14 Punt 9 (bijlage nr. 62). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 10 (bijlage nr. 59). De Voorzitter: Dit punt luidt: Preadvies inzake de brief van de Vereniging Voorstreek Vooruit Tuinen/Kelders van september 1984 met betrekking tot de verkeersbeweging rond het gebied Voorstreek. De heer Dubbelboer: De VVD-fractie heeft in het verleden haar standpunt over het ver keerscirculatieplan en de toegankelijkheid van de binnenstad meerdere malen bekend gemaakt en niet onder stoelen of banken gestoken. De raad heeft het verkeersplan voor de binnen stad vastgesteld. Onze fractie heeft vervolgens ook altijd meegewerkt aan de deeluitwerkin- gen daarvan. De Vereniging Voorstreek Vooruit Tuinen/Kelders, die niet voor de eerste keer in de raad optreedt via brieven, stelt de hele zaak opnieuw ter discussie. Wij onder kennen dat er problemen zijn met betrekking tot het parkeren in deze hoek van de stad, maar dat geeft de meerderheid van onze fractie toch niet de vrijheid om nu tegen het voor stel te stemmen. Twee leden van onze fractie zullen dat wel doen en zullen wat dat betreft zelf een stemverklaring afleggen. De heer De JongIk wil niet alles herhalen wat ik in de openbare vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heb gezegd, want dat is heel goed en duidelijk ge notuleerd. In het kort komt het op het volgende neer. De parkeergelegenheid in de Ame landsstraat en op het Hoeksterend kan niet worden gerealiseerd. Ik vind het dan onverant woord om nu het besluit te nemen het verkeer naar de Oosterkade te sturen, terwijl daar geen enkele parkeergelegenheid is. Ik kan dan ook niet voor dit voorstel stemmen. De heer Burg: Bij de behandeling van dit voorstel in onze fractie bleek er geen eenslui dend standpunt te zijn. De heer Dubbelboer is daar ook al even op ingegaan. Het verkeers- uitwerkingsplan gaat uit van parkeervoorzieningen in de omgeving van de Amelandsstraat en een uitbreiding van de parkeervoorzieningen, of op zijn minst een handhaving van de be staande voorzieningen, op het Hoeksterend. Gelet op de problematiek van grondverontreini- ging in de omgeving van de parkeervoorziening op het Hoeksterend, moet de verdere ont wikkeling van een en ander worden afgewacht. Deze afweging, gevoegd bij de totale proble matiek in dit gedeelte van de binnenstad, geeft de minderheid van onze fractie aanleiding voorkeur uit te spreken voor het vooralsnog toestaan van particulier autoverkeer in beide richtingen van de Tuinen z.z. De minderheid van onze fractie zal dan ook tegen dit voorstel stemmen. De heer Van der WalMijn hele fractie stemt in met dit voorstel en wel om de volgende reden. Begin jaren zeventig is er een soortgelijke manoeuvre uitgehaald, die helaas werd ge steund door een krappe meerderheid van de raad. Alvorens het verkeersstructuurplan voor de binnenstad en daaraan gekoppeld de herinrichting van Nieuwestad en omgeving konden worden aangepakt, moesten de parkeervoorzieningen zijn gerealiseerd. Het gevolg is geweest dat bedoelde aanpak vijf tot zes jaar is vertraagd. Wij waren toen tegenstander van die gang van zaken. Ook nu zijn wij er dus tegenstander van dat invoering van het verkeersstruc tuurplan afhankelijk wordt gemaakt van het uitvoeren van bepaalde werken. Wij stemmen in met het voorstel. De heer Geerts (weth.): Er zijn door de verschillende sprekers stemverklaringen afge legd. Ik wil er op wijzen dat wij meerdere malen over deze materie gesproken hebben en dat wij, als wij dit voorstel volgen, gewoon doorgaan in de lijn van eerdere beslissingen. Ik wil de woorden van de heer Van der Wal onderstrepen dat het geen goede zaak zou zijn als wij zouden wachten met verkeersmaatregelen totdat alternatieve parkeerplaatsen gerealiseerd zijn. Er is wat dat betreft ooit in de raad een onzalige motie aangenomen die een jaar of vier vijf datgene wat nu wordt toegejuicht, namelijk het regime op de Nieuwestad, heeft tegenge houden. Wij handhaven ons voorstel. De heer De Jong: In hoeverre er sprake is van een "onzalige" motie, onttrekt zich aan mijn waarneming. Toen wij in 1978 het verkeersuitwerkingsplan aannamen, konden wij niet overzien dat wij in 1986 het parkeerterrein Hoeksterend niet zouden kunnen gebruiken. Ik vind het verschrikkelijk jammer dat wij dit feit niet in de discussie betrekken. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de heren De Beer, Burg en De Jong wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd. 15 De heer Dubbelboer heeft inmiddels de vergadering verlaten. Punt 11 (bijlage nr. 64). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Parkeerruimte Gouverneurspassage. De heer Van der Wal: Wij hebben hier te maken met, naar ik aanneem, het slot van een zeer treurige en onverkwikkelijke gang van zaken rond de nieuwbouw op de hoek Gouver- neursplein/St. Jacobsstraat. Ik zal de raad en het college de gehele voorgeschiedenis dien aangaande besparen, maar die komt in het kort op het volgende neer. Wij hebben grond voor de symbolische prijs van ongeveer f. 76.000,verkocht aan een onderneming die deze grond heeft doorverkocht voor iets meer dan twee miljoen gulden. De gemeente, en daarmee ook de gemeenschap, heeft dus zo'n twee miljoen gulden op die grond verloren. Er is een belofte gedaan dat wij 30 parkeerplaatsen zouden krijgen. Ondertussen is gebleken dat er veel meer kantoorruimte in het gebouw is gekomen dan aanvankelijk gepland was en dat 20 van de 30 parkeerplaatsen nodig zijn voor de kantoorfunctie. Dit aantal had de ondernemer sowieso in moeten brengen volgens de geldende parkeernormen. De gemeente beurt hiervoor f. 10.000, per jaar; gekapitaliseerd gaat het om een bedrag van een ton. Wij hebben dus twee miljoen gulden over de balk gesmeten om een ton terug te vangen na zoveel jaar. Ik kan niet nalaten dit toch even te melden. Het is een onverkwikkelijke gang van zaken dat er zo onverschillig met gemeenschaps geld is omgesprongen. De meest verantwoordelijke wethouder is daarop helaas nu niet meer aan te spreken, want die zit niet meer in het college. (De Voorzitter: Het gaat om de conti nuïteit van het bestuur. Het is onverschillig wie aan de besluitvorming heeft deelgenomen. Er is met meerderheid van stemmen een besluit gevallen en van daar uit moet worden gerea geerd. Ik vind het niet zinvol om individuele leden van een college, die inmiddels verdwenen zijn, hier nog een keer in het daglicht te plaatsen.) Te constateren is dat destijds een colle gelid wat deze materie betreft constant het voortouw heeft gehad en dat er een belofte is ge daan aan de raad dat er 30 openbare parkeerplaatsen zouden komen. Aan een en ander heeft een hele berekening ten grondslag gelegen. Als je nu de ambtelijke notitie leest dan blijkt dat het Pensioenfonds voor de Gezondheid, Geestelijke en Maatschappelijke Belangen (PGGM) deze verplichting wil afkopen voor zegge en schrijve f. 75.000,Wat voor ons kennelijk on geveer twee miljoen gulden waard is geweest, blijkt nu nog f. 75.000,op te brengen. Gelet op de hele voorgeschiedenis, de uitkomst en ook op een zekere continuïteit van be leid van onze kant, zullen wij tegen deze zeer trieste uitkomst van het voorstel stemmen. Daarmee stemmen wij eigenlijk ook tegen de hele gang van zaken met betrekking tot het op onze kosten realiseren van het gebouw op de hoek Gouverneursplein/St. Jacobsstraat. De Voorzitter: Dat laatste element maakt geen deel uit van de besluitvorming, maar is meer een "cri de coeur" uwerzijds, mijnheer Van der Wal. De heer Van der Wal: Ik heb ons standpunt gemotiveerd. De heer Geerts (weth.): Dit voorstel behelst een heel praktische oplossing van een situ atie zoals die nu is. De heer Van der Wal heeft op zijn eigen wijze een stuk voorgeschiedenis beschreven zoals hij die ziet. Ik ga daar niet op in. Het lijkt mij niet zinvol om alle discus sies die destijds gevoerd zijn nu nog een keer te voeren. Ik vind het ook niet juist dat de heer Van der Wal één persoon ten tonele voert, want wij hebben als raad - en dus niet als college - ter zake een beslissing genomen. Die verantwoordelijkheid moet je ook nemen, want dat lijkt mij tenminste zoals het hoort. De heer Van der Wal zegt dat er f. 10.000,over is.. Hij vergeet dat ook het beheren van de parkeerplaatsen nogal wat geld kost en daar moet je ook rekening mee houden. Voor het overige denk ik dat wij kennis kunnen nemen van het standpunt van de heer Van der Wal. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 12 (bijlage nr. 63). De Voorzitter: Aan de orde is thans: Kosten SKL in verband met reconstructie- en riole ringswerkzaamheden in stadsvernieuwingsgebieden. De heer Niemeijer: Onze fractie betreurt de gang van zaken rondom het voorstel zoals dat in de raadsbrief aan ons wordt voorgelegd. Ik zou eigenlijk op uitstel van een beslissing hierover willen aandringen en ik heb daarvoor uitdrukkelijke argumenten. In de raadsbrief staat dat de Commissie voor Openbare Werken is gehoord. Dat is in wezen niet gebeurd. Wel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 8