvaardigheid van de amb tenaren gunstig beïnvloedenIk heb daarom geen bezwaar tegen het voorstel. Wel vraag ik aandacht voor de mensen die dit alles moeten verwerken. Medelijden met ambtenaren lijkt mij niet goed, maar wat medeleven met ambtenaren in de overgang is wellicht niet geheel misplaatst. (Gelach) Op perso neelskosten wordt bezuinigd in verband met het afstoten van taken. Bij praktisch alle beleidssectoren vinden ombuigingen plaats. Wij zitten met reeds gerealiseerde en nog te verwachten arbeidstijdverkor ting. Arbeidstijdverkorting zal geheel of gedeeltelijk worden ingevoerd op plaatsen waar dat het meest 35 noodzakelijk is. Hetzelfde of misschien meer werk zal dan in een kortere werkweek moeten worden ver richt. Tegelijk vindt, overigens terecht, terugdringing van overuren plaats. Bij "meer werk" denk ik bijvoorbeeld aan de invoering van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften en automatisering van de fi nanciële administratie bij de Algemene Dienst, maar ook aan de GSD waar men, uit bezuinigingsrede nen, anders wil gaan automatiseren. Men is bij de GSD nu zo ver dat het een en ander redelijk werkt met het CEVAN, na de benodigde inzet van de betreffende ambtenaren. Nu zal het weer anders moe ten. Het lijkt mij erg frustrerend voor de betrokken ambtenaren: meer werk in minder tijd, nieuwe comptabiliteitsvoorschriften en automatisering. Kan dit voor sommige ambtenaren ook teveel worden, kunnen zij het fysiek aan, kan een en ander tot demotivatie leiden? Het lijkt mij zinvol dat er ook aandacht wordt besteed aan het sociale element, de menselijke kant. De heer Kessler (weth.): Ik ben het inhoudelijk volstrekt eens met de heer Buurman. Er dient ter dege aandacht te worden besteed aan het menselijke, het sociale aspect van automatisering. Automati sering over de mensen heen werkt ook niet. Ik wil in dit verband wijzen op agendapunt 47 dat betrek king heeft op het wijzigen van de gemeentebegroting. Op bladzijde drie van dat raadsvoorstel wordt een krediet gevraagd van 10.000,om het personeel van de afdeling Financien c.a. een automatise ringsopleiding te geven. In deze opleiding zal ook aan de orde komen de manier waarop mensen moeten leren omgaan met computers en hetgeen een computer aan gemak kan betekenen en wat je er precies mee kunt doen. In die zin onderschrijft het college de opvattingen van de heer Buurman. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 46 en 47 (bijlagen nrs. 426 en 470). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De Voorzitter sluit, om 22.55 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 18