26 moeten worden gedaan die nodig zijn. Het totale financiële beeld dienaangaande wordt mede veroor zaakt door de opvatting over de vraag hoe ver je wilt gaan en hoe degelijk je iets gaat doen. Ga je wat dat betreft tot het alleruiterste of doe je ook wat optimistische aannames. Dat is aan de orde en niet de vraag of je die 120.000,nu wel of niet zou moeten uitgeven. Is die vraag aan de orde dan moet je daar ook andere uitgaven naast zetten. Mevrouw Van Dijk pleit er voor dat wij tot een actief afstotingsbeleid overgaan. Ik ben dat met haar eens, maar er is één restrictie, namelijk dat wij als gemeente niet moeten gaan dumpen. Wij moe ten dus niet, door teveel gronden op hetzelfde moment op de markt te brengen, een verlagingseffect gaan veroorzaken. Ik vind het evenwel een goede zaak dat wij de gronden, die wij niet meer nodig hebben, actief afstoten Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. Punt 19 (bijlage nr. 431) De Voorzitter: Aan de orde is thans: Gemeentelijke energiebesparingsactiviteiten. De heer Niemeijer: Onze fractie heeft al vaker aangedrongen op een beleidsplan voor het energie beleid van de gemeente Leeuwarden. Ik heb destijds de noodzaak daarvan onder woorden gebracht en bovendien de voordelen genoemd die zo'n beleidsplan zou hebben voor de gemeente als samenleving. Het aardige is dat de energienota van Frigas, waar in de raadsbrief naar wordt verwezen, op soortgelij ke elementen ingaat. In die nota wordt namelijk ook gesproken over noodzaak van energiebeleid, een beleidsmatige aanpak van besparingen, enz., gebaseerd op de eindigheid van de energiebronnen. Een ieder kan kennis nemen van de nota. In de Frigasnota wordt ook een aantal voordelen genoemd van energiebeleid. Gericht energiebeleid leidt tot investeringen die zich terugverdienen door besparingen die daarbinnen verkregen worden en investeringen leiden tot werkgelegenheid. Ik heb al eens gepro beerd de raad duidelijk te maken dat een gericht energiebeleid een werkgelegenheidsbeleid is. Voor waarde daarbij is dat er een initiërend beleid komt op het gebied van de energie. Het gemeentelijk be leidsplan op het gebied van energiebesparing is tot verdriet van onze fractie niet geschreven. Ook nu ligt er weer een voorstel om dat niet te doen. Ook het beleid aangaande energiebesparing is niet van de grond gekomen. Wij hebben een Fonds Energiebesparing waarmee geen beleid maar beheer is gepleegd. Ik heb wel eens gezegd dat wij datgene wat in de folders van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruim telijke Ordening en Milieubeheer (VROM) staat hebben uitgevoerd. Het gaat daarbij om spouwmuuriso latie en dubbel glas bij gemeentelijke gebouwen. Op zich zijn dat verdienstelijke activiteiten, daar niet van, maar er is wat dat betreft geen sprake van een energiebeleid. Ik heb er begrip voor dat wij de dis cipline, die noodzakelijk is voor het formuleren van energiebeleid, niet in huis hebben en dat het ons misschien moeilijk zou vallen zo'n notn te schrijven. Ik heb ook al eens verwezen naar mogelijkheden dienaangaande, namelijk uitbesteding bijvoorbeeld aan het Centrum voor Energiebesparing. Het Fonds Energiebesparing zou daar voor kunnen worden aangewend. Edoch, nu ligt er een Frigasnota die ons wordt aangeboden. Het blijkt dat die nota ongeveer ander halfjaar oud is en dat die ergens lang heeft gelegen. Ik weet niet waar de nota zo lang gelegen heeft, maar ik zou dat graag willen weten te meer ik al een paar keer naar voren heb gebracht wat wij met de ze materie moeten doen Hetgeen in de Frigasnota staat verwoord vind ik een uitstekend initiatief. Wat is de inhoud van de nota? Naast de opmerking dat het - ik heb de redenen zonet al genoemd - noodzakelijk is om te komen tot een initiërend beleid van de gemeente wat betreft de energiebesparing, worden er dienaangaande ook concrete onderzoeksterreinen aangegeven en voorstellen gedaan. Om dat allemaal verder handen en voeten te geven wordt in de Frigasnota de suggestie gedaan om een en ander via een organisatiemodel te effectueren Ik ga dan nu naar de raadsbrief. Ik begrijp niet helemaal waarom die geschreven is. Onze fractie heeft al diverse keren aangedrongen op een inzichtelijke rapportage naar de raad toe betreffende de ge meentelijke energiebesparing. De raad kan dat dan beleidsmatig beoordelen. Hoewel er in de raadsbrief wel min of meer gerapporteerd wordt, wordt er toch ook veelvuldig verwezen naar de Frigasnota. Ik be grijp dat de raadsbrief ook een beetje een reactie is op die nota. Ten aanzien van de diverse onderdelen staat er in de raadsbrief dat de gemeente wat dat betreft al een heleboel doet. Er worden zaken ge noemd als gebouwde omgeving, voorlichting en voorwaarden, die "bestemmingsplanmatig gericht" wor den genoemd. Op zich is dat niet helemaal onwaar, maar de Frigasnota gaat veel verder, want daarin wordt gesproken over een organisatiemodel. 27 In de raadsbrief wordt op bladzijde 4, onder F. Organisatievorm, ingegaan op de voorgestelde sa menwerking tussen de energiewerkgroep van Frigas en de Coördinatiecommissie Energiebesparing van de gemeente. Ik kan niet inschatten of er dienaangaande een bepaalde vorm van samenwerking kan ont staan om verder beleid te krijgen. In genoemd punt van de raadsbrief is onduidelijk aangegeven hoe verder gegaan wordt. Er wordt namelijk geen herformulering van gemeentelijk beleid gegeven. Ik heb reeds gezegd dat ons Fonds Energiebesparing alleen gebaseerd is op beheer en niet op het voeren van initiërend beleid. De Frigasnota is wel op dat laatste gebaseerd. Onduidelijk is ook hoe de verantwoor delijke initiatieven liggen in de relatie tussen de energiewerkgroep van Frigas en de gemeentelijke Co ördinatiecommissie Energiebesparing. Over deze punten zouden wij met zijn allen moeten beslissen. Meestal eindigt een raadsbrief met het voorstel iets te besluiten. Bij het lezen van de samenvatting van de raadsbrief is het mij opgevallen dat daar eigenlijk niets in staat. Ik lees die dan ook maar ter verduidelijking even gedeeltelijk voor. "Op grond van het voorgaande is het naar onze mening niet noodzakelijk een afzonderlijke gemeentelijke beleidsnota op het gebied van de energiebesparing op te stellen." Ik vind dit wat weinig onderbouwd, maar ik heb er op gewezen dat er dankbaar gebruik van de Frigasnota gemaakt zou kunnen worden en dan zou je het met dit deel van de samenvatting eens kun nen zijn. Vervolgens staat er in de samenvatting van de raadsbrief: "De nota van de N.V. Frigas biedt voldoende aanknopingspunten en van die zijde kan voldoende deskundige inbreng worden geleverd." Wanneer je het hebt over aanknopingspunten dan betekent dat dat er aan beide einden een organisatie moet zitten die samen proberen dit beleid tot stand te brengen. Hoe de verhouding wat dat betreft pre cies gaat worden wordt uit de raadsbrief onder punt F. Organisatievorm niet duidelijk. De verslagen van de vergaderingen van de Coördinatiecommissie Energiebesparing worden voor ons ter inzage gelegd. Het blijft voor mij verschrikkelijk onduidelijk wat de energiewerkgroep van Frigas en onze Coördi natiecommissie Energiebesparing gaan doen. Gaan zij door op de voorstellen die gedaan zijn in de Fri gasnota? Worden die voorstellen uitgangspunt van verder te voeren beleid? Of mag Frigas incidenteel op verzoek van onze coördinatiecommissie vragen beantwoorden en eventueel iets aandragen? Ik zou dat veel te weinig vinden. Onze fractie vindt de Frigasnota een goede nota, die een goede aanzet geeft tot een gemeentelijk energiebeleid. Ik heb een motie om dat verder te onderbouwen. Indiening van de motie hangt af van het antwoord van de wethouder. De heer IJestra: In de voor ons liggende raadsbrief gaat het college in op de verschillende aspecten van de voortgang en de verschillende vormen van energiebesparende activiteiten binnen de gemeente. Over de samenvatting van de raadsbrief het volgende. Ook onze fractie is van mening dat het niet noodzakelijk is een afzonderlijke gemeentelijke beleidsnota op het gebied van de energiebesparing op te stellen. Uit de ter inzage gelegde stukken blijkt dat de door Frigas opgestelde nota Het Gemeentelijk Energiebeleid in het Frigas verzorgingsgebied een gedegen nota is. De daarin gedane aanbevelingen kunnen voor de toekomst als richtlijn worden gehanteerd. Flet college kent ons standpunt over de onren dabele toepassing van energiebesparende projecten en demonstratieprojecten. Onze fractievoorzitter heeft een en ander verwoord met betrekking tot het plaatsen van zonnecollectoren in twee Leeuwarder zwembaden, waarbij hij sprak over goed geld naar kwaad geld smijten. Onze fractie zou graag van de wethouder willen weten wat bedoeld wordt met de in de raadsbrief onder punt E. Fonds Energiebesparing genoemde opmerking dat het fonds mede in stand moet worden ge houden om eventuele tegenvallers in de lopende projecten op te vangen. De heer Buurman: Voor mij hoeft geen afzonderlijke gemeentelijke beleidsnota op het gebied van de energiebesparing te worden geschreven, want dat wordt anders misschien meer overschrijven. Ik kan instemmen met de aangegeven beleidslijnen. Een uitzondering betreft het gestelde op bladzijde 3 van de raadsbrief onder punt C. Alternatieve energiebronnen. Het is alles onzekerheid wat de klok slaat. Toch betekent het gestelde in dit punt winst, want ik weet nu wat het toppunt van onzekerheid is. Ik citeer: "...gaan wij er voorshands vanuit, dat - ondanks het feit dat kostendekking eventueel op de lange ter mijn tot de mogelijkheden kan behoren - thans toch veelal rekening gehouden zal moeten worden met in eerste instantie onrendubeie toepassingen." Wie deze zin bedacht heeft verdient een schoonheidsprijs. Resumerend, mijnheer de voorzitter, onrendabele roepassingen moeten wij in deze tijd maar niet hebben, ook al is er een kleine kans dat die toestand zich later verbetert. De heer Meijerhof: Bij het lezen van de raadsbrief heb ik mij laten leiden door het onderwerp daar van, namelijk zuinig zijn met energie. Vanuit die benadering de raadsbrief lezende, vind ik dat het een goede raadsbrief is. Er is een uitgebreide nota waarin zeer gedetailleerd op allerlei zaken wordt in-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1984 | | pagina 14