556
a) Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer
b) Reiniging en Brandweer
c) Cultuur
- dat het hier voorzieningen betreft welke door hun aard gelijkelijk aan alle
burgers ten goede komen
constaterende
- dat in de sector Cultuur een subsidie zal worden toegekend aan het project Echo
- dat het hier een subsidie betreft welke slechts aan een zeer beperkt aantal
burgers ten goede zal komen
besluit
laatstgenoemde subsidie niet toe te kennen en de aldus vrijgekomen gelden te
besteden voor de eerdergenoemde voorzieningen met een algemeen karakter."
De motie is mede-ondertekend door de heer IJestra. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund
een maakt deel uit van de beraadslaging.)
De Voorzitter schorst, om 15.25 uur, de vergadering voor de pauze.
De Voorzitter heropent, om 15.45 uur, de vergadering.
Mevrouw Van der Werf: In navolging van enkele andere fractiewoordvoerders zou ik in de eerste
plaats willen beginnen met het maken van enkele opmerkingen over de wijze waarop het herwaardering:
onderzoek heeft plaatsgevonden en in de tweede plaats de behandelingsprocedure van de onderzoeks
resultaten in de raad aan de orde willen stellen.
In de inleiding van de eindrapportage van de werkgroep Herwaardering staat: "Als algemene opmerking
kan nog gesteld worden dat het secretariaat de indruk heeft dat bij de huidige herwaardering over het
algemeen minder voortvarend en diepgaand te werk is gegaan als bij voorgaande herwaarderingsrondes
het geval was." Mijn fractie deelt die mening. Wij zeggen alleen in eenvoudig Nederlands dat er onze
inziens met de pet naar is gegooid. Bij het eerste vluchtig doorlezen van dit herwaarderingsrapport dacf
ik even dat ik mij per ongeluk had vergist en weer het ontwerp-dekkingsplan van december jongstleder
voor mijn neus had, maar bij nadere bestudering bleek dat het wel degelijk een ander verhaal was en
dat er tussenzinnen in zaten als "moet haalbaar worden geacht", "kan aanvaardbaar worden gevonden
en "de taakstelling kan worden gerealiseerd". U zult het misschien flauw vinden dit rapport zo af te
doen, maar in feite is het zo. Het rapport verschaft nauwelijks nieuwe informatie en geeft zeker geen
antwoord op de talloze vragen die hier in december vorig jaar op tafel zijn gelegd. Er staat zelfs op
veel plaatsen: "Naar dit herwaarderingsvoorstel heeft geen nader onderzoek plaatsgevonden." Vervolgt
wordt dan toch de taakstelling maar genoteerd of wordt er, in het beste geval, p.m. neergezet. Ook 4
rapportages van de ambtelijke werkgroepen hebben ons, met uitzondering van het verslag van de sector
werkgroep Algemeen Beheer, nauwelijks wijzer gemaakt. Wat bovendien bleek - en dat vinden wij noc
kwalijker - is dat er geen of alleen een willekeurig overleg heeft plaatsgevonden met betrokken organi
saties. Illustratief zijn in dit verband de alarmtelefoontjes die ons vorige week bereikten van betrokker
De mensen moeten een en ander - een week voor de behandeling van de herwaarderingsvoorstellen door
de raad - in de krant lezen.
Ik kom hiermede op ons tweede algemene punt van kritiek, namelijk de wijze van behandeling van
deze voorstellen in de raad. In december 1983 hebben wij al kritiek geleverd op het gescheiden behan
delen van beleidsplan en ontwerp-dekkingsplan en de herwaarderingsvoorstel lenBlijkens voorstellen
voor de komende vergadering van de Commissie voor Bestuurlijke Aangelegenheden komt daar nu ver
andering in. Wat dan overblijft is de procedure rond het herwaarderingsonderzoekWij hebben er grote
bezwaren tegen dat dit punt, behalve in de Commissie voor de Financien, in geen enkele functionele
commissie aan de orde is geweest. Op zich zou dit nog niet zo erg behoeven te zijn als de verschillend;
portefeuillehouders dan ook in de vergadering van de Commissie voor de Financiën aanwezig zouden z
geweest, maar dat was niet het geval. Er ontstaan in een dergelijke vergadering situaties als een discus
sie met de wethouder van Financiën over het cultuurbeleid - in dit geval over Echo - en die discussie
levert dan niet meer op dan - ik citeer de krant -: "dat er met een creatief beleid door goedkope groe
pen volle zaken getrokken moeten worden". Verder dan dit soort discussies over voorstellen als dat van
Echo komen wij blijkbaar niet. Men kan er wel om lachen als men een dergelijk kranteberichtje leest,
maar als dit de procedure van behandeling kenschetst van bezuinigingsvoorstellen als van Echo vind ik
dat wel treurig. Een dergelijke behandeling laat bovendien toe dat er in de plenaire raadszitting detail
discussies worden gevoerd - en dat lijkt mij niet zinvol - of dat er slecht afgewogen beslissingen wordf
genomen waarbij de raad in feite buiten spel staat of op een zijspoor wordt gezet. Dat de raad buiten
57
spel staat noem ik te meer omdat opnieuw blijkt - en dat is al de zoveelste keer dat wij dat hier stellen
- dat de discussie in het teken staat van slikken of stikken. Alle mogelijke alternatieven voor de voor
stellen zijn met het verwerpen van onze moties in december 1983 en met het niet onderzoeken van de
B-lijstal bij voorbaat van de hand gewezen. De conclusie van deze algemene opmerkingen is dan ook
dat de raad buiten spel staat en dat het herwaarderingsonderzoek de naam onderzoek niet verdient!
Alleen al om die reden zou met de resultaten van het herwaarderingsonderzoek niet moeten worden in
gestemd. In eerste instantie vroegen wij ons dan ook af wat wij moeten doen. Vergeleken met december
vorig jaar ligt er nauwelijks iets nieuws op tafel en onze mening over de december-voorstellen is al be
kend. De door ons ingediende alternatieve voorstellen zijn alle van de hand gewezen. In feite zouden
wij daarom kunnen volstaan met een zinsnede als "Dit voorstel vinden wij niet haalbaar, wij vinden het
onaanvaardbaar en het lijkt ons niet realiseerbaar." Einde van onze bijdrage aan de discussie! Wij zijn
echter gewend onze zaken serieus te bestuderen en serieus hier naar voren te brengen en daarom hebben
wij ons toch maar weer over de voorstellen gebogen. Daarover wil ik het dan nu ook hebben.
Bij de behandeling van het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 in december 1983 hebben wij een
groot aantal voorstellen ingediend die gebaseerd waren op ons alternatieve dekkingsplan dat u allen
toen toegezonden hebt gekregen. Sommige fracties vonden het overbodig dat wij op dat moment zoveel
voorstellen indienden. Wij legden ons immers nog niet vast. Het ging alleen maar om taakstellingen en
het aanwijzen van te onderzoeken herwaarderingsobjecten. Die discussie hadden wij echter al eerder
gevoerd en wij stelden ons daarom op het standpunt dat het, als er hoe dan ook een gat van 8,3 miljoen
gedekt moest worden, in december het moment was voor een politieke fractie om a. aan te geven welke
objecten in ieder geval om politieke redenen buiten de herwaardering zouden moeten blijven, b. voor
welke door het college aangedragen herwaarderïngsonderzoeken het sein op groen kon staan en c. welke
alternatieven zouden kunnen worden opgenomen in de herwaarderingsonderzoekenOnze beoordeling
van het ontwerp-dekkingsplan was gebaseerd op deze drie uitgangspunten. De lijn die wij in december
hebben uitgezet pakken wij nu op en dat betekent dat wij over een groot aantal van de nu voorliggende
voorstellen heel kort kunnen zijn. De onderzoeken die wij destijds om politieke redenen buiten de her
waardering wilden houden hebben ook nu nog niet onze instemming op basis van precies dezelfde moti
vatie als in december jongstleden door ons is gegeven en daarnaar verwijzen wij dan ook.
Samenvattend betekent het dat wij niet instemmen met de volgende herwaarderingsvoorstel len:
Sector Algemeen Beheer. Wij zijn tegen het afschaffen van de vergoedingen aan stagiaires.
In de sector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer zijn wij tegen een aanpassing
van het fonds stadsvernieuwing, tegen het bezuinigen op het onderhoud van plantsoenen, tegen het be
zuinigen op het onderhoud van straten en pleinen, tegen - ook in deze sector - het afschaffen van ver
goedingen aan stagiaires en tegen bezuinigen op de formatie parkeercontroleurs.
In de sector Onderwijs tegen een bezuiniging op het fonds Onderwijsontwikkeling. Er is gisteren in de
discussie over het onderwijs-innovatieplan ook al op gewezen dat er geld nodig is voor onderwijsontwik
keling. Er ligt nu een motie daarover van de PvdA op tafel. Op zich kunnen wij met die motie instemmen,
maar wij zijn het niet eens met de dekking. Ik moet zeggen dat ik een en ander nog niet voldoende kan
overzien. Als wij nu zomaar 31.000,bij de Buitenschool vandaan halen gaan wij waarschijnlijk op
een manier te werk die wij niet goed vinden. Misschien dat de woordvoerder van de PvdA in tweede
instantie iets meer kan zeggen over de zaken waarop extra bezuinigd zou moeten worden bij de Buiten
school, want ik neem aan dat daarover bij de PvdA-fractie heel uitgesproken opvattingen bestaan. Wij
waren tegen een bezuiniging op de Voorlichting beroeps- en schoolkeuze. Het college heeft dat geluk
kig overgenomen. Hetzelfde geldt voor het niet doorgaan van de bezuiniging op de storting in het
Studiefonds. Gezien eerdere stellingnames zal het u duidelijk zijn dat wij blij zijn dat ook deze bezui
niging niet doorgaat.
In de sector Reiniging en Brandweer waren en zijn wij tegen de voorgestelde bezuiniging op gladheids-
bestrijding en tegen de verhoging van de reinigingsrechten.
In de sector Marktwezen en Frieslandhal zijn wij tegen het kostendekkend maken van waren- en wijk-
markten
In de sector Maatschappelijke Aangelegenheden zijn wij tegen de bezuiniging op het fonds schuldsane
ring, tegen een vacaturestop in deze sector.