118
behandelende het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988,
gelezen de door de PAL-fractie ingediende tegenbegroting 1984,
besluit de volgende posten in het ontwerp-dekkingsplan op te nemen
voor nieuw beleid in het algemeen:
aextra budget ten behoeve van depot klein che
misch afval
f.
50.000,—
b. budget ten behoeve van her- en bijscholing ambte
naren in verband met herplaatsing
f.
50.000,—
c budget ten behoeve van overblijven op school
f.
50.000,—
d. verhoging stelpost emancipatiewerk
f.
10.000,—
e eerste fase realisatie CAO peuterwerk
f.
400.000,—
f. 560.000.
De Voorzitter: Ik concludeer dat de moties van PAL, genummerd I tot en met V, vol
doende zijn ondersteundDe moties maken deel uit van de beraadslagingen
Mevrouw De Jong: Dit ontwerp-dekkingsplan maakt heel duidelijk dat het bijzonder moei
lijk wordt om de financiële eindjes aan elkaar te knopenWij hebben dan ook alle reden tot
grote vrees voor de toekomst. Mijn partij is het in grote lijnen eens met datgene wat hier
voor ons ligt.
Beleidssector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. Wij hebben
de grootste moeite met de korting op het Fonds Stadsvernieuwing. Wij hebben echter begre
pen dat deze korting beslist niet ten koste gaat van het takenpakket. Vandaar dat wij in dit
geval kunnen instemmen met de voorgestelde aanpassing. Wij gaan, zij het met bijzonder veel
moeite, akkoord met de verlaging onderhoudsbudgetten plantsoenen, straten en pleinen en
met de tijdelijke verlaging van de stelpost Civieltechnische werken. Wij vrezen wel dat een
dergelijke uitholling, want daar zijn wij nu toch zo langzamerhand wel mee bezig, ons in de
toekomst weieens rauw zal kunnen opbreken. Maar, mijnheer de voorzitter, ook ik zie op dit
moment geen andere mogelijkheid voor reële dekking. De vermindering overige personele las
ten is een zeer forse taakstelling. Wij vragen ons af of deze taakstelling te verwezenlijken is.
Beleidssector Onderwijs. Ik heb moeite met het voorstel met betrekking tot de cursussen
aan oud-leerlingen buitengewoon onderwijs. De motie van de PvdA zal ik dan ook van harte
ondersteunen
Beleidssector Maatschappelijke Aangelegenheden. Ook mijn partij is van mening dat de
uitbreiding bij het dienstencentrum Huizum gehandhaafd moet blijven. Ik steun dan ook de
motie van de PvdA.
Tot slot, mijnheer de voorzitter, Echo. Hoewel ik het met het voorstel van het college
eens ben, moet het mij toch van het hart dat ik de lange zwijgzaamheid van collegezijde naar
de kant van het bestuur van Echo toe bepaald niet kan waarderen. Het bestuur was namelijk
al bezig met werkvoorbereiding, enz. Ik vind dat b. en w. zodra zij bepaalde signalen had
den dat de hoop van het bestuur niet te vervullen was, betrokkenen daarvan direct in ken
nis hadden moeten stellen. Over de accommodatie het volgende. Ondanks gedane toezeggin
gen in de raad, waarin wij ook zijn meegegaan, heeft de tijd zich nu toch wel dusdanig ver
slechterd dat ik van mening ben dat een eigen accommodatie naast de bestaande accommoda
ties een luxe is, die wij ons werkelijk op dit moment niet kunnen permitteren. Het alternatief
van het college op de B-lijst, namelijk het opheffen van de Stichting JOL, is voor mijn partij
onaanvaardbaar. Wij hebben al een fusie gehad tussen Krats en Biels en wij vinden dat JOL
toch eerst een kans moet krijgen.
De heer Buurman: Het regeringsbeleid dat door een meerderheid in de Tweede Kamer
wordt gesteund, werkt door op gemeentelijk niveau. Stakingsacties en straatterreur kunnen
wel signalen zijn, maar dienen geen doorslaggevende factoren te zijn in een democratie. Het
is overigens te betreuren dat uitspraken van de rechter uitkomst moeten bieden, daar waar
de wetgeving tijdig ontsporing had kunnen voorkomen. In plaats van te protesteren kunnen
wij nu beter de hand aan de ploeg slaan, waarvan akte. Dit doet het college dan ook, waar
voor hulde
Wij staan voor de niet geringe opgave ruim f.8.000. 000,te bezuinigen. In grote lijnen
kan ik - onder de gegeven omstandigheden - met het dekkingsplan akkoord gaan.
Welke invloed de 3%-korting op de ambtenarensalarissen met ingang van 1984 zal uitoefe
nen op het gehele plaatje is een vraag, die ik graag ter beantwoording aan het college voor
leg.
Nog steeds worden wij geconfronteerd met bijstelling van ramingen en efficiencyvergro-
ting. Men zou zeggen: de rek moet er nu toch wel uit zijn! Overigens is de volgorde van
toepassing van efficiency naar werkelijke ombuigingen uiteraard juist. Bijzondere aandacht
is gegeven aan de werkgelegenheidseffecten, hetgeen positief gewaardeerd dient te worden.
De regering kijkt bijzonder strak naar het financieringstekort, terecht. Toch zou meer in
vesteren door de overheid zeker ook werkgelegenheidsbevorderend werken en indirect het
119
financieringstekort gunstig beïnvloeden. In de vooroorlogse crisis zag Nederland kans de
Zuiderzeewerken tot stand te brengen; conjunctureel gezien een juiste keuze. Werkgelegen-
heidsperspectief werkt bemoedigend in op de bevolking. Nu is op lastenverlaging het accent
gelegd. Daarmee zal een stimulering van de economie bedoeld zijn: meer koopkracht, meer
vraag, meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid. Zou deze stimulering niet beter gediend
zijn door niet de consumptie, maar de investeringen met name door de overheid, ook de ge
meentelijke, te vergroten? Ik ga in telegramstijl verder.
Beleidssector Openbare Veiligheid. Ik waardeer het dat hier nauwelijks ombuigingen
worden voorgesteld.
Beleidssector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. Ik zie hier
liever - en dan doel ik met name op stadsvernieuwing en civieltechnische werken - in de zin
van wat zo juist is betoogd, hogere investeringen dan lagere, ook al zouden deze voor een
deel niet van structurele aard zijn en al zouden het enige druppels zijn op een gloeiende
plaat. Het gaat om werkgelegenheidsbevorderende impulsen. Het is een economisch gegeven
dat juist hier multiplier-effecten optreden. Bij het punt openbare verlichting is enige voor
zichtigheid gebodenIn de avonduren minder lampvermogen in de woonwijken kan de veilig
heid van de burgers in gevaar brengen. De kans op vandalisme kan toenemen.
Beleidssector Onderwijs. Voorshands ga ik niet akkoord met de eliminering van de zoge
naamde oneigenlijke componenten - het is een heel ambtelijke zin, maar ik heb hem niet uit
gevonden - uit de aan het bijzonder onderwijs door te berekenen onderhoudsKosten ad
f. 78.000, Ik wil hier even bij stellen dat ik geen plagiaat pleeg in verband met het CDA,
want ik ben altijd gewend mijn eigen positie te bekijken. Waarom niet gewacht op de discus
sie in januari a.s. inzake het rapport van de werkgroep Schoonmaken? Daar komt nog bij
dathoewel de wet beheers- en bestuurskosten niet noemtde zaak in den lande volop in
discussie is. Dit blijkt wel uit het feit dat het bestuur van de Vereniging van Christelijke
scholen van Schoonhoven en omgeving te Schoonhoven een uitspraak heeft gevraagd van de
Kroon tegen de beslissing van gedeputeerde staten van Zuid-Holland.
Beleidssector Reiniging en Brandweer. Het college acht het verantwoord de geraamde
uitbreiding met één formatieplaats ten behoeve van de brandweerpreventie-officier niet te la
ten doorgaan (f50. 000, Ik verschil daarover van mening: voorkómen is beter dan blus
sen
Gezien het collegeprogramma houd ik er rekening mee dat het college emancipatie-activi
teiten, kinderopvang, etc., etc. in zijn hart blijft sluiten. Daarvan uitgaande heb ik nog wel
dekkingsalternatieven uit de B-lijst achter de hand en wel: Beleidssector Sport, Recreatie
en Toerisme, nr. 1 Verminderen exploitatietekort tennisbaan Nijlan, f.52.000,— en beleids
sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk, enige afbouw van het subsidie Stichting Jol.
Mijnheer de voorzitter, het zou te ver voeren meer te bespreken. Het is nu eenmaal een
gegeven dat een grote meerderheid de beleidsprioriteiten van het collegeprogramma steunt.
Het geeft de beperkingen aan die ik mij opgelegd zie. Ik laat het bij het geven van enkele
signalen. De voorlopige standpuntbepaling van andere fracties zal ik uiteraard op zijn meri
tes beoordelen.
Inmiddels is er een aantal moties ingediend. Ik zou wat een deel van de moties betreft
eerst de reactie van het college willen afwachten. Toch wil ik reeds nu zeggen dat ik de mo
ties van de PvdA over de halve formatieplaats bij het dienstencentrum Huizum en de cursus
sen aan oud-leerlingen van het buitengewoon onderwijs steun.
Ik heb ook al een oordeel over motie III van PAL. PAL heeft een alternatief ontwerp-
dekkingsplan ingediend. Ik wil mij aansluiten bij degenen die waardering hebben geuit voor
de activiteiten van PAL in deze en ik zou PAL zelfs lof willen toezwaaien. De aanpak van PAL
moet echter als fundamenteel verkeerd worden aangemerkt. De raad zal zich op deze wijze
gaan uitspreken tegen het politiek-financieel beleid van de regering. Ik kan daar geen sym
pathie voor opbrengen. Aanvaarding van de voorstellen genoemd in motie III van PAL, onder
3 en 4, zou een bestuurlijke chaos ten gevolge hebben. Wij mogen toch wel aannemen dat
PAL daar niet op uit is. In redelijkheid kan een raad, die zich zelf respecteert, toch niet
stellen dat wij, wanneer wij dat en dat van het rijk niet krijgen, het dan maar zo en zo
doen? Ik zou haast zeggen, mijnheer de voorzitter, zo lust ik er nog wel een. Daarop is toch
geen beleid te baseren? Denkt PAL dat bedoelde compensatie enige reële waarde heeft? Het
gevolg zal onherroepelijk resulteren in een aanmerkelijk financieringstekort. Dit zou boven
dien een inflatoire werking ten gevolge hebben, zeker wanneer alle gemeenten en provincies
dit zouden doen. Het gemeentebestuur moet juist door het waken tegen overschrijding van
de begrotingscijfers en tegen het doen van kapitaaluitgaven, zonder dat een vaste financie
ring is verzekerd, een aandeel leveren in de strijd tegen de geldontwaarding.
Mijnheer de voorzitter, ik heb u nog een deemoedige bekentenis te doen. De reacties van
de fractievoorzitters op mijn algemene beschouwingen waren gisteren dermate vleiend dat ik
glad vergeten ben mijn stem tegen motie 1 van de PvdA en motie 3 van PAL te motiveren. Het
waren belangrijke moties, vandaar dat ik deze gelegenheid heb aangegrepen mijn standpunt
hierin te vervlechten en de schade zoveel mogelijk te beperken.
Ik zou ten aanzien van PAL-motie III, punt 2, de reactie willen afwachten van het colle
ge over het zogenaamde (Dordtse systeem (f. 500.000,