30 Een en ander houdt in dat deze raad niet al te introvert mag handelen. Ik heb wel eens het idee dat wij, althans sommigen van ons - ik reken mij daar ook bij het gebeuren hier soms wel eens te veel zien als spel. Wij gebruiken een eigen jargon en hebben een eigen wijze om met elkaar om te gaan. Maar wij moeten wel steeds in de gaten houden dat datgene wat wij aan het doen zijn enorme consequenties heeft voor de burgers. Ik heb mij dat zelf ook meer dere malen moeten vertellen. Ook de raad zal zich daarvan rekenschap moeten geven. Een van de consequenties daarvan is dat je je heel sterk open moet stellen voor geluiden die de raad van buitenaf bereiken. Ik heb het dan eigenlijk over het democratisch gehalte van de raad. Ik zie twee manie ren om daar wat verbetering in aan te brengen. In de eerste plaats moeten wij steeds door gaan met denken over en werken aan het democratisch gehalte van het bestuur. In de be sluitvormingsprocedures moeten alle mogelijkheden worden ingebouwd voor beïnvloeding van buitenaf. Bovendien moeten wij streven naar voor de burgers begrijpelijke procedures. In de tweede plaats moeten alle politieke groeperingen in deze raad voldoende invloed hebben op de uiteindelijke besluitvorming. Als wij zouden constateren dat dat niet het geval is, dan zou ik dat een zeer groot manco vinden. In dat licht moeten wat mij betreft ook de voorstel len tot hervorming van het commissiestelsel worden bekeken. Zoals bekend vind ik dat ook bij de collegevorming dit uitgangspunt zeker moet gelden. Hoe heeft een en ander in mijn opvatting nu gewerkt. Toch wel goed vind ik. Ik wil verwijzen naar het stelsel van project- en contactgroepen, dat in mijn visie een ruime vol doende heeft gekregen. Ik wil ook verwijzen naar de evaluatie vier jaar geleden van het stelsel van commissies en raden. Een en ander heeft ertoe geleid dat bij commissievergade ringen ook de mensen op de publieke tribune inspreekrecht hebben. De raad zal hiermee door moeten gaan en er steeds over na moeten denken hoe hij zijn pretenties zal kunnen waarmaken Ik wil als vertrekkende man nog één waarschuwing geven, namelijk een waarschuwing tegen te verregaande rationalisering, vereenvoudiging, van het stelsel van commissies en raden. Ik heb gezegd dat ik op zich het streven naar vereenvoudiging juist vind. Je kunt echter op een gegeven moment iets ook zo eenvoudig maken dat je het kind met het badwater weggooit. Ik heb een klein beetje de indruk - ik zeg het heel voorzichtig - dat de huidige voorstellen toch een beetje in die richting gaan. Bij de uiteindelijke besluitvorming zal nog eens heel kritisch bekeken moeten worden of wij inderdaad op zo'n rigoureuze wijze de com missies moeten opheffen zoals wordt voorgesteld. Overigens heb ik in het college dit soort geluiden ook wel eens naar voren gebracht. Mijnheer de voorzitter, ik heb de afgelopen vier jaar twee portefeuilles mogen beheren. Ongeveer anderhalf jaar de portefeuille van welzijn en daarna ongeveer drie jaar de porte feuille van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. Ik heb geconstateerd dat er wat dat betreft sprake is van twee heel verschillende werelden qua sfeer en redeneertrant en ook van twee introverte, naar binnengerichte werelden die vaak weinig affiniteit met elkaar heb ben. Op zich is dat onjuist, want ik vind dat er bij het voeren van een beleid sprake moet zijn van een samenhangend beleid. Wij moeten in dat verband ook heel duidelijk onder ogen zien dat een verandering in de ene wereld gevolgen kan hebben voor de andere wereld. Ik heb het erg plezierig gevonden dat ik mij in deze twee werelden heb mogen begeven. Voor iedereen zou dat trouwens erg nuttig zijn. Ten behoeve van de opvolging in de commissies zal iemand die uit de welzijnssfeer komt in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening zitting moeten nemenDie persoon - in dit geval is het een zij - kan dan proeven hoe dat werkt en kan tevens oog krijgen voor wat er op dat vlak aan de hand is. Het is op zich een geweldig goede zaak dat raadsleden zich breed oriënteren, maar ook dat bij de beleidsafweging de af hankelijkheid van de verschillende beleidssectoren goed onder ogen wordt gezien. Ik moet zeggen dat ik - daar ben ik dankbaar voor - erg veel geleerd heb en veel erva ringen heb opgedaan. Ik ben bijzonder erkentelijk voor de plezierige persoonlijke contacten die in de afgelopen jaren ontstaan zijn. Ik wil nadrukkelijk stellen dat het niet om redenen van ongenoegen jegens het werk of de personen met wie ik heb gewerkt is dat ik besloten heb naar een andere functie te solliciteren. Mijnheer de voorzitter, Leeuwarden is een stad die een goed bestuur waard is. De raad en het college hebben de afgelopen jaren samen heel wat bereikt. De afgelopen tijd zijn ons toch ook wat dingen geworden waar wij de laatste jaren steeds achteraan hebben gelopen. Het Valeriuskwartier is vanavond al genoemd, de Oostergoweg wordt gerealiseerd, rijksweg 32 wordt verdubbeld tot Grouw, Leeuwarden wordt stadsgewest en straks nog de plannen van de Aegon. Wel, dan is het rijtje aardig compleet. Mijnheer de voorzitter, ik wens u en de stad veel voorspoed in de toekomst. Ik hoop dat de raad met veel zorgvuldigheid beslissingen zal nemen. Ik wens u allen ook in uw persoon lijke leven veel geluk toe. Ik dank u wel. (Applaus) De Voorzitter: Tenslotte wens ik de heer Timmermans geluk met zijn benoeming tot wet houder. Ik heet hem zeer van harte welkom in het college van b. en w. Hij mag morgen om half negen beginnen. Ik neem aan dat de heer Timmermans op voorhand al een tas met stuk 31 ken thuis heeft gekregen, want wij zijn nooit krenterig om wat extra stukken te draaien. Ik hoop dat wij op dezelfde plezierige manier als tot dusverre het geval was, ook met de heer Timmermans tot een samenwerking zullen komen binnen het college in het belang van deze gemeente Ik sluit de vergadering met de mededeling dat er op het Blanke Ruim nog een drankje staat De Voorzitter sluit, om 22.45 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 16