Alternatief 4c is verdwenen en nu wordt alternatief 5 of de basisweg, want die mogelijk heid is aanwezig, voorgesteld. Met alternatief 4c is ook "berg en dal" verdwenen. Ik heb echter wel het gevoel dat wij met het veel duurdere alternatief 5 een enorme financiële berg moeten nemen. Naar mijn gevoel is er in alternatief 5 wel wat erg licht over de bezwaren van het Lienward College met betrekking tot de geluidsoverlast heengestapt. Zoals ik al eerder heb gezegd gaat mijn keuze uit naar alternatief 1. PAL heeft daarvoor een motie ingediend. Ondanks dat zal ik die motie niet ondersteunen en wel om de volgende redenen. Ik heb namens mijn partij gezegd dat wij op dit moment tegen de aanleg van de Oostergoweg zijn, ongeacht welk alternatief. Wij willen wijzen op de enorme kortingen op de stelpost civieltechnische werken en de bestaande knelpunten. Wat dat laatste betreft hoef ik maar te verwijzen naar de laatste vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Orde ning, waar buurtbewoners vroegen om eenvoudige verkeersoplossingen. Alles blijft gewoon bij het oude. Met de aanleg van de Oostergoweg zal een enorme financiële aanslag worden gepleegd op de stelpost civieltechnische werken. Wij vinden dat op dit moment onverant woord. Dat is de enige reden waarom ik tegen de motie van PAL zal stemmen. (De heer Van der Wal: Alternatief 1 is de minst slechte oplossing.) Ik vind het de beste oplossing. Maar gezien de financiële omstandigheden zal ik tegen de motie stemmen. Ik hoop dat de verbinding Wirdum-Wytgaard alle aandacht van het college krijgt, want de bewoners van deze dorpen zijn erg ongerust. De heer Timmermans (weth.): Het lijkt mij niet nodig nog eens te vertellen waarom het college überhaupt gekozen heeft voor de aanleg van de Oostergoweg. Het gaat nu om een gewijzigd tracé. Ik volsta met het langslopen van de opmerkingen van de diverse sprekers. De heer Ten Hoeve is begonnen met aan te geven - de heer Van der Wal heeft dat ook naar voren gebracht - dat de gevolgde procedure onbevredigend is geweest. Jarenlang is er gepraat en bekeken welke mogelijkheden en onmogelijkheden er waren. Uiteindelijk zijn wij, nadat een aantal barrières op onze weg was geworpen, gekomen tot de vaststelling van tracé 4c. Opgemerkt wordt verder dat dan plotseling alternatief 5 mogelijk is. De heren Ten Hoe ve en Van der Wal hebben wat dat betreft wel gelijk, want diezelfde ervaring is ook bij het college aan de orde geweest. Toch denk ik dat er ten principale in de afgelopen tijd wel een aanleiding is geweest voor de mogelijkheid van een andere beslissing, namelijk de verdubbe ling van rijksweg 32. Ik kom daar straks nog op terug. Relevant voor het voorstel dat vanavond aan de orde is is het feit dat er, ten behoeve van het gelijkvloers maken van de oorspronkelijk ongelijkvloers gedachte kruising in tracé 4c, elders in het traject Leeuwarden-Grouw een gelijkvloerse kruising op zijn minst onge lijkvloers moet worden gemaakt. Dit is in feite het enige wisselgeld dat vanavond bij het ne men van het voorliggende besluit aan de orde is. De discussie rondom de verdubbeling van rijksweg 32 staat in wezen buiten het verhaal dat vanavond aan de orde is. De heer Ten Hoeve is verheugd dat de Oostergoweg er nu toch kan komen en zegt dat die snel moet worden gerealiseerd. Het college is dat met hem eens. Als wij de kosten van aanleg van de Oostergoweg uit onze stelpost civieltechnische werken hadden moeten betalen, dan had realisatie van de wég - dat zal niemand verbazen - nog een aantal jaren op zich la ten wachten. Gelet op de verkeersproblematiek die de laatste jaren rond de Schrans toe neemt, is het een goede zaak dat wij nu hopelijk al in de tweede helft van 1986 met de aanleg van de Oostergoweg kunnen starten. De heer Ten Hoeve heeft gezegd dat zijn fractie kiest voor tracé 5 en deelt de argumen ten die het college in dit verband naar voren heeft gebracht. De heer Ten Hoeve heeft ook nog een aantal opmerkingen over tracé 5 gemaakt. De aan sluiting van de Willem Lodewijkstraat in de richting van het Zuiderplein moet volgens hem zoveel mogelijk worden geleid via de Oostergoweg en zo min mogelijk via het tracé Achter de Hoven/Zuidergrachtswal. Ik heb in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening aangegeven dat je in de vormgeving van de wegenstructuur ter plaatse een zodanige splitsing kunt aan brengen dat men zich daar redelijkerwijs naar zal gaan gedragen. Het lijkt mij wenselijk dat het grootste deel van het verkeer vanuit het oosten van de stad richting Schrans/stations gebied zich verplaatst via de Oostergoweg naar het Zuiderplein en dat slechts een deel van het verkeer dat echt richting binnenstad moet vooralsnog via de Zuidergrachtswal gaat en uitkomt bij de Wirdumerpoortsbrug. De splitsing van de verkeersstroom vanuit het oosten van de stad kan dus wel enigszins worden beïnvloed, maar het lijkt mij niet wenselijk om alle verkeer - ook het verkeer richting binnenstad - via de Oostergoweg de binnenstad te laten benaderen. De argumenten /motieven die de heer Ten Hoeve in dit kader heeft aangedragen spreken mij wel aan. De heer Ten Hoeve heeft ook nog gesproken over het Lienward College. Ook anderen hebben dat gedaan. De consequentie van de keuze die wij vanavond maken - maar dat was ook het geval toen in een vorige raadsvergadering tracé 4c aan de orde was - is dat het Lienward College rekening dient te houden met een toename van de geluidsoverlast. Maar er is redelijkerwijze geen andere oplossing te bedenken, dat wil zeggen een oplossing die min der nadelige effecten met zich mee zou brengen. 15 De heer Ten Hoeve pleit ervoor om een behoorlijk alternatief te bieden voor de parkeer plaatsen die verloren zullen gaan op het Oude Veemarktterrein. Hij heeft met deze opmer king een aanzet gegeven voor een discussie die wij binnenkort ongetwijfeld in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening zullen moeten voeren. Het zal dan gaan over de consequenties van de bouw door de Aegon op het Oude Veemarktterrein en de mogelijkheden/alternatieven/ oplossingen voor het verloren gaan van ongeveer 800 parkeerplaatsen. Het laat zich nu al raden dat de Klanderijbuurt in dit verband een heel aantrekkelijk gebied is om een deel van die parkeerproblematiek op te'lossen. Mevrouw Van Dijk heeft een zelfde opmerking als de heer Ten Hoeve gemaakt. Vervolgens heeft de heer Ten Hoeve gezegd dat zijn fractie vanavond alleen een besluit wenst te nemen over de concrete tracering van de Oostergoweg en niet over de op de desbe treffende tekening voorgestelde bebouwingsblokken en dergelijke. Ik heb in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening ook al aangegeven dat het niet de bedoeling is om aan de teke ning meer te ontlenen dan het daarop aangegeven tracé. Ik heb toen ook gezegd dat wij aan de hand van voorstellen van de projectgroep, die voor dit gebied functioneert, zullen komen met een nader stedebouwkundig verantwoord plan. Ik heb kennis genomen van de opmerking- van de heer Ten Hoeve dat hij niet pleit voor het gespreid in de ruimte liggen van allerlei op zichzelf misschien mooie gebouwen - hij vindt dat geen wezenlijke oplossing -, maar kiest voor een zich meer bij de historische binnenstad aansluitende stedelijke oplossing. Wij komen daar in de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en later ook in de raad op terug. De heer Ten Hoeve en alle andere sprekers hebben gesproken over de ongerustheid die is ontstaan bij de inwoners van Wirdum en Wytgaard over het mogelijkerwijs opheffen van de spoorwegovergang dan wel de aantakking op de dan verbrede rijksweg 32. De betreffende zinsnede in de raadsbrief is ook wat verwarrend. Daarin staat namelijk dat het opheffen van overwegen op het traject Leeuwarden-Grouw deze standpuntwijziging mogelijk maakte. Van avond is aan de orde de uitruil van gelijkvloers naar ongelijkvloers. Bovendien is er geen definitieve besluitvorming over de opheffing van wegen, maar wel over het feit dat ongelijk vloerse overwegen dienen te vervallen. Ik ben dan weer terechtgekomen bij de zojuist ge noemde uitruil. Wij hebben hier te maken met een globale overeenkomst. Een zelfde soort discussie heb ben wij ook gehad bij de behandeling van de plannen van de Aegon, Een globale overeen komst heeft het nadeel dat nog niet alles duidelijk is en dat een aantal zaken nog nader ge concretiseerd, overlegd en besproken moet worden voordat daarover definitieve besluitvor ming kan plaatsvinden. Wat is er in de globale overeenkomst vastgesteld? In de eerste plaats wordt er gesteld dat rijksweg 32 zal worden verdubbeld. In de tweede plaats wordt er ge sproken over een globale toedeling van kosten. In de derde plaats wordt gesproken over een toedeling van het eigendom in casu het beheer van de verschillende wegen die in het betreffende gebied zijn gelegen. Een consequentie van de verdubbeling van een rijksweg is dat ook andere eisen worden gesteld aan de aantakkingen van secundaire en tertiaire wegen op een dergelijke nieuwe verbindingsweg. Hetzelfde geldt voor de overwegen, omdat de spoorwegen vrijwel parallel voor een groot gedeelte aan dit tracé van de nieuwe rijksweg zullen gaan lopen. Het is goed om aan te geven dat het aannemelijk is dat er ten aanzien van de aansluitin gen wijzigingen plaatsvinden. Maar er is noch door het rijk noch door de provincie noch door de gemeente een besluit genomen over welke overwegen eventueel zullen vervallen welke overwegen eventueel ongelijkvloers in plaats van gelijkvloers worden en welke aantak kingen op de rijksweg zullen komen. Het college heeft nimmer in gesprekken ten behoeve van het tot stand komen van bedoelde globale overeenkomst gepleit voor het opheffen van de verbinding Wirdum-Wytgaard, laat staan voor het verbreken van de aantakking van Wirdum op de rijksweg op de huidige plaats. Dat voornemen was en is er niet. Ik heb kennis geno men van het feit dat de woordvoerders vanavond op precies dezelfde manier als het college aankijken tegen deze zaak. Wij zullen ten aanzien van de feitelijke tracering en detaillering van het hele gebeuren rond rijksweg 32 nader bij de raad terugkomen. De heer Sijbesma hoopt dat wij vanavond als het even kan voor de laatste keer over het tracé van de Oostergoweg zullen praten. Het voornemen is dat in de tweede helft van 1986 met de aanleg van de weg zal worden begonnen. Ik hoop met de heer Sijbesma dat wij er wat betreft de Oostergoweg definitief uit zijn. De heer Sijbesma heeft de mogelijkheid van de oostelijke aantakking op de Willem Lode wijkstraat positief beoordeeld. Mevrouw Van Dijk heeft dat ook aangegeven. De heer Van der Wal heeft geconstateerd dat dat een slechte suggestie is. Het is helemaal niet zo dat het college naar een gemakkelijker verbinding - de heer Van der Wal praat over de basisweg - heeft toegewerkt. Het college heeft een aantal maanden geleden bij de vaststelling van tracé 4c opgemerkt dat het niet denkt aan het op enigerlei wijze tot stand brengen van de basis weg. In de laatste vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en tijdens de afdelingsvergadering over het beleidsplan heb ik aangegeven, onder meer in de richting van de heer Dubbelboer, dat het niet verstandig is - deze discussie is ook aan de orde geweest met betrekking tot de plannen van de Aegon - om te zeggen: nooit. Ik heb toen de functie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 8