42 de corporaties en het kwijtscheldingsbeleid. Ik wil over alle vier argumenten een korte op merking maken. Bezuinigen tot een bedrag van 1,4 miljoen gulden. PAL stelt dat niet voor en dat staat ook niet in onze motie. Wij hebben in eerste instantie proberen aan te tonen dat volgens ons de rioolretributie meer zal opleveren dan nu het geval is met het voorliggende voorstel van b. en w. Ik zal niet opnieuw het verhaal houden over de f. 200.000,en de 1,4 miljoen gul den. Maar volgens mij is het wel een steekhoudend verhaal, waar wij in een rustige sfeer met elkaar van gedachten over zouden moeten wisselen. Wellicht komen wij dan tot de con clusie dat het niet de 3 miljoen is die wij nodig hebben. Dan zal er inderdaad aanvullend bezuinigd moeten worden. Maar dat vinden wij op dit moment minder pijnlijk dan een verho ging van 17% voor de groep die je juist zou ontzien. De belastingdruk per woning. Dat is altijd een mooi verhaal, omdat het gaat om gemid delden. Wij hebben in december uitgebreid met elkaar gepraat toen het ging om de hertaxatie, Daarbij hebben wij toen geconstateerd dat met name de mensen in de goedkopere woning de dupe zouden worden van de hertaxatie, omdat hun woning immers even duur was gebleven of zelfs een beetje in prijs gestegen. En per f. 3.000,moet je meer gaan betalen. Praten over gemiddelden zegt dan niet zoveel, juist niet als je met elkaar de mensen met de laagste inkomens zou ontzien. Het ontzien van de woningbouwcorporaties. De wethouder zegt hiervan dat daardoor eigenlijk het onderhoud beter gegarandeerd is. Volgens mij moet je het andersom zeggen. Je kunt feitelijk constateren dat de gemiddelde gebruiker f. 21,voor het onderhoud van zijn woning gaat betalen, dan wel niet via de woningbouwcorporaties, maar via de gemeente. Iedereen zal f. 21,meer moeten gaan betalen. Wat dat betreft denk ik dat de gebruikers helemaal niet zo blij zullen zijn met dit soort overwegingen van b. en w. Het kwijtscheldingsbeleid. Ik ben daar in eerste instantie al uitgebreid op ingegaan. Ik vind dit laatste argument een argument van niks. Ook de wethouder geeft toe dat er op dit moment geen concrete gegevens aanwezig zijn. Het lijkt mij alleen maar een argument om dan ook niet nu een besluit te nemen. De argumentatie van de PvdA. In de vier punten die de heer Meijerhof in eerste instan tie opnoemde, zaten een paar die de wethouder ook noemde. Het enige wat anders is is dat de heer Meijerhof zei dat de effecten naar de burgers bekend zijn. Ik heb al aangegeven dat dat volgens mij niet waar is, want f. 21,gemiddeld per woning zegt niet zoveel. Je zult een en ander eerst moeten uitsplitsen naar goedkopere en duurdere woningen. Ik zal niet opnieuw met cijfers komenmaar je kunt constateren dat voor bepaalde groepen de her taxatie 1984 bijvoorbeeld gelijk is aan een stijging van meer dan 40%. Over het totaal van deze collegeperiode betekent dat voor een aantal mensen dat "wij" met een stijging komen van meer dan 60%. Het is natuurlijk interessant om te weten om welke mensen het gaat. De heer Meijerhof heeft zelf beargumenteerd dat het bij de onroerend goedbelastingen gaat om een koppeling aan het inkomen. Die mensen betalen dus 60% meer gedurende één collegeperiode. Andere mensen betalen 30% of 40%. Maar die cijfers liggen vandaag niet op tafel. Als je zegt dat je het effect naar de burgers moet weten voordat je dit soort besluiten neemtdan moet je de cijfers op tafel hebben liggen. Maar die cijfers zijn er niet. (De heer Meijerhof: Die cijfers liggen er wel duidelijk. Er is een gemiddelde stijging van f. 21,-- per woning. Wij weten dat een gemiddelde woning een waarde van f. 67.000,heeft. Iemand die een woning heeft met een lagere waarde betaalt minder dan f. 21,terwijl iemand die een woning heeft met een hogere waarde meer dan f. 21,betaalt. Volgens mij is de stijging per geval aan te geven en dat ontbreekt bij de andere categorie, het bedrijfsleven. De zaak is heel duide lijk. De percentages die u noemt geven ook geen duidelijk beeld. U geeft zelf in tweede in stantie al aan dat hier ook de waardering van het onroerend goed een heel duidelijke rol speelt. Die waardering vindt om de vijf jaar plaats. Er zitten daar gekke sprongen in. De per centages die u noemt zeggen niets. De enige reële waarde is dat je gewoon met concrete be dragen werkt. Vandaar dat ik het ook steeds over f. 21,-- heb en niet over 17% en 7%. Je krijgt alleen een redelijk beeld als je zegt: vanaf 1980 betaal je voor een gemiddelde woning zoveel en zoveel.) Ik heb proberen aan te geven dat sinds 1980 de gemiddelde drukstijging 40% bedraagt. Als ik hoor met wat voor gemak de heer Meijerhof praat over de 17% verhoging, dan vraag ik mij af of hij heeft uitgerekend wat zo'n verhoging betekent voor mensen met een minimum inkomen. Binnen onze fractie hebben wij een aantal gevallen op een rij gezet. Als je dan constateert dat het om 60%/70% gaat, dan vraag ik mij af of er binnen de PvdA-fractie wel is doorgerekend wat een dergelijke verhoging voor iedereen betekent. Natuurlijk kun je zeggen dat een percentage niet zoveel zegt. Maar waar gaat het om? Het gaat om de mensen met een minimum-inkomen. Als die een verhoging te verstouwen krijgen van bijvoorbeeld 701 - het gaat om de mensen met de lagere inkomens die in de goedkopere woningen zitten - dan kun je toch niet zeggen dat het maar gaat om een bedrag van gemiddeld f. 21,Het gaat om een percentagegewijze stijging voor mensen met de laagste inkomens. Die cijfers hadden wij hier op een rij moeten hebben. Misschien zijn binnen de PvdA die cijfers ook op een rij gezet, maar dat kan ik niet beoordelen. Binnen onze fractie hebben wij geconstateerd, ook naar 43 aanleiding van de discussie in de raad van december, dat in de raad te weinig inzicht is in wat de consequentie is voor de mensen met de laagste inkomens. Want gemiddelden zeggen zo weinig als het gaat om de prijzen van woningen en de belastingdruk. Dan moet je kijken naar de inkomenspositie van mensen. Dat was de strekking van onze motie die een deel van de PvdA-fractie daarom ook in december gesteund heeftDaarom kun je nu niet zeggennou f. 21,dat klinkt wel acceptabel voor iedereen. Ik kom direct terug op het argument van de heer Meijerhof dat de onroerend goedbelastin gen beter te hanteren zouden zijn dan de rioolretributie. Dan het verhaal over de verdeling tussen de drie groepen. De heer Meijerhof heeft ons voorgerekend dat de eigenaren/gebruikers ongeveer op f. 57,uitkomen in het b. en w.- voorstel. De bedrijven hebben relatief een voordeel, tenminste wanneer je die drie miljoen niet wilt halen. Maar - en dat is de constatering die wij met elkaar moeten maken -, de ge bruikers worden opnieuw de dupe. Die worden opgevoerd volgens de heer Meijerhof - ik wil die vraag stellen aan de wethouder - voor een bedrag van f. 477.000,maar volgens het raadsvoorstel voor een bedrag van 1,4 miljoen gulden. Interessant lijkt mij wie hier de waar heid spreekt. Gaat het om een bedrag van f. 477.000,— voor wat betreft het gebruikersdeel van de onroerend goedbelastingen of lees ik het helemaal verkeerd en gaat het niet om 1,4 miljoen gulden? Als dat zo is dan wordt het interessant. Wellicht zouden wij dan tot een ander standpunt komen. Maar gaat het niet om die 1,4 miljoen dan staan wij hier te praten over dingen die blijkbaar niet in de raadsbrief staan, want daarin staat letterlijk dat het om een stijging van 1,4 miljoen gulden gaat. Dan het argument van de heer Meijerhof dat je het geld beter kunt halen bij de onroe rend goedbelastingen dan bij de rioolretributie. Natuurlijk is dat zo, maar dan ga je er al vanuit dat de gebruikers meer moeten gaan betalen. In dat geval is het misschien iets beter om aansluiting te zoeken bij de onroerend goedbelastingen dan bij de rioolretributie. Volgens ons is dat echter helemaal niet het discussiepuntAls je het argument van de heer Meijerhof als discussiepunt accepteert als PvdAakkoorddan kun je beter voor dit voorstel stemmen dan voor een voorstel waarin de gebruikers bij de rioolretributie ook moeten betalen. In de richting van de heer Meijerhof nog één opmerking, die ook geldt aan het adres van het CDA, namelijk dat het PAL toch zo moeilijk uit te leggen zou zijn dat beslissingen die in het verleden genomen zijn nu doorwerken en dat daarom relatief de gebruikers er slechter af komen, maar dat dat komt door besluiten die voor 1980 genomen zijn. Akkoord, het is niet voor niks dat de gemeenteraad in die tijd besloten heeft om de zakelijk gerechtigden al naar de limiet te laten doorgroeien. Maar in 1982, toen wij met elkaar het besluit namen om de ge bruikers te ontzien, wisten de heren Meijerhof en Pruiksma dat ook goed. Dat waren geen dingen die toen onbekend waren. Of zijn het zo maar lege uitspraken, die je maar weer bij stelt wanneer je dat uitkomt? Dan moet je duidelijk maken, wat dat betreft is de heer Meijer hof veel duidelijker dan de heer Pruiksma, dat je volstrekt afwijkt van datgene waartoe je in 1982 besloten hebt en dat je nu volstrekt haaks daarop een ander besluit neemt. Volgens de heer Meijerhof gedwongen door de omstandigheden - daar kun je over twisten -, maar dan moet je nu wel toegeven dat het om besluiten gaat die haaks staan op het besluit in 1982 en niet te verklaren zijn vanuit de vage historie. Ik heb op grond van cijfers proberen aan te tonen dat er tussen 1980 en 1986 zich duidelijke verschuivingen hebben afgespeeld ten na dele van de gebruikers. (De heer Meijerhof: Ik heb toch toegegeven dat deze uitwerking haaks staat op datgene wat men in 1982 voorstond? Ik heb ook niet gezegd dat het moeilijk is om iets aan PAL uit te leggen. Maar ik heb alleen een kanttekening gemaakt bij de stijging van de percentages en wat daarvan mede een van de oorzaken was.) Ja dat klopt, die opmer kingen kwamen meer uit de hoek van het CDA. Dan de VVD. Met vreugde hoorde ik dat de VVD-fractie tegen het voorstel met betrek king tot de onroerend goedbelastingen zal stemmen. Wij zullen direct wel merken of dat ook betekent dat er steun voor de PAL-motie wat dat betreft komtMaar de bewogenheid van de VVD voor de minima is groter dan van een aantal andere partijen, kunnen wij constateren. De heer Buurman van GPV/RPF/SGP heeft mij aangevallen op het feit dat ik alleen maar percentagegewijze zaken naar voren zou brengen en dat dat zo weinig zegt. Dan wil ik tot slot nog een keer iets voorlezen wat boekdelen spreekt. Stel je voor dat wij met elkaar die 3 miljoen gulden wel zouden halen uit de rioolretributie. Wat zou er dan gebeuren met de mensen die dat zouden moeten gaan betalen? Het volgende citaat: "Ondanks de invoering van een rioolrecht van f. 57, - dat leidt dan tot die 3 miljoen gulden - "blijft de belasting drukverzwaring niet alleen procentueel, maar ook in absolute bedragen, voor de eigenaren achter bij die van de gebruikers." Het gaat niet alleen om percentages. Want zelfs als je verder zou gaan dan het huidige b. en w.-voorstel en zelfs als je die drie miljoen gulden rioolretributie zou halen bij de eigenaren, dan zal je zowel percentagegewijs als in absolute bedragen nog achterblijven bij de gebruikers. Dat is de argumentatie waarvan ik vind dat die hier vanavond doorslaggevend moet zijn. Dan het CDA. De heer Pruiksma maakt zich zorgen over de verslaggeving in de krant. Maar het grote probleem van zijn uitspraak vind ik dat hij mij beticht van onware stand- Punten. Als je in de raad met elkaar in discussie treedt, mijnheer Pruiksma, dan hoor je dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 22