13 Met de uiteindelijke conclusie ben ik het eens. Maar, nogmaals, ik vind het een wat vreemde pro cedure die gekozen is. De heer Heere (weth.): Ik ben het helemaal eens met de opmerking van mevrouw Brandenburg over het feit dat het Frysk Orkest een speelbal is. Het orkest heeft zelf weinig formele bevoegdheden om in vloed uit te oefenen op het proces dat gaande is. Overigens, de informele invloed die het orkest weet uit te oefenen is niet onaanzienlijk. Maar desondanks is het zo dat het een speelbal is. Mevrouw Van der Werf heeft gezegd dat hier sprake is van een merkwaardige procedure. Ja, dat is zo. Maar dat komt - ik zeg dit ook even in de richting van mevrouw Brandenburg - omdat, in afwijking van vroegere situaties, de begroting dit keer niet is aangeboden aan de provincie, maar voor het eerst rechtstreeks aan de raad. Anders voerde de provincie overleg met andere subsidi'enten om daarna tot conclusies te komen. Er lag ook nog een brief aan de raad waar het college iets mee moest doen. Wij hebben via een preadvies uitgelokt dat daar nu een uitspraak over is. De weg die wij nu moeten volgen is heel duidelijk. De Voorzitter: Punt N van de mededelingen leidt niet tot besluitvorming. Het overleg wordt voort gezet. Het college komt op deze zaak terug. Sub O. Het subsidieverzoek wordt in handen gesteld van b. en w. ter afdoening. Punten 5 en 6 (bijlagen nrs. 176 en 171). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 7 (bijlage nr. 182). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimte lijke ordening voor het westelijk deel van het plangebied Lange Marktstraat-Noord. De heer Van der Wal: Voor de zoveelste keer - ik heb proberen na te gaan hoe vaak dat het geval is geweest, maar ik ben er niet uitgekomen - is het plan Lange Marktstraat-Noord weer eens aan de orde, Nu is dat in de vorm van een voorbereidingsbesluit, omdat de reeks concessies die de gemeente aanvanke lijk de bouwer, de firma Kats, en later de FBTO heeft gedaan maar steeds niet voldoende blijkt. Er worden steeds meer concessies van de gemeente gevraagd. B. en w. stellen in de raadsbrief voor om een voorbereidingsbesluit te nemen op basis van een bouwplan voor het blok Lange Marktstraat/Snekerkade, exclusief het bestaande gebouw van de FBTO. Het bouwplan, voor zover dat bekend is, behelst alleen maar het meest oostelijke gedeelte van het gebied. De rest van het gebied wil de FBTO voorlopig maar braak laten liggen, want op dit moment kan men dat niet bebouwen. In het licht van de ontwikkeling die dit gebied sinds 1972 heeft doorgemaakt, is dat wel een heel vreemde gang van zaken. Er dreigt een heel vreemde eindsituatie. Aanvankelijk was het de bedoeling bij het vaststellen in 1974 van het Structuurplan voor de binnen stad dat hier gemengde bebouwing zou komen. Met name aan de Snekerkade en de Willemskade zou een gemengde bebouwing met woningen worden gerealiseerd in een bouwlaag van drie verdiepingen met een uitzondering tot vier verdiepingen. Een dergelijke nieuwbouw zou moeten zijn aangepast aan de sfeer van de Willemskade/Snekerkade. Een en ander is later met betrekking tot het beschermd stadsgezicht ook overgenomen. Sinds die tijd zijn de plannen van eerst Kats en later FBTO steeds maar uitgebreid. Iedere keer als de gemeente dacht weer een bestemmingsplan te hebben vastgesteld, bleek een paar jaar later toch weer dat de plannen groter moesten. De meerderheid van de raad ging daarmee dan weer, onder grote oppositie, akkoord. Weer werd er dus een plan gewijzigd. Was dat eenmaal gebeurd dan moest de FBTO weer een groter plan. Nu zitten wij meen ik al in de vierde of vijfde fase van dit bouwplan en nu moet het plan weer groter. Het plan wordt nu zelfs zo groot dat de FBTO het helemaal niet meer kan bouwen. De FBTO wil voorlopig het kleinste deel van het bouwplan realiseren en de rest in reserve houden. Het bouwplan is zo groot geworden dat men ook niet meer kan voldoen aan de parkeernorm die in de parkeerverordening staat, namelijk een parkeerplaats per 65 m2. De conclusie zou dus moeten zijn dat men zich daar aan de Lange Marktstraat behoorlijk heeft vergaloppeerd. De gemeente is het bedrijf in alles tegemoet ge komen, maar men kan kennelijk een en ander niet realiseren. De gemeente heeft de FBTO gronden aan geboden, waarvan de raad dacht dat hij die verkocht had. Maar de FBTO heeft gewoon domweg de akte niet laten passeren. Misschien heeft men dat nu onlangs gedaan, maar drie weken geleden was dat nog niet het geval. Men laat de gemeente rustig voor de renteverliezen opdraaien. Nu ligt er weer een voorbereidingsbesluit, omdat het bouwplan nog weer groter moet. Een van de min of meer harde eisen die de meerderheid van de raad destijds stelde was dat er 18 woningen aan de Snekerkade moesten komen. Er is nog geen zicht op wanneer de tweede fase gereali seerd zal worden. De woningen zijn gesitueerd op de derde of vierde verdieping. Er zullen in plaats van 18 woningen 12 woningen komen. Het is helemaal vreemd als men de meest recente brief van de FBTO leest. De FBTO doet het namelijk als concessie voorkomen dat men hier toch 12 woningen wil situeren. Bij doorvragen blijkt dat deze woningen nog steeds op dezelfde voor destijds de meerderheid van de raad onaanvaardbare plaats ergens boven en achtergesteld op het gebouw terechtkomen. Het gaat daarbij dan ook zo'n beetje om het hoogste punt van het hele bouwwerk, namelijk ergens tussen de 16 en 20 meter hoog. Wat het bouwplan betreft - voor zover dat bekend is -, bij de ter inzage gelegde stukken op de Leeskamer lag niets anders dan een hoopje schuimplastic dat je, als je je er met veel fantasie een voor stelling van maakte, de schrik om het hart deed slaan. Want wat is namelijk het geval? Aan de Lange Marktstraat, die naar mijn mening zeker wel wat bouwvolume kan hebben, bevinden zich de laagste en ook de meest geprofileerde delen van het bouwplan, voor zover je dat aan het schuimplastic kunt aflezen. Maar juist voor de Willemskade en de Snekerkade zijn de maximale hoogten gekozen. Voor zover ik mij nog van een paar maanden terug de gevelschetsjes kan herinneren, die kennelijk voor bouwplan moesten doorgaan, is er aan de Willemskade ook gekozen voor een strikte uniforme bebouwing. Uniform in die zin, dat er sprake zal zijn van allemaal rechthoeken bestaande uit staal met glas. De uitvoering bleef echter onduidelijk. Je zou haast denken, dat heb ik in de commissie ook naar voren gebracht, dat de architect gedacht heeft: ik heb al heel wat gepresteerd in de Leeuwarder binnenstad, laat ik eens kijken hoever ik nu weer kan gaan. Laat ik het bouwplan zo maken, ook qua vormgeving en grootte, dat het overeenkomt met de bedoeling die de gemeente ooit gehad heeft met haar beschermd stadsgezicht. Ik heb deze opmerking trouwens tot twee keer toe in de commissie gemaakt, maar de wethouder heeft daar helemaal niet op gereageerd. Ik zou graag van de wethouder willen weten hoe hij de vormgeving, maat, materiaalgebruik, enz. in het beschermd stadsgezicht vindt passen, want hij vindt dat de raad met be trekking tot dit bouwplan het voorbereidingsbesluit moet nemen. Ik vind ook dat wij een voorbereidings besluit moeten nemen, alleen wel op andere gronden. In het begin van mijn betoog heb ik al aangegeven dat wij tot de conclusie moeten komen dat de FBTO niet aan de door haar zelf opgelegde verplichtingen kan voldoen, dat is heel duidelijk. Er is geen enkel zicht op wanneer de tweede fase, zeg maar even de Snekerkade, bebouwd zal worden. De FBTO schrijft dat men het personeelsbestand met 10 personen wil uitbreiden. Dit getal moet men vermenigvul digen met ongeveer 30 m2 bruto. Als men de uitkomst daarvan afzet tegen de oppervlakte van de eerste fase, dan komt men uit op zo'n 14 jaar dat men toekan met deze fase. Er zit daar nog voldoende rek in. Het zou dus best kunnen zijn dat wij tot het jaar 2000 tegen een leeg gat moeten aanzien. Het zal dui delijk zijn dat dat voor onze fractie een volstrekt onaanvaardbare gang van zaken is. Ik ben er dan ook voor om een voorbereidingsbesluit te treffen om het bestemmingsplan te herzien, maar dan wel onder de volgende condities. Ik heb daartoe een motie gemaakt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 14 mei 1984, behandelende het voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het westelijk gedeelte van het plangebied Lange Marktstraat-Noord, besluit: a. dat bij de voorgestelde herziening van het bestemmingsplan Lange Markt straat-Noord, zoals omschreven in het besluit van bovengenoemd voor bereidingsbesluit, wordt uitgegaan van het door de raad vastgestelde Structuurplan voor de binnenstad en recht wordt gedaan aan de bedoelingen van het "Beschermd Stadsgezicht", b. dat er aan de Snekerkade tenminste 18 wooneenheden in het bestemmingsplan zullen worden opgenomen, die-gesitueerd zullen worden op de begane grond, eerste verdieping en eventueel tweede verdieping." De motie is mede-ondertekend door de heer Niemeijer en is zo opgesteld dat die eventueel gesplitst in stemming kan worden gebracht, maar de discussie zal wel uitwijzen of dat nodig is. De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 7