14 ste dy't jun halden wurdt. Op dizze gearkomste sil de minister-presidint it wurd fiere. Dy wei is neffens us de juste wei en net de wei fia de gemeenteriedDe offurdiging hie begryp foar us stanpunt. Oangeande punt b fan de brief fan 10 novimber 1983 fan it CNV hawwe wy de offurdiging ynfor- mearre oer it kol leezje-ütstel datoangeande. Yn dit ütstel wurdt wiisd op de behanneling nije wike fan de begrutting en op it kommende pree-advys oer de frijskatting fan gemeentlike belestingen. Yn dat fer- ban wolle wy nog graach fan it kolleezje witte wannear't wy de oanbelangjende nota oer dy frijskatting ferwachtsje kinne. Troch no te sizzen wat wy ferline wike as stanpunt tsjin de CNV-ferstjinwurdiging sein hawwe, wit de ried tagelyk wat it fraksjestanpunt is. Wy geane akkoart mei it kolleezje-utstelDat betsjut lykwols net dat wy as fraksje en as yndividuele leden fan de fraksje üs gjin grutte soargen meitsje oer de minsken dy't fan in minimumutkearing of fan in minimumlean - dy beide untrinne inoar mar in bytsje - libje moatte. Wa't it tsjinoerstelde beweare wol soe us wat dat oanbelanget unrjocht oandwaan. It betsjut wol dat wy us der net foar liene wolle de gemeenteried te misbruken foar dingen dy't yn de Twadde Keamer en it kabinet thüshearre, los fan politike gearstalling fan in bepaald momint. De heer Kessler (weth.): Ik kan hetgeen de heer Jansma ten aanzien van punt a van de brief van het CNV naar voren heeft gebracht voor kennisgeving aannemen. Er is één concrete vraag, namelijk wanneer de raad de nota over het vrijstelIingsbeleid kan ver wachten. Ik vind het moeilijk om daarover heel duidelijke uitspraken te doen. Op dit moment heeft de afdeling Financien en Belastingen het heel erg druk, want er moeten nieuwe comptabiliteitsvoorschriften worden ingevoerd terwijl men ook bezig is met de automatisering. Wij werken op dit moment al aan de nota. Nog deze week zullen er gesprekken plaatsvinden over de globale opzet van de nota. Wij zullen moeten proberen om binnen de eerste drie maanden van het nieuwe jaar een moedige poging te doen een en ander rond te krijgen. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub Ft. De Voorzitter: Aan de orde is thans: Brief van 11 november 1983 van het Weigerkol lektief Leeu warden van de Bond Leeuwarder Uitkerings Trekkers (BLUT) inzake de sollicitatieplicht en het sanctie beleid. De heer Siemonsma: Het college herinnert zich misschien nog de afdelingsvergadering, waarin wij ons de kwestie van de sollicitatieplicht en het sanctiebeleid nogal hebben aangetrokken. Wij hebben er geen moeite mee dat de brief van BLUT bij het opstellen van een notitie ter zake wordt betrokken. Waar wij wel grote moeite mee hebben is het feit dat die notitie volgens de wethouder driekwart jaar op zich zal laten wachten. Dat wil ik, gezien de stand van zaken rond de discussie over dit onderwerp, niet een zoethouder maar meer een afhouder noemen. Daarom hebben wij dit punt ook geclaimd voor de ko mende begrotingsbehandeling. De Voorzitter: Heeft wethouder Kessler nog behoefte om te reageren? (De heer Kessler (weth.): Nee, mijnheer de voorzitter.) Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub S. De Voorzitter: Aan de orde is thans: Brief van 16 november 1983 van de bewoners van de Sierksma- straat inzake verkeersoverlast in deze straat. Mevrouw Van Dijk-van Terwisga: Wij hebben destijds in de betreffende commissievergaderingen en in de raad geprobeerd om ten aanzien van de ontworpen verkeersstructuur voor dit gebied een andere oplossing te verkrijgen waarbij er minder verkeer door de Sierksmastraat zou komen. Het college zal zich dat waarschijnlijk nog wel herinneren. Het veiligheidsaspect voor de bewoners speelde voor ons daarbij een grote rol. Wij kregen voor onze oplossing geen steun. Toen is dus de ontworpen verkeers structuur tot stand gebracht. Nu klagen de bewoners van de Sierksmastraat over verkeersoverlast. Wij verwachten dat er een goed en gedegen onderzoek zal plaatsvinden. Destijds is gezegd dat er in geval van moeilijkheden een onderzoek zou plaatsvinden. Wij dringen er wel op aan dat er bij dat onderzoek niet alleen wordt nagegaan hoeveel auto's er door de naar onze mening toch wel smalle Sierksmastraat gaan, maar dat er ook gelet wordt op de rijwijze en de snelheid. De Sierksmastraat is geen straat voor doorgaand verkeer. Wij wachten het resultaat van het onderzoek af en de oplossing die daaruit komt. De heer Van der Wal: Wij kunnen ons in grote lijnen vinden in het voorgestelde antwoord van b. en w. Het college constateert dat de toename van gemotoriseerd verkeer in de Sierksmastraat minimaal is en dat de omvang daarvan naar het oordeel van het college acceptabel is voor een buurtontsluitingsweg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dezelfde indruk heb. Wel ben ik erg nieuwsgierig naar de wijze waarop het college de toename heeft onderzocht en of daarover cijfers zijn. Ik heb wel eens een slangetje over de weg zien liggen met aan de kant van de weg een tellerkastje. Ik zou graag eens willen weten welke gegevens daaruit zijn gekomen. Het college is bereid om een onderzoek in te stellen naar de mogelijk heid tot de aanleg van een trottoir in het gedeelte van de Sierksmastraat waar dat helemaal niet aanwe zig is. Wij zijn het daarmee eens. Aanleg van het trottoir houdt wel in dat er dan parkeerplaatsen in deze straat zullen moeten verdwijnen, want daar is dan geen ruimte meer voor. Ik wil ook nog even op een ander punt ingaan. Het komt nog steeds voor, ik merk dat soms aan den lijve, dat er zeer grote vrachtwagens de Huizumerlaan inrijden, ondanks dat er aan het begin van deze straat een bord staat waarop met een pijl is aangegeven dat doorgaand verkeer de andere kant uit moet. De chauffeurs die de Huizumerlaan wel inrijden en het miniscule bordje bij de rooms-katholieke kerk niet zien of negeren rijden dan de fuik binnen. Zij moeten er dan ongeveer een kwartier over doen om daar, achteruit laverend, weer uit te komen. De chauffeurs zijn echter blij dat zij bij de Sierksmastraat zijn en wringen zich dan door die straat. Zo'n vrachtauto geeft natuurlijk veel en veel meer overlast dan een gewone auto. Ik zou graag willen dat er bij het onderzoek naar de mogelijkheid van een trot toir ook wordt bekeken of de aanwijzing op de Huizumerlaan duidelijker kan worden gemaakt. Het een en ander zal wel via de Commissie voor Verkeersaangelegenheden moeten worden bekeken. Ik denk in dit verband aan een bord waarop staat dat het over een x-aantal meter verboden is voor gemotoriseerd verkeer en niet aan een miniscuul blauw bordje met een witte balk en een rood streepje. Het komt nog te vaak voor dat vrachtauto's door de Huizumerlaan rijden. De door mij genoemde maatregel kan een hoop overlast wegnemen. De heer Geertr (weth.): Ik heb een beetje het idee dat er sprake is van een misverstand. Mevrouw Van Dijk spreekt over een onderzoek. Waar het college over spreekt is een onderzoek of er een trottoir aangelegd kan worden. Daarover zal gepraat moeten worden in de contact- en projectgroep en in de Commissie voor Verkeersaangelegenheden. Ik kan de ins en outs van dat plan niet helemaal inschatten, want ik weet de breedte niet, ik weet niet precies hoe het zit met de afwatering, enz. Het een en an der zal onderzocht moeten worden. Het onderzoek slaat dus op de mogelijkheid van aanleg van een trottoir. De heer Van der Wal doet een aanvullend voorstel. Hij vraagt om bij genoemd onderzoek na te gaan of er iets gedaan kan worden aan de situatie dat grote vrachtwagens geen gebruik meer maken van de Sierksmastraat. Ik ben graag bereid om dat laatste nog eens te onderzoeken. Als wij toch bezig gaan met het reeds genoemde onderzoek, dan kunnen wij meteen wel even bekijken of het mogelijk is om door middel van duidelijker aanwijzingen de door de heer Van der Wal genoemde situatie ongedaan te maken Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezegging van de wethouder. Sub T. De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 16 november 1983 van het Provinciaal Overleg Revalidatie ('"OR) over het gebruik van de landelijke invalidenparkeerkaart. De hear Jansma: It ütstel is om oan it POR te skriuwen dat de belanghawwende gebruk meitsje kin fan in troch de parkearpolysje te ferlienen ynsidintele parkearfrijstelIingDe belanghawwende kin har der yn fine; dat is dan mar moai. Dêrmei binne wy der tocht ik noch net. Ik freegje my of hoe't it mooglik is dat immen dy't hast net rinne kin fan de parkearpolysje te hearen krijt dat hja har auto net yn de Grutte Tsjerkstrjitte delsette mei. Boppedat freegje ik my of hoe't it mooglik is dat belanghawwende op har oanfraach foar in frijstel I ing fan de Tsjinst foar it Merkwezen en de Frysldnhal in brief krijt dêr't yn stiet dat soks net mooglik is, omdat in beslüt fan de gemeenteried sa'n frijstelIing net tastiet. Ljou- wert liket mar in rare gemeenteried te hawwen, soe men tinke.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 8