18 gaan. In de tweede plaats, werd de Hinderwet adequaat uitgevoerd. Wat het eerste punt betreft mag ik misschien wel zeggen dat de kennis niet aanwezig was, maar ik kan dat niet verder invullen en dat lijkt mij ook minder belangrijk. Dat de uitvoering van de Hinderwet gefaald heeft kun je op zijn minst con stateren. Wat is de huidige situatie? Op zich kun je nu constateren dat bodemverontreiniging een ons bekend probleem is. Wij weten, alhoewel nog maar half, dat dit gevaar kan ontstaan op die plaatsen waar on zorgvuldig in inrichtingen omgesprongen wordt met velerlei chemische middelen. De kennis is dus wel aanwezig. Maar de vraag is of de uitvoering van de Hinderwet op dit moment beter is. Ik wil nog even wijzen op de relatie van een adequate uitvoering van de Hinderwet en het gevaar van bodemverontrei niging door te citeren uit een rapport dat het college op dit moment nog niet bekend is, maar wellicht straks wel bekend zal worden. Er staat in: "Het aantal ontdekte saneringsgevallen neemt nog steeds toe. Wat er nog onder water zit laat zich slechts bij benadering raden. Laat staan wat er nog bij ongewijzigd beleid bij komt. In de praktijk moet dan ook steeds vaker een afstemming plaatsvinden tussen de taken die verricht moeten worden in het kader van de Hinderwet en de Interimwet bodemsanering." Hoe staat het er in Leeuwarden voor met de uitvoering van de Hinderwet? Op dit moment zijn in Leeuwarden 1.251 inrichtingen die hinderwetplichtig zijn. Hinderwetplichtig betekent dus dat de inrichting bij de gemeente bekend is. De gemeente verstrekt een vergunning waarin voorwaarden staan hoe moet worden omgegaan met bepaalde stoffen, waaronder stoffen die bodemverontreiniging kunnen veroorzaken. Van deze 1.251 hinderwetplichtige inrichtingen beschikken thans 208 inrichtingen over een vergunning. In procedure zijn vergunningen voor 67 inrichtingen. Dat betekent dus dat slechts 22% van de bedrijven in Leeuwarden beschikt over een toereikende vergunning en dat wij van 78% van de bedrijven - potentieel bestaat er permanent gevaar dat deze bedrijven alsnog een bijdrage kunnen leveren aan de bodemver ontreiniging - niet de minste notie hebben wat zij doen, welke risico's zij lopen, hoe zij met bepaalde stoffen omgaan en wat die voor ons aan nieuwe saneringsgevallen zouden kunnen opleveren. Ik wil niet zeggen "kunnen opleveren" en ik wil ook niet suggereren dat al die bedrijven saneringsgevallen zouden kunnen opleveren. Wij weten er echter niets van af. 22% van de bedrijven beschikt dus wel over een vergunning. Een goed Hinderwetbeleid is gebaseerd op vergunningverlening, wat betekent dat het bedrijf door gelicht is, dat er voorwaarden zijn gesteld en dat wij menen dat door het stellen van voorwaarden een aantal zaken binnen de perken blijft. Maar iedereen die zich met het Hinderwetbeleid bemoeit weet ook dat controle van de inrichtingen een noodzakelijk middel is om in de gaten te houden hoe het be drijf reilt en zeilt en of er misschien bewust of onbewust - meestal is het onbewust - nieuwe potentiële bronnen voor bodemverontreiniging aanwezig zijn door onjuist omspringen met grondstoffen en bepaalde chemische stoffen. Ook ten aanzien van de 22% van bedrijven die wel over een vergunning beschikt moeten wij beseffen dat controle daar op dit moment - ik praat over recente cijfers, die mij ter ore zijn gekomen - nauwelijks of niet plaatsvindt. Dat betekent dat ook bij de 22% van de bedrijven waarover wij wel informatie hebben nauwelijks zicht is op wat daar werkelijk omgaat. Algemeen kan gesteld wor den dat deze cijfers aanzienlijk ongunstiger zijn dan cijfers die elders in den lande gelden omtrent de stand van zaken met betrekking tot de milieuvergunning in het kader van de Hinderwet. Ik wil even een aantal zaken recapituleren. Algemeen erkend is zo langzamerhand dat een goed milieubeleid gebaseerd is op preventief gericht milieubeleid. De sanering van de bodemverontreiniging nabij het Hoeksterend kost veel geld, maar ik denk wel dat die sanering noodzakelijk is. Maar wat doen wij op dit moment preventief? Bij de overheid bestaan daar weliswaar cijfers voor, die op dit moment nog worden gehanteerd. Het gaat dan om de verhouding 70% opruimen en 30% preventief. Het percen tage preventief moet volgens mij stijgen. Leeuwarden komt daar echter bij lange na niet aan toe. De Hinderwet is een belangrijk middel om dit soort zaken in de peiling te hebben en eventueel te voorko men. Het blijkt echter dat de Hinderwet in Leeuwarden nog bij lange na niet functioneert en dat er een enorme achterstand is. Ik heb de laatste tijd wat stukken gelezen en ik moet constateren - dit is geen constatering van mij zelf, want er is een duur bureau bezig geweest om de cijfers boven tafel te krij gen - dat de cijfers in eerste instantie lijken te leiden tot een verdere uitbouw van de dienst Bouw- en Milieutoezicht (BMT), want die zal primair een goed Hinderwetbeleid technisch en inhoudelijk moeten onderbouwen. (De Voorzitter: U komt toch wel bij het Hoeksterend terecht, mijnheer Niemeijer, want dat is aan de orde.) Ik ben bijna aan het einde van mijn verhaalIk ben bang dat bij b. en w. de ge dachte leeft dat op dit milieubeleid te bezuinigen is. Ik ben dan nu weer terug bij het Hoeksterend. Wij betalen straks heel veel geld om de misère op te ruimen. Wat dut betreft heb ik nog steeds mijn twijfels. Onze fractie zal, als dat noodzakelijk is, bin nenkort terugkomen op het feit dat wij veel meer zaken preventief moeten aanpakken, want dat is nog steeds een ondergeschoven kindje. Dat is mijn zorg op dit moment. 19 Mevrouw De Jong: Opruimen van de verontreinigde grond nabij het Hoeksterend blijft een kostbare en ook een zeer zorgelijke zaak. Mijn partij is het eens met het college dat de afgravingsvariant ge hanteerd moet worden. De isoleringsvariant brengt namelijk veel risico's voor de volksgezondheid met zich mee en bovendien geeft die voor lange tijd een beperking aan de bestemming van het terrein. Hoe lang die tijd is is ook volstrekt onduidelijk. Zeker in een zo kwetsbaar stuk binnenstad lijkt ons de af gravingsvariant de enig redelijke oplossing. Er zijn vele risico's ten aanzien van dit project. Wij kun nen alleen maar hopen dat het hele project beheersbaar blijft. Wij vragen wat dat betreft geen garanties aan het college, want wij vinden dat, zeker in deze situatie, niet reëel. Met het college hopen ook wij dat de risico's beperkt blijven en dat het project beheersbaar blijft. Ook ik pleit ervoor dat de verontreinigde grond wordt afgevoerd over het water. Dat de grachten moeten worden uitgebaggerd mag geen argument zijn voor het niet kiezen van deze oplossing. Immers, waar wegen zijn is ook onderhoud nodig. Wij hebben gelukkig in Friesland, en met name in Leeuwar den, een waternet. Uitbaggeren daarvan zou, net als het onderhoud van wegen, een bijna vanzelfspre kende zaak moeten zijn. Uitbaggeren is geen argument om afvoer van de verontreinigde grond over het water niet in overweging te nemen. Waarom willen wij afvoer over water? Daardoor krijgen wij minder verkeersoverlast op de weg. Bovendien speelt het veiligheidsaspect een rol. Uiteindelijk worden hier geen zandbakken geleegd, maar gaat het om ernstig verontreinigde grond. Voor het afvoeren daarvan moet een zo goed en veilige mogelijke oplossing komen. Risico's blijven er tot aan het einde van de operatie. Ik heb het al gezegd, maar nogmaals, wij kunnen alleen maar hopen dat het hele project beheersbaar blijft. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de eerste pauze. De Voorzitter heropent, om 21.20 uur, de vergadering. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. Aan de orde is de voortgezette behandeling van punt 21 Punt 21 (vervolg). De heer Miedema (weth.): Vooraf een paar algemene opmerkingen naar aanleiding van vragen van raadsleden. De heer Buurman heeft de algemeen landelijke problematiek met betrekking tot de veront reiniging aangehaald en hij vraagt zich af hoe een en ander er op dit moment bij staat. De problematiek waar het rijk en de gemeenten voor staan leidt heel duidelijk tot het moeten maken van keuzen op basis van de beschikbare financiën. Het rijk heeft een bepaalde hoeveelheid geld beschikbaar. De subsidie sleutels zijn op dit moment in studie en in bespreking bij de Tweede Kamer. Men komt daar nog op te rug. Gesprekken van het college ten departemente en met fracties uit de Kamer hebben heel duidelijk aangetoond dat, gezien de verwachting dat men na 5 of 10 jaar de problematiek die nu aan de orde is gemakkelijker en goedkoper kan oplossen dan op dit moment, voor de volgende stelling wordt gekozen: de gevallen waar duidelijk gevaar aanwezig is koste wat kost opruimen, maar wel streng selecteren. De bodemverontreiniging nabij het Hoeksterend is van de grote gevallen misschien de kleinste, maar wel duidelijk erg urgent. Dat is de orde van bepaling op basis waarvan de minister bereid is deze lokatie te subsidiëren Mevrouw Van Dijk heeft gevraagd of er gevaar is. Nee, dat zal er niet van vandaag op morgen zijn. Volgens mij is er niemand die kan aantonen dat er bepaalde dingen zijn gebeurd die te wijten zijn aan de bodemverontreiniging nabij het Hoeksterend. Het is wel duidelijk dat de concentraties van ver ontreiniging vrij hoog zijn, maar redelijk diep in de grond zitten. Iedere deskundige is het er echter over eens dat de verontreiniging die nu aanwezig is nog een aantal decennia doorlekt en vervuilt. Wan neer wij nu concentraties van verontreiniging aantreffen met de waarde C en wij doen daar niets aan, dan zullen de concentraties steeds hoger worden en zal er een stadium ontstaan waarbij heel reëel van gevaar gesproken kan worden. Dat is de ingang om te zeggen: de oorzaak wegnemen, maar als je toch bezig bent doe het dan goed. Een aantal leden van de raad heeft gesproken over afvoer van de verontreinigde grond over water. Mevrouw De Jong heeft gezegd dat afvoer per schip niet over mag gaan omdat er dan gebaggerd moet worden. Ik ben dat met haar eens. De raadsleden die mee zijn geweest naar Utrecht hebben kunnen constateren dat men voor het vervoer van de verontreinigde grond over de weg speciale wagens gebruikt die absoluut lekdicht zijn. Iedere vracht wordt afzonderlijk afgedekt. Voordat een vrachtwagen de lo katie Hoeksterend gaat verlaten wordt die schoongespotenWat het gevaar en de verontreiniging betref fen hoeft vervoer over de weg geen problemen op te leveren. Een ander probleem is dat men er verre de voorkeur aan geeft in verband met lekwater, ook op de tijdelijke opslagplaats, dat de grond zo droog

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 10