45 eventueel in de toekomst de Stationsweg te verbreden. Overigens mis ik in het geheel ruim tereservering voor busbanen op de Oostergoweg. Acht het college dit niet nodig? Zoals reeds eerder opgemerkt mag in mijn ogen het fietsverkeer er in comfort, veiligheid en afwikkeling niet op achteruitgaan. Ik kom echter geen fietsintensiteiten tegen in de rap porten. Maar het ligt toch voor de hand te veronderstellen dat veel fietsers, wat afwikkeling betreft op het Zuiderplein en bij oversteek op de Huizumerlaan/Oostergoweg, erop achteruit gaan; komend vanaf de Stationsweg of van de Schrans worden linksafslaande fietsers twee maal geconfronteerd met verkeerslichten. Een totale wachttijd van 2 a 3 minuten is theore tisch mogelijk. Ik hoop dat, als te zijner tijd gewerkt gaat worden aan een regelprogramma, deze categorie fietsers extra aandacht zal krijgen. Mijn gedachte ten aanzien van de Huizumerlaan is kort en bondig: geen gelijkvloerse, maar een ongelijkvloerse kruising. De nadelen wat kosten en ruimtebeslag betreft, scoren bij mij lager dan de voordelen voor vooral grote groepen fietsende scholieren. Het lijkt mij in ie der geval het proberen waard een tunnel in een subsidie-aanvraag te betrekken. Ik realiseer mij dat het college deze argumenten ongetwijfeld beaamt. Is dit een reden voor b. en w. deze aangelegenheid opnieuw in overweging te nemen? Verkeerslawaai is het volgende punt. In de aanvullende rapportage wordt geen aandacht besteed aan mogelijke geluidshinder, die het treinverkeer op een verhoogd talud teweeg kan brengen. Zeker omdat op dit punt in de richting Groningen althans, sprake is van niet be paald geluidsarme optrekkende dieseltreinen, ben ik benieuwd naar de reden waarom hieraan geen aandacht is besteed. Geluidsoverlast is ook een van de hinderlijke gevolgen voor het Lienward-College van het niet aanleggen van de oostelijke verbindingsweg. Daarnaast is er een toename van verkeershinder in het algemeen, in de zin van onveiligheid, milieu-aspec ten Ons politiek geweten behoort wars te zijn van struisvogelpolitiek: deze problematiek moeten wij niet ontwijken als ware ze nu eenmaal een consequentie, waarna wij onze handen formeel in onschuld kunnen wassen. De grootste drukte valt in de spitsuren, die grotendeels buiten de schooluren vallen. Maar dan nog valt er buiten de spitsuren een aanzienlijke toe name van verkeershinder te verwachten. Ik vraag mij af of het mogelijk is via een andere verkeerscirculatie met eenrichtingsverkeer voor Achter de Hoven stadsuitwaarts en de Ma ria Louisastraat stadsinwaarts een halvering van het verkeer ter hoogte van het Lienward- College te realiseren. In dat kader zou ook de functie van de Emmakade ZZ kunnen worden betrokken. Wijst het college deze gedachte bij voorbaat af of zou het een suggestie kunnen zijn voor nader onderzoek? Financiën. Wie een toren wil bouwen, zal wijs doen eerst de kosten te berekenen. Het voorliggende plan is veel duurder dan alternatieven 1 en 2. Wat verwacht het college nu ei genlijk precies aan subsidie? Welke extra kosten zijn er voor de gemeente? In welke orde van grootte aan financiële risico's moeten wij denken? Resumerend: mijn fractie stelt zich in grote lijnen achter het collegevoorstel, met inacht neming van de door mij gestelde vragen en naar voren gebrachte aandachtspunten. Het com mentaar van het college wacht ik gaarne af. Wie zich ook tegen deze plannen keren of hebben gekeerd, één boe-geroep heb ik ge mist: dat van Us Mem! Automobilisten kunnen haar nu staande in een file bewonderen. Wel licht kunnen zij Us Mem straks wandelend begroeten, na een moeiteloze tocht naar de binnen stad, als "ornament van het pleinafsluitend gebouw". De heer Dubbelboer: Mijn linkerbuurman, de heer De Jong, heeft mij even in de proble men gebracht, want ik moet het citaat nog waarmaken. Ik zie echter wel hoe ik daarin mijn verhaal uitkom. Je kunt een discussie voeren over de vraag of de Oostergoweg er al of niet moet komen. Onze fractie heeft een zwak hart voor de bereikbaarheid van de binnenstad. (De Voorzitter: Heeft u al eens aan reanimatie gedacht?) Nee, maar wel aan een pacemaker! (Gelach) Wij voelen erg veel voor ontlasting van de Schrans. Daarnaast voor een goede oplos sing wat betreft het Zuiderplein, een goede bereikbaarheid van het stationskwartier en de kantoren en van hetgeen er misschien nog komt op het oude veemarktterrein. Het voorgaan de geeft ons een positief oordeel over de vraag of de Oostergoweg wel of niet moet worden aangelegd. Wat ons betreft - ik kom nu denk ik in aanvaring met de heer Timmermans, want die heeft, als ik hem goed begrepen heb, aan het einde van zijn betoog gezegd dat wij nog maar eens moeten bekijken wanneer de Oostergoweg moet worden aangelegd en of wij dat wel gaan doen - moet die aanleg zo snel mogelijk worden gerealiseerd. Ik wil ook iets over de procedure zeggen en wat dat betreft moet ik even naar mijn lin kerbuurman. De procedure verdient de schoonheidsprijs niet. Ik hoop dat ik nu het citaat heb waargemaakt. Ik kom dan nu bij de varianten. Variant 1 had vanaf het begin al grote bezwaren binnen onze fractie. De lange fietstunnel in deze variant was vanaf het begin onaanvaardbaar. Toen er twee varianten waren, had variant 2 duidelijk onze voorkeur. Daarna kwamen de varian ten 3 en 4. Ik begin maar met variant 4, waar toch al het meeste over is gesproken. Volgens onze fractie ontstaat er in variant 4 een uitermate onoverzichtelijke situatie daar waar de 46 Willem Lodewijkstraat overgaat in Achter de Hoven. Het verkeer richting binnenstad en met name vanuit Camminghaburen moet door Achter de Hoven. Als je het rapport van de werk groep, gedateerd november 1983, er op naleest dan blijkt dat deze verbinding - dat is de verbinding Camminghaburen/Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven/binnenstad - nu al grote problemen oplevert. Als je vervolgens de stedebouwkundige uitgangspunten uit datzelfde rapport er op naleest dan is een van die uitgangspunten het behoud van de functie werkge legenheid in de binnenstad. Voor onze fractie is, als je kiest voor het uitgangspunt dat de werkgelegenheid moet worden behouden, een goede bereikbaarheid een primaire voorwaarde. Laat staan als je ook nog hoopt dat deze functie nog versterkt kan worden. Hierbij komt dan nog eens de problematiek van het Lienward-College. Die problematiek is al een paar keer genoemd en de voorzitter heeft bij de inleiding van dit agendapunt de handtekeningenactie nog eens aangehaald. Bij de aanbieding van de handtekeningen is de problematiek ook nog eens omschreven en bovendien in de brief die vanavond op onze tafels is gelegd. De rector van het Lienward-College heeft, namens het bestuur van de Vereniging voor Christelijk Voorbereidend Wetenschappelijk en Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs te Leeuwarden, een aantal keren de bezwaren op duidelijke wijze toegelicht. Dit laatste punt, de punten die ik genoemd heb over de verkeersproblemen Achter de Hoven en de voorwaarden voor een goede bereikbaarheid maken voor onze fractie op dit mo ment de afwikkeling van het verkeer op dit niveau door Achter de Hoven niet aanvaardbaar. Daarnaast levert het in alternatief 4 geprojecteerde bochtensysteem - ik geef toe dat dat weliswaar een niet doorsneden Lijempf-terrein oplevert - uit verkeerstechnische overwegin gen een niet acceptabele oplossing op. Bij alternatief 4 ontstaat volgens de raadsbrief sluip- verkeer in Tulpenburg/KlanderijbuurtOnze fractie vindt dat een groot nadeel van dit al ternatief. Het voorstel zoals dat nu voorligt geeft mede als positief argument de mogelijkheid tot gefaseerde uitvoering. Ik heb in mijn inleiding al gezegd dat wij hopen dat, wanneer de Oos tergoweg er komt, die er dan ook zo snel mogelijk komt. Wij zijn dan ook geen voorstander van een gefaseerde uitvoering. Een groot infrastructureel werk als de Oostergoweg moet volgens ons in één keer worden uitgevoerd, te meer daar wij ons afvragen hoe de financiers aankijken tegen een aanvraag over x-aantal jaren als je dan de tweede of derde fase aan wilt gaan leggen. Wij zijn van mening dat je beter in één keer de hele Oostergoweg in de proce dure kunt brengen, in één keer kunt proberen om te financieren en in één keer moet aanleg gen. Kortom, mijnheer de voorzitter, onze fractie is geen voorstander van alternatief 4 en zeker geen voorstander van alternatief 4C Dan alternatief 3. Dit alternatief voldoet het meest aan de visie die onze fractie heeft op de bereikbaarheid van de binnenstad. Het geeft een duidelijk geheel - ik ben blij dat de fractievoorzitter van het CDA dat met mij eens is - een sterke ontlasting van Achter de Ho ven en een duidelijke bereikbaarheid van en afvoermogelijkheid uit de binnenstad. Met name dat laatste missen wij in alternatief 4C. De raadsbrief geeft als nadeel dat dit alternatief in kort tijdsbestek uitgevoerd moet worden. Uit mijn betoog met betrekking tot alternatief 4 heeft men mogen afleiden dat wij dat juist niet als nadeel maar als voordeel ervaren. Wat dat betreft staat onze mening haaks op die van het college. In de raadsbrief staat dat alternatief 3 visueel aan een basisweg doet denken. Het is na tuurlijk maar net hoe je er tegenaan kijkt. Niet duidelijk en niet eenduidig is omschreven wat een basisweg is. Onze fractie is in het verleden niet tegen de basisweg geweest en is zeker niet tegen een weg die daar visueel wellicht een beetje aan zou doen denken. Feitelijk is er volgens ons niets aan de hand, want al zou je zeggen dat de vormgeving aan een basisweg doet denken, dan zitten er nog zoveel fysieke barrières in dit tracé dat een heel aantrekke lijke - dat zou de basisweg in elk geval moeten zijn - route in oost/west-richting en omge keerd niet optreedt. Kortom, mijnheer de voorzitter, de VVD-fractie is voor alternatief 3. Ik kom dan nu nog even op wat andere punten. Bij aanleg van welk alternatief ook is onze fractie tegen een verbreding van de Stationsweg. Wij gaan akkoord met de voorgestelde oplossing van de kruising van de Oostergoweg met de Huizumerlaan. De winkeliersvereniging van de Schrans heeft aangedrongen op een betere bereikbaarheid van de parkeerplaatsen aan de Sixmastraat. De VVD-fractie acht de bereikbaarheid van deze parkeerplaatsen op de huidige wijze voldoende en heeft dan ook geen behoefte aan een andere situatie ter plekke. Ik wil ook nog iets zeggen, mijnheer de voorzitter, in de richting van de fractievoorzit ter van het CDA. Ik heb met verwondering kennis genomen van het optreden en de houding van de CDA-fractie. Uiteraard zal ik hier niet klappen uit de besloten commissievergadering en vertellen hoe het stemgedrag was van de drie CDA-vertegenwoordigers in deze besloten zitting. Maar het plotseling stemmen voor variant 4 door de fractievoorzitter van het CDA, die ook voorzitter is van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening, in de openbare zitting deed bij een aantal aanwezigen verbazing optreden. Nogmaals, ik zal niet zeggen hoe het stemgedrag in de besloten zitting geweest is. (De heer Sijbesma: Ik heb zonet uitgelegd, mijnheer Dubbelboer, wat wij gedaan hebben in de besloten zitting en wat wij nu doen.) Vooral als een en ander in de openbare zitting dan ook zonder enige uitleg van de fractie voorzitter van het CDA gepaard gaat, dan rijzen daar allerlei vragen over. Daarna haastten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 24