24
heb begrepen de fabricage en testproblemen de oorzaak zijn. In het contract tussen de SKL
en de Amerikaanse firma was geen dwangsom of iets dergelijks opgenomen voor overschrij
ding van bepaalde termijnen. Wel is op enig moment, toen bleek dat de termijnen wel erg
lang werden, overwogen om, als leverantie voor een bepaalde datum nog steeds niet had
plaatsgevonden, een dwangsom te vorderen. Tot dat laatste heeft het niet behoeven te ko
men, omdat voor die fatale datum alsnog tot leverantie is overgegaan. Overigens kon de SKL
door het verlate leveren van de onderdelen later installeren dan was gepland. Daardoor
kreeg de Stichting Medische Alarmering Leeuwarden op een later tijdstip aansluiting van
abonnees en werd ook op een later tijdstip abonnementsgeld ontvangen. Dat betekent dat de
gemeente, als degene die garant is voor de exploitatie, in redelijkheid en gelet op de over
machtsituatie heeft gemeend in dit geval het exploitatietekort te moeten dekken. Overigens
zijn de problemen nu uit de wereld en wordt voorzien in een aansluiting van ongeveer 300
personen op de alarminstallatie voor het eind van het jaar en van ongeveer 500 tot medio
1986.
De heer Bijkersma: Een korte reactie via u, mijnheer de voorzitter, in de richting van
de heer Meijerhof.
3. Algemene adviesorganen.
De heer Meijerhof heeft zich er over verbaasd dat de punten 2 en 3 niet zijn gekoppeld.
Het ene punt betreft immers een besparing en het andere punt betreft een overschrijding,
aldus de heer Meijerhof. Wij zijn het niet met hem eens, volgens ons zijn het twee gans ver
schillende zaken. In punt 3 gaat het om een overschrijding van de begroting in verband met
het feit dat het interne onderzoek meer heeft gekost. Destijds hebben velen, ook mijn frac
tie, zich tegen het verstrekken van dit krediet verzet. De grens die toen is gesteld mag nu
mijns inziens niet worden overschreden, want dan zijn wij niet consequent. De wethouder
brengt naar voren dat er nu een nieuw directieteam is en dat iedere werkgroep zich aan een
budgetbewakingsopdracht moet houden. Een en ander gebeurt mijns inziens wel rijkelijk
laat, dat had veel eerder gemoeten. Wij blijven bij ons standpunt dat wij nu consequent moe
ten blijven.
11. Bejaardenwerk.
Uit de woorden van de heer Heere blijkt dat er geen goed contract is geweest. In het
contract tussen de SKL en de Amerikaanse firma was geen dwangsom voor een te late leve
ring opgenomen, aldus de heer Heere. Ik begrijp heel best dat de gemeente nu genoodzaakt
is het tekort op zich te nemen. Ik wil er echter wel op wijzen dat er voor moet worden ge
zorgd dat de contracten die wij afsluiten zakelijk zijn. Het gaat tenslotte om gemeenschaps
geld.
De heer Visser: Naar aanleiding van de woorden van de heer Timmermans wil ik het vol
gende opmerken.
3. Algemene adviesorganen.
Om hem moverende redenen heeft de wethouder een aantal gevallen opgesomd op grond
waarvan hij meent dat een verdere taakstelling binnen de DSO niet mogelijk is. Wij vinden
dit jammer, wij hadden gemeend dat hier nog een oplossing lag. Ik heb in eerste instantie
gezegd dat wij echt moeite hebben met het nu aan de orde zijnde krediet. Mijn overbuurman,
de heer Meijerhof, heeft een duidelijke koppeling gelegd tussen de punten 2 en 3. Ik ben
het met de heer Bijkersma eens dat een en ander niet relevant is. In punt 2 gaat het name
lijk om een heel andere zaak. Ons standpunt is in dezen niet veranderd. Wij menen dan ook
tegen dit onderdeel van de bijstelling van de begroting 1985 te moeten stemmen, hetgeen al
thans geldt voor de fractie zoals die hier aanwezig is.
Mevrouw De JonqOok ik wil nog graag een opmerking maken over het organisatie-on
derzoek DSO/BMT.
3. Algemene adviesorganen.
De koppeling tussen de punten 2 en 3, waarover door de heer Meijerhof is gesproken,
zie ik ook niet. Naar mijn idee gaat het hierbij om twee heel verschillende zaken. Ook mijn
standpunt in dezen is niet veranderd; de wethouder heeft mij helaas niet kunnen overtui
gen. Ik ben namelijk van mening dat, als de raad op een gegeven ogenblik een grens stelt,
men zich daaraan moet houden. Het feit dat er nu aan kostenbewaking wordt gedaan gebeurt
mijns inziens wel wat laat; dat had veel eerder moeten gebeuren. De DSO wist hoe ver het
krediet reikte en ik vind dat men daaruit dan ook de consequenties had moeten trekken.
Mijn standpunt hierin is dus niet veranderd.
9. IJshal.
Ik blijf bij mijn standpunt nu akkoord te kunnen gaan met deze f. 100.000,gezien het
feit dat het ijsseizoen al is begonnen. Van de wethouder hoor ik nu dat het sportpaspoort
25
een opening biedt voor een nieuw begin, maar dat lijkt mij wel een karige opening. Het geeft
mij ook weinig grond om te juichen. Er zijn toezeggingen aan de ijsclubs gedaan, aldus de
wethouder. Het is natuurlijk wel zo dat aan die toezeggingen een financieel plaatje ten
grondslag lag. En dat financiële plaatje is volledig uit de hand gelopen. Vandaar ook dat ik
vind dat er op zo kort mogelijke termijn een gesprek moet plaatsvinden, omdat de situatie nu
volkomen veranderd is.
De heer Buurman: Met betrekking tot punt 3 het volgende.
3. Algemene adviesorganen.
De verschillende sprekers richten zich nogal tot de heer Meijerhof. Ik zou mij daarbij
kunnen aansluiten. Ik zou ook kunnen wijzen op punt 4, Belastingen. Ook daarop is
f, 60.000,— bespaard. Ik bedoel maar, die koppeling zie ik ook niet. Ik vind dat de wethou
der wel zinnige dingen heeft gezegd ter verdediging van dit punt. De budgetbewaking als
zodanig heeft natuurlijk niet gefungeerd zoals dat moest, maar ik ben wel overtuigd door de
argumenten van de wethouder. Ik zal dus niet tegen punt 3 stemmen. Het is per slot van
rekening zo dat, als wij niet naar elkaar luisteren, deliberatie in de gemeenteraad geen zin
heeft
De heer Van der Wal: Ik wil nog iets naar voren brengen omtrent punt 3.
3. Algemene adviesorganen.
Op de koppeling tussen de punten 2 en 3, waarover de heer Meijerhof het had, is door
de vorige sprekers voldoende ingegaan; ik heb daar niets aan toe te voegen. Ik vind het
een oneigenlijke koppeling, want zo kan iedere besparing c.q. meevaller wel tegen tegenval
lers worden weggestreept. Het gaat in dit geval om een vastgesteld krediet dat al eens eer
der is overschreden. Toen is aan de raad verzekerd dat het krediet niet weer zou worden
overschreden. Toch gebeurt het nu weer en ik vind dan ook dat de DSO de oplossing nu
maar binnen de eigen begroting moet zoeken. Bovendien vind ik dat met een kanon op een
mug wordt geschoten als wordt gezegd dat de directie met een schone lei moet beginnen. Dat
zou wel mooi zijn, maar de directie begint natuurlijk sowieso niet met een schone lei. Er moet
immers al een 8 a 9 ton in het kader van de herwaardering worden opgebracht, in relatie
waarmee de goed f. 13.000,per jaar natuurlijk maar een mug is, om de zojuist gebezigde
vergelijking maar even door te trekken. De wethouder zegt dat het krediet niet weer zal
worden overschreden - waar heb ik dat vaker gehoord! -, omdat er een strikte budgetbewa
king plaatsvindt. Het is natuurlijk wel zo dat er, als er budgetten zijn, ook kredieten moe
ten zijn. Het kan aan mij liggen, maar ik kan mij niet herinneren dat wij voor het plan van
aanpak ooit een krediet beschikbaar hebben gesteld, behalve dan voor de extra organisatie
deskundige. Mocht dit wel zo zijn, dan wil ik daarover graag helderheid hebben. Mocht het
niet zo zijn, dan valt er helemaal niets te budget bewaken, want er is geen krediet. Hier
over dus graag duidelijkheid. Overigens zult u begrijpen dat de argumenten van het college
ons niet hebben overtuigd en dat wij tegen punt 3 zullen stemmen.
De heer Meijerhof: Op uitnodiging van de vorige sprekers wil ik graag duidelijk maken
waarom een koppeling tussen de punten 2 en 3 helemaal niet zo vreemd is.
3. Algemene adviesorganen.
Ten eerste hebben beide punten hetzelfde functienummer. Ten tweede is het zo dat het
geen ik in feite voorstel datgene is waarnaar de overige sprekers zeggen te willen streven,
namelijk dat de overschrijding van f. 70.000,gevonden moet worden binnen de DSO. En
hoe kan dat? Een mogelijkheid is dat één vacature niet wordt vervuld, terwijl er natuurlijk
nog wel andere mogelijkheden zijn. Door middel van punt 2 is die f. 70.000,in feite al op
voorhand gedekt; de kosten voor het buitengewoon verlof van de voormalige directeur
Grondbedrijf konden er zelfs worden uitgehaald. De heer Buurman vindt dat dan ook punt 4
er wel bij kan worden betrokken, maar dat is een heel ander geval; het heeft trouwens ook
een ander functienummer. De punten 2 en 3 hebben betrekking op de reorganisatie van de
DSO, het ene is een tegenvaller, het andere is een meevaller. Daarmee wil ik niet zeggen
dat de functie van de budgetbewaking maar overboord moet worden gegooid, want in die zin
is men duidelijk taakstellend bezig. Gelet op de woorden van de wethouder en gelet op het
feit dat er naast de twee hoofdprioriteiten, te weten stadsvernieuwing en werkgelegenheid,
nog een aantal zaken aan komen die energie en tijd vragen moeten deze twee punten gewoon
worden gekoppeld. Dan zijn wij uit de problemen. Het ene punt wordt ten gunste en het an
dere ten laste van de algemene dienst gebracht en het zaakje is rond.
De hear Jansma: Ik wol noch wat sizze oer punt 18.
jj. Herbezetting in verband met arbeidstijdverkorting.
De fraach en de opmerking fan de hear Meerdink en it andert fan wethalder Kessler
eroP bringe my der ta it kolleezje yn't sin te bringen dat yn ófdieling I fan ferline wike