6 ter was waar dat allemaal voor nodig was. Bovendien moest worden nagegaan over welke fondsen wij 1984 zouden kunnen beschikken. Ik zou willen besluiten met voor te stellen om het voorstel dat binnei kort in de raad komt wat dat betreft maar even af te wachten. Mevrouw Van der Werf: Ik wil geen uitputtende discussie voeren over zo'n punt, maar ik vind de wijze waarop de wethouder zegt dat er het een en ander moest worden uitgezocht enz. toch wel al te gemakkelijk. Ik ben dan kennelijk beter geihformeerd over de gang van zaken rond dit voorstel dan hi Toen ik namelijk een tijdje geleden hiernaar informeerde bleek dat dit subsidieverzoek in de lade was verdwenen en dat niemand meer wist dat die brief van één november 1983 was geschreven. Ik wil grac dat de wethouder toezegt dat wat nauwlettender op dit soort zaken wordt toegekeken en dat er wat dot betreft een wat vlottere afhandeling komt. De heer Heere (weth.): Ik heb aan mijn antwoord in eerste instantie niets toe te voegen, mijnheer de voorzitter. De Voorzitter: Ik stel voor adressante te berichten overeenkomstig de door de raad in een volgend vergadering te nemen beslissing. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van de voorzitter. Sub P. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. De Voorzitter: Op uw tafels is een brief neergelegd van 17 april 1984 van de Winkeliersverenigint Kleine Kerkstraat. Deze brief heeft betrekking op agendapunt 16. Ik stel voor deze brief bij de behan deling van dit agendapunt te betrekken. Punt 3 (bijlage nr. 143). Benoeming Voorzitter Commissie Welstandszorg. Voordracht van burgemeester en wethouders: de heer B. Odinga, alhier. Benoemd wordt de voorgedragene met algemene stemmen. De heren Niemeijer en IJestra vormden met de voorzitter het stembureau. Punten 4 t.e.m. 7 (bijlagen nrs. 147, 148, 150 en 145). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 8 (bijlage nr. 146). De Voorzitter: Dit punt luidt: Verkoop van in deelgebied VI van het bestemmingsplan Cammingha- buren aan de Aggemastate gelegen percelen bouwterrein. Mevrouw Van Dijk—van Terwisga: Onze fractie is tegen artikel 8 van de verkoopvoorwaarden. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de VVD- fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen artikel 8 van de verkoopvoorwaarden. Punten 9 te.m. 14 (bijlagen nrs. 144, 151, 152, 157, 154 en 153). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. 7 Punt 15 (bijlage nr. 140). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Herinrichting voorterrein Harmonie c.a. De heer Timmermans: Het is niet voor de eerste keer dat het terrein voor de hoofdingang van de Harmonie op de schop gaat. Het is namelijk nog niet zo lang geleden dat er in deze situatie een oprij- strook ten behoeve van uitstapmogelijkheden en uitladen beschikbaar was. Die situatie gaf echter teveel verwarring voor het andere verkeer dat er kwam. Vrij recent is de zaak vervangen door een inrichting die op dit moment nog aanwezig is, namelijk een bredere stoep met een parkeerstrook ervoor die tevens moet dienen als uitstapstrookOok deze vervanging blijkt niet te werken. De uitstapstrook blijkt in fei te door constant geparkeerde auto's veeleer een barrière voor het uitstappen dan dat het daarvoor een oplossing biedt. Ik heb de indruk dat er op dit moment, met inachtneming van de beschikbare ruimte voor de hoofdingang van de Harmonie, niet zo gek veel andere mogelijkheden zijn dan het voorstel zo als dat thans door het college wordt gedaan. Onze fractie wil dan ook graag met dit voorstel instemmen. Resteert nog één opmerking. Wij hebben geconstateerd dat het plan helaas geen enkele verbetering biedt voor het stallen van fietsen en dat geeft in de huidige situatie nogal wat overlast. Iedere avond als er een voorstelling is, is er wat dat betreft sprake van een rommelige toestand. Hoewel onze fractie begrip heeft voor het feit dat het aanleggen van een voorziening voor het stallen van fietsen kosten met zich meebrengt, vinden wij het anderzijds toch gewenst om alsnog te zoeken naar een eenvoudige op lossing voor deze problematiek op die plaats. De heer Niemeijer: Het betreft hier de herinrichting van het voorterrein van de Harmonie. Voor de Harmonie ligt heel gastvrij een strook, die vrijligt van de rijbaan en beschikbaar zou moeten zijn voor mensen die overdag of 'savonds de Harmonie bezoeken. Die strook kan dienen voor het stoppen van een auto of een taxi om de passagiers uit te laten stappen. Ook kan de strook dienen voor het tijdelijk op stellen van bussen waarmee regelmatig grote stromen bezoekers worden vervoerd naar de Harmonie. Het voordeel is dat dit verkeer zich naast de bestaande rijbaan, die beschikbaar is voor het overige ver keersaanbod, kan opstellen. Met name roept een en ander ook voor de fietser een iets veiliger situatie op. De praktijk is echter dat de strook, die voor de bezoeker bedoeld is, permanent in beslag wordt ge nomen door geparkeerde auto's. Dat wordt deels in de hand gewerkt door het feit dat de verkeersbebor- ding wel wat te wensen overlaat. Wij zijn blijkbaar van mening dat tegen die situatie niet actief hoeft te worden opgetreden, althans ik heb dat nooit gemerkt. Als er wel tegen zou zijn opgetreden, dan heeft dat in elk geval nooit effect gehad. Wat doen wij nu? Nu gaan wij een bepaald bedrag beschik baar stellen om de situatie dusdanig te wijzigen dat de hele strook opgeheven wordt. Dat is een achter uitgang ten opzichte van wat onze bedoeling was met de strook, maar misschien een vooruitgang ten op zichte van de huidige situatie, die helemaal niet goed is. Na het verwijderen van de taxigoot, zo wordt die in de stukken genoemd, zal er veelvuldig op de rijbaan tijdelijk of langdurig gestopt worden door zowel auto's als bussen. Daardoor zullen er vanwege het betrekkelijk smalle straatprofiel nog meer verkeersproblemen worden opgeroepen en dat is geen goede ontwikkeling. Op bedoelde plaats wordt fout geparkeerd. Wij hebben de strook voor iets anders bedoeld. Wij moeten ervoor zorgen dat deze strook gaat functioneren voor het doel waarvoor die is aangelegd. Dat scheelt ons geld en misschien brengt een en ander ons straks ook nog wat geld in het laatje, als wij de parkeeropbrengsten in de eigen gemeentelijke zak mogen steken. Maar dat is even een zijstap. Wij moeten de strook gebruiken voor het doel waarvoor zij is aangelegd. Dat betekent actief optre den van de politie en misschien een passievere bewaking van de strook. Bovendien zal er een betere be- bording en eventueel een richel moeten worden aangebracht. Door die richel kunnen er hoogstens twee auto's staan. Een derde auto kan er dan niet meer staan, want anders wordt die in het midden klem ge zet en kan dan niet meer voor- of achteruit. Zo is er nog wel een aantal maatregelen te verzinnen. Die maatregelen moeten worden nageleefd, want dat kost ons minder centen dan nu toegeven aan de huidige situatie en in dat kader met een voorstel komen. Ik heb in de commissie al gezegd dat wij niet moeten toegeven aan een stukje autoterreur. Ik wil graag dat de raad instemt met mijn mening en daarom heb ik een motie gemaakt die als volgt luidt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 24 april 1984, besluit de taxigoot voor de Harmonie ten behoeve van voorrijden van bezoe kers met privé en openbaar vervoer te handhaven en met actieve maatrege len (bekeuringen, wegslepen) en passieve maatregelen (richel) te bescher men tegen fout parkeerders." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van der Werf.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 4