24
Wij vatten dit punt zwaar op. De positie van vrouwen, homoseksuelen en etnische groe
pen staat door allerlei, deels uiteenlopende oorzaken, zwaar onder druk. Het nemen van dit
soort maatregelen kan ook een belangrijke preventieve werking hebben. Misschien is het wei
aardig als de fracties in deze raad de bijdragen van de fracties van hun politieke partij in
de Amsterdamse raad nog eens overlezen om te zien waarom zij wel met een anti-discrimatie-
artikel in de ASV kunnen instemmen. Of luidt het nieuwe argument soms dat de situatie in
Amsterdam heel anders is dan in Leeuwarden? Zeker nu onze uitnodiging aan b. en w. om
met een dergelijk voorstel te komen aansluit bij de landelijke actie van onder andere de Alge
mene Bond van Onderwijzend Personeel (ABOP), de Protestants-christelijke onderwijs-vak-
organisatie, de Katholieke onderwijs-vakorganisatiede FNV, het COC, het Humanistisch
Verbond en vele anderen verwachten wij brede steun voor de volgende motie.
Motie I
"De gemeenteraad van Leeuwarden, bijeen in vergadering op
16 en 17 december 1985,
overwegende dat
- artikel 1 van de Grondwet een positieve richtlijn voor de overheid
inhoudt om al het handelen in overeenstemming te brengen met
dit grondrecht
- het er naar uitziet dat de Wet gelijke behandeling voorlopig niet
bij het parlement wordt ingediend;
- de gemeente Leeuwarden een beleid voorstaat waarin iedere vorm
van discriminatie het maken van ongerechtvaardigd onderscheid)
afgewezen wordt
- ter effectuering van artikel 1 van de Grondwet en het eigen beleid
en wegens het uitblijven van de Wet gelijke behandeling opname van
een anti-discriminatie-bepaling in de Algemene Subsidieverordening
noodzakelijk is,
besluit
b. en w. uit te nodigen om een voorstel aan de gemeenteraad
voor te leggen tot opname van een anti-discriminatie-artikel in de
Algemene Subsidieverordening waarin bepaald wordt dat geen subsidie
wordt verleend indien doelstelling of activiteiten van de aanvragende
organisatie dan wel het beoogde gebruik van de subsidie discriminatie
opleveren wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid,
ras, geslacht, burgerlijke staat, seksuele voorkeur of op welke grond
dan ook. Onder discriminatie wordt in dit verband niet begrepen
onderscheid ter opheffing van maatschappelijke achterstand."
De motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal.
Het laatste deel van deze algemene beschouwingen willen wij besteden aan de behandeling
van een aantal gemeentelijke terreinen. Die terreinen die de afgelopen weken al uitgebreid
aan de orde zijn geweest (emancipatie, welzijn) of de komende maanden aan de orde zullen
komen (stadsvernieuwing) laten wij nu rusten.
Na de behandeling van een aantal terreinen zullen wij deze algemene beschouwingen af
ronden met een aantal opmerkingen over de dit jaar gevolgde procedure.
In onze algemene beschouwingen van vorig jaar gaven wij reeds aan dat de situatie op
de woningmarkt sterk aan het veranderen was en dat komend uit een tekort-situatie zich nu
verzadigingsverschijnselen gaan voordoen op bepaalde onderdelen van de woningmarkt. Ook
de corporaties geven in toenemende mate soortgelijke signalen, beleidsmatig neemt het
gemeentebestuur deze nieuwe situatie nog niet serieus. Helemaal droevig gesteld is het met
het functioneren van het door de raad gestelde systeem van woonruimtetoewijzing. Mede
door het niet kunnen of niet willen inschatten van de werkelijkheid is na jaren van evalueren
en rapporteren een uit de hand gelopen situatie ontstaan na het uittreden van een van de
corporaties en is de door ieder gewenste klachtencommissie nog steeds niet benoemd. Een
ander element dat wij met betrekking tot de corporaties willen opmerken betreft de strikt
eenzijdige huurreglementendie soms op onderdelen discriminerend zijn. Overigens heeft de
wethouder bij de afdelingsvergadering toegezegd dit laatste met de corporaties te gaan be
spreken. Wij verwachten een snelle en hopelijk bevredigende rapportage over dit punt
binnenkort te kunnen ontvangen.
Leeuwarden kan haar wonden likken en de balans opmaken van haar Aegon-onderhande-
lingsresultaatNaast de te hoge prijs die zij betaalde voor de huidige Aegon-gebouwen en de
te lage prijs die zij kreeg voor de Oude Veemarkt, heeft zij zich een aantal verplichtingen
aangehaald waarvan de draagwijdte nog niet te overzien is. De hele nieuwe infrastructuur
rondom het gebied, het busstation, de parkeerplaatsen, de ontsluiting en dergelijke zullen
naast de Oostergoweg een enorme aanslag doen op de steeds bezuinigde post civiel-technische
25
werken. Waar bovendien op het onderhoudsbudget ook al zwaar bezuinigd is, maakt PAL
zich sterk zorgen in hoeverre er nog ruimte is voor gewonenoodzakelijke dingen en het
allernoodzakelijkste onderhoud. Duidelijk is dat in dit stadium eerst een gedegen meerjaren
planning moet komen waarin opgenomen worden de aangegane verplichtingende noodzake
lijke dingen en een prioriteitsstelling voor de overige ruimte.
In onze vorige algemene beschouwingen zijn wij nogal uitvoerig ingegaan op de noodzaak
het lokale ruimtelijke ordeningsbeleid van groei en uitbreiding om te buigen naar voorraad
beheer en "inbreiding". Dat werd ons door de toenmalige wethouder niet in dank afgenomen,
maar bij lezing van het nieuwe beleidsplan blijkt datzij het mondjesmaat en voorzichtig ge
formuleerd, er toch wel iets van onze argumenten is overgekomen. De term "inbreiding"
wordt nu ook in het beleidsplan gebezigd en er is een inventarisatie van bebouwingsmogelijk
heden toegezegd. Wiardaburen is nu duidelijk op de lange baan geschoven en een uiterste
terughoudendheid is afgekondigd op het plegen van nieuwe investeringen op bouwrijpmaken.
Tevens is in de afdelingsvergadering toegezegd dat er planologische en financiële scenario's
zullen worden opgesteld voor de exploitatiegebieden waar de gemeente de grootste risico's
loopt, zoals CamminghaburenHemrik, Huizum-Sixma en omgeving enzovoort. Kan het college
meedelen wanneer de resultaten van deze toezeggingen de raad zullen bereiken? In hoeverre
deelt het college onze mening dat het noodzakelijk is te besluiten tot een beleidsombuiging
van expansie naar voorraadbeheer en zal dit ook tot uiting komen in de structuurschets die
de raad voor het komend voorjaar is beloofd?
Met de invoering van de basisscholen is het fundament gelegd voor een grondige verandering
van het primair onderwijs. De gemeente zal het voortouw moeten nemen bij de uitvoering van
het voorgenomen beleid met betrekking tot het primair onderwijs. De zorgbreedte van het
basisonderwijs zal zodanig toenemen dat een betere aansluiting over en weer met het speciaal
onderwijs tot stand zal kunnen komen.
Wat zorgen baart is de ontwikkeling rond het onderwijsvoorrangsgebied. Het gaat er
steeds meer op lijken dat alleen die gebiedenwaar een groot aantal mensen woont dat tot
een culturele minderheid behoort, tot onderwijsvoorrangsgebied aangewezen zullen worden.
Onze fractie meent dat de Leeuwarder aanvraag voor een onderwijsvoorrangsgebied alle
steun verdient. Wij willen het college verzoeken zich daar volledig voor in te zetten. Onze
fractie hoopt dat er één groot multi-sectoraal hbo-cluster gevormd wordt. Dat biedt de beste
garantie voor een goede uitvoering van het Deetman-convenantWat wij betreuren is dat daar
mee tegelijkertijd in Friesland het openbaar hoger beroepsonderwijs verdwijnt. Het specifieke
voor een opleiding voor leerkrachten bij het openbaar basisonderwijs in Friesland dient in de
statuten en de structuur van de nieuwe stichting tot uitdrukking te komen.
In het kader van voorzieningen voor studenten wil mijn fractie erop aandringen de op
richting van een "mensa" te stimuleren en ook zodanige voorzieningen tot stand te doen
komen dat het voor studenten prettig wonen in onze stad is. Ook voor anderen dan studen
ten moeten deze voorzieningen overigens toegankelijk zijn.
In het afgelopen jaar is de Nota werkgelegenheid definitief vastgesteld. Op basis daar
van is reeds enige uitvoering gegeven aan het Jeugdwerkplan en komt een volgende stap
eraan: er ligt nu een concreet voorstel om f. 150.000,voor het Vrouwen werkplan te be
stemmen uit de herbezettingsmiddelenDit is een goede zaak, zeker als bij de verdere op
stelling, uitwerking en uitvoering hierbij samengewerkt wordt met verschillende vrouwen
organisaties c.q. instellingen die in Leeuwarden op dit terrein werkzaam zijn. Een vrouwen
werkplan moet niet een louter gemeentelijke aangelegenheid blijven, maar moet gedragen en
verder ontwikkeld worden samen met vrouwen in Leeuwarden. Het geheel aan werkgelegen-
heidsbevorderende maatregelen blijft echter toch vrij marginaal, ondanks de positieve grond
houding.
Als wij kijken naar de Nota regionaal sociaal economisch beleid dan kunnen wij alleen
maar concluderen dat er voor onze regio steeds minder beschikbaar komtvoor het voor
waardenscheppend beleid wordt het budget met één-derde verlaagd, terwijl ook het terugploeg-
programma voor een deel uit dat budget betaald moet worden. Het ISP wordt alleen nog maar
een zaak van het Ministerie van Economische Zaken; de andere departementen hoeven geen
specifiek regionaal beleid meer te voeren c.q. te ontwikkelen. Omdat eenzijdige versterking
van de marktsector hoog in het vaandel van het zittende kabinet staat, blijven noodzakelijke
uitgaven voor de collectieve sector achterwege. Leeuwarden moet met meer of minder smake
lijke kruimels genoegen nemen: geen Postbank maar een nieuwe gevangenis, geen Algemene
Faculteit maar een hbo-bestuursopleiding. Voor een economische versterking van Friesland
(het Noorden in het geheel) en Leeuwarden in het bijzonder is meer nodig dan het wachten
op het weer opleven van de bedrijvigheid en vernieuwingsdrang in de marktsector. De cen
trale overheid zal sturend moeten optreden en kan niet vrij baan geven aan de wensen van
het bedrijfsleven. Voor Friesland zou het bijvoorbeeld een goede zaak geweest zijn als een
klein deel van de 150 miljard, die nu in het buitenland geïnvesteerd is, hier geïnvesteerd
zou zijn. Maar het lijkt op dit moment, met name ook bij de PvdA, "bon ton" om eenzijdig
het belang van de marktsector te benadrukken en een nieuw sociaal compromis tussen werk-