556 a) Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer b) Reiniging en Brandweer c) Cultuur - dat het hier voorzieningen betreft welke door hun aard gelijkelijk aan alle burgers ten goede komen constaterende - dat in de sector Cultuur een subsidie zal worden toegekend aan het project Echo - dat het hier een subsidie betreft welke slechts aan een zeer beperkt aantal burgers ten goede zal komen besluit laatstgenoemde subsidie niet toe te kennen en de aldus vrijgekomen gelden te besteden voor de eerdergenoemde voorzieningen met een algemeen karakter." De motie is mede-ondertekend door de heer IJestra. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund een maakt deel uit van de beraadslaging.) De Voorzitter schorst, om 15.25 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 15.45 uur, de vergadering. Mevrouw Van der Werf: In navolging van enkele andere fractiewoordvoerders zou ik in de eerste plaats willen beginnen met het maken van enkele opmerkingen over de wijze waarop het herwaardering: onderzoek heeft plaatsgevonden en in de tweede plaats de behandelingsprocedure van de onderzoeks resultaten in de raad aan de orde willen stellen. In de inleiding van de eindrapportage van de werkgroep Herwaardering staat: "Als algemene opmerking kan nog gesteld worden dat het secretariaat de indruk heeft dat bij de huidige herwaardering over het algemeen minder voortvarend en diepgaand te werk is gegaan als bij voorgaande herwaarderingsrondes het geval was." Mijn fractie deelt die mening. Wij zeggen alleen in eenvoudig Nederlands dat er onze inziens met de pet naar is gegooid. Bij het eerste vluchtig doorlezen van dit herwaarderingsrapport dacf ik even dat ik mij per ongeluk had vergist en weer het ontwerp-dekkingsplan van december jongstleder voor mijn neus had, maar bij nadere bestudering bleek dat het wel degelijk een ander verhaal was en dat er tussenzinnen in zaten als "moet haalbaar worden geacht", "kan aanvaardbaar worden gevonden en "de taakstelling kan worden gerealiseerd". U zult het misschien flauw vinden dit rapport zo af te doen, maar in feite is het zo. Het rapport verschaft nauwelijks nieuwe informatie en geeft zeker geen antwoord op de talloze vragen die hier in december vorig jaar op tafel zijn gelegd. Er staat zelfs op veel plaatsen: "Naar dit herwaarderingsvoorstel heeft geen nader onderzoek plaatsgevonden." Vervolgt wordt dan toch de taakstelling maar genoteerd of wordt er, in het beste geval, p.m. neergezet. Ook 4 rapportages van de ambtelijke werkgroepen hebben ons, met uitzondering van het verslag van de sector werkgroep Algemeen Beheer, nauwelijks wijzer gemaakt. Wat bovendien bleek - en dat vinden wij noc kwalijker - is dat er geen of alleen een willekeurig overleg heeft plaatsgevonden met betrokken organi saties. Illustratief zijn in dit verband de alarmtelefoontjes die ons vorige week bereikten van betrokker De mensen moeten een en ander - een week voor de behandeling van de herwaarderingsvoorstellen door de raad - in de krant lezen. Ik kom hiermede op ons tweede algemene punt van kritiek, namelijk de wijze van behandeling van deze voorstellen in de raad. In december 1983 hebben wij al kritiek geleverd op het gescheiden behan delen van beleidsplan en ontwerp-dekkingsplan en de herwaarderingsvoorstel lenBlijkens voorstellen voor de komende vergadering van de Commissie voor Bestuurlijke Aangelegenheden komt daar nu ver andering in. Wat dan overblijft is de procedure rond het herwaarderingsonderzoekWij hebben er grote bezwaren tegen dat dit punt, behalve in de Commissie voor de Financien, in geen enkele functionele commissie aan de orde is geweest. Op zich zou dit nog niet zo erg behoeven te zijn als de verschillend; portefeuillehouders dan ook in de vergadering van de Commissie voor de Financiën aanwezig zouden z geweest, maar dat was niet het geval. Er ontstaan in een dergelijke vergadering situaties als een discus sie met de wethouder van Financiën over het cultuurbeleid - in dit geval over Echo - en die discussie levert dan niet meer op dan - ik citeer de krant -: "dat er met een creatief beleid door goedkope groe pen volle zaken getrokken moeten worden". Verder dan dit soort discussies over voorstellen als dat van Echo komen wij blijkbaar niet. Men kan er wel om lachen als men een dergelijk kranteberichtje leest, maar als dit de procedure van behandeling kenschetst van bezuinigingsvoorstellen als van Echo vind ik dat wel treurig. Een dergelijke behandeling laat bovendien toe dat er in de plenaire raadszitting detail discussies worden gevoerd - en dat lijkt mij niet zinvol - of dat er slecht afgewogen beslissingen wordf genomen waarbij de raad in feite buiten spel staat of op een zijspoor wordt gezet. Dat de raad buiten 57 spel staat noem ik te meer omdat opnieuw blijkt - en dat is al de zoveelste keer dat wij dat hier stellen - dat de discussie in het teken staat van slikken of stikken. Alle mogelijke alternatieven voor de voor stellen zijn met het verwerpen van onze moties in december 1983 en met het niet onderzoeken van de B-lijstal bij voorbaat van de hand gewezen. De conclusie van deze algemene opmerkingen is dan ook dat de raad buiten spel staat en dat het herwaarderingsonderzoek de naam onderzoek niet verdient! Alleen al om die reden zou met de resultaten van het herwaarderingsonderzoek niet moeten worden in gestemd. In eerste instantie vroegen wij ons dan ook af wat wij moeten doen. Vergeleken met december vorig jaar ligt er nauwelijks iets nieuws op tafel en onze mening over de december-voorstellen is al be kend. De door ons ingediende alternatieve voorstellen zijn alle van de hand gewezen. In feite zouden wij daarom kunnen volstaan met een zinsnede als "Dit voorstel vinden wij niet haalbaar, wij vinden het onaanvaardbaar en het lijkt ons niet realiseerbaar." Einde van onze bijdrage aan de discussie! Wij zijn echter gewend onze zaken serieus te bestuderen en serieus hier naar voren te brengen en daarom hebben wij ons toch maar weer over de voorstellen gebogen. Daarover wil ik het dan nu ook hebben. Bij de behandeling van het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 in december 1983 hebben wij een groot aantal voorstellen ingediend die gebaseerd waren op ons alternatieve dekkingsplan dat u allen toen toegezonden hebt gekregen. Sommige fracties vonden het overbodig dat wij op dat moment zoveel voorstellen indienden. Wij legden ons immers nog niet vast. Het ging alleen maar om taakstellingen en het aanwijzen van te onderzoeken herwaarderingsobjecten. Die discussie hadden wij echter al eerder gevoerd en wij stelden ons daarom op het standpunt dat het, als er hoe dan ook een gat van 8,3 miljoen gedekt moest worden, in december het moment was voor een politieke fractie om a. aan te geven welke objecten in ieder geval om politieke redenen buiten de herwaardering zouden moeten blijven, b. voor welke door het college aangedragen herwaarderïngsonderzoeken het sein op groen kon staan en c. welke alternatieven zouden kunnen worden opgenomen in de herwaarderingsonderzoekenOnze beoordeling van het ontwerp-dekkingsplan was gebaseerd op deze drie uitgangspunten. De lijn die wij in december hebben uitgezet pakken wij nu op en dat betekent dat wij over een groot aantal van de nu voorliggende voorstellen heel kort kunnen zijn. De onderzoeken die wij destijds om politieke redenen buiten de her waardering wilden houden hebben ook nu nog niet onze instemming op basis van precies dezelfde moti vatie als in december jongstleden door ons is gegeven en daarnaar verwijzen wij dan ook. Samenvattend betekent het dat wij niet instemmen met de volgende herwaarderingsvoorstel len: Sector Algemeen Beheer. Wij zijn tegen het afschaffen van de vergoedingen aan stagiaires. In de sector Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer zijn wij tegen een aanpassing van het fonds stadsvernieuwing, tegen het bezuinigen op het onderhoud van plantsoenen, tegen het be zuinigen op het onderhoud van straten en pleinen, tegen - ook in deze sector - het afschaffen van ver goedingen aan stagiaires en tegen bezuinigen op de formatie parkeercontroleurs. In de sector Onderwijs tegen een bezuiniging op het fonds Onderwijsontwikkeling. Er is gisteren in de discussie over het onderwijs-innovatieplan ook al op gewezen dat er geld nodig is voor onderwijsontwik keling. Er ligt nu een motie daarover van de PvdA op tafel. Op zich kunnen wij met die motie instemmen, maar wij zijn het niet eens met de dekking. Ik moet zeggen dat ik een en ander nog niet voldoende kan overzien. Als wij nu zomaar 31.000,bij de Buitenschool vandaan halen gaan wij waarschijnlijk op een manier te werk die wij niet goed vinden. Misschien dat de woordvoerder van de PvdA in tweede instantie iets meer kan zeggen over de zaken waarop extra bezuinigd zou moeten worden bij de Buiten school, want ik neem aan dat daarover bij de PvdA-fractie heel uitgesproken opvattingen bestaan. Wij waren tegen een bezuiniging op de Voorlichting beroeps- en schoolkeuze. Het college heeft dat geluk kig overgenomen. Hetzelfde geldt voor het niet doorgaan van de bezuiniging op de storting in het Studiefonds. Gezien eerdere stellingnames zal het u duidelijk zijn dat wij blij zijn dat ook deze bezui niging niet doorgaat. In de sector Reiniging en Brandweer waren en zijn wij tegen de voorgestelde bezuiniging op gladheids- bestrijding en tegen de verhoging van de reinigingsrechten. In de sector Marktwezen en Frieslandhal zijn wij tegen het kostendekkend maken van waren- en wijk- markten In de sector Maatschappelijke Aangelegenheden zijn wij tegen de bezuiniging op het fonds schuldsane ring, tegen een vacaturestop in deze sector.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 30