24 heb begrepen de fabricage en testproblemen de oorzaak zijn. In het contract tussen de SKL en de Amerikaanse firma was geen dwangsom of iets dergelijks opgenomen voor overschrij ding van bepaalde termijnen. Wel is op enig moment, toen bleek dat de termijnen wel erg lang werden, overwogen om, als leverantie voor een bepaalde datum nog steeds niet had plaatsgevonden, een dwangsom te vorderen. Tot dat laatste heeft het niet behoeven te ko men, omdat voor die fatale datum alsnog tot leverantie is overgegaan. Overigens kon de SKL door het verlate leveren van de onderdelen later installeren dan was gepland. Daardoor kreeg de Stichting Medische Alarmering Leeuwarden op een later tijdstip aansluiting van abonnees en werd ook op een later tijdstip abonnementsgeld ontvangen. Dat betekent dat de gemeente, als degene die garant is voor de exploitatie, in redelijkheid en gelet op de over machtsituatie heeft gemeend in dit geval het exploitatietekort te moeten dekken. Overigens zijn de problemen nu uit de wereld en wordt voorzien in een aansluiting van ongeveer 300 personen op de alarminstallatie voor het eind van het jaar en van ongeveer 500 tot medio 1986. De heer Bijkersma: Een korte reactie via u, mijnheer de voorzitter, in de richting van de heer Meijerhof. 3. Algemene adviesorganen. De heer Meijerhof heeft zich er over verbaasd dat de punten 2 en 3 niet zijn gekoppeld. Het ene punt betreft immers een besparing en het andere punt betreft een overschrijding, aldus de heer Meijerhof. Wij zijn het niet met hem eens, volgens ons zijn het twee gans ver schillende zaken. In punt 3 gaat het om een overschrijding van de begroting in verband met het feit dat het interne onderzoek meer heeft gekost. Destijds hebben velen, ook mijn frac tie, zich tegen het verstrekken van dit krediet verzet. De grens die toen is gesteld mag nu mijns inziens niet worden overschreden, want dan zijn wij niet consequent. De wethouder brengt naar voren dat er nu een nieuw directieteam is en dat iedere werkgroep zich aan een budgetbewakingsopdracht moet houden. Een en ander gebeurt mijns inziens wel rijkelijk laat, dat had veel eerder gemoeten. Wij blijven bij ons standpunt dat wij nu consequent moe ten blijven. 11. Bejaardenwerk. Uit de woorden van de heer Heere blijkt dat er geen goed contract is geweest. In het contract tussen de SKL en de Amerikaanse firma was geen dwangsom voor een te late leve ring opgenomen, aldus de heer Heere. Ik begrijp heel best dat de gemeente nu genoodzaakt is het tekort op zich te nemen. Ik wil er echter wel op wijzen dat er voor moet worden ge zorgd dat de contracten die wij afsluiten zakelijk zijn. Het gaat tenslotte om gemeenschaps geld. De heer Visser: Naar aanleiding van de woorden van de heer Timmermans wil ik het vol gende opmerken. 3. Algemene adviesorganen. Om hem moverende redenen heeft de wethouder een aantal gevallen opgesomd op grond waarvan hij meent dat een verdere taakstelling binnen de DSO niet mogelijk is. Wij vinden dit jammer, wij hadden gemeend dat hier nog een oplossing lag. Ik heb in eerste instantie gezegd dat wij echt moeite hebben met het nu aan de orde zijnde krediet. Mijn overbuurman, de heer Meijerhof, heeft een duidelijke koppeling gelegd tussen de punten 2 en 3. Ik ben het met de heer Bijkersma eens dat een en ander niet relevant is. In punt 2 gaat het name lijk om een heel andere zaak. Ons standpunt is in dezen niet veranderd. Wij menen dan ook tegen dit onderdeel van de bijstelling van de begroting 1985 te moeten stemmen, hetgeen al thans geldt voor de fractie zoals die hier aanwezig is. Mevrouw De JonqOok ik wil nog graag een opmerking maken over het organisatie-on derzoek DSO/BMT. 3. Algemene adviesorganen. De koppeling tussen de punten 2 en 3, waarover door de heer Meijerhof is gesproken, zie ik ook niet. Naar mijn idee gaat het hierbij om twee heel verschillende zaken. Ook mijn standpunt in dezen is niet veranderd; de wethouder heeft mij helaas niet kunnen overtui gen. Ik ben namelijk van mening dat, als de raad op een gegeven ogenblik een grens stelt, men zich daaraan moet houden. Het feit dat er nu aan kostenbewaking wordt gedaan gebeurt mijns inziens wel wat laat; dat had veel eerder moeten gebeuren. De DSO wist hoe ver het krediet reikte en ik vind dat men daaruit dan ook de consequenties had moeten trekken. Mijn standpunt hierin is dus niet veranderd. 9. IJshal. Ik blijf bij mijn standpunt nu akkoord te kunnen gaan met deze f. 100.000,gezien het feit dat het ijsseizoen al is begonnen. Van de wethouder hoor ik nu dat het sportpaspoort 25 een opening biedt voor een nieuw begin, maar dat lijkt mij wel een karige opening. Het geeft mij ook weinig grond om te juichen. Er zijn toezeggingen aan de ijsclubs gedaan, aldus de wethouder. Het is natuurlijk wel zo dat aan die toezeggingen een financieel plaatje ten grondslag lag. En dat financiële plaatje is volledig uit de hand gelopen. Vandaar ook dat ik vind dat er op zo kort mogelijke termijn een gesprek moet plaatsvinden, omdat de situatie nu volkomen veranderd is. De heer Buurman: Met betrekking tot punt 3 het volgende. 3. Algemene adviesorganen. De verschillende sprekers richten zich nogal tot de heer Meijerhof. Ik zou mij daarbij kunnen aansluiten. Ik zou ook kunnen wijzen op punt 4, Belastingen. Ook daarop is f, 60.000,— bespaard. Ik bedoel maar, die koppeling zie ik ook niet. Ik vind dat de wethou der wel zinnige dingen heeft gezegd ter verdediging van dit punt. De budgetbewaking als zodanig heeft natuurlijk niet gefungeerd zoals dat moest, maar ik ben wel overtuigd door de argumenten van de wethouder. Ik zal dus niet tegen punt 3 stemmen. Het is per slot van rekening zo dat, als wij niet naar elkaar luisteren, deliberatie in de gemeenteraad geen zin heeft De heer Van der Wal: Ik wil nog iets naar voren brengen omtrent punt 3. 3. Algemene adviesorganen. Op de koppeling tussen de punten 2 en 3, waarover de heer Meijerhof het had, is door de vorige sprekers voldoende ingegaan; ik heb daar niets aan toe te voegen. Ik vind het een oneigenlijke koppeling, want zo kan iedere besparing c.q. meevaller wel tegen tegenval lers worden weggestreept. Het gaat in dit geval om een vastgesteld krediet dat al eens eer der is overschreden. Toen is aan de raad verzekerd dat het krediet niet weer zou worden overschreden. Toch gebeurt het nu weer en ik vind dan ook dat de DSO de oplossing nu maar binnen de eigen begroting moet zoeken. Bovendien vind ik dat met een kanon op een mug wordt geschoten als wordt gezegd dat de directie met een schone lei moet beginnen. Dat zou wel mooi zijn, maar de directie begint natuurlijk sowieso niet met een schone lei. Er moet immers al een 8 a 9 ton in het kader van de herwaardering worden opgebracht, in relatie waarmee de goed f. 13.000,per jaar natuurlijk maar een mug is, om de zojuist gebezigde vergelijking maar even door te trekken. De wethouder zegt dat het krediet niet weer zal worden overschreden - waar heb ik dat vaker gehoord! -, omdat er een strikte budgetbewa king plaatsvindt. Het is natuurlijk wel zo dat er, als er budgetten zijn, ook kredieten moe ten zijn. Het kan aan mij liggen, maar ik kan mij niet herinneren dat wij voor het plan van aanpak ooit een krediet beschikbaar hebben gesteld, behalve dan voor de extra organisatie deskundige. Mocht dit wel zo zijn, dan wil ik daarover graag helderheid hebben. Mocht het niet zo zijn, dan valt er helemaal niets te budget bewaken, want er is geen krediet. Hier over dus graag duidelijkheid. Overigens zult u begrijpen dat de argumenten van het college ons niet hebben overtuigd en dat wij tegen punt 3 zullen stemmen. De heer Meijerhof: Op uitnodiging van de vorige sprekers wil ik graag duidelijk maken waarom een koppeling tussen de punten 2 en 3 helemaal niet zo vreemd is. 3. Algemene adviesorganen. Ten eerste hebben beide punten hetzelfde functienummer. Ten tweede is het zo dat het geen ik in feite voorstel datgene is waarnaar de overige sprekers zeggen te willen streven, namelijk dat de overschrijding van f. 70.000,gevonden moet worden binnen de DSO. En hoe kan dat? Een mogelijkheid is dat één vacature niet wordt vervuld, terwijl er natuurlijk nog wel andere mogelijkheden zijn. Door middel van punt 2 is die f. 70.000,in feite al op voorhand gedekt; de kosten voor het buitengewoon verlof van de voormalige directeur Grondbedrijf konden er zelfs worden uitgehaald. De heer Buurman vindt dat dan ook punt 4 er wel bij kan worden betrokken, maar dat is een heel ander geval; het heeft trouwens ook een ander functienummer. De punten 2 en 3 hebben betrekking op de reorganisatie van de DSO, het ene is een tegenvaller, het andere is een meevaller. Daarmee wil ik niet zeggen dat de functie van de budgetbewaking maar overboord moet worden gegooid, want in die zin is men duidelijk taakstellend bezig. Gelet op de woorden van de wethouder en gelet op het feit dat er naast de twee hoofdprioriteiten, te weten stadsvernieuwing en werkgelegenheid, nog een aantal zaken aan komen die energie en tijd vragen moeten deze twee punten gewoon worden gekoppeld. Dan zijn wij uit de problemen. Het ene punt wordt ten gunste en het an dere ten laste van de algemene dienst gebracht en het zaakje is rond. De hear Jansma: Ik wol noch wat sizze oer punt 18. jj. Herbezetting in verband met arbeidstijdverkorting. De fraach en de opmerking fan de hear Meerdink en it andert fan wethalder Kessler eroP bringe my der ta it kolleezje yn't sin te bringen dat yn ófdieling I fan ferline wike

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 13