24
trouwt, er ook geen problemen mee moet hebben elkaar bevoegdheden te geven om in eikaars
winkel te kijken. De wethouder zegt dat het niet de bedoeling is dat de klachtencommissie
zelf naar de computer stapt om gegevens op te vragen. Wel, daar heeft ook nooit iemand
over gesproken. Wij hebben gesproken over accountantsachtige bevoegdheden van de klach
tencommissie. De wethouder heeft het over een soort fiscale recherche en dat is weer een
stap verder. Wij pleiten voor inzichtelijkheid in het totale systeem. Ik heb daar eigenlijk nog
steeds geen evident antwoord op gekregen.
Ik vind ook dat de klachten van het Platform Eén- en Tweepersoonshuishoudens Leeu
warden (PEL) door de klachtencommissie behandeld moeten worden. Ik zie niet in waarom
dat, gelet op de formulering en de omschrijving van de bevoegdheden van de klachtencom
missie, niet zou kunnen. Behandeling van de klachten moet zonder meer door deze commissie
plaatsvinden.
Onze fractie is uitdrukkelijk tegen de f. 200,afgrendeling. Wij steunen wel zeer uit
drukkelijk het betoog van de wethouder aangaande de verdeling van goedkope, schaarse
woningen.
Dan nog iets over de dagelijkse leiding van het systeem, die is opgedragen aan het
hoofd van de afdeling Verhuur van het Gemeentelijk Woningbedrijf. Ik vind dat de wethou-
!der het plaatje wat verkeerd voorstelt. Het Woningbedrijf is, net als de andere woningcor
poraties, gehoord. Wij praten op dit moment uitdrukkelijk over een werknemer van het Ge
meentelijk Woningbedrijf, aan wie bedoelde dagelijkse leiding is toegedacht. De commissie
heeft zich daar tegenstandster van verklaard. Ging het om een werknemer van een andere
corporatie dan was de bevoegdheid van het Woningbedrijf overeenkomstig hetgeen de wet
houder voorstelt. Ik constateer dat die bevoegdheid in wezen nihil is, gelet op het feit dat
voorbij wordt gegaan aan het unanieme standpunt van de Commissie voor het Woningbedrijf.
De wethouder stelt het plaatje dus wat verkeerd voor, want hij praat over twee dagen. In
het rapport staat: "Een dergelijke situatie" - een goede en eerlijke verdeling van woonruim
te - "pleit in wezen voor de oprichting van één verhuurlichaam met eindverantwoordelijk
heid." Daarbinnen - dat blijkt ook uit ervaringen in andere steden - is een full-time functie
voor dit werk te creëren. Daarmee is het hele dilemma opgeheven en is ook het voordeel van
de onafhankelijkheid onnoemelijk veel beter gewaarborgd. Ik heb daar nog steeds geen te
genargumenten over gehoord. Volgens mij is het zo - als dat niet zo is dan moet de wethou
der dat maar zeggen - dat de corporaties de bevoegdheid op dit moment niet uit handen wil
len geven. Laten wij dat eerlijk constateren, want dan weten wij waar wij staan en hoe wij
verder met elkaar kunnen gaan. Ik zou hier graag een reactie van de wethouder op willen
horen
Ik wil mijn verhaal beëindigen met een opmerking over het verbijstering wekkende ge
drag van de VVD ten aanzien van het PEL. Elke klacht is een opmerking/aanmerking over
een functionaris of een organisatie. Dat betekent dat die klacht inherent is aan het uitspre
ken van wantrouwen ten opzichte daarvan. Als je een klacht insinuerend noemt, dan haal je
het hele klachtensysteem onderuit. Pas achteraf kan geconstateerd worden, na hoor en we
derhoor, of een klacht insinuerend is. Ik wil graag dat de wethouder dat standpunt onder
schrijft, want anders geloof ik er geen barst van dat het klachtensysteem zal functioneren.
Als wij nu al beginnen vragen en opmerkingen van iemand insinuerend te noemen, dan heb
ik een hard hoofd in het functioneren van het klachtensysteem.
De heer SterkIk ben het met de wethouder eens dat wij dit systeem alleen maar tot
stand kunnen brengen op basis van vrijwillige medewerking van corporaties en gemeente.
Voor een heel groot deel is dat natuurlijk waar. In die zin moeten wij gelukkig zijn dat wij al
zo ver gevorderd zijn.
Met betrekking tot de Maatschappelijke Dienstverlening (MaDi) heeft de wethouder ge
zegd dat er geen afspraken zijn gemaakt, maar dat inschakeling in principe mogelijk is. Wij
hebben daar geen bezwaar tegen.
De wethouder zegt dat dichtslibbing van De Wending en Blijf van m'n Lijf niet het geval
zal zijn. Is dat wel zo, dan zal er gepraat moeten worden. Wij vinden dat een prima voorstel.
Er liggen nu een paar brieven. Krijgen briefschrijvers antwoord van het college aan de
hand van hetgeen in de raad is besproken? Hoe wordt deze zaak aangepakt, want die moeten
wij wel goed in de gaten houden.
De wethouder zegt dat er met betrekking tot een onafhankelijk verhuurlichaam nog ver
dere studie moet worden gepleegd. Wij zijn het daarmee eens en wachten die ontwikkeling
verder af.
Ik heb in eerste instantie ook een vraag gesteld - bij interruptie heb ik die herhaald -
over de evaluatie. Op dit moment is nog niet bekend wanneer de eindrapportage gereed is.
Het lijkt mij een goede zaak om af te spreken dat, wanneer de eindrapportage te lang op
zich laat wachten, er toch een evaluatie in de raad plaatsvindt. Ik heb het idee dat deze za
ken anders wat te ver van ons af komen te staan. Hoe zouden wij namelijk verder geïnfor
meerd moeten worden? Evaluatie lijkt mij dus gewenst, maar die hangt af van de vraag wan
neer de eindrapportage gereed is.
25
De heer Dubbelboer: Ik ben tevreden met de toezegging van wethouder Miedema dat de
rapportage over de tijdsbesteding terugkomt in de Commissie voor het Woningbedrijf.
Ik heb nog een vraag aan wethouder Geerts. Hij heeft gezegd dat de verhuurfunctiona-
ris twee dagen per week zijn nieuwe functie zal uitoefenen. In de commissie heb ik daar ook
uitdrukkelijk naar gevraagd en toen heeft de wethouder gezegd dat het gaat om twee dagde
len. Ik vind dat daar toch wel wat verschil in zit. Een dagdeel is een ochtend of een mid
dag. Twee dagdelen is dan één dag. Als je praat over twee dagen, dan zijn dat vier dagde
len. Voor de afspraken over de tijdsbesteding van deze functionaris is dat toch van wezen
lijk belang. Ik wil daar graag antwoord op hebben.
Het college en de VVD-fractie verschillen van mening over hoofdstuk IV van het tussen
rapport. Wel, dat zij dan zo. Ik heb niet de indruk dat onze fractie voornemens is, ook niet
na de woorden van mevrouw Visscher, om haar standpunt daarover te veranderen.
Tot slot nog een opmerking in de richting van de heer Niemeijer van PAL. Ik heb van
avond al eerder gezegd, maar hij heeft dat niet begrepen of niet willen begrijpen, dat ik
niemand, geen persoon en geen instelling, het recht ontzeg om klachten in te dienen. Ik heb
gezegd dat je je, als je deelneemt aan een werkgroep en je verklaart je maar op één punt te
gen het tussenrapport, dan heel uitdrukkelijk akkoord verklaart met de rest van het rap
port. Om dan in de Commissie voor de Volkshuisvesting te zeggen: ik ben het daar en daar
niet mee eens, stuit mij tegen de borst. Wees dan een grote kerel en stap als organisatie
halverwege de rit gewoon uit de werkgroep en zeg dat je niet meer meedoet aan het opstellen
van het rapport, omdat je het daar niet mee eens bent. Ik vind dit geen goede gang van za
ken. (De heer Niemeijer: Ik heb iets gezegd over uw opmerking ten aanzien van de klachten
van het Platform Eén- en Tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL). U heeft een gele
kaart aan het PEL uitgedeeld en dat betekent een waarschuwing. Ik vind dat je mensen die
een klacht indienen niet bij voorbaat met een waarschuwing moet confronteren.)
Mevrouw De Jong: Ik heb begrepen van de wethouder dat de grens van f. 200,— subsi
die soepel zal worden gehanteerd; ik ben daar blij mee.
In eerste instantie heb ik gezegd dat ik het niet helemaal eens ben met de verhouding
inkomen-huur. Mijn partij is heel duidelijk van mening dat juist de goedkopere en schaarse
woningen naar de mensen met de laagste inkomens moeten. Ik ben het wat dat betreft volle
dig eens met het gestelde in het rapport.
De wethouder zegt dat de Maatschappelijke Dienstverlening (MaDi) akkoord is gegaan
met het puntenstelsel met betrekking tot de sociale indicatie en dat daar blijkbaar niet veel
klachten over zijn. Ik vind dat wat een scheef beeld. Leeuwarden heeft altijd een bijzonder
goed vervoersbeleid gevoerd ten aanzien van de leerlingen van bijzondere scholen. Wat dat
betreft mag onze gemeente zich wel even op de borst kloppen. Volgens mij heeft dat ver
voersbeleid mede de klachten ondervangen. Met andere woorden, de klachten zijn niet zo
schrijnend naar voren gekomen. Maar ik ben van mening dat, als hier bepaalde zaken naar
voren komen, daar toch wel wat zwaarder aan mag worden getild.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag of er inzicht is in de vraag, de wachtlijst
en het aanbod inzake woningen voor met name lichamelijk gehandicapten.
In eerste instantie ben ik niet ingegaan op de brieven van het Leger des Heils en de
Stichting Blijf van m'n Lijf. Ik heb van de wethouder begrepen dat een en ander kritisch zal
worden bekeken. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook zal gebeuren.
De heer Buurman: Ik wil er even de nadruk op leggen dat ik aan mijn vraag ten aanzien
de instrumentaria voor de doorstroming de opmerking vooraf heb laten gaan dat er voor alle
categorieën van de bevolking passende woonruimte moet zijn en dat de overheid als zodanig
bevordert dat gestreefd wordt naar een zo gevarieerd mogelijk woningenbestand. Daarna
heb ik gevraagd of er een instrumentarium is te vinden voor de doorstroming en gezegd dat
er in de loop van de tijd wel instrumenten zijn aangevoerd. Ik heb er ook een paar genoemd,
zonder dat ik achter al die argumenten zou staan. Ik ben het namelijk met de wethouder
eens dat juridisch gezien doorstroming erg moeilijk afdwingbaar is. Ik wil dit even ter ver
duidelijking zeggen, omdat de wethouder het had over landelijke politiek, enz. Maar ik heb
een aantal instrumenten genoemd, omdat ik de gedachte van het college daarover los wilde
maken.
De heer Geerts (weth.): Mevrouw Visscher heeft instemming betuigd met mijn antwoord
en heeft in de richting van de andere fracties nog een aantal opmerkingen gemaakt. Ik hoef
daar niet meer op in te gaan.
De heer Niemeijer zegt dat er nu eens knopen moeten worden doorgehakt. Dat hebben
wij nu gedaan door middel van een heel concreet en werkbaar geheel. De heer Niemeijer
blijft van mening dat dat sneller had gemoeten. Ik heb in eerste instantie geprobeerd uit te
eggen dat daartoe wel een poging is gedaan, maar dat deze ingewikkelde materie niét snel
ler kan worden afgewerkt.
De heer Niemeijer pleit voor meer bevoegdheden van de klachtencommissie. Wij zijn hele-