Punten 10 t.e.m. 14 (bijlagen nrs. 39, 38, 43, 34 en 32). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 41). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Verkoop perceel met opstal (voormalige boerderij c.a.) Ald- diel 11 onder Leeuwarden. De heer Pruiksma: Mijn fractie gaat van harte akkoord met dit voorstel. Wij kregen vandaag wel de mededeling dat reeds in augustus een mevrouw belangstelling zou hebben getoond voor deze boerderij. Zij heeft nooit meer iets vernomen en leest nu in de krant dat wij de boerderij verkopen. Ik zou erop willen aandringen om in dit soort gevallen alle belangstellenden over de stand van zaken te informeren. De heer Geerts (weth.): Ik ben vanavond door de mevrouw, op wie de heer Pruiksma doelt, gebeld. Zij heeft gezegd dat zij belangstelling heeft getoond voor de boerderij, maar dat zij daarop nooit wat gehoord heeft. Ik kan op dit moment niet nagaan hoe het een en ander exact is gegaan, maar ik zal daar naar informeren. Het is natuurlijk zo dat de mensen, wanneer zij belangstelling tonen en de ge meente wil wat betreft de verkoop een andere kant op, daarvan in kennis moeten worden gesteld. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 16 (bijlage nr. 33). De Voorzitter: Dit punt luidt: Overeenkomst inzake de afvoer en verwerking van de vliegas, vrij komend bij de verbranding van huisvuil op de vuilverbrandingsinrichting van Leeuwarden. De heer De Jong: Het is de bedoeling dat de vliegas wordt verwerkt in de bitumineuze weg- en wa terbouw in de Benelux. Het is bekend dat het wegdek aan aanzienlijke slijtage onderhevig is. Acht men dit slijpsel niet meer gevaarlijk voor het milieu? Is het wel verstandig om ons voor zes jaar vast te leggen, nu de techniek van afvalverwerking zo buitengewoon snel verandert? De heer Buurman: Ik kan met het voorstel instemmen. Wel wil ik graag de visie van b. en w. ver nemen waar het gaat om milieubescherming. In de ontwerp-overeenkomst, behorende bij het raadsvoor stel dd. 19 januari 1984, bijlage nr. 33, lees ik in artikel 2, lid 2: "De Gemeente zal Janeg, zo haar in de verleende vergunning voor de Inrichting de verplichting is opgelegd metingen te verrichten t.a.v. de belasting van het milieu, van de resultaten van deze metingen mededeling doen,..." Ook al is deze verplichting niet opgelegd, daarom kunnen wij toch wel bepalen dat hiertoe vrijwillig wordt overge gaan? Is het college bereid dit te overwegen? Metingen verrichten gaat natuurlijk verder dan elkaar op de hoogte houden van de samenstelling. Ik wijs in dit verband op de bestrating rond het Arnhemse congrescentrum. De gemeente Arnhem is boos op de Stichting Natuur en Milieu. De stichting is van oordeel dat Arnhem deels een gifbelt is. De bestrating is een proefproject van de Nederlandse baksteenindustrie, de Provinciale Gelderlandse Elec- triciteitsmaatschappij (PGEM) en de Nederlandse Energie Ontwikkelings Maatschappij (NEOM). De ge schonken bestrating bestaat uit zogenaamde vliegasklinkers, kwaliteit 1. De Stichting Natuur en Milieu beweert dat deze klinkers bronnen van milieuverontreiniging zijn. Arnhem zegt dat de Stichting Natuur en Milieu liegt. Weliswaar formuleert de gemeente Arnhem het een en ander diplomatieker, maar het komt op hetzelfde neer. Van de beschuldigingen van de Stichting Natuur en Milieu heeft heel t.v.-kij kend Nederland via het NOS-journaal kennis kunnen nemen. De indruk werd gewekt dat je je leven niet meer zeker was, als je het bewuste stukje Arnhem bezocht. Goed werk van de NOS als de beschul digingen van de stichting gegrond waren geweest, maar Arnhem ontkent dat. Er wordt niet ontkend dat het om vliegasklinkers gaat. Er wordt ook niet ontkend dat het om een in geschenkverpakking uitgevoerd proefproject gaat. Wel wordt ontkend dat passanten gevaar lopen. Sterker, het bedoelde stukje Arnhem is een heel stuk gezonder, wat de klinkers betreft, dan de rest van beklinkerd Nederland. De boosheid van Arnhem spruit voort uit het feit dat de Stichting Natuur en Milieu beter had kun nen weten. Het rapport waaruit de stichting haar wijsheid heeft geput is in alle openbaarheid besproken en aanleiding geweest om in Arnhem klinkers van kwaliteit 1 te gebruiken. Deze klinkers bevatten slechts 20% vliegas en geen 40% zoals de Stichting Natuur en Milieu heeft beweerd. Volgens het ge 9 noemde rapport van TNO bevatten vliegasklinkers over het algemeen te hoge concentraties vanadium en arceen. In Arnhem zijn klinkers gebruikt die zo weinig zware metalen in het milieu brengen dat het vergeleken bij de gewone huis- tuin- en keukenklinkers kinderspeelgoed is, zo onschuldig. Het college concludeert met ons uit dit verhaal dat alle overdrijving schaadt. Alle milieu-activisme is ons vreemd, maar dit neemt niet weg dat de gemeente als leverancier van vliegas, als rentmeester van de ons toevertrouwde schepping, als beschermer van het milieu, wel dege lijk op haar qui-vive moet zijn. De heer Janssen: Nu hier een aantal technische toepassingen van vliegas op tafel komt, wil ik ook nog even een mededeling doen. Ik werk ongeveer li 2 jaar met vliegascement. Ik verwacht dat deze vliegas ook naar de ENCI gaat om tot cement verwerkt te worden. Wat de schadelijke gevolgen daarvan zijn weet ik niet. Ik heb een monstertje voor onderzoek opgestuurd, maar van de uitslag heb ik nog niets gehoord. De heer Miedema (weth.): Een aantal leden van de raad heeft inhoudelijk vragen gesteld over de verwerking van de vliegas. In een veel eerder stadium heeft de raad de beslissing al genomen om deze weg te kiezen, namelijk in maart vorig jaar toen het voorstel over de bouw van een scheidingsinstallatie is behandeld. De scheidingsinstallatie is inmiddels in werking. Het enige bedrijf in Nederland dat vlieg as afneemt is de BV Janssen-Eggels te Maastricht. Wij zijn ons ervan bewust dat er redenen zijn om de vragen te stellen die vanavond gesteld zijn, onder anderen over de slijtage van de bitumen en over de klinkers. Er is wat deze problematiek betreft erg nauwkeurig onderzoek verricht. De zaak is nog in be weging en daarom staat er in het stuk dat wij de toekomstige ontwikkelingen zullen volgen. In overleg met het ministerie, de betreffende inspectie voor milieu-aangelegenheden, is gekozen voor de thans voorgestelde oplossing die op dit moment de beste oplossing is. De raad heeft vorig jaar de beslissing genomen over de bouw van de scheidingsinstallatie en over de afvoer van de vliegas naar Maastricht. De uitwerking van het contract zoals dat vastgesteld is ligt vanavond voor ons. De heer De Jong vraagt of het verstandig is om ons vast te leggen voor een aantal jaren, gezien het feit dat de zaak in beweging is. Ik ben het met hem eens dat wij een contract aangaan voor een aantal jaren. Voor de tegenpartij, onze contractpartner, is dat een harde voorwaarde, gezien datgene wat zij ervoor moet doen. Onze tegenpartij moet een bepaalde zekerheid hebben, wil zij de vliegas op een goede wijze kunnen verwerken. De ontwikkelingen zijn gaande, maar verlopen erg langzaam. In het contract staat dat wij in gezamenlijk overleg zullen streven naar betere oplossingen. Wij mogen en moeten aannemen dat de BV Janssen-Eggels, die op dit moment als enige in Nederland vliegas afneemt, de betere oplossingen ook zal overnemen, wil men de mogelijkheden van het bedrijf overeind houden. In dit kader is het voorstel van het college een verantwoord voorstel. Op grond van de adviezen die wij hebben gekregen en gezien de landelijke trend, is de hier voorgestelde plaats de enige plaats en vol gens het college de beste plaats. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 17, 17a, 18 en 19 (bijlagen nrs. 36, 54, 51 en 45). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 20 (bijlage nr. 47). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Subsidieverzoek van de Belangenvereniging Arbeidsongeschik ten Noord-West Friesland in het kader van het Programma Sociaal-cultureel Werk 1983. De heer Buurman: Wie geen vreemdeling is in parlementair Jeruzalem zal weten dat een nieuwe politieke groepering aan het Haagse firmament is verschenen, namelijk DS'83. De Tweede Kamerleden Dijkman en Schoiten weten er alles van. Wat dit te maken heeft met het subsidieverzoek van de Belan genvereniging Arbeidsongeschikten Noord-West Friesland? Wel, mij hebben bescheiden bereikt dat men onder de dekmantel van het behartigen van de belangen van arbeidsongeschikten politiek bezig is. Ik verwijs in dezen dan ook naar berichten in de pers, namelijk de Franeker Courant, het Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant. Er moeten naar mijn oordeel garanties bestaan dat de te subsidiëren activi teiten niet in strijd zijn met onder meer de doelstelling van de te ondersteunen instelling. Dat is hier kennelijk het geval. Ik wil niet datgene herhalen wat ik hierover betoogd heb tijdens de jongste alge mene beschouwingen. Deze eerste ervaring behoeft niet op stel en sprong afwijzing mijnerzijds van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 5