punt omschrijving bijlage blz, 11. Bouw van een fiets-/voetbrug over de Zuiderstadsgracht. 161 12. Aanleg fietspad Hemrik-Ouddeel. 159 13. Krediet afwerken diverse wegen in het gebied Huizum-Wielenpölle. 160 13a, Beschikbaar stellen krediet voor uitvoering stadsvernieuwings activiteiten 1985. 176 14. Verordening voor huurdersparticipatie bij het Woningbedrijf. 169 15. Lidmaatschap van de Vereniging van Exploitanten Tentoonstellings- en Evenementengebouwen in Nederland (VETA). 13 13 13 13 16 173 21 16. Behandeling van subsidieverzoeken in het kader van de rijks regeling Welzijn Minderheden ten behoeve van activiteiten voor individueel toegelaten vluchtelingen. 174 21 17. Uitbreiding personeelsbestand Dienstencentrum Huizum. 157 21 18. Deelname aan de Stichting Groene Kustweg Nederland. 167 21 19. Vaststellen vergoedingen vakonderwijs over 1982 aan de besturen van de bijzondere scholen voor buitengewoon onderwijs. 158 21 20. Vaststellen kostenbedragen per leerling ex artikel lOlter, eerste lid van de Lager-onderwijswet 1920 over het jaar 1982 voor de Titus Brandsmaschool en over het jaar 1984 voor de Emmaüsschool en de Teake Jan Roordaskoalle. 155 21 21. Toepassing Wet op het voortgezet onderwijs ten aanzien van de schoolgebouwen c.a. Cura^aostraat 20 en Julianalaan 97 (Gemeen telijke Pedagogische Academie voor Basisonderwijs)153 21 22. Verzoeken om medewerking ingevolge artikel 72 van de Lager-on derwijswet 1920, juncto artikel 183 van het Besluit Buitengewoon onderwijs 1967 en artikel E-42 en E-45 van de Overgangswet WBO. 156 21 23. a. Invoeren van een rioolrecht per 1 januari 1986 (Verordening rioolrechten 1986); b. Volledige benutting van de vrije belastingcapaciteit gebruikers heffing onroerend goedbelastingen. 168 23 24. Preadvys oangeande de brief fan 12 maart 1985 fan de FNP- öfdieling Ljouwert oangeande de posysje fan it Frysk en it Liwadders yn de gemeente Ljouwert. 163 46 25. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de begroting van de Dienst Stadsontwikkeling voor het dienstjaar 1985. 175 46 De Voorzitter; Ik open de vergadering. Er is bericht van verhindering van de heer Ten Hoeve. Agendapunt 24 wordt teruggenomen. Op uw tafels zijn twee brieven neergelegd met betrekking tot agendapunt 23. De eerste brief is afkomstig van het Nederlands Christelijk Ondernemers Verbond (NCOV), de tweede brief van de Nieuwe Leeuwarder Slagers vereniging. Ik verzoek u beide brieven, voor zover u daartoe aanleiding hebt, bij dit agendapunt in de beschouwingen te betrekken. Punt 1 De notulen worden ongewijzigd vastgesteld. De Voorzitter: Wat betreft de agendapunten 2, 3 en 4 het volgende. De voorzitter en de vice-voorzitter van de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaarschriften zijn 3 afwezig. Derhalve valt de heer Janssen geheel in de prijzen om namens de commissie het woord te voeren. Punten 2 en 3 (bijlagen nrs. 170 en 171). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaarschriften. Punt 4 (bijlage nr. 172). De Voorzitter; Dit punt luidt: Advies inzake de beslissing op het bezwaarschrift van de Stichting Lesbisch Archief Leeuwarden (Programma Sociaal-cultureel Werk 1985). De heer Duijvendak: Wij praten vanavond opnieuw over een bezwaarschrift van de Stich ting Lesbisch Archief Leeuwarden. Bij mij, maar misschien ook bij anderen, begint er een soort vermoeidheid te onstaan hier steeds weer over te moeten praten. Maar dat is de schuld van de meerderheid van de raad, die keer op keer onzorgvuldig omspringt met aanvragen voor subsidie van het Lesbisch Archief en ondertussen ook de activiteiten van deze instelling blokkeert De discussie in december 1984 over de aanvraag van 1985 was minimaal. De argumentatie van b. en w. was ook minimaal; er werd alleen verwezen naar de aanvraag van 1984. Maar ondanks dat die argumentatie minimaal was, werd die klakkeloos aangenomen door de meer derheid van de raad. Ook wij hebben de nadruk bij de behandeling van die aanvraag niet zozeer gelegd op het Lesbisch Archief als wel op het Leger de Heils. Wij worden namelijk moe van het steeds opnieuw moeten aandragen van argumenten in de richting van mensen die subsidie voor het COC of het Lesbisch Archief afwijzen. Wij wilden een keer een offensieve strategie aangaan om duidelijk te maken dat je het in de raad moet hebben over groepen die zelf discrimineren in plaats van het steeds opnieuw verdedigen van subsidies die volstrekt normaal zouden moeten zijn Maar goed, vanavond hebben wij het opnieuw over het Lesbisch Archief. Je kunt je dan verbazen over wat de meerderheid van de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaar schriften nu weer voor argumentatie heeft opgezet. De commissie schrijft in haar advies dat het subsidiebedrag onvoldoende gemotiveerd is, dat de overgelegde begroting het gevraagde bedrag niet aanvaardbaar heeft gemaakt en dat de noodzaak van een hogere subsidie niet is aangetoond. Uit de stortvloed van gegevens, zoals begrotingen, archivalia, die mij - en vol gens mij ook de raadsadviescommissie - hebben bereikt, blijkt dat het Lesbisch Archief er alles aan gedaan heeft om de aanvraag zo inzichtelijk mogelijk te maken. Althans voor zover binnen de mogelijkheden van het archief dat voortdurend op de actualiteit zou moeten in spelen. Een en ander kan niet gespecificeerd worden tot en met achter de komma. Daarom ook hebben wij indertijd gekozen voor de methode van een afkoopsom. Dit soort subsidies kan niet zo nauwkeurig worden bepaald als andersoortige subsidies voor andersoortige activiteiten Mijn eerste vraag aan de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaarschriften luidt als volgt. Heeft u overwogen of het voor dë Stichting Lesbisch Archief, gelet op de aard van haar werkzaamheden, überhaupt mogelijk is om een nog gespecificeerdere begroting over te leggen? Heeft u wel alle bijlagen en archivalia doorgenomen? Ik verbaas mij er namelijk over dat dat überhaupt op tafel komt De volgende vraag. Heeft de commissie zich rekenschap gegeven van het feit dat de ge meente nu juist het instrument van de afkoopsom hanteert in gevallen waarin bijvoorbeeld de precieze uitgaven niet geheel en al van tevoren te voorzien zijn, gelet op de aard van die werkzaamheden B. en w. probeerden bij hun motivering om de aanvraag voor een subsidie van f. 6.000, voor 1985 af te wijzen deze aanvraag te vergelijken met die van 1984. Dat sloeg volgens ons en ook volgens de meerderheid van de PvdA-fractie op dat moment ook al nergens op. Maar wij zien nu dat de meerderheid van de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaar schriften dat argument niet zelf opnieuw hanteertHet argument van ben wom toen de f. 6.000,af te wijzen en te zeggen dat het Lesbisch Archief f. 3.000,krijgt, omdat het dat bedrag ook in 1984 gekregen heeft, wordt niet door de meerderheid van de commissie ge noemd. Het opvallende is dat ook b. en w. zelf, via hun woordvoerder in de bezwaarschrif tencommissie, dat argument niet opnieuw genoemd hebben. De vertegenwoordiger van b. en w. heeft namelijk gezegd dat, wanneer er een gespecificeerdere begroting geweest zou zijn, er wellicht een heel andere beslissing genomen was. Met andere woorden, ook het college van b. en w. is afgestapt van de lijn dat er een besluit genomen zou worden op grond van de begroting van 1984. Dat lijkt mij een politiek feit om te noteren. Mijn vraag aan de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaarschriften is de vol gende. Betekent het feit dat u het argument van 1984 niet meer noemt dat u van mening bent dat de verwijzing naar het besluit van 1984 nergens op sloeg en dat dus ook een andere

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 2