24 trouwt, er ook geen problemen mee moet hebben elkaar bevoegdheden te geven om in eikaars winkel te kijken. De wethouder zegt dat het niet de bedoeling is dat de klachtencommissie zelf naar de computer stapt om gegevens op te vragen. Wel, daar heeft ook nooit iemand over gesproken. Wij hebben gesproken over accountantsachtige bevoegdheden van de klach tencommissie. De wethouder heeft het over een soort fiscale recherche en dat is weer een stap verder. Wij pleiten voor inzichtelijkheid in het totale systeem. Ik heb daar eigenlijk nog steeds geen evident antwoord op gekregen. Ik vind ook dat de klachten van het Platform Eén- en Tweepersoonshuishoudens Leeu warden (PEL) door de klachtencommissie behandeld moeten worden. Ik zie niet in waarom dat, gelet op de formulering en de omschrijving van de bevoegdheden van de klachtencom missie, niet zou kunnen. Behandeling van de klachten moet zonder meer door deze commissie plaatsvinden. Onze fractie is uitdrukkelijk tegen de f. 200,afgrendeling. Wij steunen wel zeer uit drukkelijk het betoog van de wethouder aangaande de verdeling van goedkope, schaarse woningen. Dan nog iets over de dagelijkse leiding van het systeem, die is opgedragen aan het hoofd van de afdeling Verhuur van het Gemeentelijk Woningbedrijf. Ik vind dat de wethou- !der het plaatje wat verkeerd voorstelt. Het Woningbedrijf is, net als de andere woningcor poraties, gehoord. Wij praten op dit moment uitdrukkelijk over een werknemer van het Ge meentelijk Woningbedrijf, aan wie bedoelde dagelijkse leiding is toegedacht. De commissie heeft zich daar tegenstandster van verklaard. Ging het om een werknemer van een andere corporatie dan was de bevoegdheid van het Woningbedrijf overeenkomstig hetgeen de wet houder voorstelt. Ik constateer dat die bevoegdheid in wezen nihil is, gelet op het feit dat voorbij wordt gegaan aan het unanieme standpunt van de Commissie voor het Woningbedrijf. De wethouder stelt het plaatje dus wat verkeerd voor, want hij praat over twee dagen. In het rapport staat: "Een dergelijke situatie" - een goede en eerlijke verdeling van woonruim te - "pleit in wezen voor de oprichting van één verhuurlichaam met eindverantwoordelijk heid." Daarbinnen - dat blijkt ook uit ervaringen in andere steden - is een full-time functie voor dit werk te creëren. Daarmee is het hele dilemma opgeheven en is ook het voordeel van de onafhankelijkheid onnoemelijk veel beter gewaarborgd. Ik heb daar nog steeds geen te genargumenten over gehoord. Volgens mij is het zo - als dat niet zo is dan moet de wethou der dat maar zeggen - dat de corporaties de bevoegdheid op dit moment niet uit handen wil len geven. Laten wij dat eerlijk constateren, want dan weten wij waar wij staan en hoe wij verder met elkaar kunnen gaan. Ik zou hier graag een reactie van de wethouder op willen horen Ik wil mijn verhaal beëindigen met een opmerking over het verbijstering wekkende ge drag van de VVD ten aanzien van het PEL. Elke klacht is een opmerking/aanmerking over een functionaris of een organisatie. Dat betekent dat die klacht inherent is aan het uitspre ken van wantrouwen ten opzichte daarvan. Als je een klacht insinuerend noemt, dan haal je het hele klachtensysteem onderuit. Pas achteraf kan geconstateerd worden, na hoor en we derhoor, of een klacht insinuerend is. Ik wil graag dat de wethouder dat standpunt onder schrijft, want anders geloof ik er geen barst van dat het klachtensysteem zal functioneren. Als wij nu al beginnen vragen en opmerkingen van iemand insinuerend te noemen, dan heb ik een hard hoofd in het functioneren van het klachtensysteem. De heer SterkIk ben het met de wethouder eens dat wij dit systeem alleen maar tot stand kunnen brengen op basis van vrijwillige medewerking van corporaties en gemeente. Voor een heel groot deel is dat natuurlijk waar. In die zin moeten wij gelukkig zijn dat wij al zo ver gevorderd zijn. Met betrekking tot de Maatschappelijke Dienstverlening (MaDi) heeft de wethouder ge zegd dat er geen afspraken zijn gemaakt, maar dat inschakeling in principe mogelijk is. Wij hebben daar geen bezwaar tegen. De wethouder zegt dat dichtslibbing van De Wending en Blijf van m'n Lijf niet het geval zal zijn. Is dat wel zo, dan zal er gepraat moeten worden. Wij vinden dat een prima voorstel. Er liggen nu een paar brieven. Krijgen briefschrijvers antwoord van het college aan de hand van hetgeen in de raad is besproken? Hoe wordt deze zaak aangepakt, want die moeten wij wel goed in de gaten houden. De wethouder zegt dat er met betrekking tot een onafhankelijk verhuurlichaam nog ver dere studie moet worden gepleegd. Wij zijn het daarmee eens en wachten die ontwikkeling verder af. Ik heb in eerste instantie ook een vraag gesteld - bij interruptie heb ik die herhaald - over de evaluatie. Op dit moment is nog niet bekend wanneer de eindrapportage gereed is. Het lijkt mij een goede zaak om af te spreken dat, wanneer de eindrapportage te lang op zich laat wachten, er toch een evaluatie in de raad plaatsvindt. Ik heb het idee dat deze za ken anders wat te ver van ons af komen te staan. Hoe zouden wij namelijk verder geïnfor meerd moeten worden? Evaluatie lijkt mij dus gewenst, maar die hangt af van de vraag wan neer de eindrapportage gereed is. 25 De heer Dubbelboer: Ik ben tevreden met de toezegging van wethouder Miedema dat de rapportage over de tijdsbesteding terugkomt in de Commissie voor het Woningbedrijf. Ik heb nog een vraag aan wethouder Geerts. Hij heeft gezegd dat de verhuurfunctiona- ris twee dagen per week zijn nieuwe functie zal uitoefenen. In de commissie heb ik daar ook uitdrukkelijk naar gevraagd en toen heeft de wethouder gezegd dat het gaat om twee dagde len. Ik vind dat daar toch wel wat verschil in zit. Een dagdeel is een ochtend of een mid dag. Twee dagdelen is dan één dag. Als je praat over twee dagen, dan zijn dat vier dagde len. Voor de afspraken over de tijdsbesteding van deze functionaris is dat toch van wezen lijk belang. Ik wil daar graag antwoord op hebben. Het college en de VVD-fractie verschillen van mening over hoofdstuk IV van het tussen rapport. Wel, dat zij dan zo. Ik heb niet de indruk dat onze fractie voornemens is, ook niet na de woorden van mevrouw Visscher, om haar standpunt daarover te veranderen. Tot slot nog een opmerking in de richting van de heer Niemeijer van PAL. Ik heb van avond al eerder gezegd, maar hij heeft dat niet begrepen of niet willen begrijpen, dat ik niemand, geen persoon en geen instelling, het recht ontzeg om klachten in te dienen. Ik heb gezegd dat je je, als je deelneemt aan een werkgroep en je verklaart je maar op één punt te gen het tussenrapport, dan heel uitdrukkelijk akkoord verklaart met de rest van het rap port. Om dan in de Commissie voor de Volkshuisvesting te zeggen: ik ben het daar en daar niet mee eens, stuit mij tegen de borst. Wees dan een grote kerel en stap als organisatie halverwege de rit gewoon uit de werkgroep en zeg dat je niet meer meedoet aan het opstellen van het rapport, omdat je het daar niet mee eens bent. Ik vind dit geen goede gang van za ken. (De heer Niemeijer: Ik heb iets gezegd over uw opmerking ten aanzien van de klachten van het Platform Eén- en Tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL). U heeft een gele kaart aan het PEL uitgedeeld en dat betekent een waarschuwing. Ik vind dat je mensen die een klacht indienen niet bij voorbaat met een waarschuwing moet confronteren.) Mevrouw De Jong: Ik heb begrepen van de wethouder dat de grens van f. 200,— subsi die soepel zal worden gehanteerd; ik ben daar blij mee. In eerste instantie heb ik gezegd dat ik het niet helemaal eens ben met de verhouding inkomen-huur. Mijn partij is heel duidelijk van mening dat juist de goedkopere en schaarse woningen naar de mensen met de laagste inkomens moeten. Ik ben het wat dat betreft volle dig eens met het gestelde in het rapport. De wethouder zegt dat de Maatschappelijke Dienstverlening (MaDi) akkoord is gegaan met het puntenstelsel met betrekking tot de sociale indicatie en dat daar blijkbaar niet veel klachten over zijn. Ik vind dat wat een scheef beeld. Leeuwarden heeft altijd een bijzonder goed vervoersbeleid gevoerd ten aanzien van de leerlingen van bijzondere scholen. Wat dat betreft mag onze gemeente zich wel even op de borst kloppen. Volgens mij heeft dat ver voersbeleid mede de klachten ondervangen. Met andere woorden, de klachten zijn niet zo schrijnend naar voren gekomen. Maar ik ben van mening dat, als hier bepaalde zaken naar voren komen, daar toch wel wat zwaarder aan mag worden getild. Ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag of er inzicht is in de vraag, de wachtlijst en het aanbod inzake woningen voor met name lichamelijk gehandicapten. In eerste instantie ben ik niet ingegaan op de brieven van het Leger des Heils en de Stichting Blijf van m'n Lijf. Ik heb van de wethouder begrepen dat een en ander kritisch zal worden bekeken. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook zal gebeuren. De heer Buurman: Ik wil er even de nadruk op leggen dat ik aan mijn vraag ten aanzien de instrumentaria voor de doorstroming de opmerking vooraf heb laten gaan dat er voor alle categorieën van de bevolking passende woonruimte moet zijn en dat de overheid als zodanig bevordert dat gestreefd wordt naar een zo gevarieerd mogelijk woningenbestand. Daarna heb ik gevraagd of er een instrumentarium is te vinden voor de doorstroming en gezegd dat er in de loop van de tijd wel instrumenten zijn aangevoerd. Ik heb er ook een paar genoemd, zonder dat ik achter al die argumenten zou staan. Ik ben het namelijk met de wethouder eens dat juridisch gezien doorstroming erg moeilijk afdwingbaar is. Ik wil dit even ter ver duidelijking zeggen, omdat de wethouder het had over landelijke politiek, enz. Maar ik heb een aantal instrumenten genoemd, omdat ik de gedachte van het college daarover los wilde maken. De heer Geerts (weth.): Mevrouw Visscher heeft instemming betuigd met mijn antwoord en heeft in de richting van de andere fracties nog een aantal opmerkingen gemaakt. Ik hoef daar niet meer op in te gaan. De heer Niemeijer zegt dat er nu eens knopen moeten worden doorgehakt. Dat hebben wij nu gedaan door middel van een heel concreet en werkbaar geheel. De heer Niemeijer blijft van mening dat dat sneller had gemoeten. Ik heb in eerste instantie geprobeerd uit te eggen dat daartoe wel een poging is gedaan, maar dat deze ingewikkelde materie niét snel ler kan worden afgewerkt. De heer Niemeijer pleit voor meer bevoegdheden van de klachtencommissie. Wij zijn hele-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 13