14
tactgroepen. Ik zeg toe dat ik de mening van de raad op dit punt graag inbreng in het overleg tussen
project- en contactgroepen. Het is uiteraard zo dat aan deze mening een doorslaggevende betekenis
moet worden toegekend. Het overleg heeft op een goede wijze plaatsgevonden, daar ben ik ook mee
begonnen, en dat zullen wij ook op een goede wijze moeten afronden.
De heer Timmermans heeft gevraagd of wij nog een onderzoek gaan plegen op basis van een rege
ling uit de volkswoningbouw, waarbij gedacht kan worden aan de Woningwetregeling en de Monumen
tenregeling samen. Hij vraagt daarbij tevens of het college dan eens wil bekijken of er een plan kan
worden uitgevoerd om binnen de bestaande panden mogelijkheden te maken voor gezinsbebouwing. In de
raad bestaat vrij veel unanimiteit, overigens ook bij het college, over het feit dat er gestreefd moet
worden, als het maar enigszins mogelijk is, naar bebouwing die geschikt is voor gezinnen. Ik wil nu
niet vooruitlopen op zo'n onderzoek, maar ik wil alleen zeggen dat het college geen bezwaar heeft te
gen het uitvoeren daarvan. De raad kan dan namelijk nog eens op een rijtje zien wat de consequenties
zijn. Wij houden echter overeind dat wij op een voorzichtige wijze moeten omspringen met onze stads
vernieuwingsmiddelen en dat ons uiteindelijke standpunt erg sterk bepaald zal worden door de financiële
mogelijkheden die er zijn. Het college is dus bereid om het door de heer Timmermans gevraagde onder
zoek te plegen en daarbij na te gaan of de gevels van de panden aan de Bagijnestraat op de een of an
dere wijze kunnen blijven gehandhaafd.
De heer Niemeijer heeft in dit kader opgemerkt dat de 20e-eeuwse architectuur dominant dreigt te
raken in de binnenstad. Dat is zo en dat mag een reden zijn voor de raad om te zeggen dat hij toch wat
extra middelen voor dit doel over heeft. Maar op een gegeven ogenblik keert echter de financiële wal
het schip en daarmee zullen wij met elkaar heel serieus rekening moeten houden.
De motie van de heer Dubbelboer. Ik heb u al gezegd, mijnheer Dubbelboer, dat het standpunt van
het college sterk bepaald is. Wij kunnen vooruit bekijken dat het handhaven van al die winkelpanden
de gemeente extra geld zal kosten. Het college heeft voor het compromis gekozen, namelijk dat vier
van de acht winkels als zodanig gehandhaafd blijven, met name ook het hoekpand, en dat wij met be
trekking tot de andere vier panden de bestemming woningbouw zouden willen realiseren ais wij deze
panden zouden aankopen en renoveren. Ik heb hiermee meteen het standpunt van het college ten op
zichte van de motie aangegeven: wij stemmen daar niet mee in.
Ik heb de indruk, mijnheer de voorzitter, dat ik alle vragen heb beantwoord.
De heer Dubbelboer: Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over het standpunt van het college
dat door de wethouder wordt verwoord. Ik herinner mij dat ik vorige week de voorzitter van deze raad
in een grote Rolls Royce door een pas geopende binnenstad heb zien rijden. Hij moest op uitnodiging
van de City Club de vlag hijsen aan een scheefhangende mast en dat allemaal ter meerdere glorie van
onze stad. Op zich is dat een prima zaak, want je moet Leeuwarden verkopen. Ik kom dan weer bij de
opmerking: wij zijn de wervende stad, een stad met een wervende centrumfunctie in Friesland. Ik wil
even een voorbeeld geven. Iemand uit Paesens-Moddergat heeft in de Leeuwarder Courant het een en
ander over Leeuwarden gelezen en wil daar wel eens winkelen. Hij gaat naar Leeuwarden, uitgaande
van de situatie zoals hier straks geschetst is. Eindelijk is het Oldehoofsterkerkhof gevonden, er wordt
geparkeerd en er is een parkeerkaartje gekocht. Na terugkomst in Paesens-Moddergat wordt tegen de
familie gezegd: het was wel leuk hoor, maar het straatje metal die woonhuizen waar je doorheen moest
vond ik niet zo leuk. Zou deze persoon in de door mij voorgestelde variant een bezoek brengen aan
Leeuwarden dan zou er worden gezegd: het is daar hardstikke leuk hoor, een hele leuke parkeerplaats
en je komt door een heel gezellig winkelstraatje. Ik ben het helemaal met de heer Timmermans eens wat
betreft de stoepjes in dit straatje. Ik kan mij voorstellen dat de buurman van die mijnheer uit Paesens-
Moddergat een volgende keer ook in Leeuwarden wil winkelen. Maar helaas, die buurman zien wij hier
niet en dus is de moeite vorige week van de voorzitter helemaal voor niets geweest. Dit is een wat ba
dinerende behandeling van mijn standpunt, maar de wat serieuzere benadering is: ik snap dit niet.
Los van deze discussie maken wij natuurlijk eindeloze discussies mee over onrendabele toppen en
over het stadsvernieuwingsfonds waar van alles nog weieens uit gefinancierd kan worden. De wethouder
weet ook hoe ik daarover denk. Ik heb zelfs gezegd dat je als een goed huisvader op deze middelen
moet passen. Maar wat het gebied betreft waar wij het toen over hadden was ik het onmiddellijk eens
met de wethouder dat je dat daar niet moet doen. Het is juist voor een karakteristieke buurt als de Klei
ne Kerkstraat - wij praten hier over een heel duidelijk stukje centrum en ook over de vraag hoe wij
Leeuwarden verkopen - best de moeite waard om een stuk onrendabele top op deze wijze af te dekken.
Ik ben van plan om mijn motie te handhaven en dan zien wij wel wat de raad er van vindt.
De wethouder suggereerde dat er sprake is van een volstrekte unanimiteit over de profilering van de
Kleine Kerkstraat. Misschien is de wethouder helderziend. Ik heb dat niet gezegd, maar ik ben het er
wel mee eens.
15
Er komt een onderzoek betreffende de panden van de firma Meijer. Voor mij hoeft dat onderzoek
niet. Ik heb in eerste instantie al gezegd dat ik het met de handelwijze zoals die in het rapport wordt
voorgesteld volstrekt eens ben. Maar goed, wij wachten dat onderzoek af en ik zal daar dan te zijner
tijd de mening van onze fractie over geven.
De heer Timmermans: Ik ben er het college erkentelijk voor dat het een aantal van onze vragen in
positieve zin heeft beantwoord. Ik wil toch nog een opmerking maken over de argumentatie die gehan
teerd wordt ter zake van de extra kosten ten laste van de gemeentebegroting als wij voor de opknapvari-
ant kiezen. Ik ga er vanuit dat de opknapvariant binnen de door mij aangedragen mogelijkheden van
aanpak, dus een combinatie van regelingen, geen onrendabele top zal opleveren. Het is de bedoeling
dat ook de aankoop, door gebruikmaking van de 80%-regeling - het percentage zal in dit geval wat ho
ger zijn - en de nieuwbouwregelingen van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer, geen onrendabele top zal opleveren. Het gaat er in eerste instantie niet om om hier bij
voorbaat een aantal onrendabele toppen vrij te maken of voor deze zaak geld te reserveren. Het onder
zoek naar de combinatie van regelingen heeft nog niet plaatsgevonden. Ik vind dat een voldoende basis
om aan ons verzoek te voldoen. Het college heeft dat overigens ook geaccepteerd.
De reactie van het college op de opmerkingen van de heer Dubbelboer heeft uitsluitend betrekking
op de financiën. Er wordt nauwelijks ingegaan op de planologische bezwaren, die kleven aan vier of
acht winkeltjes op die plaats. Als ik het zo hoor dan is het college het met de meerderheid van de raad
eens dat, als het mogelijk is, er geen bezwaar is tegen het handhaven van de winkelfunctie aldaar. Dit
gegeven maakt dan het zoeken naar oplossingen wellicht denkbaar. Ik heb de indruk dat binnen de com
binatie van de door mij genoemde regelingen ook het probleem van de financiën ten gevolge van het in
stand houden van het winkelgedeelte op de begane grond van de panden mee kan worden genomen. Ik
voel dus eigenlijk niet zoveel voor het standpunt van het college dat het de motie van de heer Dubbel
boer niet onderschrijft. Ik heb de indruk dat het college de motie inhoudelijk wel degelijk onderschrijft.
Bovendien wordt, als ik de motie goed heb gelezen, gevraagd om een dubbelbestemming en niet om een
enkelvoudige bestemming voor wonen. Zowel de bestemming "wonen" als de bestemming "winkels" blijft
mogelijk, want dat is een kwestie van invulling op het moment dat het financiële plaatje bekend is.
Onze fractie kan wel instemmen met het nu nog in het ongewisse laten van de keuze.
De heer Dubbelboer: Ik ben geen voorstander van het plegen van flatbouw op die plek. Volgens mij
zijn er heel erg creatieve oplossingen mogelijk om de dubbelfunctie daar te realiseren. (De heer Geerts
(weth.): Ik dacht dat uw opvatting is: winkels beneden en woningen boven. Als u zegt, mijnheer Dub
belboer, of winkels of wonen, dan heb ik er helemaal geen probleem mee.) Ik heb de tekst letterlijk
overgenomen uit de raadsbrief. Misschien staat de voorzitter mij toe dat ik even de tekst opzoek.
De Voorzitter: De wethouder antwoordt straks wel, mijnheer Dubbelboer, en dan kunt u hem wel
even interrumperen. Ik geef het woord aan de heer Sijbesma.
De heer Sijbesma: Even een reactie in tweede termijn met name voor wat betreft de panden van de
firma Meijer. Op de andere twee punten is door de wethouder gereageerd. Het feit dat een paar pan
den, die nu een winkelfunctie hebben, straks een woonfunctie krijgen betekent een wijziging van de
functie van de straat. Ik vind toch, en ik verschil dan van mening met de heer Timmermans, dat in dit
kader de financiële consequentie moet worden afgewogen. De wijziging zoals die nu wordt aangebracht
vind ik niet onaanvaardbaar. (De heer Timmermans: Ik heb niet willen pleiten voor een duurdere oplos
sing. Ik heb juist aangegeven dat niet aangetoond is dat er sprake is van een duurdere oplossing als je
praat over de opknapvariant. Dat is iets anders.) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een wat onduidelijk
verhaal vond. Ik wil in deze situatie niet teveel en liefst helemaal geen gebruik maken van het stads
vernieuwingsfonds. In principe hebben wij onze eigen middelen bestemd voor de gebieden, die niet on
der de interimregeling vallen. Ik geef toe dat wij wel eens uit het fonds hebben geput, maar in dit ge
val vindt onze fractie het gat te groot.
Ik moet bekennen dat, wanneer wij praten over de motie van de heer Dubbelboer, er een kleine
breuk komt in onze fractie. Een van mijn fractiegenoten zal namelijk voor de motie stemmen. De rest
van de fractie is tegen de motie.
Mevrouw De Jong: Ik zal voor de motie van de heer Dubbelboer stemmen, niet alleen vanwege die
enkele bezoeker uit Paesens-Moddergat, maar vooral vanwege de vele inwoners uit Leeuwarden die dit
straatje aandoen.
Wat betreft de extra kosten die een en ander met zich mee brengt het volgende. Het wegvallen van