30
Een en ander houdt in dat deze raad niet al te introvert mag handelen. Ik heb wel eens het
idee dat wij, althans sommigen van ons - ik reken mij daar ook bij het gebeuren hier soms
wel eens te veel zien als spel. Wij gebruiken een eigen jargon en hebben een eigen wijze om
met elkaar om te gaan. Maar wij moeten wel steeds in de gaten houden dat datgene wat wij
aan het doen zijn enorme consequenties heeft voor de burgers. Ik heb mij dat zelf ook meer
dere malen moeten vertellen. Ook de raad zal zich daarvan rekenschap moeten geven. Een
van de consequenties daarvan is dat je je heel sterk open moet stellen voor geluiden die de
raad van buitenaf bereiken.
Ik heb het dan eigenlijk over het democratisch gehalte van de raad. Ik zie twee manie
ren om daar wat verbetering in aan te brengen. In de eerste plaats moeten wij steeds door
gaan met denken over en werken aan het democratisch gehalte van het bestuur. In de be
sluitvormingsprocedures moeten alle mogelijkheden worden ingebouwd voor beïnvloeding van
buitenaf. Bovendien moeten wij streven naar voor de burgers begrijpelijke procedures. In
de tweede plaats moeten alle politieke groeperingen in deze raad voldoende invloed hebben
op de uiteindelijke besluitvorming. Als wij zouden constateren dat dat niet het geval is, dan
zou ik dat een zeer groot manco vinden. In dat licht moeten wat mij betreft ook de voorstel
len tot hervorming van het commissiestelsel worden bekeken. Zoals bekend vind ik dat ook
bij de collegevorming dit uitgangspunt zeker moet gelden.
Hoe heeft een en ander in mijn opvatting nu gewerkt. Toch wel goed vind ik. Ik wil
verwijzen naar het stelsel van project- en contactgroepen, dat in mijn visie een ruime vol
doende heeft gekregen. Ik wil ook verwijzen naar de evaluatie vier jaar geleden van het
stelsel van commissies en raden. Een en ander heeft ertoe geleid dat bij commissievergade
ringen ook de mensen op de publieke tribune inspreekrecht hebben. De raad zal hiermee
door moeten gaan en er steeds over na moeten denken hoe hij zijn pretenties zal kunnen
waarmaken
Ik wil als vertrekkende man nog één waarschuwing geven, namelijk een waarschuwing
tegen te verregaande rationalisering, vereenvoudiging, van het stelsel van commissies en
raden. Ik heb gezegd dat ik op zich het streven naar vereenvoudiging juist vind. Je kunt
echter op een gegeven moment iets ook zo eenvoudig maken dat je het kind met het badwater
weggooit. Ik heb een klein beetje de indruk - ik zeg het heel voorzichtig - dat de huidige
voorstellen toch een beetje in die richting gaan. Bij de uiteindelijke besluitvorming zal nog
eens heel kritisch bekeken moeten worden of wij inderdaad op zo'n rigoureuze wijze de com
missies moeten opheffen zoals wordt voorgesteld. Overigens heb ik in het college dit soort
geluiden ook wel eens naar voren gebracht.
Mijnheer de voorzitter, ik heb de afgelopen vier jaar twee portefeuilles mogen beheren.
Ongeveer anderhalf jaar de portefeuille van welzijn en daarna ongeveer drie jaar de porte
feuille van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Ik heb geconstateerd dat er wat dat
betreft sprake is van twee heel verschillende werelden qua sfeer en redeneertrant en ook
van twee introverte, naar binnengerichte werelden die vaak weinig affiniteit met elkaar heb
ben. Op zich is dat onjuist, want ik vind dat er bij het voeren van een beleid sprake moet
zijn van een samenhangend beleid. Wij moeten in dat verband ook heel duidelijk onder ogen
zien dat een verandering in de ene wereld gevolgen kan hebben voor de andere wereld. Ik
heb het erg plezierig gevonden dat ik mij in deze twee werelden heb mogen begeven. Voor
iedereen zou dat trouwens erg nuttig zijn. Ten behoeve van de opvolging in de commissies
zal iemand die uit de welzijnssfeer komt in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening zitting
moeten nemenDie persoon - in dit geval is het een zij - kan dan proeven hoe dat werkt en
kan tevens oog krijgen voor wat er op dat vlak aan de hand is. Het is op zich een geweldig
goede zaak dat raadsleden zich breed oriënteren, maar ook dat bij de beleidsafweging de af
hankelijkheid van de verschillende beleidssectoren goed onder ogen wordt gezien.
Ik moet zeggen dat ik - daar ben ik dankbaar voor - erg veel geleerd heb en veel erva
ringen heb opgedaan. Ik ben bijzonder erkentelijk voor de plezierige persoonlijke contacten
die in de afgelopen jaren ontstaan zijn. Ik wil nadrukkelijk stellen dat het niet om redenen
van ongenoegen jegens het werk of de personen met wie ik heb gewerkt is dat ik besloten
heb naar een andere functie te solliciteren.
Mijnheer de voorzitter, Leeuwarden is een stad die een goed bestuur waard is. De raad
en het college hebben de afgelopen jaren samen heel wat bereikt. De afgelopen tijd zijn ons
toch ook wat dingen geworden waar wij de laatste jaren steeds achteraan hebben gelopen.
Het Valeriuskwartier is vanavond al genoemd, de Oostergoweg wordt gerealiseerd, rijksweg
32 wordt verdubbeld tot Grouw, Leeuwarden wordt stadsgewest en straks nog de plannen
van de Aegon. Wel, dan is het rijtje aardig compleet.
Mijnheer de voorzitter, ik wens u en de stad veel voorspoed in de toekomst. Ik hoop dat
de raad met veel zorgvuldigheid beslissingen zal nemen. Ik wens u allen ook in uw persoon
lijke leven veel geluk toe. Ik dank u wel. (Applaus)
De Voorzitter: Tenslotte wens ik de heer Timmermans geluk met zijn benoeming tot wet
houder. Ik heet hem zeer van harte welkom in het college van b. en w. Hij mag morgen om
half negen beginnen. Ik neem aan dat de heer Timmermans op voorhand al een tas met stuk
31
ken thuis heeft gekregen, want wij zijn nooit krenterig om wat extra stukken te draaien. Ik
hoop dat wij op dezelfde plezierige manier als tot dusverre het geval was, ook met de heer
Timmermans tot een samenwerking zullen komen binnen het college in het belang van deze
gemeente
Ik sluit de vergadering met de mededeling dat er op het Blanke Ruim nog een drankje
staat
De Voorzitter sluit, om 22.45 uur, de vergadering.