wust dat de opkomst en groei van de Centrumpartij niet meer, maar ook beslist niet minder, is dan een symptoom. Belangrijker is het onderkennen van de oorzaken die de opkomst van deze partij mogelijk maakt. D'66 vindt oorzaken en gevolgen van zo'n groot belang dat wij er niet zwijgend aan voorbij willen gaan. Wij doen een klemmend beroep op het college en op alle partijen die in de raad vertegenwoordigd zijn de krachten te bundelen en ons samen te bezinnen hoe wij de vertaling van onzekerheid en onvrede, zoals bij de gemeenteraadsver kiezingen in Almere gegeven, in Leeuwarden kunnen voorkomen. Eerder zei ik: Laat heeft de politiek de roep om een nieuw kader onderkend. Laat het in Leeuwarden niet te laat zijn! Laten wij ons bewust zijn dat daar waar de schijnbare oplossing op de onzekerheid en onvre de van de ene groepering angst en een zich bedreigd voelen bij andere groeperingen oproept, de democratie onder druk staat, ja, zelfs geweld wordt aangedaan. Ik verbind daaraan de conclusie dat een overheid dat niet zwijgend mag laten passeren, ook niet een lagere overheid! Langzamerhand wordt duidelijk dat het regionaal beleid nauwelijks tegenwicht heeft ge boden aan de structurele zwakte van het Noorden. In deze tijd van recessie wordt het zelfs afgebouwd. Het directe gevolg voor Leeuwarden is het afschaffen van de Ruimtelijke Orde ningstoeslag en een verlaging van de IPR van 25% naar 15%! Het gokken op de komst van rijksdiensten kan helaas ook wel op de Leeuwarder buik worden geschreven. Hetzelfde kan worden opgemerkt over het handhaven, of al dan niet uitbreiden of aantrekken van nieuwe instellingen op het gebied van het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs. Hoewel de komst van de heao hier de gunstige uitzondering vormt. In dit verband is het altijd nuttig een blik in het verleden te werpen, omdat historische relativering dwingt tot nuchterheid. Friesland en daarbinnen Leeuwarden behoren, zeker in de laatste honderd jaar, tot de peri ferie van West-Europa. Dat die periferie op maar 200 kilometer afstand van het industriële hart van West-Europa Rijnmond-Ruhr kan liggen doet niets af aan deze constatering. Immers, onze provincie schaart zich in de rij van werkelijk ver afgelegen gebieden als Zuid- Italië, Schotland en Ierland, wanneer wij naar het hoge percentage werklozen kijken. Een betrekkelijk autonome industrialisatie zorgde er in de jaren 1900-1930 voor dat het welvaarts peil langzaam steeg, uiteraard versterkt door ontwikkelingen elders in Nederland. Juist in deze fase ligt de sterkste groei van Leeuwarden als woon- en werkcentrum. De na-oorlogse werkgelegenheidsversterkende maatregelen hebben vooral filiaalbedrijven aangetrokken, ruim voorzien van laaggeschoolde en bijgevolg gemakkelijk weg te saneren en te automatiseren arbeidsplaatsen, want dat sloot immers zo goed aan bij het qua onderwijs voorzieningen achtergebleven Friesland?! Mijnheer de voorzitter, hoewel er op dit laatste gebied het nodige verbeterd is, lijkt men in Den Haag driftig bezig te zijn Leeuwarden van de lijst van gegadigden voor het hbo, het vo en het wo af te voeren. Dan spreek ik nog niet eens over de verregaande plannen tot opheffing samenvoeging van hbo-opleidingenAls het meezit mogen wij blij zijn met de vergezochte ver plaatsing van propaedeuse-studenteneen kinderkaartje als decentralisatiegeschenk. Maar aan onderwijsexperimenten, die kwalijke publiciteit kunnen trekken, hebben wij in Leeuwar den, zoals de afgelopen jaren is gebleken, niet zo veel. Het wordt tijd dat men dat ook in Den Haag beseft. Een volwaardige faculteit, toegesneden op de specifieke Friese situatie is de eis die er richting Den Haag moet gaan. Mijnheer de voorzitter, ik had het over filiaalbedrijven die in deze tijd bijzonder klap- gevoelig blijken te zijn. In dit kader denk ik aan een filiaal waarvan wij meenden te mogen veronderstellen een stuk zekerheid aan arbeidsplaatsen binnen onze gemeentegrenzen te hebben verworven. Ja, zelfs tot voor kort publicaties over een forse toename aan arbeids plaatsen nog gretig slikten. Ik heb het over de Girodienst, gehuisvest op de plek waar wij oorspronkelijk de Gemeentelijke Sociale Dienst hadden gepland. Een beetje wrang. Het con cept van de Postbankwet lezend, blijkt die veronderstelling wel een heel voorbarige! Wat op valt is de stilte waarin dit kabinet de Postbankwetten heeft uitgebroed. Tot dit concept geen noemenswaardige mededelingen in de vaste Kamercommissie, stilte die de PTT-top kreeg op gelegd om over dit plan te spreken, stilte naar de vakbonden toe. Aan personeel dat er direct bij betrokken is heeft dit kabinet blijkbaar al helemaal geen boodschap. Maar gelukkig voor hen hebben wij hier in dit land een prima pers, zodat zij eind 1983 uit de krant konden vernemen dat zij nauwelijks een jaar later ambtenaar-af zullen zijn! De Postbankplannen zul len gevolgen hebben, ook voor een stuk werkgelegenheid in Leeuwarden. Ik schreef de plan nen toe aan het kabinet. Misschien is dat onjuist en is men op het Binnenhof al zover door geschoten met de invoering van privatisering dat zij deze klus in handen hebben gelegd van de bankinstellingen! Het eindproduct is niet alleen een uitgeklede Postbank, het is amper een skelet. Is dit de concrete invulling van dit kabinet als men spreekt over de belofte "het bedrijfsleven te ontzien"? Deze keer geen loze belofte. Het is merkwaardig dat dit kabinet, dat zegt te worstelen met een lege schatkist en zo bezorgd te zijn om de werkgelegenheid, niet de kans heeft aangegrepen een volwaardige Postbank het licht te laten zien. De Postbank kan, afgezien van het feit of de bank in Leeuwarden of in Amsterdam zou zijn gevestigd, een stuk werkgelegenheid veilig stellen en in een gelijkwaardig meedraaien met bestaande bankinstellingen de schatkist nog de nodige financiële graantjes opleveren. Mijnheer de 27 voorzitter, hoewel de Postbank niet naar Leeuwarden komt is er bij deze plannen alle reden ons ernstig bezorgd te maken om een stuk werkgelegenheid in Leeuwarden. Want het onder druk van liberale bankbelangen gekortwiekte wetsontwerp zal, naar onze mening, ook de Leeuwarder vestiging gevoelig treffen. Wij vrezen dat bij invoering van de Postbank naar de huidige plannen ook voor Leeuwarden betekent: GIROBLAUW, FUT MET JOU!!! Privatisering van deze diensten, waarbij de hoofdzetel in Amsterdam komt te liggen, roept sombere associa ties op met de eerder genoemde onttakeling van filiaalbedrijven in de private industriële sector. Zo gezien kon de werkloosheid hier nog wel eens voor 1990 oplopen tot 50%. Mijnheer de voorzitter, hoewel een oordeel achteraf altijd eenvoudig is, constateren wij dat de na de oorlog naar Friesland gehaalde werkgelegenheid het meest gevoelig voor de economische crisis is gebleken. De meeste als vanouds in Friesland gevestigde bedrijven hebben de klappen, ondanks afslankingen, wel overleefd naar het zich nu laat aanzien. Een onlangs door het ETIF uitgebrachte studie over het belang van de landbouw en aanpalende sectoren voor de Friese economie spreekt in dit verband boekdelen. Een analyse van de sterke punten van de Friese economie, toegespitst op Leeuwarden, kan basis zijn voor een realisti sche, meer op actie gerichte, aanpak, die uitstijgt boven het lijdelijk wachten op rijksdiensten of toevallig passerende investeerders. Uiteraard zijn zij welkom en meer dan dat, maar wij moeten ons, meer dan ooit tevoren, bewust zijn dat wij op ons zelf dreigen te zijn aangewezen. Dat laat echter onverlet dat wijondanks de groei van de exporthet terugdringen van de collectieve sector, waarover de meningen verschillen, en de betrekkelijk lage inflatie, blijven zitten met bijna één miljoen werklozen in Nederland en een schijnbaar onstuitbaar proces van afstoting van arbeidskrachten. D'66 pleit in haar in september j.l. uitgebrachte nota Perspectief 1986 voor afschaffing van de WIR, die op het ogenblik voor Leeuwarden toch al vrijwel niets meer voorstelt. De 5,3 miljard gulden die in 1984 kan worden besteed, kan op een doelmatiger wijze worden uitgegeven. Zowel aan de directe ontlasting van het bedrijfsleven, als aan extra fondsen voor het regionaal beleid als ook aan het in ons gemeentelijk beleidsprogramma van harte onder steunde midden- en kleinbedrijf. Gelet op het structurele karakter van de werkloosheid en haar ellendige gevolgen, moet er ook vaart worden gezet achter de totstandkoming van een vast basisinkomen gekoppeld aan deeltijdarbeid. Mijnheer de voorzitter, het is duidelijk dat Den Haag op dit terrein het laatste woord heeft, evenals dat het geval is met de Structuurschets Stedelijke Gebieden 1983. Leeuwarden wordt er nauwelijks in genoemd. Wij worden geen stadsgewest en de groeipool- status raken wij kwijt. Dat betekent een extra tegenvaller voor zowel de bouwproductie, die het afgelopen jaar al dramatisch gedaald is, als de economische poot van het regionaal beleid met betrekking tot Leeuwarden. Meer dan ooit moet een krachtig signaal gaan naar Den Haag waarin duidelijk wordt gemaakt dat een ruimtelijke en economische degradatie van Leeuwarden, vooral ook de hele Friese economie raaktSignalen in die richting zal mijn partij van harte ondersteunen. Mijn partij, ik zei het al eerder, is er meer dan ooit van overtuigd dat het eigen initiatief toch hard nodig is, harder dan ooit tevoren, om het oude hart van Friesland weer nieuwe impulsen te geven. Tot slot, mijnheer de voorzitter, wil ik nog even ingaan op de problematiek van de geluids overlast bij de vliegbasis Leeuwarden. Sinds de brief van de staatssecretaris van Defensie, waarin hij aangeeft de noord-zuid-baan niet te willen overwegen, lijkt voor Leeuwarden het probleem geklaard. Maar het eigenlijke probleem bestaat nog wel degelijk. Wij vragen het college alle mogelijke stappen te ondernemen om te bewerkstelligen dat binnen de bestaande situatie de geluidsoverlast aan de bron tot het minimum wordt beperktWij willen hierbij ook zeker het veiligheidsaspect meenemen. De vooruitzichten voor onze gemeente zijn somber. Juist nu past het ons de bestedingen met de uiterste zorg tegen elkaar af te wegen, waarbij onze grootste zorg zal behoren te zijn de zwakkeren, die niets meer kunnen inleveren, te ontzien. D'66 hoopt dat Leeuwarden hierin dit kabinet als voorbeeld zal dienen! De heer Buurman: Algemene beschouwingen. Mijnheer de voorzitter. Nu ik ruim een jaar aan het gemeenteraadswerk heb deelgenomen, zal de raad inmiddels gemerkt hebben dat het door mij verwoorde standpunt in veel gevallen afwijkt van dat van andere hier vertegenwoor digde partijen. Niemand heeft mij echter het verwijt gemaakt dat mijn stellingname niet duide lijk is overgekomen. Dit kan dan tot tevredenheid stemmen in dit no-nonsense-tijdperk. Bij de confrontatie is mij opgevallen, hoe verschillend de taak en de plaats van de over heid wordt gezien. Als een rode draad loopt dit thema door practisch alle beleidssectoren heen, wat ik zal trachten aan te geven. Velen zeggen dat het in de politiek maar om twee stromen gaat: een progressieve en een conservatieve. Anderen menen dat er plaats is voor drie grote blokken: liberalen, socialisten en christen-democraten. De al haast weer vergeten heer Van Agt noemde ze in één adem: de liberalen als partij van de vrijheid, de socialisten als partij van de gelijkheid en de christen-democraten als partij van de broederschapU herkent de leus van de Franse revolutie, waarin met God en Zijn Woord werd afgerekend. Mijn fractie meent dat het in de politiek ten diepste gaat om twee stromingen. Wij verzanden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 14