12 Mevrouw De Jong heeft in tweede instantie naar voren gebracht wat haar angst is: wan trouwen dat deze planning zal worden misbruikt om zeg maar verkeerstechnische hobby's uit te voeren. Wij zijn het daar niet mee eens. De heer Buurman: Ik kan niet bogen op de rijke ervaring van de heer Van der Wal als lid van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening. Het is best mogelijk dat een prognose van de verkeersintensiteit in confrontatie met andere factoren min of meer wordt gecorri geerd, maar daar gaat de stelling niet mee ondersteboven dat een prognose toch beslist noodzakelijk is. De heer Van der Wal heeft het ook over een computerprogramma. Ik heb altijd begrepen dat het heel belangrijk is wat je in zo'n computer stopt, want wat je er in stopt krijg je er ook weer uit. Dus als je er verstandige dingen in stopt, dan komt er ook goed spul uit! Er wordt nu wel steeds geageerd tegen die f. 420.000,maar(De heer Van der WalU praat wel eens over een paar duizend gulden voor een of ander archief.Wij praten nu over f. 420.000,Ik heb mij hierover laten voorlichten, maar het bureau dat een en an der moet uitvoeren is een bureau dat zeer goed bekend staat, dus wat dat betreft geloof ik dat wij kwaliteit mogen verwachten. De heer Dubbelboer: Ik weet niet of er in de 700 jaar die deze stad bestaat ooit vroede vaderen of vroede vrouwen zijn geweest die klompen hebben gedragen. Als dat wel zo ge weest is en wij zouden dat nog doen, dan was in elk geval mijn klomp gebarsten vanavond. Ik heb met verbazing geluisterd naar het betoog van de heer Van der Wal. Ik heb dat ook in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening al gezegd, maar ik wil het hier toch nog een keer herhalen. Deze zelfde fractie - ik dacht zelfs dit zelfde fractielid, maar toen nog geen voorzitter - heeft eens een heel betoog gehouden over hoe belangrijk het was om te ko men tot herijking van gegevens over woningprognoses en bevolkingsaantallen, omdat wij daarmee in de problemen zouden komen bij het volbouwen van Camminghaburen. En nu krij gen wij een voorstel van het college om een prognose op te stellen over verkeersintensiteiten en nu wordt deze "act voor één heer" opgevoerd. Ik snap er helemaal niets meer van. (De heer Van der WalBij interruptie wil ik de heer Dubbelboer een en ander wel even verdui delijken. Al 10 jaar lang wordt uitgegaan van een bevolkingsaanwas van ongeveer 1%, maar ook al 10 jaar lang wordt dat percentage niet gehaald. Integendeel, wij sukkelen terug. Daarom heb ik toen gezegd: Jongens, blijf met de beide benen op de grond staan! Ik geloof namelijk niet dat ik zulke dure woorden als "herijking" en zo heb gebruikt. Maar dat betrof dus een heel andere kwestie dan waar het nu om gaat. Bovendien kostte dat niet zoveel geld.) Ik heb die woorden niet zelf bedacht, die heb ik van dit zelfde raadslid gehoord. Ik zat toen ook al in de raad, dus de heer Van der Wal hoeft mij niet te zeggen wat hij toen heeft bedoeld. Deze "act voor één heer" gaat mij wat te ver. De VVD-fractie is er van over tuigd dat men, als men in de toekomst beleid wil voeren, over goede cijfers moet kunnen be schikken. Als wij bij de rijksoverheid komen om geld en wij doen dat op de manier zoals de heer Van der Wal dat wil, dus gewoon met de natte duim, dan denk ik dat wij geen stap ver der komen. Derhalve zal mijn fractie voor het voorstel stemmen. De heer De JongIk heb de indruk dat je alleen wijsheid bezit als je lid bent van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening of de Commissie voor Openbare Werken. Ik mag vaststellen dat onze fractie volledig akkoord gaat met het voorstel van b. en w., ondanks het feit dat slechts drie fractieleden lid zijn van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en twee fractieleden lid zijn van de Commissie voor Openbare Werken, terwijl nog één lid van onze fractie in de Verkeerscommissie zit. De heer Geerts (weth.): Ik kan heel kort zijn. Ik kan zeggen dat het college geloof heeft in het voorstel en de overtuiging is toegedaan dat dit voorstel tot goede resultaten in de toekomst zal leiden. De heer Van der Wal heeft mij gevraagd aan te geven welke kruispunten te groot zijn aangelegd. Kijk, dat is nu precies wat wij niet weten, mijnheer Van der Wal, want daarvoor hebben wij de prognoses nodig. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de leden van de fracties van PAL en D'66 wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 16 (bijlage nr. 290). De Voorzitter: Dit punt luidt: Tussenrapport evaluatie woonruimteverdeling (Fase II). Tevens is aan de orde punt I van de mededelingenlijst. Mevrouw Visscher-BouwerVoor ons ligt de raadsbrief met betrekking tot het tussen rapport evaluatie woonruimteverdeling (Fase II). Sommigen hadden misschien liever reeds 13 nu het eindrapport zien verschijnen, maar ik vind dit tussenrapport een goede zaak. Het tussenrapport geeft inzicht in datgene waarmee men bezig is en geeft de mogelijkheid een aantal knelpunten reeds nu op te lossen. Bovendien - dat is mijns inziens heel belangrijk - kan ervaring worden opgedaan met de gewijzigde werkwijze en kan deze al werkende worden bijgesteld. Bijstelling moet trouwens altijd mogelijk zijn, want er kunnen zich omstandighe den voordoen die nu nog niet kunnen worden voorzien. Zo kunnen woningschaarstehuur- quote, enz. zich wijzigen. Onze fractie is het in grote lijnen eens met de voorgestelde tussentijdse oplossingen van de knelpunten. Een objectieve woningtoewijzing is een moeilijke zaak, omdat het bijna onmo gelijk is als verhuurfunctionaris het eigen belang van de corporaties niet mee te laten we gen. Onzes inziens is daarom de aanstelling van een woningmaatschappelijk werker een zeer goede zaak. Deze persoon zal in staat zijn een objectieve sociale indicatie vast te stellen. De instelling van een klachtencommissie geeft de ingeschrevene de mogelijkheid om pro blemen met betrekking tot de toekenning van het aantal punten weg te nemen en eventuele onjuistheden recht te zetten. Belangrijk is ook voor de cliënt - dat is essentieel voor het hele gebeuren van een goede toewijzing - dat hij inzage krijgt in de puntenwaardering die hem is toegekend en ruim inzicht krijgt in de mogelijkheden betreffende het woningaanbod, zoals de soort woningen die beschikbaar zijn, de situering van de woning, de gemiddelde wachttijden, zodat hij zelf kan zien waar en op welke termijn mogelijkheden zijn. Van deze feiten kan hij dan de inschrijving voor welk soort woning, waar, enz. laten aftiangen. Wij hebben waardering voor de voorstellen zoals die gedaan zijn door de werkgroep in dit rapport. Wij hebben wel enige twijfels over de aanstelling van het hoofd van de afdeling Verhuur van het Gemeentelijk Woningbedrijf als voorzitter van de VerhuurcommissieWij moeten maar eens zien hoe dat in de praktijk werkt. Mocht het nodig zijn, dan kunnen wij die situatie op den duur alsnog wijzigen. Ik heb begrepen dat genoemde aanstelling mee is gebeurd op grond van het feit dat deze man bijzonder goed is ingevoerd in de problematiek, dat wij snel willen werken, dat het moeilijk zou zijn iemand van buiten aan te trekken en dat, wanneer een dergelijk iemand wel van buiten zou worden aangetrokken, het lang zou duren voordat die persoon is ingewerkt. Op grond hiervan kunnen wij dan ook in eerste in stantie instemmen met genoemde aanstelling. Ik kan mij indenken dat het voor de werkgroep een hele klus is om alle voorstellen ver der uit te werken. Wij wachten wat dat betreft het eindrapport af. Ik wens de werkgroep daarbij veel sterkte en inventiviteit toe. Dan de brieven die wij hebben gekregen van het Platform Eén- en Tweepersoonshuis houdens Leeuwarden (PEL), het Leger des Heils en de Stichting Blijf van m'n Lijf. De brief van het PEL is al in de commissie aan de orde geweest. Ik ga daar nu niet meer op in, want er is toen duidelijk over gepraat. Bovendien waren vertegenwoordigers van deze stichting tijdens de commissievergadering aanwezig. In de brieven van het Leger des Heils, betreffende het opvangcentrum De Wending, en van de Stichting Blijf van m'n Lijf gaat het duidelijk over een heel andere kwestie, namelijk het gevaar van dichtslibben van deze tehuizen. Wij hebben de verhouding tussen sociale ur- gentiepunten en wachttijdpunten veranderd, omdat er wat dat betreft sprake was van een wanverhouding. Ik ben het ook helemaal eens met die verandering. Het gaat hier evenwel om crisistehuizen waar mensen kort verblijven. Zij moeten daar niet lang verblijven, omdat de situatie voor hen dan onhoudbaar wordt. Het zou goed zijn wanneer deze instellingen een gesprek aangaan met de werkgroep. Zij hebben niet gereageerd toen de tijd daar was, maar zij hebben dat blijkbaar niet geweten. Ik vind dat er een aparte oplossing voor deze proble matiek gevonden moet worden. Ik wil de wethouder vragen of hij een mogelijkheid ziet om dit probleem alsnog aan te kaarten. Welke werkwijze zouden wij moeten volgen om dit probleem serieus te bekijken? Ik vind dat hier sprake is van een reëel probleem. Dit was mijn bijdrage in eerste instantie. De heer Niemeijer: Wij zijn anderhalf jaar met deze materie bezig, sinds de raad besliste dat het college moest komen met voorstellen voor een nieuw woningtoewijzingssysteem. Wij zijn nu toe aan de behandeling van een tussenrapportage. Een eindrapport zal volgens de raadsbrief nog geruime tijd op zich laten wachten. Ik vind een tussenrapportage prima, maar die had dan wel driekwart jaar geleden moeten verschijnen en zonder een beslissings tussenstap. Op zich zouden wij er nu aan toe kunnen zijn om aan de hand van een logische opbouw een keus te doen voor een definitief systeem. Volgens PAL duurt een en ander alle maal veel te lang. Wij vinden dat de urgentie die de raad heeft aangegeven niet is gehono reerd. Met deze tussenoplossing ontstaan onduidelijkheden en wezensvreemde zaken in het sys teem waarvan wordt voorgesteld om dat voorlopig in te voeren. Ik wijs dan met name naar de positie van degene die straks een stuk verantwoordelijkheid moet gaan dragen voor het toe wijzingssysteem, namelijk de functionaris verhuurzaken van het Gemeentelijk Woningbedrijf. Ik kom daar straks nog wei even op terug. Ondertussen zijn er nog steeds klachten uit het veld. De combinatie van te lang duren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 7