661 66" moeten wegen voor gevonden worden. Wij meenden door middel van deze formule een invalshoek te hebben gevonden waardoor wij de zaken niet onmiddellijk onderwijsinhoudelijk behoefden aan te taster en waarin wij vanaf een echelon dat niet een onmiddellijke bedreiging is voor het onderwijs tot kosten besparingen konden komen. Het komt erop neer dat het bijzonder onderwijs, wanneer de Raad van State te zijner tijd mocht uitspreken dat het beroep van Schoonhoven ongegrond is, een lange reeks van jarer in een bevoorrechte positie heeft gezeten c.q. een stukje positieve discriminatie heeft ondergaanIk wil nu graag overgaan tot de andere onderwerpen die zijn aangesneden. Het fonds onderwijsontwikkeling is bij een aantal fracties nogal stevig aangezet. Het ligt voor de hand dat ik als portefeuillehouder van onderwijszaken moeilijk bezwaar kan maken tegen de aandrang vanuit de raad meer ruimte te laten bestaan voor onvoorziene zaken in het onderwijsontwikkelingsveld, Wij hebben als college besloten deze aandrang vanuit de raad te honoreren en de storting in het fonds te handhaven. Het tweede deel van de motie van de heer Meijerhof willen wij niet onmiddellijk over nemen, want dat zou betekenen dat een en ander ten koste van de sector Volksgezondheid zou gaan. Wij komen dan bij de heer Heere terecht en ik zou graag willen dat hij op dit stuk van zaken de fakkel zo meteen van mij overneemt. De Schooladviesdienst. Verschillende sprekers hebben het college gevraagd wat het nu eigenlijk met de SAD wil. Collega Kessler heeft vanuit de financiële invalshoek al een paar opmerkingen gemao en ik wil graag inhoudelijk enig commentaar geven. De heer Buurman heeft zich afgevraagd of de SAD Leeuwarden niet naar het niveau van het GCO toe kan. Ik wil dit met klem bestrijden om twee redener Het lijkt inderdaad alsof de afstand tussen de SAD en het GCO opmerkelijk groot is, maar men moet daarbij bedenken dat het GCO in tal van projecten nog langs andere wegen projectsubsidies ontvangt. Die subsidies zouden eigenlijk ook moeten worden vercalculeerd in het bedrag per leerling, maar dat gebeurt in de praktijk niet. Het betreft vaak projecten die een aflopend karakter dragen, doch op zich wel degelijk meetellen wanneer gekeken wordt naar het niveau van dienstverlening van het GCO. Een tweede opmerking is dat de lagere school in Terzooi en de gemeente waartoe Terzooi behoort moeilijk vergeleken kunnen worden met scholen in Leeuwarden en de gemeente Leeuwarden. In een stedelijk samenwerkingspatroon is zo een enorme verscheidenheid van problemen, ook in de onderwijssector, dat het niet anders kan of ook de schoolbegeleidingsdienst moet daarop geëquipeerd zijn. Een dergelijke dienst moet antwoord kunnen geven op de verschillende vragen die er liggen ten aanzien van minderhei; groepen, buitenlandse kinderen en al dit soort aspecten die het onderwijsveld hier in sterke mate in be weging houden. De vraag is of wij de te bezuinigen 250.000,vinden. Wanneer de raad zou zegge.' dat het bedrag te vinden zou moeten zijn in het terugbrengen van het takenpakket, zou ik met de bestuurscommissie van de SAD proberen daartegen allerlei argumenten in te brengen. In die hoek mag de oplossing niet worden gezocht. Meer dan een derde van het personeelsbestand van de SAD is al uit- geprogrammeerd. Men is teruggegaan van een aantal van 30 naar de omgeving van 20 en dat is al een enorme aderlating. Momenteel zijn wij bezig met de afbouw van de 700.000,bezuiniging. Ik ben van mening dat wij die moeten afwerken en pas daarna moeten kijken wat de SAD exact inhoudelijk in huis heeft om nog zo optimaal mogelijk te kunnen inspelen op de eisen die de onderwijswereld op het ogenblik, ook in het kader van de komst van de basisschool, stelt. Wij hebben gisteravond de Innovatie nota voor het openbaar primair onderwijs vastgesteld. Daarin zit een heel belangrijke centrale functie voor de SAD. Wanneer wij die functie ook maar enigermate waar willen maken, moeten wij het taken pakket van de SAD niet verder beperken. Een oplossing zou gevonden kunnen worden in een goedkopers huisvesting en wij zullen dat punt dan ook nader bekijken. Wanneer wij bijvoorbeeld de kans zouden krijgen een vrijkomende school in te richten voor de SAD en er tegelijkertijd in zouden slagen een zin volle invulling voor het Kooperberghuis te vinden - want daar zit de crux van het verhaal - zouden wij in een keer de reductie, die nodig is om de 250.000,te vinden, kunnen aanbrengen. Wij beraden ons op die situatie en hopen hierover binnenkort voorstellen aan de raad te kunnen doen. Een andere vraag van de heer Pruiksma was of het college wel alle mogelijke moeite doet alsnog de rijkssubsidie voor de SAD boven water te halen. Ik kan daarop antwoorden dat het overleg hierom trent met het ministerie is geopend. Er is een verkenning geweest waarin van de kant van de gemeenter Leeuwarden en Opsterland - want wij doen dit in combinatie - een uiteenzetting is gegeven over de ontwikkeling zoals die zich hier in Friesland en in Leeuwarden heeft voorgedaan. Bij het ministerie is men thans bezig bestek op te maken. Men heeft ons meegedeeld dat men na de Paasdagen op deze situatie terugkomt. Wij hebben geen directe mededelingen gekregen omtrent stopzetting van de subsidie - want dat is ons concreet probleem - maar men heeft wel gezegd dat de staatssecretaris zich moeilijk kan vinden in de situatie zoals die hier in Friesland is ontstaan. Zo gauw wij hierover meer duidelijkhe krijgen, zullen wij de raad inlichten. Ik denk dat ik hiermee de opmerkingen die betrekking hebben op het onderwijsveld wel heb behandeld. Ik ga over naar de sector Sport, Recreatie en Toerisme. De heer Bijkersma heeft gezegd het gevoel te hebben dat een aantal zaken niet goed is doorgesproken. Hij doelt met deze opmerking waarschijnlijk op de brief die wij van de zwemverenigingen hebben ontvangen. Toen het ontwerp-dekkingsplan ver scheen hebben wij de op de sector Sport betrekking hebbende voorstellen vrij uitvoerig met elkander besproken in de Commissie voor de Dienst voor Sport en Recreatie. Deze commissie bevat vier leden die daarin op voordracht van het Leeuwarder Sportcentrum zitting hebben genomen. Deze personen worden geacht daarin de totale sportsamenleving van Leeuwarden te vertegenwoordigen. Wij mochten daarom aannemen dat op het moment dat de signalen van de betreffende bezuinigingen op tafel lagen men in deze kring desgewenst de zaak van het zwemmen zou hebben opgepakt. Dit is immers ook het geval ge weest met de zaak van de reductie die wij hebben moeten aanbrengen met betrekking tot het schoon houden van de sportaccommodaties? Welaan, in de praktijk is nu gebleken dat het Sportcentrum op dit stuk van zaken niet die centrale rol vervult die het naar mijn mening wel als belangenbehartiger voor de totale sportwereld in Leeuwarden zou moeten vervullen. In het overleg in de commissie is in alle redelijkheid vastgesteld dat een bezuiniging van een kwart miljoen in de zwembadensector niet een lichte ingreep is. De ingreep leverde echter verhoudingsgewijs een groot bedrag op van de taakstelling die de sector sport had toegewezen gekregen. Het voert te ver om op dit moment in detail in te gaan op de brief van de zwemverenigingen. Ik ben voornemens op korte termijn met hen overleg te voeren. Het bleek mij een dezer dagen dat gezegd wordt dat de zwemverenigingen bij mij geen open oorkonden vinden. Dat is onjuist. Ik ben opgebeld op een moment dat men kennelijk in de gaten had wat er aan de hand was. Ik heb toen voorgesteld deze zaak eerst eens inhoudelijk met de directeur van de Dienst Sport en Recreatie, die onze voorstellen mee heeft geformuleerd en weet wat er achter zit, te bespreken. Als men na dat gesprek nog met problemen zou zitten, zou men bij mij terug kunnen komen om te bekijken in hoeverre een gesprek mogelijk zou zijn. Het gaat dus om het voorstel het zwembad Jacob Catsplein 16 weken te sluiten en het zwembad Kal verdijkje 6 weken te sluiten en gedurende 10 weken beperkt open te stellen. De afgelopen jaren hebben wij altijd al gedurende de zomervakantie de baden 6 weken gesloten. Daar komt nu bij dat het zwembad Jacob Catsplein 10 weken extra dicht zal gaan. Gedurende die tijd zal het zwembad Kal ver dijkje beperkt open zijn en met name beschikbaar zijn voor de invalidenzwemsportvereniging. De reddingsbrigade en de andere zwemverenigingen kunnen hun normale clubactiviteiten en hun trainingen voor topzwemmers uitvoeren in de openluchtbadenZe verliezen alleen een aantal uren. Nu hebben ze vijf uur tot hun beschikking in een overdekt zwembad en dat zou teruggaan naar 2-2 uur in een open- luchtbad, maar daar staat tegenover dat zij vier keer zoveel oppervlaktewater tot hun beschikking heb ben, zodatzij in staat moeten worden geacht hun clubactiviteiten optimaal uitte voeren. Ik heb er behoefte aan, mijnheer de voorzitter, in deze raadsvergadering te zeggen dat de Leeuwarder zwemverenigingen in vergelijking met verenigingen die gebruik maken van baden in de omgeving behandeld worden op een zodanige wijze dat men zich besuikerd en bestoven kan achten. Op zich zelf vind ik dat helemaal niet rampzalig. Ik vind echter dat de zwemverenigingen, nu wij allen moeten inleveren, ook wel een stukje van hun mogelijkheden mogen inleveren en die mogelijkheden worden heus niet zo drastisch beperkt; er vindt alleen een verschuiving plaats die de gemeente een kwart miljoen aan bezuiniging oplevert. Het volgende punt is de zaak van de privatisering van de door de heer Pruiksma als Tiekstra-tempels en de heer Bijkersma als Tiekstra-eenheden betitelde invalidenbungalows. Het is juist dat de garantie stelling aan het adres van de Stichting voor invalidenbungalows de gemeente ieder jaar nogal wat extra geld kost doordat men niet tot een sluitende exploitatie in staat is. B. en w. hebben daarom enkele weken geleden de knoop doorgehakt. Er is een brief naar de stichting gegaan waarin is meegedeeld dat men tot een afwikkeling van zaken moet komen omdat de gemeente Leeuwarden niet kan blijven bij dragen op de manier zoals tot nu toe is gedaan aan een project dat kennelijk niet in voldoende mate in een behoefte voorziet en dat bovendien voornamelijk functioneert voor mensen van elders uit den lande. Op zich zou het mooi zijn een goed in trek zijnd bungalowpark te laten functioneren, want het zou een stukje Leeuwarden-promotie betekenen, maar als het beheren van een dergelijk park gepaard moet gaan met extra lasten waarvoor gemeenten - want ook Tietjerksteradeel moet voor een kwart deel in de kosten bijdragen - moeten opdraaien, kan het helaas niet langer. Wij zullen daarom orde op zaken moeten stellen. De heer Pruiksma suggereert om het een en ander maar te combineren met de privatise ring van de camping. Ik moet zeggen dat wij ook wel eens met die gedachte hebben gespeeld, maar die past niet helemaal in ons beleidskader. Hij past er vooral niet in omdat wij voorshands het gevoel hebben dat de camping nog op een redelijke manier kostendekkend te maken is. Wij hebben voor wat betreft de camping een koers uitgezet waarbij wij door middel van een groeiend bedrag kans zien om tot dek king van de lasten te komen. Wanneer deze ontwikkeling, die onder meer een gevolg is van een toe name van kampeerders en de mogelijkheid optimaal gebruik te maken van het eiland waarop gebivak keerd kan worden, zich voortzet, is de camping kostendekkend te maken. Dit zou ook inhouden dat onze medewerkers daar een stukje werkgelegenheid houden. Misschien wilt u nu zeggen dat dat in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 35