45
eventueel in de toekomst de Stationsweg te verbreden. Overigens mis ik in het geheel ruim
tereservering voor busbanen op de Oostergoweg. Acht het college dit niet nodig?
Zoals reeds eerder opgemerkt mag in mijn ogen het fietsverkeer er in comfort, veiligheid
en afwikkeling niet op achteruitgaan. Ik kom echter geen fietsintensiteiten tegen in de rap
porten. Maar het ligt toch voor de hand te veronderstellen dat veel fietsers, wat afwikkeling
betreft op het Zuiderplein en bij oversteek op de Huizumerlaan/Oostergoweg, erop achteruit
gaan; komend vanaf de Stationsweg of van de Schrans worden linksafslaande fietsers twee
maal geconfronteerd met verkeerslichten. Een totale wachttijd van 2 a 3 minuten is theore
tisch mogelijk. Ik hoop dat, als te zijner tijd gewerkt gaat worden aan een regelprogramma,
deze categorie fietsers extra aandacht zal krijgen.
Mijn gedachte ten aanzien van de Huizumerlaan is kort en bondig: geen gelijkvloerse,
maar een ongelijkvloerse kruising. De nadelen wat kosten en ruimtebeslag betreft, scoren bij
mij lager dan de voordelen voor vooral grote groepen fietsende scholieren. Het lijkt mij in ie
der geval het proberen waard een tunnel in een subsidie-aanvraag te betrekken. Ik realiseer
mij dat het college deze argumenten ongetwijfeld beaamt. Is dit een reden voor b. en w. deze
aangelegenheid opnieuw in overweging te nemen?
Verkeerslawaai is het volgende punt. In de aanvullende rapportage wordt geen aandacht
besteed aan mogelijke geluidshinder, die het treinverkeer op een verhoogd talud teweeg kan
brengen. Zeker omdat op dit punt in de richting Groningen althans, sprake is van niet be
paald geluidsarme optrekkende dieseltreinen, ben ik benieuwd naar de reden waarom hieraan
geen aandacht is besteed. Geluidsoverlast is ook een van de hinderlijke gevolgen voor het
Lienward-College van het niet aanleggen van de oostelijke verbindingsweg. Daarnaast is er
een toename van verkeershinder in het algemeen, in de zin van onveiligheid, milieu-aspec
ten
Ons politiek geweten behoort wars te zijn van struisvogelpolitiek: deze problematiek
moeten wij niet ontwijken als ware ze nu eenmaal een consequentie, waarna wij onze handen
formeel in onschuld kunnen wassen. De grootste drukte valt in de spitsuren, die grotendeels
buiten de schooluren vallen. Maar dan nog valt er buiten de spitsuren een aanzienlijke toe
name van verkeershinder te verwachten. Ik vraag mij af of het mogelijk is via een andere
verkeerscirculatie met eenrichtingsverkeer voor Achter de Hoven stadsuitwaarts en de Ma
ria Louisastraat stadsinwaarts een halvering van het verkeer ter hoogte van het Lienward-
College te realiseren. In dat kader zou ook de functie van de Emmakade ZZ kunnen worden
betrokken. Wijst het college deze gedachte bij voorbaat af of zou het een suggestie kunnen
zijn voor nader onderzoek?
Financiën. Wie een toren wil bouwen, zal wijs doen eerst de kosten te berekenen. Het
voorliggende plan is veel duurder dan alternatieven 1 en 2. Wat verwacht het college nu ei
genlijk precies aan subsidie? Welke extra kosten zijn er voor de gemeente? In welke orde van
grootte aan financiële risico's moeten wij denken?
Resumerend: mijn fractie stelt zich in grote lijnen achter het collegevoorstel, met inacht
neming van de door mij gestelde vragen en naar voren gebrachte aandachtspunten. Het com
mentaar van het college wacht ik gaarne af.
Wie zich ook tegen deze plannen keren of hebben gekeerd, één boe-geroep heb ik ge
mist: dat van Us Mem! Automobilisten kunnen haar nu staande in een file bewonderen. Wel
licht kunnen zij Us Mem straks wandelend begroeten, na een moeiteloze tocht naar de binnen
stad, als "ornament van het pleinafsluitend gebouw".
De heer Dubbelboer: Mijn linkerbuurman, de heer De Jong, heeft mij even in de proble
men gebracht, want ik moet het citaat nog waarmaken. Ik zie echter wel hoe ik daarin mijn
verhaal uitkom. Je kunt een discussie voeren over de vraag of de Oostergoweg er al of niet
moet komen. Onze fractie heeft een zwak hart voor de bereikbaarheid van de binnenstad.
(De Voorzitter: Heeft u al eens aan reanimatie gedacht?) Nee, maar wel aan een pacemaker!
(Gelach) Wij voelen erg veel voor ontlasting van de Schrans. Daarnaast voor een goede oplos
sing wat betreft het Zuiderplein, een goede bereikbaarheid van het stationskwartier en de
kantoren en van hetgeen er misschien nog komt op het oude veemarktterrein. Het voorgaan
de geeft ons een positief oordeel over de vraag of de Oostergoweg wel of niet moet worden
aangelegd. Wat ons betreft - ik kom nu denk ik in aanvaring met de heer Timmermans, want
die heeft, als ik hem goed begrepen heb, aan het einde van zijn betoog gezegd dat wij nog
maar eens moeten bekijken wanneer de Oostergoweg moet worden aangelegd en of wij dat wel
gaan doen - moet die aanleg zo snel mogelijk worden gerealiseerd.
Ik wil ook iets over de procedure zeggen en wat dat betreft moet ik even naar mijn lin
kerbuurman. De procedure verdient de schoonheidsprijs niet. Ik hoop dat ik nu het citaat
heb waargemaakt.
Ik kom dan nu bij de varianten. Variant 1 had vanaf het begin al grote bezwaren binnen
onze fractie. De lange fietstunnel in deze variant was vanaf het begin onaanvaardbaar. Toen
er twee varianten waren, had variant 2 duidelijk onze voorkeur. Daarna kwamen de varian
ten 3 en 4. Ik begin maar met variant 4, waar toch al het meeste over is gesproken. Volgens
onze fractie ontstaat er in variant 4 een uitermate onoverzichtelijke situatie daar waar de
46
Willem Lodewijkstraat overgaat in Achter de Hoven. Het verkeer richting binnenstad en met
name vanuit Camminghaburen moet door Achter de Hoven. Als je het rapport van de werk
groep, gedateerd november 1983, er op naleest dan blijkt dat deze verbinding - dat is de
verbinding Camminghaburen/Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven/binnenstad - nu al grote
problemen oplevert. Als je vervolgens de stedebouwkundige uitgangspunten uit datzelfde
rapport er op naleest dan is een van die uitgangspunten het behoud van de functie werkge
legenheid in de binnenstad. Voor onze fractie is, als je kiest voor het uitgangspunt dat de
werkgelegenheid moet worden behouden, een goede bereikbaarheid een primaire voorwaarde.
Laat staan als je ook nog hoopt dat deze functie nog versterkt kan worden.
Hierbij komt dan nog eens de problematiek van het Lienward-College. Die problematiek is
al een paar keer genoemd en de voorzitter heeft bij de inleiding van dit agendapunt de
handtekeningenactie nog eens aangehaald. Bij de aanbieding van de handtekeningen is de
problematiek ook nog eens omschreven en bovendien in de brief die vanavond op onze tafels
is gelegd. De rector van het Lienward-College heeft, namens het bestuur van de Vereniging
voor Christelijk Voorbereidend Wetenschappelijk en Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs te
Leeuwarden, een aantal keren de bezwaren op duidelijke wijze toegelicht.
Dit laatste punt, de punten die ik genoemd heb over de verkeersproblemen Achter de
Hoven en de voorwaarden voor een goede bereikbaarheid maken voor onze fractie op dit mo
ment de afwikkeling van het verkeer op dit niveau door Achter de Hoven niet aanvaardbaar.
Daarnaast levert het in alternatief 4 geprojecteerde bochtensysteem - ik geef toe dat dat
weliswaar een niet doorsneden Lijempf-terrein oplevert - uit verkeerstechnische overwegin
gen een niet acceptabele oplossing op. Bij alternatief 4 ontstaat volgens de raadsbrief sluip-
verkeer in Tulpenburg/KlanderijbuurtOnze fractie vindt dat een groot nadeel van dit al
ternatief.
Het voorstel zoals dat nu voorligt geeft mede als positief argument de mogelijkheid tot
gefaseerde uitvoering. Ik heb in mijn inleiding al gezegd dat wij hopen dat, wanneer de Oos
tergoweg er komt, die er dan ook zo snel mogelijk komt. Wij zijn dan ook geen voorstander
van een gefaseerde uitvoering. Een groot infrastructureel werk als de Oostergoweg moet
volgens ons in één keer worden uitgevoerd, te meer daar wij ons afvragen hoe de financiers
aankijken tegen een aanvraag over x-aantal jaren als je dan de tweede of derde fase aan wilt
gaan leggen. Wij zijn van mening dat je beter in één keer de hele Oostergoweg in de proce
dure kunt brengen, in één keer kunt proberen om te financieren en in één keer moet aanleg
gen. Kortom, mijnheer de voorzitter, onze fractie is geen voorstander van alternatief 4 en
zeker geen voorstander van alternatief 4C
Dan alternatief 3. Dit alternatief voldoet het meest aan de visie die onze fractie heeft op
de bereikbaarheid van de binnenstad. Het geeft een duidelijk geheel - ik ben blij dat de
fractievoorzitter van het CDA dat met mij eens is - een sterke ontlasting van Achter de Ho
ven en een duidelijke bereikbaarheid van en afvoermogelijkheid uit de binnenstad. Met name
dat laatste missen wij in alternatief 4C. De raadsbrief geeft als nadeel dat dit alternatief in
kort tijdsbestek uitgevoerd moet worden. Uit mijn betoog met betrekking tot alternatief 4
heeft men mogen afleiden dat wij dat juist niet als nadeel maar als voordeel ervaren. Wat dat
betreft staat onze mening haaks op die van het college.
In de raadsbrief staat dat alternatief 3 visueel aan een basisweg doet denken. Het is na
tuurlijk maar net hoe je er tegenaan kijkt. Niet duidelijk en niet eenduidig is omschreven wat
een basisweg is. Onze fractie is in het verleden niet tegen de basisweg geweest en is zeker
niet tegen een weg die daar visueel wellicht een beetje aan zou doen denken. Feitelijk is er
volgens ons niets aan de hand, want al zou je zeggen dat de vormgeving aan een basisweg
doet denken, dan zitten er nog zoveel fysieke barrières in dit tracé dat een heel aantrekke
lijke - dat zou de basisweg in elk geval moeten zijn - route in oost/west-richting en omge
keerd niet optreedt. Kortom, mijnheer de voorzitter, de VVD-fractie is voor alternatief 3.
Ik kom dan nu nog even op wat andere punten. Bij aanleg van welk alternatief ook is
onze fractie tegen een verbreding van de Stationsweg. Wij gaan akkoord met de voorgestelde
oplossing van de kruising van de Oostergoweg met de Huizumerlaan. De winkeliersvereniging
van de Schrans heeft aangedrongen op een betere bereikbaarheid van de parkeerplaatsen
aan de Sixmastraat. De VVD-fractie acht de bereikbaarheid van deze parkeerplaatsen op de
huidige wijze voldoende en heeft dan ook geen behoefte aan een andere situatie ter plekke.
Ik wil ook nog iets zeggen, mijnheer de voorzitter, in de richting van de fractievoorzit
ter van het CDA. Ik heb met verwondering kennis genomen van het optreden en de houding
van de CDA-fractie. Uiteraard zal ik hier niet klappen uit de besloten commissievergadering
en vertellen hoe het stemgedrag was van de drie CDA-vertegenwoordigers in deze besloten
zitting. Maar het plotseling stemmen voor variant 4 door de fractievoorzitter van het CDA,
die ook voorzitter is van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening, in de openbare zitting
deed bij een aantal aanwezigen verbazing optreden. Nogmaals, ik zal niet zeggen hoe het
stemgedrag in de besloten zitting geweest is. (De heer Sijbesma: Ik heb zonet uitgelegd,
mijnheer Dubbelboer, wat wij gedaan hebben in de besloten zitting en wat wij nu doen.)
Vooral als een en ander in de openbare zitting dan ook zonder enige uitleg van de fractie
voorzitter van het CDA gepaard gaat, dan rijzen daar allerlei vragen over. Daarna haastten