138 sumptie, waarin echter de verhogingen van gemeentelijke tarieven niet worden meegenomen. Op zich is dat een argument te meer om onze eigen verhoging van tarieven extra te compen seren. Deze verhoging wordt niet meegenomen in de eenmalige uitkering via de bijstand. Wethouder Geerts heeft gezegd dat hij zich zorgen maakt over het onderhoud van plant soenen, straten en pleinen. Wij delen die zorg. De wethouder zegt daarbij dat er ergens een knikpunt zit en dat de praktijk uit moet wijzen hoe dat uitpakt. Dat is misschien wel een praktische benadering, maar van veel beleid - wij praten ten slotte over een beleidsplan - getuigt dat niet. Wij denken dat dat knikpunt nu bereikt is. Vandaar dat wij niet door moe ten gaan in de mate zoals het college voorstaat. Over de CDA-motie over de brandpreventie-officier het volgende. Wij hebben wel vaker voorgesteld om die post af te voeren uit het nieuw beleid, omdat wij vinden dat er in Leeu warden niet zo verschrikkelijk veel afbrandt wat geprevenieerd had kunnen worden. Als er al eens grote dingen afbranden, dan kan men zich afvragen of de brandpreventie-officier dat had kunnen voorkomen. Wij zien geen noodzaak ten aanzien van de brandpreventie-offi cier. Naar mijn weten brandt er in Leeuwarden niet extreem veel af. (De heer Geerts (weth.): Er wordt wel veel afgebroken!) Ja, maar in dat verband zijn wij zelf preventie-of ficier, mijnheer Geerts, en dat kost niets. Ik wil tot slot nog een reactie geven op het verhaal dat de heer Bijkersma heeft afgesto ken over het meebesturen en geen oppositie voeren. Ik laat dit verhaal maar voor wat het is, want ik vind het een beetje een warrige benadering. Het door de heer Bijkersma gestelde houdt natuurlijk totaal niet in dat de VVD-fractie ook uitgaande van die visie met concrete voorstellen komt. Ik heb gezegd, toen het over het opbouwen van reserves ging - op zich is daar natuurlijk wel wat voor te zeggen -, dat men dan natuurlijk wel de dekkingsmiddelen moet aangeven. Een jaar geleden heeft de heer Bijkersma met de grote meerderheid van de raad meegestemd om de algemene risico-reserves af te bouwen. Dan hoor je niets, maar een jaar later hoor je dat wij de risico-reserves weer moeten opbouwen. (De heer Bijkersma: De stadsverwarming komt nu boven water en dat was vorig jaar nog niet zo. Wij hadden dat echter wel voorzien, maar een groot deel van de raad wilde daar niet in meegaan.Ik wil dat van u niet zeggen, mijnheer Van der Wal.) Wij hebben al eerder voorgesteld om met de stadsverwarming te stoppen. Bovendien was het vorig jaar ook al bekend dat er een bedrag in de orde van grootte van 8 tot 10 miljoen stond aan te komenHet een en ander is toen ook al in discussie geweest, maar de heer Bijkersma heeft toen kennelijk niet goed geluisterd. Mevrouw Van der Werf: Ik wil nog even ingaan op twee punten van nieuw beleid. Over de CAO-peuterwerk zegt de wethouder dat dat ook in het collegeprogramma staat en dat er, wat hem betreft, ook voorstellen dienaangaande worden gedaan. Ik wil in dit kader aanslui ten bij datgene wat de heer Van der Wal zonet heeft gezegd. Er wordt wel een nieuw beleid ontwikkeld, maar de dekking blijft uiterst duister. Wat betreft de CAO-peuterwerk heeft men kunnen zien dat het nogal om een fors bedrag gaat. Om dit soort nieuw beleid te reali seren heeft men geld nodig. Het lijkt ons erg verstandig daar dan ook maar geld voor uit te trekken Het andere punt betreft de tussenschoolse opvang. Ik hoor straks wel wat het schouder ophalen van wethouder Heere betekent. (De heer Heere (weth.): Ik zal dat proberen uit te leggen.) Ik hoop dat u daarin slaagt. In de pauze heb ik begrepen dat er over de tussen schoolse opvang wat verwarring is ontstaan. De f. 50.000,is duidelijk bedoeld voor materi ele voorzieningen, zoals speelgoed en dergelijke, en dus niet voor personele lasten. Tot slot wil ik nog een opmerking maken over Echo. Ik moet zeggen dat het mij zo lang zamerhand, maar dat kan aan de vermoeidheid liggen, knap duister begint te worden. Ik heb zelden zo'n onwerkbaar, ondoorzichtig compromis gehoord als dat wat er nu van de kant van de PvdA is gekomen. Ik begrijp eigenlijk niet wat er nu aan het college wordt opgedragen. Een tweesporen- gemengd viersporenbeleid? Als ik het goed begrepen heb gaat het college gewoon door op de weg die het wilde inslaan. Het college gaat onderzoeken of binnen het Kreativiteitscentrum workshop-achtige activiteiten kunnen plaatsvindenDe heer Timmer mans heeft gezegd dat de PvdA achter de doelstelling van Echo staat. In eerste instantie heb ik gezegd dat de doelstelling juist inhoudt het samenbrengen van podiumactiviteiten en workshop-achtige activiteiten. Ik begrijp niet hoe de heer Timmermans die in een creativi teitscentrum wil realiseren, waar ook al andere activiteiten plaatsvinden. De heer Timmermans heeft het ook over een herschikking binnen de culturele sector, die geld zou moeten opleveren zodat er op Echo niet bezuinigd zou hoeven te worden. Vervol gens wordt er geen dekking aangegeven. Bovendien worden er geen voorstellen van de B- lijst, waarin de herschikking wel zit, afgevoerd naar de A-lijst. Ik begrijp dat ik dit ver keerd begrepen heb. Er is volgens mij ook sprake van allerlei verschillende gedachten. Aan de ene kant moeten de activiteiten worden ondergebracht in een pand dat al uitpuiltwant daar komt het in feite op neer, en aan de andere kant moeten er voor de activiteiten heel nieuwe accommodaties worden gezocht. Ik heb de indruk dat het hier gaat om een opdracht waar het college alle kanten mee op kan. Ik ben daar ongerust over, want wat gebeurt er in dat soort situaties? Als het college een opdracht krijgt waar het alle kanten mee op kan, dan 139 gaat het college gewoon door op de weg die het zich in het hoofd had gezetDat gaat nu dus gebeuren. (De heer Timmermans: Mag ik hier even op reageren? Wij hebben duidelijk gesteld dat wij de doelstelling onderschrijven zoals die door Echo is geformuleerd. Wij hebben aange geven dat de koepelfunctie essentieel is en dat vertaalt mevrouw Van der Werf in de broed plaatsfunctie. Dat is het principe. Het college heeft een voorstel gedaan van één gebouw met één bedrag. Wij hebben gezegd dat dat geen enkele garantie geeft dat genoemde functie ook gerealiseerd kan worden. Wij vinden dat er in eerste instantie in overleg met Echo moet wor den nagegaan wat de koepelfunctie feitelijk betekent. Gaat het om één zaal met bijvoorbeeld 200 zitplaatsen, gaat het om 3 workshops? Dit soort dingen moet men gewoon van tevoren weten, om de grootte van de functie te kunnen bepalen. Wil de koepelfunctie kans van sla gen hebben, dan zal men ook moeten nagaan welke voorzieningen men nodig heeft. Als men dat weet, dan gaat men toetsen - het college zegt eerst binnen het Kreativiteitscentrum - of het een en ander zal lukken. Om te voorkomen dat men met het bedrag van f. 250.000,niet uit de voeten kan, hebben wij de ruimte gegeven binnen de taakstelling van f. 214.000,in de beleidssector Cultuur. Dat is onze taakstelling en begrenzing. Het college heeft weliswaar wat vager, ik wil dat niet ontkennen, aangegeven dat het f. 250.000,plus een niet overma tig groot bedrag in principe hiervoor beschikbaar zou willen stellenDe keuze wordt echter gemaakt nadat het onderzoek heeft plaatsgevonden.) U kunt toch op uw klompen aanvoelen dat de koepelfunctie nooit in het Kreativiteitscentrum gerealiseerd kan wordendus binnen de bestaande accommodatie? (De heer Timmermans: Dat zal nog moeten blijken. Het college heeft zichzelf door zijn opstelling in deze positie gebracht.) Ja, en daarin volgt u het colle ge. (De heer Timmermans: Nee, want wij hebben als mogelijkheid veel meer accommodaties aangegeven.) (De heer Van der Wal: Dat zijn allemaal duurdere accommodaties.) (De heer Timmermans: Dat moet nog onderzocht worden.) De heer Siemonsma: Ik wil een algemene opmerking maken naar aanleiding van de reac ties op onze dekkingsplannen, want er wordt toch wel wat schamper gesproken over het rea liteitsgehalte daarvan. In de beoordeling van wat realistisch en haalbaar is, moeten wij ons zelf en ons eigen handelen niet uitsluiten. Je zou de opstelling van b. en w. kunnen ken schetsen als: wij wachten met belangstelling af. Deze opstelling heb ik ook beluisterd bij wethouder De Vries, toen het ging om de universitaire poot. Ik heb de burgemeester daarna horen zeggen dat wij blijven doorgaan tot de finale beslissing is gekomen en dat er wordt vastgehouden aan de in het ISP vastgelegde zaken. Daarvoor wordt wel de nek uitgestoken. Wat ik nu niet begrijp is dat het college over zo'n lange beleidsperiode niet bereid is zijn nek uit te steken door alvast enige posten op te nemen en eraan te verbinden dat men actief zal optreden om het een en ander meer realiteitsgehalte te laten krijgen. De doeluitkering on derwijs is daar een duidelijk voorbeeld van. De VNG stelt zich op dit moment uiterst strijd baar op. De doeluitkering onderwijs is ook zo'n punt waarover de komende jaren eens kno pen doorgehakt moeten worden. Als wij het tekort doeluitkering onderwijs niet willen opne men als een dekkingsmiddel, dan denk ik dat wij ons zelf minder verplichten om met de VNG de druk op het ministerie vast te houden. Kortom, niet met belangstelling afwachten, maar met belangstelling en met inzet proberen dingen te realiseren. Dat is een andere opstelling en is ook de kern van de opstelling in onze tegenbegroting. Het is mij onduidelijk of de heer Pruiksma een motie heeft ingediend met betrekking tot de onderhoudskostenIk heb de indruk dat er zo iets gebeurd is en dat de wethouder het een en ander heeft overgenomen. Wat het alternatief is, is mij nog onduidelijk. Wat zet de wethouder daarvoor in de plaats op de A-lijst? Ik hoop dat hierover iets meer duidelijkheid gegeven kan worden. Mevrouw De Jong: Mijnheer de voorzitter, de suggestie van de PvdA om stroken open baar groen in gebruik te geven aan bewoners vind ik een erg goede suggestie. Ik wil deze suggestie ook ondersteunen. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom het CDA stelt dat dat zonder meer zal leiden tot huurverhoging, want ik zie dat met geen mogelijkheid. De PvdA is bijzonder vaag geweest op het punt van Echo. Ik begrijp dat niet goed, want ondanks onderzoek en overleg - dat klinkt bijzonder prettig, maar ook verzachtend - moet toch heel duidelijk worden vastgesteld dat de f. 250.000,naar mijn idee vastligt. Bovendien is de PvdA niet van plan om ver boven dit bedrag uit te gaan. Ik vind daarom dat er niet zoveel valt te verwezenlijken, in ieder geval niet meer dan in feite is aangegeven. Ik vind dat de PvdA bijzonder vaag is geweest. Ik wil heel duidelijk mijn standpunt in dezen naar voren brengen. Ondanks alles en ondanks in het verleden gedane toezeggingen, waarin ook mijn partij verschillende malen is meegegaan, vinden wij het in deze tijd met ver gaande be zuinigingen niet geoorloofd om Echo een eigen accommodatie te geven. Het heeft mij een beetje verbaasd dat het CDA bezwaar maakt tegen de verhoging van de tarieven voor het gebruik door particulieren van gymnastieklokalen. Eerlijk gezegd heeft het mij nog meer verbaasd dat het college de dienaangaande ingediende motie zo gemakkelijk heeft overgenomen. Ik begrijp dat niet goed. Met de motie van het CDA over de brandpreventie-officier ben ik het niet eensIk ben

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 70