16 wijzigen, als gevolg van de herindeling, ontstaan er wellicht nieuwe mogelijkheden. Misschien is er nu ook de kans gemeenten, die nog niet deelnemen aan de bestaande regelingen, daar toe over te halen. Het verbranden van hun huisvuil via onze verbrandingsinstallaties zou bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn. Bevordering van het profijtbeginsel is in veel gevallen een goede zaak, doch het mag niet zo zijn dat men daarbij eenzijdig te werk gaat. Het is namelijk een uitholling van het profijtbeginsel te noemen wanneer men het bedrijfsleven op grond daarvan met tariefsver hogingen confronteert, terwijl men op een ander gebied sommige categorieën, vanuit bepaalde sociale overwegingen, hiervan vrijwaart. Privatisering wordt bij onze gemeente nog aarzelend toegepast. Toch zou dit best wat meer kunnen zijn. Enkele voorbeelden willen wij noemen: het uitbesteden van gemeentelijke kantines, de straatveegdiensthet verkopen van eigendommen. Elders in den lande zijn voorbeelden, die hoopgevend zijn. Naast andere commissies krijgt de Commissie voor Bestuurlijke Aangelegenheden en Open bare Orde duidelijk gestalte. Veel vaagheden worden daardoor tijdig weggenomen. Hierbij werkt uw toestemming, mijnheer de voorzitter, plaatsvervangers te mogen sturen positief. Uw opvatting dat leden van steunfracties geen zitting kunnen nemen in commissies delen wij, omdat de financiële gevolgen niet te overzien zijn, maar nog meer, omdat hierbij de mate van verantwoordelijkheid niet kan worden vastgelegd. Wij hebben veel waardering voor het werk van de gemeentepolitie. Helaas is het in de stad niet overal even veilig. De toenemende werkdruk, onder anderen door politie-inzet bij voetbalwedstrijden, mag niet tot gevolg hebben dat de veiligheid van de overige burgers ver mindert. Eventueel zouden de organisatoren van deze en andere grote manifestaties, zelf voor eigen veiligheidsfunctionarissen moeten zorgen. Het bedrijfsleven heeft hierin al zijn eigen weg gekozen. Uw opmerking, mijnheer de voorzitter, dat u de ontwikkeling met be trekking tot de reorganisatie van de Bescherming Bevolking afwachtmag niet tot gevolg hebben dat er hiaten ontstaan. De bescherming moet volwaardig blijven en u kunt daarbij best een aantal initiatieven ontwikkelen. Wij willen graag weten wat u daaraan denkt te doen. Camminghabureneens het paradepaardje van vernieuwd Leeuwarden, is nu zo langzamer hand een zorgenkind geworden. Dat de grondexploitatie onder zware druk komt te staan, is Degrijpelijk. Naar mijn gevoel zullen de tekorten straks niet meer in te halen zijn. Gewaakt moet er worden, opdat deze tekorten niet extra afgewenteld worden op de nu toch al dure kavels in de vrije sector. Oplettendheid is ook vereist bij het veranderen der oorspronke lijke bebouwingsplannen. Zij mogen het wervend karakter niet aantasten, anders ontwikkelt ook Camminghaburen zich weer tot een zeer eenzijdig bevolkte buurt. Het aanwenden van de beschikbare woningcontingenten, bij voorkeur in de stadsvernieuwingsgebieden, is begrijpe lijk. Toch moet dat worden afgewogen tegen het later bebouwen van* een deel van Cammingha buren. Hierbij dient ook de positie van de dorpen een rol te spelen. De evaluatie van het experiment met het wijkgezondheidscentrum komt in zicht. Wij reke nen er op dat in ieder geval de beperkende bepaling in de grondverkoopwelke betrekking heeft op verbod tot vestiging in de gezondheidssector daar, volgens toezegging beëindigd wordtHet is nog altijd een onjuiste vorm van bescherming van de ideeën omtrent het wijk gezondheidscentrumDe VVD-fractie zal bij grondtransacties in Camminghaburen het college steeds wijzen op de verkeerde handelwijze. Nu de laatste tijd de voorzieningen voor fietsers meer aandacht gekregen hebben, het geen door vele fietsers zeker gewaardeerd zal worden, zullen wij er toch op moeten blijven toezien dat ook het autoverkeer zijn recht mag blijven houden. Er zijn immers veel mensen die, om verschillende redenen, de voorkeur geven aan het gebruik van de auto. Al is de veiligheid van de fietser in de Schrans verbeterd, toch betekent dit voor de automobilist vaak een flinke achteruitgang, waarvan ook de winkeliers, dagelijks, de schade ondervinden. Een zorgvuldiger afwegen van alle belangen zou men vooraf beter moeten hanteren. Gespannen wachten wij het organisatieonderzoek bij de DSO af. Gelet op de problemen bij de start, willen wij graag weten in welke sfeer het onderzoek thans plaats vindt. De negatieve ontwikkeling van het bedrijvengebied in de Hemrik, geeft aan dat het met de werkgelegenheid niet gunstig gesteld is. Ik wil daarbij opmerken dat de regering in de nieuwe Structuurschets Stedelijke Gebieden zegt dat zij verdere groei afhankelijk stelt van de werkgelegenheid. Ik zal op het eind van mijn betoog nog even terug komen op de door mevrouw Brandenburg ingediende motie. Onze vraag meer dan gewone aandacht te schenken aan het stimuleren van de economische bedrijvigheid, kan het college nu zeker begrijpen. Meerdere belangen worden hierdoor gediend. Hoewel wij de milieuverontreiniging zeker niet willen onderschatten, dienen wij bij de onderzoeken toch wel met beide benen op de grond te blijven staan. Zo niet, dan zullen de kosten van een en ander binnen de kortste keren de financiële mogelijkheden van onze ge meente te boven gaan. Het blijft in de sector onderwijs in hoge mate onbevredigend dat Leeuwarden nog steeds geen universiteitsstad geworden is. Aangezien een en ander mede een aangelegenheid is van het bestuur der Groninger universiteit, vraag ik mij af hoe groot onze invloed in dat bestuur is. Dat bestuurscollege kent een aantal zogenaamde "kroopleden" die vanuit de maatschappij kunnen worden voorgedragen. Welke initiatieven wil het college ontwikkelen om voor die func tie capabele personen voor te dragen? Ik denk dat er voor zo'n bestuurslid een belangrijke taak ten opzichte van Leeuwarden kan worden weggelegd. Wij staan een initiatief in deze zeker voor. De regering heeft aangekondigd dat er een versobering in de bouwactiviteiten op onder wijsgebied plaats moet vinden. Wij delen die mening. Er mag dus geen bouw geschieden, waarvan de structurele kosten boven de normvergoeding uitgaan. Nu de overheid aangekon digd heeft niet te willen bijdragen in de kosten van een gymnastieklokaal voor de Coornhert- school, zullen wij, bij doorgaan van de plannen, de totale kosten voor onze rekening moeten nemen. De regering vindt dat er voldoende andere mogelijkheden zijn. Wij hebben daar be grip voor en wij vinden dat het beter is, ter wille van de hoge kosten, de nieuwbouw achter wege te laten. Over gymnastieklokalen gesproken. Is het juist dat de sportzaal van de Leeuwerikschool wel bij anderen als zodanig in gebruik is, maar dat de leerlingen van die school er zelf geen gebruik van mogen maken en dat zij daarom met bussen naar een andere school worden ver voerd? Hieromtrent wil ik graag geïnformeerd worden. Ook zal er grote terughoudendheid moeten bestaan bij het aanschaffen van nieuwe leer middelen en wat daar bij hoort. De kwaliteit van het onderwijs lijdt er niet onder wanneer bij verplaatsing naar een nieuwe school de oude schoolmiddelen weer en nog gebruikt worden. Zeker op dit gebied kan men bezuinigingen toepassen. De al vaker gesignaleerde grote overschrijding van de doeluitkeringen in deze sector, dwingt ons na te gaan of budgetbewaking geen middel kan zijn deze overschrijdingen tegen te gaan. Nu wij besloten hebben onze eigen Schooladviesdienst zelfstandig te laten werken, kan daar de rust weerkeren. Het college schrijft dat bij de volkshuisvesting het verlies, ten gevolge van verstrekte gemeentegarantie bij woningaankoop, een groot bedrag zal vergen. Een half miljoen is een bedrag dat het college verplicht uiterste zorgvuldigheid te betrachten bij het verstrekken van deze garanties. Daarnaast is het de plicht van het college alsnog tot invordering van de verschuldigde bedragen over te gaan. Ons hebben informaties bereikt dat er een grote achterstand is in huurafdrachtenKan het college ons zeggen om welk totaalbedrag het gaat en wil het daarbij aangeven hoe deze verschuldigde bedragen alsnog worden gei'nd? Over het drama stadsverwarming zal in een latere vergadering nog gesproken worden. Hoe dan ook, wij maken ons grote zorgen over het forse verlies dat onze gemeente zelf zal moeten dragen. In een afdelingsvergadering heb ik naar voren gebracht dat wij, nu wij een eigen elek triciteitsbedrijf hebben, de tarieven zelf vaststellen. Op mijn suggestie eens te overwegen, om voor nieuwe bedrijfsvestigingen in Leeuwarden een aantal jaren een bijzonder laag tarief te hanteren, heeft het college negatief geantwoord. Het argument was dat bij invoering van dat systeem, de kosten door andere verbruikers zouden moeten worden opgebracht. Wel hand haaft het college met gemak de "extra lage elektriciteitstarieven voor de eigen gemeentelijke diensten. Een en ander is toen door mij naar voren gebracht, omdat wij menen dat een der gelijk goedkoop tarief voor het bedrijfsleven aantrekkelijk kan zijn en dat men daardoor wellicht zal besluiten zich in Leeuwarden te vestigen. Op die manier werken wij positief aan werkgelegenheidsbevordering. Het is daarbij helemaal niet nodig de andere tarieven te ver hogen. De eventuele mindere uitkomsten kunnen verrekend worden via andere fondsen die wij hebben voor het stimuleren van de werkgelegenheid. De handelwijze van het college hierbij toont aan dat het de doelstelling "versterking der economische bedrijvigheid" veel te zwak nastreeft. Bovendien zal het hanteren van normale tarieven voor de gemeentelijke dien sten ons nog meer dwingen te bezuinigen, waarbij ook energiebesparing een rol speelt. De opstelling in dit alles duidt op inconsequenties. Bij de reiniging heeft de vervuiling van sommige delen der binnenstad en de omgeving van het station haar grens bereikt. Het hoofdstuk omtrent deze dienst is zeer mager en ver toont geen enkele visie over de wijze waarop b. en w. de steeds voortschrijdende vervuiling van de straten en plantsoenen te lijf willen gaan. Een stad, welke de centrumpositie in Friesland wil blijven innemen, dient in ieder geval een schone aanblik te geven. Wellicht kan privatisering ons hierbij voordelen opleveren. Evenementenhal, ijshal en manege ontwikkelen zich niet zoals wij ons dat hadden voor gesteld. De voortgaande arbeidstijdverkorting zal tot gevolg hebben dat men meer ontspan ning in de recreatieve sfeer zal zoeken. De bestuurders van die instituten zullen hier tijdig op in moeten spelen. Wij hopen dat de nieuwe commissie voor de evenementen- en ijshal goede resultaten zal boeken. Gelukkig blijken de sportaccommodaties aan het Kalverdijkje in een grote behoefte te voorzien. Meer stringente eisen aan gebruikers van de accommodatie spreken ons aan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1983 | | pagina 9