10 De Voorzitter: Blijft de motie van de heer Niemeijer ongewijzigd? De heer Niemeijer: Ik kan niet helemaal overzien wat de wijziging van de heer De Jong voorstelt, (De heer De Jong: In de motie staat "taxigoot", maar er is geen taxigoot, het is een gewone parkeer- strook.) Die benaming wordt ook in de stukken gebruikt. Ik denk echter dat daarmee de strekking van de motie niet wordt aangetast. Het woord "taxigoot" wordt in de stukken genoemd. Wij praten over he zelfde, mijnheer De Jong. De motie blijft ongewijzigd. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie. De motie van de heer Niemeijer en mevrouw Van der Werf wordt verworpen met 26 tegen 9 stemmer (Voor de motie stemmen van de fractie van het CDA mevrouw Willemsma-de Jong en de heren Boelens, Jansma, De Jong en Pruiksma alsmede de leden van de fracties van PAL en D'66. De heer Bron was tij dens de stemming niet in de zaal aanwezig.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. Punt 16 (bijlage nr. 156). De Voorzitter: Dit punt luidt: Vaststellen van het uitvoeringsplan voor het gebied Nieuwesteeg/ Oude Doelesteeg. De heer Dubbelboer: Onze fractie kan zich in grote lijnen wel vinden in het uitvoeringsplan voor het gebied Nieuwesteeg/Oude Doelesteeg. Dat komt zeker ook door de toelichting en de uitvoerige discussie in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening. Er is één punt in het uitvoeringsplan waar wij wat problemen mee hebben en dat is de Kleine Kerkstraat. De voorzitter heeftal gezegd dat er een brief is binnengekomen van de Winkeliersvereniging Kleine Kerkstraat en dat deze brief deel kan uitmc ken van de beraadslagingen. De inhoud van deze brief sluit aan bij de problemen die ook wij ten aan zien van dit punt hebben. Het uitgangspunt voor de binnenstad en ook voor dit gebied is dat de woon functie moet worden versterkt. Wij kunnen ons daar in zijn algemeenheid nog steeds in vinden. Maar wij hebben wat dat betreft toch wel wat problemen met met name de oostzijde van de meergenoemde Kleine Kerkstraat. Tijdens de informatie-avond, die blijkens hoofdstuk tien van het rapport is gehouder op 26 september van het vorig jaar, in recente krantenpublicaties, in de brief die hier vanavond ligt er ook in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening is aangedrongen op een versterking van de winkel functie in deze oostwand. De Kleine Kerkstraat vervult, mijnheer de voorzitter - u kunt dat ook lezen in de argumenten die de winkeliers uit de straat aandragen -, eigenlijk een dubbelfunctie. Enerzijds is de straat een aanlooproute naar het centrumwinkelgebied en anderzijds naar een tweetal belangrijke toeristische trekpleisters, de Oldehove en het PrincessehofWij mogen ook de parkeerplaats die daar ligt niet vergeten. In deze aanlooproute past volgens onze fractie naast de functie "wonen" ook, zeker op de begane grond, de functie "winkel". Wij zijn het derhalve niet eens met uitsluitend de bestemmii* "wonen", zoals die is aangegeven op kaart vijf die behoort bij het rapport dat in dit voorstel wordt ge noemd. Op deze kaart worden de toekomstige functies toegekend aan de panden Kleine Kerkstraat 4, 16, 18 en 20. Wij willen graag dat op deze panden een dubbelfunctie wordt gelegd, namelijk de dub belfunctie wonen/winkel zoals die letterlijk in de raadsbrief is opgenomen voor het te rehabiliteren pand Kleine Kerkstraat 22. Teneinde een en ander te realiseren, wil ik aan de raad graag de volgende motie voorleggen. De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 24 april 1984, behandelende het uitvoeringsplan voor het gebied Nieuwesteeg/Oude Doe lesteeg, overwegende dat de Kleine Kerkstraat een belangrijke functie vervult in de aanlooproute naar het centrumwinkelgebied enerzijds en belangrijke par keervoorzieningen en toeristische trekpleisters anderzijds, overwegende dat deze functie versterkt wordt dan wel beter tot haar recht kan komen als in de panden Kleine Kerkstraat 4, 16, 18 en 20 een winkel functie uitgeoefend zou kunnen worden, besluit aan de panden Kleine Kerkstraat 4, 16, 18 en 20 de dubbelfunctie "wonen/winkeltoe te kennen, en gaat over tot de orde van de dag. 11 De motie is mede-ondertekend door mevrouw Van Dijk-van Terwisga. (De Voorzitter: De motie is vol doende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Een laatste opmerking betreft de bestemming van de panden Bagijnestraat 2 tot en met 10 en de voorgestelde wijze van realisering daarvan. Wij gaan akkoord met het in het rapport voorgestelde. De heer Timmermans: Het is een goede zaak dat er vanavond weer voor een belangrijk deel van de binnenstad een uitvoeringsplan kan worden vastgesteld. Het plan zelf heeft in overwegende mate onze instemming. Op een drietal punten wil ik toch nog even ingaan. In de eerste plaats de kwestie van het al dan niet slopen van de panden van de firma Meijer. Wij hoeven hier geen discussie over de vraag of de panden slecht zijn, want dat zijn ze. Wat wel ter discussie staat is de vraag of deze panden zijn op te knappen, met welke subsidiestromen dat zal gebeuren en met welk uitgangspunt wij aan de gang zijn. Immers, de eenvoudigste oplossing is slopen en vervangen, maar dat zal onvermijdelijk leiden tot nieuwbouw van eenheden voor Huisvesting Alleenstaanden en Tweepersoonshuishoudens (HAT). Met an dere woorden, nog meer nieuwbouw in een situatie waar recent al nieuwbouw tot stand is gekomen en binnenkort tot stand zal komen aan de gehele noordelijke kant van de Bagi jnestraat lijkt ons niet zo'n goede zaak. Wij hebben bovendien te maken met het feit dat wij in de binnenstad op plaatsen waar nieuwbouw is gepleegd vrijwel uitsluitend HAT-eenheden hebben gebouwd. In deze raad bestaat er toch wel voorkeur om zo langzamerhand ook eens woningen in de binnenstad te bouwen voor gezinnen. Een dergelijke nieuwbouwvariant zal ook onvermijdelijk leiden tot het niet mogelijk zijn van winkels op de begane grond in de Kleine Kerkstraat. Er is veel te zeggen voor de opknapvariant, als ik het zo mag zeggen. In de eerste plaats kun je daarmee komen tot het behoud van een aantal karakteristieke panden en dat is iets wat je niet vaak ge noeg kunt onderkennen en onderstrepen. In de tweede plaats zijn de panden zoals die nu aanwezig zijn qua omvang en grootte uitstekend geschikt voor juist eengezinswoningen. Het herstel van deze casco's zal daar naar ons gevoel een goede bijdrage aan kunnen leveren. In de derde plaats is het zo dat in de opknapvariant wel degelijk mogelijkheden zijn om op de begane grond van de panden in de Kleine Kerkstraat kleine winkels te creëren en de bovenetages van deze panden te bestemmen tot woningen. Tenslotte kan als subsidiestroom gedacht worden aan een combinatie van restauratie- eri woningbouwre gelingen, zoals dat ook is gebeurd bij de voormalige kazerne en het complex Poststraat/Minnemastraat. Alleen in dit geval dan niet in de zin van de woningbouwregeling/HAT-regeling, maar van de Woning wetregeling. Conclusie: onze fractie kiest vooralsnog niet voor sloop van deze panden, zoals de ten dens is in het rapport, maar is van mening dat eerst zo snel mogelijk en eenvoudig wordt onderzocht of herstel van de panden zoals wij ons dat voorstellen mogelijk is. Het tweede punt dat ik naar voren wil brengen betreft de winkelfunctie voor de panden aan de Kleine Kerkstraat. Onze fractie is het eens met de Winkeliersvereniging Kleine Kerkstraat dat gestreefd zal moeten worden naar behoud van de winkelfunctie in een bescheiden prijsklasse, want daar praten wij hier over. De Kleine Kerkstraat is een strategisch uitstekend gesitueerde straat, gelegen tussen het parkeerterrein bij de Oldehove en de Nieuwestad. Met andere woorden: de Kleine Kerkstraat is een zeer goede aanlooproute naar het kernwinkelgebied. Het in onze stad gehouden distributie-planologisch onderzoek (dpo) zou zich verzetten tegen het behoud van de winkelfunctie hier en dan met name wan neer het gaat om enkele kleine winkeltjes. Wij vinden dat er aan dit dpo teveel detailwijsheid wordt toegekend. Het dpo betreft een breed onderzoek dat algemene tendensen beoogt aan te geven. Het ar gument met betrekking tot het dpo spreekt ons dus niet zo geweldig aan. Conclusie: ook voor deze kwestie vinden wij het van belang dat, in samenhang met het onderzoek naar de opknapmogel ijkheden, wordt bekeken of de begane grondruimten van de panden in de Kleine Kerkstraat gehandhaafd kunnen blijven voor de winkelfunctie. Het derde punt betreft de inrichting van de Kleine Kerkstraat. De Kleine Kerkstraat is een vrij kleine, korte en smalle straat die je eigenlijk in een keer kunt overzien. Van meer ondergeschikte aard is de Burmaniastraat. Het plan zoals dat nu voor ons ligt probeert eenvormigheid te creëren in inrichting vanaf de Burmaniastraat tot aan het Heer Ivostraatje. Daarmee wordt een onnatuurlijke scheiding aange bracht tussen de inrichting van het gedeelte Burmaniastraat tot aan de Nieuwestad en vanaf de Burma niastraat tot aan het Heer Ivostraatje. Die scheiding wordt ook niet echt sterk onderbouwd. Wij geven er de voorkeur aan dat de hele Kleine Kerkstraat gedetailleerd blijft zoals dat nu in principe al het ge val is, namelijk stoepen, al dan niet privéstoepen, met een enkelvoudige rijweg in het midden. Een en ander over de hele lengte van de straat. Gelet op het feit dat wij aannemen dat dit plan in nauw over leg met de bewonersorganisatie in ons contact- en projectgroepoverleg naar voren is gebracht, willen wij het college in overweging geven om de voorkeur van onze fractie nog eens ter discussie te stellen. De heer Sijbesma: Dit punt is uitvoerig besproken in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 6