118 behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988, gelezen de door de PAL-fractie ingediende tegenbegroting 1984, besluit de volgende posten in het ontwerp-dekkingsplan op te nemen voor nieuw beleid in het algemeen: aextra budget ten behoeve van depot klein che misch afval f. 50.000,— b. budget ten behoeve van her- en bijscholing ambte naren in verband met herplaatsing f. 50.000,— c budget ten behoeve van overblijven op school f. 50.000,— d. verhoging stelpost emancipatiewerk f. 10.000,— e eerste fase realisatie CAO peuterwerk f. 400.000,— f. 560.000. De Voorzitter: Ik concludeer dat de moties van PAL, genummerd I tot en met V, vol doende zijn ondersteundDe moties maken deel uit van de beraadslagingen Mevrouw De Jong: Dit ontwerp-dekkingsplan maakt heel duidelijk dat het bijzonder moei lijk wordt om de financiële eindjes aan elkaar te knopenWij hebben dan ook alle reden tot grote vrees voor de toekomst. Mijn partij is het in grote lijnen eens met datgene wat hier voor ons ligt. Beleidssector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. Wij hebben de grootste moeite met de korting op het Fonds Stadsvernieuwing. Wij hebben echter begre pen dat deze korting beslist niet ten koste gaat van het takenpakket. Vandaar dat wij in dit geval kunnen instemmen met de voorgestelde aanpassing. Wij gaan, zij het met bijzonder veel moeite, akkoord met de verlaging onderhoudsbudgetten plantsoenen, straten en pleinen en met de tijdelijke verlaging van de stelpost Civieltechnische werken. Wij vrezen wel dat een dergelijke uitholling, want daar zijn wij nu toch zo langzamerhand wel mee bezig, ons in de toekomst weieens rauw zal kunnen opbreken. Maar, mijnheer de voorzitter, ook ik zie op dit moment geen andere mogelijkheid voor reële dekking. De vermindering overige personele las ten is een zeer forse taakstelling. Wij vragen ons af of deze taakstelling te verwezenlijken is. Beleidssector Onderwijs. Ik heb moeite met het voorstel met betrekking tot de cursussen aan oud-leerlingen buitengewoon onderwijs. De motie van de PvdA zal ik dan ook van harte ondersteunen Beleidssector Maatschappelijke Aangelegenheden. Ook mijn partij is van mening dat de uitbreiding bij het dienstencentrum Huizum gehandhaafd moet blijven. Ik steun dan ook de motie van de PvdA. Tot slot, mijnheer de voorzitter, Echo. Hoewel ik het met het voorstel van het college eens ben, moet het mij toch van het hart dat ik de lange zwijgzaamheid van collegezijde naar de kant van het bestuur van Echo toe bepaald niet kan waarderen. Het bestuur was namelijk al bezig met werkvoorbereiding, enz. Ik vind dat b. en w. zodra zij bepaalde signalen had den dat de hoop van het bestuur niet te vervullen was, betrokkenen daarvan direct in ken nis hadden moeten stellen. Over de accommodatie het volgende. Ondanks gedane toezeggin gen in de raad, waarin wij ook zijn meegegaan, heeft de tijd zich nu toch wel dusdanig ver slechterd dat ik van mening ben dat een eigen accommodatie naast de bestaande accommoda ties een luxe is, die wij ons werkelijk op dit moment niet kunnen permitteren. Het alternatief van het college op de B-lijst, namelijk het opheffen van de Stichting JOL, is voor mijn partij onaanvaardbaar. Wij hebben al een fusie gehad tussen Krats en Biels en wij vinden dat JOL toch eerst een kans moet krijgen. De heer Buurman: Het regeringsbeleid dat door een meerderheid in de Tweede Kamer wordt gesteund, werkt door op gemeentelijk niveau. Stakingsacties en straatterreur kunnen wel signalen zijn, maar dienen geen doorslaggevende factoren te zijn in een democratie. Het is overigens te betreuren dat uitspraken van de rechter uitkomst moeten bieden, daar waar de wetgeving tijdig ontsporing had kunnen voorkomen. In plaats van te protesteren kunnen wij nu beter de hand aan de ploeg slaan, waarvan akte. Dit doet het college dan ook, waar voor hulde Wij staan voor de niet geringe opgave ruim f.8.000. 000,te bezuinigen. In grote lijnen kan ik - onder de gegeven omstandigheden - met het dekkingsplan akkoord gaan. Welke invloed de 3%-korting op de ambtenarensalarissen met ingang van 1984 zal uitoefe nen op het gehele plaatje is een vraag, die ik graag ter beantwoording aan het college voor leg. Nog steeds worden wij geconfronteerd met bijstelling van ramingen en efficiencyvergro- ting. Men zou zeggen: de rek moet er nu toch wel uit zijn! Overigens is de volgorde van toepassing van efficiency naar werkelijke ombuigingen uiteraard juist. Bijzondere aandacht is gegeven aan de werkgelegenheidseffecten, hetgeen positief gewaardeerd dient te worden. De regering kijkt bijzonder strak naar het financieringstekort, terecht. Toch zou meer in vesteren door de overheid zeker ook werkgelegenheidsbevorderend werken en indirect het 119 financieringstekort gunstig beïnvloeden. In de vooroorlogse crisis zag Nederland kans de Zuiderzeewerken tot stand te brengen; conjunctureel gezien een juiste keuze. Werkgelegen- heidsperspectief werkt bemoedigend in op de bevolking. Nu is op lastenverlaging het accent gelegd. Daarmee zal een stimulering van de economie bedoeld zijn: meer koopkracht, meer vraag, meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid. Zou deze stimulering niet beter gediend zijn door niet de consumptie, maar de investeringen met name door de overheid, ook de ge meentelijke, te vergroten? Ik ga in telegramstijl verder. Beleidssector Openbare Veiligheid. Ik waardeer het dat hier nauwelijks ombuigingen worden voorgesteld. Beleidssector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. Ik zie hier liever - en dan doel ik met name op stadsvernieuwing en civieltechnische werken - in de zin van wat zo juist is betoogd, hogere investeringen dan lagere, ook al zouden deze voor een deel niet van structurele aard zijn en al zouden het enige druppels zijn op een gloeiende plaat. Het gaat om werkgelegenheidsbevorderende impulsen. Het is een economisch gegeven dat juist hier multiplier-effecten optreden. Bij het punt openbare verlichting is enige voor zichtigheid gebodenIn de avonduren minder lampvermogen in de woonwijken kan de veilig heid van de burgers in gevaar brengen. De kans op vandalisme kan toenemen. Beleidssector Onderwijs. Voorshands ga ik niet akkoord met de eliminering van de zoge naamde oneigenlijke componenten - het is een heel ambtelijke zin, maar ik heb hem niet uit gevonden - uit de aan het bijzonder onderwijs door te berekenen onderhoudsKosten ad f. 78.000, Ik wil hier even bij stellen dat ik geen plagiaat pleeg in verband met het CDA, want ik ben altijd gewend mijn eigen positie te bekijken. Waarom niet gewacht op de discus sie in januari a.s. inzake het rapport van de werkgroep Schoonmaken? Daar komt nog bij dathoewel de wet beheers- en bestuurskosten niet noemtde zaak in den lande volop in discussie is. Dit blijkt wel uit het feit dat het bestuur van de Vereniging van Christelijke scholen van Schoonhoven en omgeving te Schoonhoven een uitspraak heeft gevraagd van de Kroon tegen de beslissing van gedeputeerde staten van Zuid-Holland. Beleidssector Reiniging en Brandweer. Het college acht het verantwoord de geraamde uitbreiding met één formatieplaats ten behoeve van de brandweerpreventie-officier niet te la ten doorgaan (f50. 000, Ik verschil daarover van mening: voorkómen is beter dan blus sen Gezien het collegeprogramma houd ik er rekening mee dat het college emancipatie-activi teiten, kinderopvang, etc., etc. in zijn hart blijft sluiten. Daarvan uitgaande heb ik nog wel dekkingsalternatieven uit de B-lijst achter de hand en wel: Beleidssector Sport, Recreatie en Toerisme, nr. 1 Verminderen exploitatietekort tennisbaan Nijlan, f.52.000,— en beleids sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk, enige afbouw van het subsidie Stichting Jol. Mijnheer de voorzitter, het zou te ver voeren meer te bespreken. Het is nu eenmaal een gegeven dat een grote meerderheid de beleidsprioriteiten van het collegeprogramma steunt. Het geeft de beperkingen aan die ik mij opgelegd zie. Ik laat het bij het geven van enkele signalen. De voorlopige standpuntbepaling van andere fracties zal ik uiteraard op zijn meri tes beoordelen. Inmiddels is er een aantal moties ingediend. Ik zou wat een deel van de moties betreft eerst de reactie van het college willen afwachten. Toch wil ik reeds nu zeggen dat ik de mo ties van de PvdA over de halve formatieplaats bij het dienstencentrum Huizum en de cursus sen aan oud-leerlingen van het buitengewoon onderwijs steun. Ik heb ook al een oordeel over motie III van PAL. PAL heeft een alternatief ontwerp- dekkingsplan ingediend. Ik wil mij aansluiten bij degenen die waardering hebben geuit voor de activiteiten van PAL in deze en ik zou PAL zelfs lof willen toezwaaien. De aanpak van PAL moet echter als fundamenteel verkeerd worden aangemerkt. De raad zal zich op deze wijze gaan uitspreken tegen het politiek-financieel beleid van de regering. Ik kan daar geen sym pathie voor opbrengen. Aanvaarding van de voorstellen genoemd in motie III van PAL, onder 3 en 4, zou een bestuurlijke chaos ten gevolge hebben. Wij mogen toch wel aannemen dat PAL daar niet op uit is. In redelijkheid kan een raad, die zich zelf respecteert, toch niet stellen dat wij, wanneer wij dat en dat van het rijk niet krijgen, het dan maar zo en zo doen? Ik zou haast zeggen, mijnheer de voorzitter, zo lust ik er nog wel een. Daarop is toch geen beleid te baseren? Denkt PAL dat bedoelde compensatie enige reële waarde heeft? Het gevolg zal onherroepelijk resulteren in een aanmerkelijk financieringstekort. Dit zou boven dien een inflatoire werking ten gevolge hebben, zeker wanneer alle gemeenten en provincies dit zouden doen. Het gemeentebestuur moet juist door het waken tegen overschrijding van de begrotingscijfers en tegen het doen van kapitaaluitgaven, zonder dat een vaste financie ring is verzekerd, een aandeel leveren in de strijd tegen de geldontwaarding. Mijnheer de voorzitter, ik heb u nog een deemoedige bekentenis te doen. De reacties van de fractievoorzitters op mijn algemene beschouwingen waren gisteren dermate vleiend dat ik glad vergeten ben mijn stem tegen motie 1 van de PvdA en motie 3 van PAL te motiveren. Het waren belangrijke moties, vandaar dat ik deze gelegenheid heb aangegrepen mijn standpunt hierin te vervlechten en de schade zoveel mogelijk te beperken. Ik zou ten aanzien van PAL-motie III, punt 2, de reactie willen afwachten van het colle ge over het zogenaamde (Dordtse systeem (f. 500.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 60