12 Ook blijven wij aandringen op een zo spoedig mogelijke realisering van de Oostergoweg, mede ter ontlasting van Achter de Hoven/Zuidergrachtswal. Ook andere sprekers hebben al gezegd dat zij de verkeershinder voor het Lienward Col lege niet fraai vinden. Wij hebben ook bezwaar tegen de verkeersgeleiding door deze nauwe straten In de raadsbrief wordt gezegd dat een voordeel van model 5 is dat er meer mogelijkhe den zijn om een goed gesitueerde parkeervoorziening te maken in de Klanderijbuurt. Wordt die parkeervoorziening snel gerealiseerd? Sluiten de werkzaamheden aan bij die ten behoeve van de aanleg van de Oostergoweg of moeten wij daar weer een tijd over praten zodat reali sering weer heel lang duurt? Wij vinden bedoelde parkeervoorziening ook zeer belangrijk mede gelet op de ontwikkelingen met betrekking tot het Oude Veemarktterrein. Wij dringen dus aan op spoed in dezen. Ons bereikten vragen van Dorpsbelang Wirdum of er plannen bestaan om de overweg in de weg Wirdum-Wytgaard ten westen van rijksweg 32 te sluiten. Daartegen bestaan wel be zwaren, want er bestaat namelijk nogal een nauwe relatie tussen beide dorpen. Kan de wet houder ons hierover iets naders mededelen? Wij dringen er op aan dat een dergelijke verbin ding niet zonder meer wordt afgesneden. De heer Van der Wal: Groot was onze verbazing toen wij in de Commissie voor de Ruim telijke Ordening op de hoogte werden gebracht van de ontwikkelingen die staan vermeld in de voor ons liggende raadsbrief. De Oostergoweg is vele malen in de raad aan de orde ge weest. Jarenlang hebben wij met een enorme verkeersmachine te maken gehad, grote viaduc ten, overkluizingen van de Potmarge, enz. In 1982 hebben wij daar wat tegenwicht aan wil len geven door een ander plan in te dienen met een veel kleinschaliger Oostergoweg en een veel stedelijker bebouwing. De Oostergoweg is in dat verband ook duidelijk in een stedelijke visie op dit gebied geplaatst. In 1984 heeft een en ander er wellicht toe bijgedragen dat ook het college tot de overtuiging kwam dat er tot een kleinschaliger aanpak van de Oostergoweg overgegaan moest worden en is er een aantal modellen ontwikkeld. Ik zal al die modellen niet herhalenmaar uiteindelijk is gekozen voor model 4c - met een viaduct -waar wij tegen hebben gestemd. Wij waren en zijn voorstanders van alternatief 1. In dit alternatief wordt de spoorweg overgang bij de Schrans alleen opengesteld voor langzaam verkeer en openbaar vervoer, terwijl het snelverkeer van de Schrans wordt afgeleid de Oostergoweg op langs de Potmarge in zuidelijke richting. Een en ander ingebed in een stedelijk bebouwd gebied. De huidige overweg werd in die opzet gesplitst: langzaam verkeer en het openbaar vervoer bleven op dezelfde plaats, terwijl het snelverkeer werd verplaatst naar het spoorbrugje over de Pot marge. In de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening was de meerderheid voor alternatief 1. Het college van b. en w. betoogde in de commissie en later in de raad dat alternatief 1 inder daad de beste oplossing was. Ook de commissieleden, onder wie de huidige wethouder van ruimtelijke ordening, hebben keer op keer verklaard dat alternatief 1 het beste was, maar dat splitsing van de overweg in snelverkeer en langzaam verkeer, om het maar even eenvou dig te zeggen, niet kon en niet mocht van de Nederlandse Spoorwegen. Wij hebben ons altijd fel verzet tegen het opleggen van beleid door een, overigens belangrijke, vervoersonderne ming. Wij hechtten er ook geen geloof aan dat de Nederlandse Spoorwegen in Leeuwarden de dienst uitmaken. Op grond van die argumenten heeft de meerderheid van de raad gekozen voor alternatief 4c. Maar wat blijkt nu? Nu de kosten op het kleed komen kan er plotseling weer van alles. Alternatief 1 ging uit van de splitsing van de overweg: snelverkeer-langzaam verkeer. Nu blijkt dat er een complete overweg bij kan, omdat ergens op de spoorlijn tussen Wirdum en Grouw zo'n overwegje zal verdwijnen, dat wil zeggen op een andere manier kruisingvrij op gelost zal worden. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij de opmerkingen naar aanleiding van de brief die Dorpsbelang Wirdum heeft gestuurd. Ik ben het met de heer Ten Hoeve eens als hij stelt dat er met betrekking tot de Ooster goweg enorm veel tijd en dus geld is verkwist. Ik ben eigenlijk hogelijk verbaasd dat dat geluid uit de richting van de PvdA komt. Want als er één partij is die meegewerkt heeft aan die verkwisting van tijd en geld, dan is het wel de PvdA. De fractie van de PvdA vond na melijk dat alternatief 1 het beste was, maar dat dat jammer genoeg niet kon. Nu blijkt dat alternatief wel te kunnen en logischerwijs zou je dan zeggen: goed, wij stemmen voor alter natief 1, want dat is bovendien goedkoper dan alternatief 5 en scheelt ook twee grote brug gen over de Potmarge. Het grootste bezwaar van alternatief 5 vinden wij dat de basisweg - het doortrekken van de verbinding Kanaalweg-Willem Lodewijkstraat-Oostergoweg-Zuiderplein-Stationsweg-Tes- selschadestraat; een rechtstreekse oost/west-verbinding dus - in zicht komt. De PvdA heeft zich in het verleden altijd heftig tegen de basisweg verzet. Nu hoor ik deze fractie daar niet meer over. Het college is wat dit punt betreft vrij open. Ik citeer de raadsbrief: "Daarop is in eerste instantie de vraag onder ogen gezien of het door U vastgestelde alternatief 4C ge lijkvloers kon worden uitgevoerd. Hieraan bleken echter twee nadelen te kleven. De moge 13 lijkheid om in de toekomst de doorgetrokken Willem Lodewijkstraat aan te sluiten op de Oos tergoweg stuitte namelijk qua vormgeving en ruimtebeslag op problemen, terwijl voorts de grote bocht in de Oostergoweg onnodig veel ruimte zou beslaan. Teneinde aan deze bezwa ren tegemoet te komen, is een aangepaste versie ontwikkeld die alternatief 5 is genoemd." Met name de VVD-fractie vindt dit vanuit haar visie prachtig, want die wil het verkeer, dat eigenlijk via de rondweg moet, dwars door de stad jagen. Het is natuurlijk het goed recht van de VVD-fractie om dat te vinden, maar ik ben het daar niet mee eens. Terecht dus dat de VVD-fractie erg blij is met alternatief 5. Ik begrijp alleen volstrekt niet dat de PvdA- fractie, die zich altijd met hand en tand tegen de basisweg heeft verzet en tegen een door braak Van Swietenstraat - dat laatste vloeit voort uit dit beleid -, nu voor alternatief 5 is. Nogmaals, ik ben faliekant tegen de basisweg. Ik had altijd begrepen dat de PvdA-fractie dat ook was, maar daar hoor ik nu niets meer over. Zij trapt nu met open ogen in de val. Er is hier sprake van de zoveelste verandering, waarvan ik de logica en de consequentheid van standpunten totaal niet kan rijmen met wat daarover in onder anderen verkiezingsprogram ma's wordt gesteld. Ik kom dan bij het volgende bezwaar tegen alternatief 5. Het Zuiderplein is nu, uitgaan de van de hoofdwegen - er zijn ook nog een paar kleine aansluitingen, maar die laat ik even achterwege -, een driepuntsaansluiting. In alternatief 5 wordt dit plein een vierpuntsaan sluiting, wat - je hoeft geen verkeersdeskundige te zijn om dat te kunnen concluderen - de doorstroming op zo'n verkeersknooppunt alleen maar vermindert. De doorstroming kan er nooit beter op worden. Een driepuntsaansluiting qua hoofdwegen is nu een keer veel gemak kelijker te regelen, ook met verkeerslichten, dan een vierpuntsaansluiting. Dat knelpunt wordt dus niet opgelost, maar eerder verergerd, ook al zet je er nog zo'n goed geregelde verkeerslichteninstallatie neer. Een dergelijke discussie hebben wij trouwens ook al bij de vorige behandeling over de tracékeuze gevoerd. Ik ga dat verhaal niet opnieuw houden; bo vendien is het toen nooit weerlegd. Een voordeel van alternatief 1 is dat het openbaar vervoer in feite, samen met het lang zaam verkeer, een vrije baan krijgt naar de Schrans toe. Een ander voordeel is dat alterna tief 1 zich beter voegt in de stedebouwkundige structuur van het gebied zoals dat er nu bij ligt. Bovendien is alternatief 1 goedkoper, omdat dan twee vrij grote bruggen over de Pot marge niet hoeven te worden aangelegd. Er moet natuurlijk nog wel een andere brug worden aangelegd, maar er worden in alternatief 1 twee bruggen minder aangelegd dan in alternatief 5. Wij hebben het voorgaande verwoord in de volgende motie. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 2 december 1985, behandelende het vaststellen van het tracé van de Oostergoweg (bijlage nr. 399), overwegende dat: - het door b. en w. voorgestelde alternatief 5 vooruitloopt op de aanleg van de, door de raad afgewezen, zogenaamde basisweg; - het alternatief 5 uitgaat van een Zuiderplein met vier hoofdaan sluitingen voor snelverkeer, waardoor de doorstroming op dit verkeersknelpunt alleen maar verslechtert; - alternatief 1 deze nadelen niet kent, zich beter voegt in de ste debouwkundige structuur van het gebied, de mogelijkheid biedt van een aparte spoorwegovergang voor langzaam verkeer en openbaar vervoer en ten opzichte van alternatief 5 twee bruggen over de Potmarge minder telt en daardoor goedkoper is, besluit als model voor het tracé van de Oostergoweg vast te stellen alternatief la, met dien verstande dat de huidige Schrans-overweg alleen door langzaam verkeer en openbaar vervoer gebruikt kan worden. De motie is mede-ondertekend door de heer Niemeijer. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Het lijkt dat wij met de thans voorgestelde tracékeuze, die puur op verkeerskundige gronden is gedaan en geen enkele stedebouwkundige visie vertoont - dat is althans nergens gemotiveerd -, weer in de situatie van de jaren vijftig/zestig terechtkomen. Mijn fractie is dan ook een sterk en verklaard tegenstandster van alternatief 5, dat de basisweg in huis haalt met steun - dat lijkt er nu op - van de PvdA. Mevrouw De Jong: Mijnheer de voorzitter, de alternatieven van de Oostergoweg rolden bijna sneller van de tekentafels dan wij in de raad besluiten konden nemen. Wij staan van avond weer voor het nemen van een besluit. Het lijkt er op dat de Oostergoweg verdwenen is en dat de basisweg in zicht komt. In het verleden heb ik gezegd dat mijn keuze duidelijk uitging naar alternatief 1. De mogelijkheden daartoe openen zich weer; de heer Van der Wal beeft dat zojuist uitvoerig aangehaald en ik zal een en ander niet herhalen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 7