een zo groot deel van de winkelfunctie in een heel klein winkelstraatje is niet een kleine wijziging, maar juist een zeer ingrijpende wijziging. Vandaar ook dat ik van harte instem met de motie. De heer Niemeijer: Ook onze fractie zal de motie steunen. Ik wil de motie als volgt interpreteren. De motie maakt het mogelijk dat er in de toekomst een aantal modellen wordt ontwikkeld. De beslissing daarover alszodanig wordt opgeschoven. Maar duidelijk ligt de voorkeur op de bestemming "winkels". Het onderbreken over een groot stuk in een bestaande straat van het aantal winkels leidt tot een discon tinuïteit in het winkelfront. Dat heeft meer gevolgen dan alleen voor de betreffende panden. Wat dat betreft vinden wij dat een slechte ontwikkeling. Wij zullen de motie van de heer Dubbelboer steunen. De heer Geerts (weth.): De heer Timmermans heeft gezegd dat hij er niet bij voorbaat vanuit gaat dat de door hem genoemde opknapvariant een onrendabele top zal veroorzaken. Je kan het ook anders zeggen. Deze variant zal een grotere onrendabele top veroorzaken dan anders misschien het geval ge weest zou zijn. Ik heb de indruk dat een en ander toch wat anders ligt, maar ik heb toegezegd dat wij wat dat betreft met concrete cijfers zullen komen. Wij kunnen dan met elkaar de conclusies daarvan vaststellen. Ik zit toch een beetje met de interpretatie van de motie van de heer Dubbelboer. Als hij zegt dat er sowieso winkels moeten komen, dan gaat mij de motie te ver. Als hij vraagt of wij bij het door ons te plegen onderzoek ook de zaak van de winkels willen betrekken - de voorkeur van de VVD gaat uit naar het handhaven van de winkels dan zijn wij bereid om dat te doen, omdat wij toch een onderzoek plegen. Het college zegt dus heel nadrukkelijk dat het de zaak van de winkels bij het onderzoek wil betrekken als de bedoeling van de motie is dat niet ten koste van alles de winkelfunctie moet worden gehandhaafd. Als dat laatste wel de bedoeling is van de motie, dan zijn wij daar tegen. Wanneer het dus de bedoeling is een sterke voorkeur uit te spreken voor het handhaven van de winkels en gevraagd wordt eens aan te geven wat de financiële mogelijkheden daarvan zijn, dan past deze opvatting in het onderzoek dat ik reeds heb aangekondigd. Ik wil graag weten wat de heer Dubbelboer precies bedoelt. (De heer Dubbelboer: Ik bedoel precies hetzelfde als datgene wat staat op bladzijde 2 van de raadsbrief onder III. Volkshuisvesting over de panden aan de Bagijnestraat. Er staat namelijk: "....in combinatie met rehabilitatie van de in slechte staat verkerende panden aan de Kleine Kerkstraat van hetzelfde be drijf ten behoeve van een woon- en/of winkelfunctie." Deze zelfde functie vraag ik nu ook voor de panden Kleine Kerkstraat 4 tot en met 20.) U begrijpt toch wel goed, mijnheer Dubbelboer, dat "woon- en/of winkelfunctie" ook een woonfunctie kan inhouden? (De heer Dubbelboer: In mijn ogen kan een dubbelfunctie "wonen/winkel" datzelfde inhouden. Daar zijn wij het wel over eens.) Als wij het daar over eens zijn, dan heb ik er helemaal geen problemen mee om dat aspect bij het onderzoek te betrek ken. Wij zullen daarover dan op basis van de financiële uitkomsten een nader standpunt bepalen. Vol gens mij is de motie nu overbodig. De heer Dubbelboer zegt dat wij dit gewoon moeten doen en dat wij wel zullen zien wat Den Haag ervan vindt. Den Haag vindt er niets van, hoor! Als de panden op een gegeven moment op de verwer- vingslijst geaccepteerd worden, dan zal er ook een prijs voor moeten worden opgenomen. Wanneer er sprake is van een onrendabele top, dan zal de gemeente die volledig moeten afdekken en daar maakt Den Haag zich geen zorgen over. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Handhaaft de heer Dubbelboer zijn motie? De heer Dubbelboer: Het lijkt mij goed om de mening van de raad over de motie te weten. De heer De Jong: Ik wil graag een stemverklaring afleggen, mijnheer de voorzitter. Vorige week maandag is de Overlegcommissie voor het Midden- en Kleinbedrijf unaniem tof de slotsom gekomen dat de winkelfunctie in deze straat gehandhaafd moet worden. Ik heb vorige week en ook vandaag geen an dere argumenten gehoord dan die welke genoemd zijn. De rijksconsulent en de vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel, dit zijn adviseurs, waren beiden van mening dat juist in deze straat, met het oog op de parkeervoorziening, de winkelfunctie gehandhaafd moet blijven. De heer Geerts (weth.): Dat spreekt de motie niet uit. De heer Timmermans: Ik wil namens onze fractie een stemverklaring afleggen. Ik heb de indruk dat datgene wat de heer Dubbelboer tracht te bereiken in feite door alle woordvoerders en vervolgens ook door het college is onderschreven. De motie is dus overbodig geworden. Aan overbodige moties hebben wij geen behoefte. Inhoudelijk heeft de strekking van de motie, dat wil ik nog wel zeggen, onze in stemming. 17 De Voorzitter: Ik constateer dat de door de heer Dubbelboer ingediende motie nog overeind staat en dat die thans in stemming kan worden gebracht. De motie van de heer Dubbelboer en mevrouw Van Dijk—van Terwisga wordt aangenomen met 20 tegen 16 stemmen (Tegen de motie stemmen van de fractie van de PvdA mevrouw Brandenburg-Sjoerdsma en de heren Geerts, Janssen, Kessler, Meijerhof, Schagen en De Vries en van de fractie van het CDA mevrouw Willemsma-de Jong en de heren Boelens, Heere, Jansma, Miedema, Pruiksma, Sterk, Sijbesma en Vis ser.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de aange nomen motie en de door de wethouder gedane toezeggingen. Punten 17, 18 en 19 (bijlagen nrs. 142, 159 en 162). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 20 (bijlage nr. 155). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Subsidiëring sociaal-medische alarmering via het kabeltelevi sienet. De hear Jansma: It docht us goed dat wer ien fan üs winsken realisearre wurde kin. It is in goede saak dataldere minsken en oaren dy't beheind binne gelegenheid krije om sa lang mooglik op harren seis wenjen te bliuwen. Yn it beliedsplan 1983-1987 fan de Stichting Bejaardenwerk Leeuwarden is in apart stik wijd oan it alarmearingssysteemDêryn stiet dat dit alarmearingssysteem sa gau mooglik realisearre wurde moat, om't ferwachte wurdt dat aldere minsken dêrtroch langer selsstannich wenjen bliuwe kinne, op harren gemak steld wurde kinne en in gefoel fan feilichheid underfine. Dêrmei soe ek de druk om op- nommen te wurden yn in fersoargingshus ofnimme. De finansiering fan de saak, it komt tichteby ien mil joen gune, hat us fraksje nochal wat yn it gat hongen. Wy binne de trije Ljouwerter funsen, te witten de Stichting Fribourg, de Stichting Old Burgerweeshuis en de Stichting Harke Reinders en Doutjen Hee- res, tige tankber foar harren belangrike stipe. Wy hawwe der gjin beswier tsjin dat wy as gemeente it grutste part fan de kosten foar us rekken nimme. Wêr't wy earst wol wat muoite mei hienen, wie de eigen bydrage fan 15,yn de moanne. In rekkensomke haf üs leard dat, as de bydrage ien gune yn de moanne sakje soe, dat de gemeente by 1.000 oanslutingen 12.000,yn it jier skeelt. Dat hakket deryn en de gemeente hat it jild al lang net mear foar it opsmiten. Sjoen it eksperimint yn Aldlan en de réaksjes fan party aide minsken, binne wy by eintsjebeslüt fan betinken dat in bydrage fan 15,yn de moanne yn ridlikheid frege wurde mei en kin Wy sitte noch wat mei de fraach oer de garantstelling fan de 757.000,--. Hoewol't wy alle be trouwen hawwe yn de fiif dielhawwers yn de Stichting Sociaal Medische Alarmering Leeuwarden (SMAL), wolle wy dochs graag witte hoe't b. en w. gebruk meitsje sille fan harren foech, lykas be- skreaun yn it beslüt sa as dat by it riedsbrief taheakke is, as it no ris mis rinne soe mei de eksploitaasje- kosten Ta beslüt üs tank oan de stjoergroep, de dielhawwers en eltsenien dy't meiwurke hat yn it ramt fan it eksperimint en de fierdere tarieding. Wy winskje de Stichting SMAL in romme belangstelling. De heer Burg: Namens onze fractie wil ik hierbij graag waardering uitspreken over en instemming betuigen met het voorliggende voorstel tot subsidiëring van een alarmeringssysteem voor met name be jaarden via het kabeltelevisienet. Het programma van onze partij staat een maatschappij voor waarin het bejaarden mogelijk wordt gemaakt zo lang mogelijk zelfstandig, geïntegreerd in normale woonwij ken en in contact met alle groeperingen in de samenleving, te functioneren. Wanneer nu blijkt dat de kosten van een abonnement op de voorgestelde regeling maximaal 15,per maand mogen bedragen, dan hebben wij er geen enkele moeite mee de resterende kosten uit gemeenschapsgelden bij te passen. Wij willen onze waardering uitspreken voor de schenkingen van de drie in Leeuwarden gevestigde fondsen Wij willen er ook op aandringen dat onder anderen via medische kanalen en verpleegkanalen deze mogelijkheid van hulpverlening wordt gestimuleerd - de laatste behoeftepeiling aan dit alarmeringssys teem vond plaats in 1981 -, omdat alleen een zo groot mogelijk aantal aansluitingen het exploitatiecij- fer gunstig zal kunnen beïnvloeden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 9