36
Voor onze fractie zijn dit voldoende redenen, mijnheer de voorzitter, om tegen dit voor
stel te stemmen.
De heer Buurman: Het subsidie ten behoeve van BLUT lijkt niet geheel zonder beden
kingen te zijn. Het gaat hier om een belangenorganisatie voor en door uitkeringsgerechtig
den in de stad Leeuwarden. Men is dus patiënt en arts tegelijk. Men moet zich eerst inwer
ken in allerlei bepalingen en voorschriften - en deze kennis uiteraard bijhouden - om vervol
gens deze over te dragen aan belanghebbenden. Zijn er dan nog geen voorlichtende instan
ties genoeg? Moet BLUT er nog bij komen als subsidie-ontvangende instantie? Er is toch een
gemeentelijke sociale dienst die als vraagbaak kan fungeren? Als de ambtenaren van deze
dienst niet over de nodige kennis beschikken wie dan wel? Of moet BLUT fungeren als door
geefluik van de sociale dienst? Er is een bureau voor rechtshulp. Er zijn volgens de toelich
ting contacten met de jongerenbeweging die verbonden is met de Federatie Nederlandse Vak
beweging (FNV). Het wil er bij mij niet in dat zo'n grote vakbond niet bij machte zou zijn
voorlichting te geven en problemen te helpen oplossen. Daar komt nog bij dat BLUT geen
rechtspersoonlijkheid bezit en derhalve niet rechtstreeks aanspreekbaar is.
Bovendien schept het college hier een precedent. In de raadsbrief wordt nu al gesteld
dat te zijner tijd moet worden bezien of de wijze van subsidiëring via het Centraal Orgaan
Leeuwarden (COL) moet worden gecontinueerd. Er wordt niet aangegeven dat BLUT straks
de verenigings- of stichtingsvorm moet hebben aangenomen om weer voor subsidie in aan
merking te komen.
Ik wacht eerst maar eens de reactie van het college af.
De heer Duijvendak: Wij zijn blij dat er een voorstel op tafel ligt om BLUT met ingang
van 1985 te subsidiëren en niet, zoals b. en w. in het beleidsplan voorstelden, om dat pas
met ingang van 1988 te doen. De f. 8.000,die BLUT nu krijgt, pas in 1988 geven zou geen
recht hebben gedaan aan de onderkenning van de problemen van het werkloos zijn en het
hebben van een recht op een uitkering. Vandaar dat wij blij zijn dat het college, zij het in
tweede instantie, op zijn eerder voorstel is teruggekomen en ook erkent dat het nodig is om
BLUT nu te subsidiëren.
Ik wil ook nog een reactie geven op datgene wat is gezegd door de fracties van VVD en
GPV/RPF/SGP. Ik ben eigenlijk wat teleurgesteld over het feit dat deze partijen zich verzet
ten tegen subsidiëring van BLUT. Bovendien ben ik het volstrekt niet eens met de argumen
tatie dienaangaande. De subsidieverordening geeft juist een ontheffingsmogelijkheid - de
heer IJestra wees daar ook al op - voor de rechtspersoonlijkheid. Zeker bij nieuwe, starten
de, vrijwilligersorganisaties zouden wij van die mogelijkheid gebruik kunnen maken. Wij heb
ben daarover in de commissie uitgebreid gediscussieerd. Ik vind het dan ook volstrekt te
recht dat wij van die bevoegdheid gebruik maken. Het is natuurlijk helemaal niet zo dat het
Centraal Orgaan Leeuwarden (COL) geheel andere activiteiten uitvoert dan BLUT. BLUT
heeft een mengeling van activiteiten. Aan de ene kant opbouwwerk en aan de andere kant
activiteiten die liggen op het terrein van het maatschappelijk werk. Dat is juist de reden ge
weest waarom het zo moeilijk was om te bepalen of de activiteiten van BLUT onder maat
schappelijke dienstverlening of onder overig sociaal-cultureel werk vielen. Wat dat betreft is
het heel logisch dat BLUT wordt aangehaakt aan het COL. Het is niet zo dat het COL een
vreemde eend in de bijt is.
De VVD vindt het onjuist om BLUT te steunen, omdat deze bond het Weigerkollektief me
de ondersteunt. Ik moet zeggen dat ik dat een wat zwaar aangezet en onterecht argument
vind. PAL is van mening dat men groepen moet steunen die democratisch zijn en niet discri
mineren. Ook al zijn het rechtse organisaties, zij kunnen subsidie krijgen als zij aan deze
voorwaarden voldoen. Ik vind het ook heel onjuist dat de VVD dan nu organisaties die tegen
het regeringsbeleid ingaan van subsidie wil uitsluiten. Wat doet het Weigerkollektief eigen
lijk? Die organisatie doet niet meer dan het ter discussie stellen van de sollicitatieplicht en
daar zijn wij het geheel en al mee eens.
Ik begrijp niet hoe de heer Buurman erbij komt dat de Gemeentelijke Sociale Dienst
(GSD) net zo goed zou kunnen functioneren in het kader van de voorlichting als BLUT. Er
is een essentieel onderscheid tussen een gemeentelijke instantie en een organisatie voor men
sen die afhankelijk zijn van de GSD. Het is ook niet aan ons om te beoordelen of mensen zich
wel of niet moeten organiseren. Als je constateert dat dat gebeurt, dan mag je daar blij om
zijn. Er komt dan tenminste iets van verzet tegen de praktijken van de regering tot stand.
Bovendien zijn de mensen wat betreft de voorlichting niet meer afhankelijk van het instituut
waarvan zij ook de uitkering krijgen. Ook kan men met elkaar om de tafel gaan zitten om te
bekijken wat men aan zijn eigen rechten kan doen. Het lijkt mij dus geheel onterecht om te
zeggen dat de GSD de taken van BLUT zou kunnen uitvoeren.
De heer Heere (weth.): Eerst het formele punt dat door de heren IJestra en Buurman
aan de orde is gesteld. Formeel is het zo dat er geen strijd is met de algemene subsidiever
ordening voor wat dit voorstel betreft. Artikel één van die verordening stelt weliswaar dat
37
er rechtspersoonlijkheid moet zijn, maar sub j van dat artikel stelt dat een instelling rechts
persoon moet zijn dan wel een erkend onderdeel van een rechtspersoon. Het Centraal Orgaan
Leeuwarden (COL) fungeert tijdelijk, zoals ook in de raadsbrief is te lezen, als intermediair.
Wij nemen dus aan dat BLUT in 1985 is te beschouwen als een erkend onderdeel van het
COL. Overigens is aan het einde van de raadsbrief gewezen op de tijdelijkheid van deze con
structie. Dat is ook de reden waarom het subsidie in dit geval geen structureel maar een
eenmalig karakter heeft. Straks kan opnieuw worden bekeken hoe het met de rechtspersoon
zal gaan.
De heer Buurman heeft gevraagd naar de opvatting van het college of BLUT te zijner
tijd rechtspersoonlijkheid zal moeten bezitten. Ik moet zeggen dat ik daar op dit moment nog
niet helemaal uit ben. Het gaat hier namelijk om een heel aparte groep, waarvan een van de
kenmerken is dat er - wij hopen dat tenminste - een grote wisseling van leden van de groep
op zal treden. Dat betekent dat je ter wille van de continuïteit wellicht zal moeten kiezen
voor blijvende aanhaking aan het COL, omdat er dan een eenheid van opvattingen van beleid
zal kunnen ontstaan die voor dit werk noodzakelijk is. Maar de constatering dat het verloop
zo groot is en dat er daarom voor het COL gekozen zou moeten worden, kun je pas maken na
een bepaalde periode waarin je dat overzicht kunt krijgen. Vandaar ook de onzekerheid over
de uiteindelijke vorm die wij zullen kiezen. Ik wil in dit verband ook nog wijzen op artikel
drie van de algemene subsidieverordening, waarin de mogelijkheid wordt verleend om onthef
fing van de eis van rechtspersoonlijkheid voor een bepaalde termijn te geven. Wat de formele
kant van deze zaak betreft wil ik het hierbij laten.
De heer Buurman vraagt zich af of BLUT een stichting of een vereniging moet worden.
Dat is mij om het even en dat moeten de mensen zelf maar uitzoeken.
De heer Buurman heeft ook nog gezegd dat er in dit geval een situatie is van patiënt en
arts tegelijk. Ik heb als patiënt wel eens ervaren dat het erg verstandig is om mee te dokte
ren, omdat ook artsen niet altijd geheel onfeilbaar zijn en in ieder geval niet precies voelen
wat jij voelt. Het kan wel eens verstandig zijn om te vertellen wat je voelt en waar iets aan
mankeert. Dat is nou precies wat BLUT ook probeert te doen. Er zijn wettelijke voorschrif
ten, maar wij weten met zijn allen dat daar ook nog wel eens onvolkomenheden in zitten en
dat er verschillen van mening zijn over de toepassing ervan. Dan is het goed dat je je als
belangenbehartigers verenigt en daarvan kennis geeft aan de betrokken instantie. Op zich
zelf zie ik daar helemaal geen strijdigheid in. Het feit dat wij, om een beetje in de trant van
de heer Buurman te spreken, onze eigen tegenstanders subsidiëren is een zeer goed demo
cratisch beginsel dat wij in deze raad meerdere malen hebben toegepast en waarvan erg veel
goede voorbeelden zijn te geven. (De heer Buurman: Daar heb ik niet over gesproken.)
Nee, maar daar heb ik het dan nu over. (De heer Buurman: Ik dacht dat u mijn naam noem
de.) Ik wilde even in uw geest spreken.
De heer Duijvendak heeft gezegd dat hij blij is dat wij nu in tweede instantie komen met
een ander voorstel. Ik neem daar met een zekere vreugde kennis van. Verder heeft de heer
Duijvendak alleen maar gereageerd op de interventies van de heren IJestra en Buurman.
Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter.
De heer Buurman: Een enkele opmerking, mijnheer de voorzitter. Ik heb niet laten blij
ken dat ik een tegenstander van deze organisatie zou zijn. Terwille van de tijd zal ik niet
verder reagerenhoewel ik niet helemaal tevreden ben met het antwoord van de wethouder
Een en ander zal echter niet resulteren in een tegenstemmen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de
VVD-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punten 21 en 22 (bijlagen nrs. 34 en 45).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 23 (bijlage nr. 46).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Aanvraag gemeentelijke hoger beroepsonderwijs (hbo)-op-
leiding voor openbaar bestuur.
De heer Siemonsma: Wij gaan met moeite akkoord met dit voorstel. Ik zal dat even kort
toelichten. Toen er voor het eerst sprake was van een opleiding voor openbaar bestuur, zou
dat een opleiding zijn op universitair niveau. Dat had een compensatie kunnen zijn voor het
verlies van de subfaculteit sociale wetenschappen Leeuwarden. Helaas heeft de provincie met
minder genoegen genomen, terwijl het maar de vraag is wat er van de toezeggingen op het
vlak van het hbo terecht zal komen. Het op formele wijze moeten aanvragen van deze oplei
ding is allerminst als een ruimhartig gebaar op te vatten in deze context. Met het bewande
len van deze formele weg, dreigen naar ons idee ook het niveau en de mogelijkheden met be-