12
Mevrouw De Jong heeft in tweede instantie naar voren gebracht wat haar angst is: wan
trouwen dat deze planning zal worden misbruikt om zeg maar verkeerstechnische hobby's uit
te voeren. Wij zijn het daar niet mee eens.
De heer Buurman: Ik kan niet bogen op de rijke ervaring van de heer Van der Wal als
lid van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening. Het is best mogelijk dat een prognose
van de verkeersintensiteit in confrontatie met andere factoren min of meer wordt gecorri
geerd, maar daar gaat de stelling niet mee ondersteboven dat een prognose toch beslist
noodzakelijk is.
De heer Van der Wal heeft het ook over een computerprogramma. Ik heb altijd begrepen
dat het heel belangrijk is wat je in zo'n computer stopt, want wat je er in stopt krijg je er
ook weer uit. Dus als je er verstandige dingen in stopt, dan komt er ook goed spul uit!
Er wordt nu wel steeds geageerd tegen die f. 420.000,maar(De heer Van der
WalU praat wel eens over een paar duizend gulden voor een of ander archief.Wij praten
nu over f. 420.000,Ik heb mij hierover laten voorlichten, maar het bureau dat een en an
der moet uitvoeren is een bureau dat zeer goed bekend staat, dus wat dat betreft geloof ik
dat wij kwaliteit mogen verwachten.
De heer Dubbelboer: Ik weet niet of er in de 700 jaar die deze stad bestaat ooit vroede
vaderen of vroede vrouwen zijn geweest die klompen hebben gedragen. Als dat wel zo ge
weest is en wij zouden dat nog doen, dan was in elk geval mijn klomp gebarsten vanavond.
Ik heb met verbazing geluisterd naar het betoog van de heer Van der Wal. Ik heb dat
ook in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening al gezegd, maar ik wil het hier toch nog
een keer herhalen. Deze zelfde fractie - ik dacht zelfs dit zelfde fractielid, maar toen nog
geen voorzitter - heeft eens een heel betoog gehouden over hoe belangrijk het was om te ko
men tot herijking van gegevens over woningprognoses en bevolkingsaantallen, omdat wij
daarmee in de problemen zouden komen bij het volbouwen van Camminghaburen. En nu krij
gen wij een voorstel van het college om een prognose op te stellen over verkeersintensiteiten
en nu wordt deze "act voor één heer" opgevoerd. Ik snap er helemaal niets meer van. (De
heer Van der WalBij interruptie wil ik de heer Dubbelboer een en ander wel even verdui
delijken. Al 10 jaar lang wordt uitgegaan van een bevolkingsaanwas van ongeveer 1%, maar
ook al 10 jaar lang wordt dat percentage niet gehaald. Integendeel, wij sukkelen terug.
Daarom heb ik toen gezegd: Jongens, blijf met de beide benen op de grond staan! Ik geloof
namelijk niet dat ik zulke dure woorden als "herijking" en zo heb gebruikt. Maar dat betrof
dus een heel andere kwestie dan waar het nu om gaat. Bovendien kostte dat niet zoveel
geld.) Ik heb die woorden niet zelf bedacht, die heb ik van dit zelfde raadslid gehoord. Ik
zat toen ook al in de raad, dus de heer Van der Wal hoeft mij niet te zeggen wat hij toen
heeft bedoeld. Deze "act voor één heer" gaat mij wat te ver. De VVD-fractie is er van over
tuigd dat men, als men in de toekomst beleid wil voeren, over goede cijfers moet kunnen be
schikken. Als wij bij de rijksoverheid komen om geld en wij doen dat op de manier zoals de
heer Van der Wal dat wil, dus gewoon met de natte duim, dan denk ik dat wij geen stap ver
der komen. Derhalve zal mijn fractie voor het voorstel stemmen.
De heer De JongIk heb de indruk dat je alleen wijsheid bezit als je lid bent van de
Commissie voor de Ruimtelijke Ordening of de Commissie voor Openbare Werken. Ik mag
vaststellen dat onze fractie volledig akkoord gaat met het voorstel van b. en w., ondanks het
feit dat slechts drie fractieleden lid zijn van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en
twee fractieleden lid zijn van de Commissie voor Openbare Werken, terwijl nog één lid van
onze fractie in de Verkeerscommissie zit.
De heer Geerts (weth.): Ik kan heel kort zijn. Ik kan zeggen dat het college geloof
heeft in het voorstel en de overtuiging is toegedaan dat dit voorstel tot goede resultaten in
de toekomst zal leiden.
De heer Van der Wal heeft mij gevraagd aan te geven welke kruispunten te groot zijn
aangelegd. Kijk, dat is nu precies wat wij niet weten, mijnheer Van der Wal, want daarvoor
hebben wij de prognoses nodig.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de
leden van de fracties van PAL en D'66 wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punt 16 (bijlage nr. 290).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Tussenrapport evaluatie woonruimteverdeling (Fase II).
Tevens is aan de orde punt I van de mededelingenlijst.
Mevrouw Visscher-BouwerVoor ons ligt de raadsbrief met betrekking tot het tussen
rapport evaluatie woonruimteverdeling (Fase II). Sommigen hadden misschien liever reeds
13
nu het eindrapport zien verschijnen, maar ik vind dit tussenrapport een goede zaak. Het
tussenrapport geeft inzicht in datgene waarmee men bezig is en geeft de mogelijkheid een
aantal knelpunten reeds nu op te lossen. Bovendien - dat is mijns inziens heel belangrijk -
kan ervaring worden opgedaan met de gewijzigde werkwijze en kan deze al werkende worden
bijgesteld. Bijstelling moet trouwens altijd mogelijk zijn, want er kunnen zich omstandighe
den voordoen die nu nog niet kunnen worden voorzien. Zo kunnen woningschaarstehuur-
quote, enz. zich wijzigen.
Onze fractie is het in grote lijnen eens met de voorgestelde tussentijdse oplossingen van
de knelpunten. Een objectieve woningtoewijzing is een moeilijke zaak, omdat het bijna onmo
gelijk is als verhuurfunctionaris het eigen belang van de corporaties niet mee te laten we
gen. Onzes inziens is daarom de aanstelling van een woningmaatschappelijk werker een zeer
goede zaak. Deze persoon zal in staat zijn een objectieve sociale indicatie vast te stellen.
De instelling van een klachtencommissie geeft de ingeschrevene de mogelijkheid om pro
blemen met betrekking tot de toekenning van het aantal punten weg te nemen en eventuele
onjuistheden recht te zetten. Belangrijk is ook voor de cliënt - dat is essentieel voor het
hele gebeuren van een goede toewijzing - dat hij inzage krijgt in de puntenwaardering die
hem is toegekend en ruim inzicht krijgt in de mogelijkheden betreffende het woningaanbod,
zoals de soort woningen die beschikbaar zijn, de situering van de woning, de gemiddelde
wachttijden, zodat hij zelf kan zien waar en op welke termijn mogelijkheden zijn. Van deze
feiten kan hij dan de inschrijving voor welk soort woning, waar, enz. laten aftiangen.
Wij hebben waardering voor de voorstellen zoals die gedaan zijn door de werkgroep in
dit rapport. Wij hebben wel enige twijfels over de aanstelling van het hoofd van de afdeling
Verhuur van het Gemeentelijk Woningbedrijf als voorzitter van de VerhuurcommissieWij
moeten maar eens zien hoe dat in de praktijk werkt. Mocht het nodig zijn, dan kunnen wij
die situatie op den duur alsnog wijzigen. Ik heb begrepen dat genoemde aanstelling mee is
gebeurd op grond van het feit dat deze man bijzonder goed is ingevoerd in de problematiek,
dat wij snel willen werken, dat het moeilijk zou zijn iemand van buiten aan te trekken en
dat, wanneer een dergelijk iemand wel van buiten zou worden aangetrokken, het lang zou
duren voordat die persoon is ingewerkt. Op grond hiervan kunnen wij dan ook in eerste in
stantie instemmen met genoemde aanstelling.
Ik kan mij indenken dat het voor de werkgroep een hele klus is om alle voorstellen ver
der uit te werken. Wij wachten wat dat betreft het eindrapport af. Ik wens de werkgroep
daarbij veel sterkte en inventiviteit toe.
Dan de brieven die wij hebben gekregen van het Platform Eén- en Tweepersoonshuis
houdens Leeuwarden (PEL), het Leger des Heils en de Stichting Blijf van m'n Lijf. De brief
van het PEL is al in de commissie aan de orde geweest. Ik ga daar nu niet meer op in, want
er is toen duidelijk over gepraat. Bovendien waren vertegenwoordigers van deze stichting
tijdens de commissievergadering aanwezig.
In de brieven van het Leger des Heils, betreffende het opvangcentrum De Wending, en
van de Stichting Blijf van m'n Lijf gaat het duidelijk over een heel andere kwestie, namelijk
het gevaar van dichtslibben van deze tehuizen. Wij hebben de verhouding tussen sociale ur-
gentiepunten en wachttijdpunten veranderd, omdat er wat dat betreft sprake was van een
wanverhouding. Ik ben het ook helemaal eens met die verandering. Het gaat hier evenwel om
crisistehuizen waar mensen kort verblijven. Zij moeten daar niet lang verblijven, omdat de
situatie voor hen dan onhoudbaar wordt. Het zou goed zijn wanneer deze instellingen een
gesprek aangaan met de werkgroep. Zij hebben niet gereageerd toen de tijd daar was, maar
zij hebben dat blijkbaar niet geweten. Ik vind dat er een aparte oplossing voor deze proble
matiek gevonden moet worden. Ik wil de wethouder vragen of hij een mogelijkheid ziet om dit
probleem alsnog aan te kaarten. Welke werkwijze zouden wij moeten volgen om dit probleem
serieus te bekijken? Ik vind dat hier sprake is van een reëel probleem.
Dit was mijn bijdrage in eerste instantie.
De heer Niemeijer: Wij zijn anderhalf jaar met deze materie bezig, sinds de raad besliste
dat het college moest komen met voorstellen voor een nieuw woningtoewijzingssysteem. Wij
zijn nu toe aan de behandeling van een tussenrapportage. Een eindrapport zal volgens de
raadsbrief nog geruime tijd op zich laten wachten. Ik vind een tussenrapportage prima,
maar die had dan wel driekwart jaar geleden moeten verschijnen en zonder een beslissings
tussenstap. Op zich zouden wij er nu aan toe kunnen zijn om aan de hand van een logische
opbouw een keus te doen voor een definitief systeem. Volgens PAL duurt een en ander alle
maal veel te lang. Wij vinden dat de urgentie die de raad heeft aangegeven niet is gehono
reerd.
Met deze tussenoplossing ontstaan onduidelijkheden en wezensvreemde zaken in het sys
teem waarvan wordt voorgesteld om dat voorlopig in te voeren. Ik wijs dan met name naar de
positie van degene die straks een stuk verantwoordelijkheid moet gaan dragen voor het toe
wijzingssysteem, namelijk de functionaris verhuurzaken van het Gemeentelijk Woningbedrijf.
Ik kom daar straks nog wei even op terug.
Ondertussen zijn er nog steeds klachten uit het veld. De combinatie van te lang duren