16
De heer Sterk heeft nog opgemerkt dat de administratie van het Gemeentelijk Woningbedrijf zo snel
mogelijk bij moet zijn. In de laatste vergadering van de Commissie voor het Woningbedrijf heeft het
college een duidelijk stramien gegeven op basis waarvan wordt gewerkt. Het college heeft aan het Ge
meentelijk Woningbedrijf ook een extra formatieplaats voor ruim een jaar toegekend om deze problema
tiek op te lossen. Wij hopen dat bij het opstellen van de begroting zoveel exacte cijfers uit de computer
gehaald kunnen worden dat wij een vrij redelijk beeld hebben van wat wij wel en niet kunnen. Wij zijn
er druk mee bezig. Ik onderschrijf erg graag de wens ter zake van de heer Sterk.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg
ging van de wethouder.
Punt 20a (bijlage nr. 137).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
(Mevrouw De Haan-Laagland wordt geacht niet aan de stemming te hebben deelgenomen.)
Punt 21 (bijlage nr. 108).
De Voorzitter: Aan de orde is de Nota Werkgelegenheid gemeente Leeuwarden.
De heer Janssen: In deze nota is een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de werkloosheid en de
werkgelegenheid in Leeuwarden, terwijl tevens de maatregelen worden genoemd die men denkt te nemen
om de werkgelegenheid zoveel mogelijk in stand te houden. De werkgroep die hiermee bezig is geweest
heeft een duidelijke nota geschreven en naar mijn mening een goed stuk werk geleverd. In de nota zijn,
mede door de beperkte mogelijkheden die de gemeenten op dit vlak hebben, maar een beperkt aantal
maatregelen aangegeven die direct tot meer werk zullen leiden. Wel wordt ruimschoots aandacht be
steed aan het werken met behoud van uitkering en alles wat daar omheen speelt, maar daar kom ik zo
meteen nog wel op terug. Ik zal nu niet opnieuw alle op- en aanmerkingen herhalen die door mijn frac
tie in de Commissie voor de Werkgelegenheid zijn gemaakt. Het lijkt mij echter nuttig toch hier en daar
een accent te plaatsen.
Binnen onze fractie maakt men zich grote zorgen over het werken met behoud van uitkering. Aan
de ene kant zou men het willen toestaan, anderzijds wil men het met zoveel mogelijk zekerheden omge
ven. Gezien het feit dat dit kabinet systematisch nalaat om een effectief gericht en stimulerend werk
gelegenheidsbeleid te voeren, zal het werken met behoud van uitkering een steeds grotere vlucht gaan
nemen. De alternatieve plannen van oppositie en vakbeweging worden zonder meer naar de "poef" ver
wezen, hoewel deze plannen juist meer gericht waren op het bestrijden van de werkloosheid. Op dit
moment is het vrijwilligerswerk nog echt een vrijwilIigerszaak, maar ik vrees dat betrokkenen langza
merhand toch onder een morele druk worden gezet om aan enig vrijwilligersproject mee te werken. Om
een praktijkvoorbeeld te noemen: bouwvakkers die bijna iedere winter enige tijd een vorstverletuitke-
ring hebben, hebben het vaak meegemaakt dat er, in winters waarin sneeuw viel, ingezonden stukken in
de krant verschenen waarin tot uitdrukking kwam dat zij min of meer gevorderd werden om de trottoirs
sneeuwvrij te maken. Deze druk zou in komende winters ook ten opzichte van de uitkeringsgerechtigden
kunnen ontstaan, wanneer dat soort werk in de publieke opinie zou worden bestempeld als werk dat door
vrijwilligers met behoud van uitkering zou kunnen worden gedaan. Het gevaar zou zelfs kunnen ontstaan
dat men bij herhaaldelijk weigeren van vrijwilligerswerk gekort kan worden op de uitkering, onder het
motto dat men niet voldoende heeft meegewerkt om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De grote
truc is: de mensen met behoud van uitkering te laten werken om daarmee de gaten, die door de bezuini
gingsdrift van de rijksoverheid zijn ontstaan, op te vullen. Bij het onderwijs bijvoorbeeld ontstaat het
gevaar dat de vrouwelijke vrijwilligers, die nu werkzaam zijn als leesmoeder en dergelijke, worden
verdrongen, doordat men bevoegde krachten kan krijgen. Vooral vrouwen en jongeren zijn hier concur
rerend ten opzichte van elkaar. Uit het verslag van de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden is
mij gebleken dat is toegezegd aan de nota een zevende hoofdstuk toe te voegen, dat speciaal de positie
van de vrouwen met betrekking tot de werkgelegenheid zal belichten. Daartoe zal een werkgroep wor
den ingesteld. Mijn dringend verzoek aan het college is deze werkgroep uit vrouwen te laten bestaan.
Mocht dit absoluut niet mogelijk zijn, dan zou men ook een enkele man als adviseur kunnen toelaten.
Het is immers vaak gebleken dat vrouwen hun eigen problemen veel beter kunnen belichten dan mannen
dit doen. Een andere categorie, die binnen de nota niet aan bod is gekomen, bestaat uit de mensen die
op dit moment zonder werk zijn. Deze nota is geheel geschreven door mensen met een volledige werk
kring. Mogelijk komt er tijdens de inspraakronde nog een bijdrage van deze werklozen naar boven, die
hun zienswijze op de problemen weergeeft.
17
Binnen de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden heeft men gevraagd na te gaan of de Al
gemene Subsidieverordening aangepast kan worden, om daarmee een voorrangsbeleid voor vrouwen tot
stond te brengen. In het besl u I ten I j stje van b. en w. heb ik gezien dat zij met een dergelijk verzoek
instemmen. Ik wil een en ander echter graag in deze openbare raadsvergadering bevestigd zien.
Tot slot wil ik nog een ander probleem aansnijden, namelijk het al of niet regionaal toetsen van de
vrijwilligersprojectenIn een notitie van minister De Koning naar de Tweede Kamer met betrekking tot
de wettelijke regeling inzake het verrichten van onbeloonde arbeid met behoud van uitkering, wordt al
leen gesproken over regionale toetsingscommissies, die door de provincie zouden moeten worden inge
steld voor elke daartoe aan te wijzen regio. Deze commissies besluiten met algemene stemmen en zijn
dus geen adviesorganen. Deze op stapel staande Wet onbeloonde arbeid door uitkeringsgerechtigden, de
WOAU, geeft met betrekking tot de werkgelegenheid dus een geheel andere richting aan dan de gemeen
telijke nota dat doet. Misschien is het mogelijk aan het eind van het jaar, wanneer er meer zicht is op de
inhoud van de WOAU en de Nota Werkgelegenheid definitief wordt vastgesteld, dit laatste punt bij te
stellen, zodat wij dan gelijk lopen met de rijkswet die in voorbereiding is.
De hear Jansma: Wy wol Ie as CDA-fraksje begjinne mei us wurdearring ut te sprekken oan de wurk-
groep dy't de Nota Wurkgelegenheid gearstald hat. It is in kompakt en oersichtlik gehiel wurden
Yn ferskate gearkomsten fan de Kommisje foar de Wurkgelegenheid is de nota underdiei foar under-
diel wiidweidich oan de oarder kommen. Mei de op- en oanmerkings dy't dêryn makke binne is foar in
grut part rekken halden, sa hat bliken dien. Wy stelle dat op priis. De nota jout in düdIik ynsjoch yn de
mooglikheden en unmooglikheden op it mêd fan de wurkgelegenheid. It ferlossende wurd op it sosiaal-
ekonomysk mêd wurdt net jun, mar dat sil ek wol nimmen ferwachte hawwe. De nota hat langer op him
wachtsje litten as winsklik wie. len fan de gefolgen dêrfan is dat hy op in tal punten net mear aktueel
is. Dat is benammen it gefal mei in tal ryksregelingenDe nota giet üt fan de situaasje op 1 septimber
1983; wizigingen dêrnei krije wy nei ferrin fan tiid wol under eagenHopelik wurdt it totaal oersjoch
dêrtroch net tefolle geweld oandienLokkich hawwe der yn de rin fan de ryklik twa jier sunt de CDA en
PAL moasjes yn de ried oannommen waarden in oantal konkrete en aktuele saken op it mêd fan de wurk
gelegenheid yn de ried oan de oarder west. Dêrtroch hat it'lang utbliuwen fan de nota net al te slim
west. It hat lang duorre, mar "storein makket ek wiet".
No't ik niis krekt dy moasjes neamde, it docht my wat frjemd oan dat b. en w., yn in earste réak-
sje op de konsept-notasizze dat de moasjes as bylage by de nota oanheakke wurde moatte. Yn de dêr-
op folgjende kommisjegearkomste haw ik my dêrby oansluten. It liek my in terjochte opmerking fan b.
en w. Yn de twadde réaksje fan b. en w. wurdt besluten dat de troch my neamde moasjes net by de nota
komme, mar op besjen lizze sille by de riedsstikkenDat léste is ek bard, haw ik sjoen. Ik freegje my
lykwols wol of: Wêrom dy feroaring fan stanpunt?
Op in tal punten yn de nota wol Ie wy graach de oandacht fêstigje. Op de sintrumposysje fan Ljou-
wert kin nea genoch de klam lein wurde. Yn de nota steane dêroer hiel ferstannige dingen. Troch it ge
meen tebestjoer wurdt alles yn it wurk steld in oantaasting fan de sintrumposysje fan Ljouwert foar te
kommen. Us fraksje wol yn dit ferban opmerke dat wy noch altyd fan miening binne dat de wize wêrop
provinsiale steaten fan Fryslan foar de belangen fan Ljouwert, as haadstêd fan Fryslan en as sintrum fan
Fryslan, opkomme better kin. Datselde jildt ek foar it ryksregear. Dêrneist moatte wy seis Ljouwert ek
ferkeapje. Dêrby kin under oaren it ferkearssirkulaasjeplan in wichtige ynfloed hawwe. It docht us
deugd dat by de haadutgongspunten, neamd op side 26 en 27, ek it twadde en it tredde spoar fan it ka-
binetsbelied oernommen binne, nammentlik it ferhelpen fan de ekonomyske "bedrijvigheid" en werfer-
dieling fan it beskikbere wurk.
Us opfetting oer wurk mei behald fan utkearing en mei behelp fan utkearing hawwe wy yn dizze
ried in oantal kearen werjun. Wat dêroer op de siden 113 oant 115 yn de nota skreaun is, jout us de ne-
dige soargenIt feroare belied fan it rykskonsulintskip befrediget net. Wêr't soks mooglik is sil ek it so-
siaal-kulturele wurk in bydrage leverje moatte om pine fan it gjin baan hawwen te ferlichtsjenIk sis
mei opsetsin "gjin baan hawwen", want wat langer wat mear minsken hawwe gjin baan, mar fiele har
ren, just om't hja op in oare wize aktyf binne, net mear wurkleas. Ik wol ek efkes réagearje op itjinge
de hear Janssen sein hat. Wy binne it folslein mei him iens dat it fansels nea sa wêze moat dat it wurk-
jen mei behald fan utkearing it normale wurk ferfangt. Dat leit by üs wol fêst. Mar, as it net kin sa't it
moat, dan moat it soms sa't it kin.
In hangizer is de problematyk oer de nissehutten. It kolleezje soe der neffens us goed oan dwaan ta
in ferromming fan it belied te kommen. It kolleezje ha I d t it noch op berie, mar as it tij ferrint moat men
de beakens fersette. Kolleezje, wachtsje dêr net te lang mei, hoe earder hoe better. It tij is ferrun en
dit beaken is net ferset.
Datselde jildt ek foar de ekstra oandacht foar de jongerein wannear't it om de wurkgelegenheid