58 In de sector Cultuur tegen de bezuinigingen op Echo. Ik kom op dit punt straks nog terug. Het aandragen van alternatieven voor de herwaarderingsvoorstellen hebben wij reeds in december 1983 gedaan. U kunt ze vinden in de notulen en in ons alternatief dekkingsplan. De raad heeft toen alle voorstellen verworpen en het lijkt ons daarom niet zinvol ze nu opnieuw in te dienen. Wat nog overblijft is de beoordeling van de onderzoeksresultaten van de herwaarderingsprojecten waarvoor wat ons betreft het sein in december op groen stond. Het lijkt mij ter wille van de tijd niet zinvol alle voorstellen langs te lopen. Een aantal spreekt zonder meer voor zich. Van andere hebben» al eerder kenbaar gemaakt dat wij, mits haalbaar, konden instemmen met de taakstellende bezuiniging Ik wil daarom nu alleen maar ingaan op die voorstellen waarmee wij na onderzoek niet instemmen of waarvan het herwaarderingsonderzoek volstrekt geen duidelijkheid verschaft over de gevolgen van de bezuinigingen. Ik loop dan opnieuw de beleidssectoren door en kom terecht bij een van de meest ingrij pende voorstellen van deze herwaardering: de besparing door personeelsvermindering in de sector Alge meen Beheer. Ik heb zostraks gesteld dat het werkgroepverslag van deze sector meer houvast bood dan de meeste andere rapportages. Het werd in ieder geval heel duidelijk op welke wijze de voorgestelde personeelsvermindering gerealiseerd zal worden en op welke wijze deze voorstellen tot stand zijn geko men. Toch blijven ook hier talloze vragen liggen. Zo blijft het voor ons koffiedik kijken met betrekkin tot de realiteitswaarde van de verwachting dat op termijn zes van de achttien op te heffen formatie plaatsen automatisch zullen verdwijnen als gevolg van de vermindering van de werkzaamheden wegens maatregelen en terugloop van activiteiten bij diensten en bedrijven. Op geen enkele manier heeft het college aangegeven waarop die verwachting gestoeld is. Ik zou daarover nog wel graag iets willen hore Een tweede punt waarover ik een opmerking wil maken is het feit dat men schrijft bij nader inzien de methode om door middel van een algemene taakstelling - dat betekent door personeelsvermindering - tot een bezuiniging te komen geen juiste te vinden. Voor zover het gaat om efficiency-verbetering kan het nog wel te rechtvaardigen zijn, zegt men, alhoewel ook hieraan natuurlijk de nodige risico's kleve zoals een onverantwoorde taakverzwaring voor de achterblijvers. In deze zaken geeft het herwaarderint onderzoek ons geen inzicht, terwijl dat voor een verantwoorde besluitvorming onzes inziens wel moet, Bedenkelijker wordt het als die personeelsvermindering gerealiseerd moet worden door het afstoten van taken. Als er taken moeten worden afgestoten moet dat naar onze mening gebeuren op basis van politiel keuzes en beslissingen en niet zoals nu gebeurt door een soort impliciete herwaardering op basis van: Waar verdwijnt er iemand in de VUT, waar wil iemand 20 uur arbeidstijdverkorting, waar is nog een onvervulde vacature? Wij kunnen nu concluderen dat het natuurlijk verloop thans, met uitzondering van een enkel geval, het belangrijkste criterium is geweest bij de keuze voor een af te stoten taak. Bovendien blijft het in een aantal gevallen volstrekt onduidelijk of een taak wordt afgestoten of dat er sprake is van taakverzwaring voor de gelukkigen die niet worden herplaatst - zoals de medezeggen schapscommissie dat zo mooi formuleert - of in het geval er wel een taak wordt afgestoten, welke taak Welke taken worden bijvoorbeeld op het bureau Onderwijszaken niet vervuld als de daar bestaande vacature niet wordt opgevuld? Hetzelfde geldt voor het bureau Voorlichting waar nog vacante uren zijt Welke taken blijven liggen als die uren niet worden opgevuld? Bij het bureau Sociaal-Cultureel werk en op de afdeling ROV speelt precies hetzelfde. Zolang op deze vragen geen duidelijk antwoord is ge geven weet de raad niet waar hij ja tegen zegt. Een ander punt van kritiek betreft het feit dat uren die zijn ingeleverd door arbeidstijdverkorting zonder meer worden ingeleverd voor bezuinigingen. Bij de behandeling van de voorstellen voor het arbeidstijdverkortingsbeleid hebben wij ons al beargumenteerd tegen deze handelwijze verzet en de risico's daarvan gesignaleerd. De efficiency-verbetering betreft vooral arbeidsplaatsen in de uitvoerende sfeer, zoals bode-werkzaamheden, type- en administratie werkzaamheden en telefoondiensten. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de beleidsvoor- bereiders al te gemakkelijk denken dat dat soort werk wel kan inkrimpen of geconcentreerd kan worden in een typekamer en dergelijke. Effecten als uitholling van functies door overplaatsing naar een centrak typekamer en verantwoorde werkbelasting zijn in het onderzoek niet belicht, doch het onderzoek had volgens ons op dergelijke vragen wel antwoord moeten geven. Hoe kan bijvoorbeeld een afdeling EBO plotseling met 40 uren administratie minder toe? Wie vangt dat op? Waar en door wie worden dat soort activiteiten dan verricht? Deze zaken blijven ons volstrekt onduidelijk. Wij hebben de indruk dat er een herwaardering heeft plaatsgevonden op de gemeentelijke taken met betrekking tot ontwikkelings samenwerking en studiefinanciering door werkzaamheden in het kader daarvan af te stoten. Wij zijn daar tegen. Tenslotte wil ik zeggen dat wij de opvatting van de MZC over besparing door personeels vermindering in de sector Algemeen Beheer grotendeels delen. Met name het feit dat voorstellen zoals genoemd worden ontwikkeld voordat een herplaatsingsbeleid is vastgesteld, vinden wij laakbaar. Onze conclusie voor wat betreft dit herwaarderingsvoorstel is dan ook dat er op dit moment veel te weinig bekend is om ja tegen het voorstel te kunnen zeggen. £9 S& De overige voorstellen in de sector Algemeen Beheer geven ons geen aanleiding tot het maken van een opmerking, behalve deze dat ook hier duidelijkheid nog lang niet altijd troef is. Een voorbeeld daarvan staat op bladzijde 5, punt 3e. Besparing op variabele lasten dienstauto. Men zegt daar: "Aangezien deze op dit moment nog niet nader geconcretiseerd kunnen worden, dient naar onze mening de besparing thans op p.m. gesteld te worden." Ik zou graag willen weten waarom dit soort zaken niet geconcretiseerd kunnen worden. Dit is maar een klein voorbeeldje, maar zo zijn er in het rapport vele aan te wijzen. Een punt in de sector Algemeen Beheer waarop ook door de PvdA is gewezen zijn de leges voor de garantieverstrekking in de woningsector. Ook wij hadden het idee dat het goed zou zijn na te gaan of hef systeem met getrapte tarieven zou kunnen werken. Een van de vorige sprekers zegt dat dat niet kan, maar ik zou erop willen wijzen dat er eenzelfde soort systeem wordt gehanteerd bij het heffen van leges voor bouwvergunningen. Daar kan het dus wel. In de sector Onderwijs wordt de Schooladviesdienst genoemdOpnieuw zo'n onduidelijk punt. De taakstelling moet nog nader worden ingevuld,maar men volstaat voorshands toch maar met het opnemen van een stelpost van 250.000,--. In de discussies is er steeds over gepraat dat de taakstelling gezocht zou moeten worden in de materiele sector en dan met name in de huisvesting. Als hoofdje van punt 11 staat echter: Beperking takenpakket Schooladviesdienst en dat is wel iets anders. Wij willen erop wijzen dat wij er geen problemen mee hebben wanneer de bezuinigingen in de huisvestingssfeer kunnen worden ge haald. Wij hebben er echter wel grote problemen mee als tot een bedrag van 250.000,op het taken pakket van de Schooladviesdienst wordt bezuinigd. Dit is opnieuw zo'n punt waarbij men niet weet waar men ja op zegt. In de sector Reiniging en Brandweer wordt alleen gesteld dat het nodig is de sterkte van de repres sieve dienst te verminderen. Wat ons betreft had het onderzoek antwoord moeten geven op de vraag of het ook verantwoord is. Dat blijft nu onduidelijk. De MZC heeft op alle mogelijke manieren geprobeerd duidelijk te maken dat de vermindering beslist niet verantwoord is. Men heeft zelfs als alternatief voor gesteld bepaalde taken af te stoten. Alvorens derhalve over dit voorstel een beslissing te nemen moet het college naar onze mening de argumentatie van de MZC maar eens serieus nemen en op basis daarvan ons het nodige inzicht verschaffen over wat wij nu eigenlijk beslissen. Zoals het voorstel nu is kunnen wij er niet mee instemmen. Vervolgens kom ik bij de sector Cultuur. Echo is helemaal een voorbeeld van wat ik "niet-onder- zoek" zou willen noemen. Ik heb niet de behoefte opnieuw een inhoudelijke discussie te voeren over het belang van Echo. Die discussie hebben wij uitputtend gevoerd en ik dacht dat wij het daar wel aardig over eens waren, maar nu ik de bijdrage van de heer Bijkersma heb gehoord ben ik daar niet meer zo zeker van. Ik vind het op zich een goede constatering dat de publiekgerichte en de workshop achtige activiteiten van Echo in één accommodatie thuishoren. Met dit voorstel is die koppelfunctie erkend, maar vervolgens wordt die erkenning naar mijn idee weer onderuit gehaald doordat men met een voorstel voor een accommodatie komt waarin die koppeling nauwelijks is te realiseren vanwege de be perking van de ruimte. Het onderzoek - of het "niet-onderzoek" - houdt een gesprek met het bestuur in. De accommodaties worden onder elkaar gezet en er worden drie regels aan gewijd. Bij de een wordt gezegd dat het niet haalbaar is, bij de ander dat het te groot is, bij weer een andere dat het strijdig is met een eventuele bestemming of dat het politiek niet haalbaar lijkt. Bij mijn weten is er nog helemaal niet een bestemmingsplanwijziging van de Schoolstraat en is er ook nog nooit anders over gepraat dan dat een wethouder daar toevallig een uitlating over heeft gedaan, die naar mijn idee nog niet verder is ge komen dan een persoonlijke opvatting daarover. Evengoed wordt een dergelijke opmerking gebruikt om er maar drie regels aan te wijden en te zeggen dat een bepaalde accommodatie niet geschikt is. Op dit soort vage gronden en vage beweringen kunnen toch geen beleidsbeslissingen worden genomen? De Juliana- school mag wel haalbaar worden geacht staat in het voorstelIk zou wel eens willen weten wat de bouw kundige staat van deze school is en wat het kost om Echo in dat pand te realiseren voordat wij zomaar op dit budget gaan bezuinigen. Is er een oplossing te realiseren zonder geluidsoverlast? Hoe is de capaciteit van de school? Kan men daarin een rendabel te exploiteren cultuurcentrum realiseren? Allemaal vragen waarop eerst een antwoord moet komen voordat wij ons vastleggen op dat wat op dit moment wordt voorgesteld. Ik begreep uit de woorden van de PvdA-woordvoerder dat hij akkoord ging met hef voorstel voor Echo, maar dat hij de Julianaschool in feite niet anders zag dan als een soort richt lijn waarop voorlopig doorgeborduurd kan worden. Als eventueel zou blijken dat een en ander niet reali seerbaar is, zouden er nog weer andere mogelijkheden open staan. Als dat waar is, is er volgens mij nog wel enige ruimte, maar om het voorstel niet vast te leggen zoals het in de herwaardering 1984-1988 is geformuleerd hebben wij een motie gemaakt die luidt als volgt:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 31