26
gevers en werknemers na te streven, waarbij de belangen van de werklozen, WAO-ers,
vrouwen, jongeren, gehandicapten enzovoort nauwelijks lijken mee te wegen. De PAL-fractie
verwacht dan ook weinig van zo'n nieuw sociaal compromis en wij vrezen zelfs de consequen
ties op enige termijn. Aan de andere kant komen van de zijde van CDA-ers (ook van oud
bewindslieden als mevrouw Klompé en de heer De Gaay Fortman) steeds meer geluiden die
wijzen op weerstand tegen de sociaal economische en sociale zekerheids politiek van het
kabinet Lubbers c.s.
Intussen is het een goede zaak dat er in Leeuwarden allerlei initiatieven van vrouwen,
(langdurig) werklozen en etnische minderheden zijn om eigen werkgelegenheid te creëren.
Met name de binnenstad biedt mogelijkheden voor allerlei kleinschalige bedrijfjes. In dit
verband verdient met name de Haniasteeg aandacht en betreuren wij het dat het gebouw nog
niet vol zit. Enige stimulansen zijn welkom. In dit kader willen wij ervoor pleiten dat de
Stichting Bedrijvencentrum niet alleen advies en ondersteuning geeft aan de bedrijven in het
gebouw van de stichting maar ook aan startende ondernemers!sters) in de binnenstad.
Met het functioneren van het platform voor etnische groepen is het treurig gesteld. Dit
afgelopen jaar is het niet één keer bij elkaar gekomen, terwijl een aantal onderwerpen zich
daar goed voor had geleend, bijvoorbeeld de discussie over de steunfunctie (zowel die voor
buitenlanders als die voor Surinamers en Antillianen)De beleidsontwikkeling met betrekking
tot etnische groepen ligt praktisch stil, nu wij al meer dan een jaar wachten op de nadere
standpuntbepaling bij de nota etnische groepen. Concrete problemen, ontwikkelingen, ver
delingen van subsidies en dergelijke onttrekken zich aan de waarneming van de raad omdat
deze zaken, voor een deel noodgedwongen, door b. en w. worden behandeld. Gelet op de
aandacht die etnische groepen in het beleid verdienen - structureel en niet toevallig omdat
onder deze groep potentiële nieuwe kiezers zitten - is het te betreuren dat er noch met de
organisaties van etnische groepen noch met de raad sprake is van een levendige discussie.
Een discussie zowel over de hoofdlijnen als over actuele problemen. Het enige voorstel dat
ons het afgelopen jaar wel bereikt heeft - het anti-discriminatie-meldpunt - was helaas een
duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. Voorbereid en nu ook uitgevoerd zonder betrokke
nen, ja zelfs dwars tegen hun expliciet geuite mening in, toch bij de gemeente ondergebracht
Wij twijfelen geen moment aan de goede anti-racistische bedoelingen van de wethouder van
Welzijn. Terecht heeft hij ook onlangs bij de opening van Salam opnieuw "het kwaad van het
racisme" aan de orde gesteld. Maar van een gemeenschappelijke strategie samen met de et
nische groepen tegen het opkomend racisme hebben wij nog weinig gemerktEn dat terwijl er
helaas genoeg verontrustende tendensen zijn, zoals het verspreiden van materiaal van de
Centrum Democraten in Leeuwarden, en ook de uitspraken van Groustra en Singelsma voor
Radio Fryslan. Het publiekelijk afstand nemen van de strekking van dergelijke uitspraken
zou de gemeente naar onze mening niet misstaan.
De gemeenteraad heeft het afgelopen jaar een nota vastgesteld over ontwikkelingssamen
werking. Gelet op de gevoerde discussie kunnen wij op dit moment volstaan met één opmer
king en één motie. Bij de behandeling van genoemde nota heeft de PAL-fractie b. en w. ge
vraagd op korte termijn een voorstel aan de raad voor te leggen. Hierin zullen zij moeten
voorstellen dat die bedrijven waarmee de gemeente Leeuwarden contact onderhoudt en die
handelen dan wel investeren in Zuid-Afrika door de gemeente benaderd zouden worden met
het verzoek die handelsbetrekkingen met het racistische regime in Zuid-Afrika te verbreken.
Aangezien wij sindsdien geen enkel voorstel van u in die richting hebben ontvangen, dienen
wij hierbij zelf een dergelijk voorstel in. De tekst van de volgende motie luidt als volgt:
Motie II
"De gemeenteraad van Leeuwardenbijeen in vergadering op
16 en 17 december 1985,
overwegende dat
- de gemeente Leeuwarden in haar beleid en uitvoering uitgaat van
volstrekte gelijkwaardigheid van mensen, ongeacht godsdienst,
levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, seksuele
voorkeur, sekse, burgerlijke staat, enzovoort;
- in schrille tegenstelling daarmee in Zuid-Afrika een minderheid
de grote meerderheid de meest elementaire mensenrechten ont
houdt en apartheid tot een maatschappelijk systeem maakt dat
met geweld in stand wordt gehouden
- het minderheidsregiem mede in stand kan blijven door buiten
landse investeringen en handelsbetrekkingenalsmede door cul
turele contacten;
- ook Nederlandse bedrijven investeren in Zuid-Afrika;
- van verschillende kanten (onder andere de Wereldraad van Kerken,
de Verenigde Naties en de Zwarte leiders van Zuid-Afrika) wordt
aangedrongen op terugtrekking van investeringen en een
economische boycot van Zuid-Afrika;
27
- een aantal Nederlandse bedrijven onlangs op verzoek van het Comité
Zuidelijk Afrika investeringen heeft stopgezet of geen Zuid-
Afrikaanse produkten meer koopt c.q. verkoopt;
- de gemeente Leeuwarden tot de klantenkring behoort van een aantal
Nederlandse bedrijven dat nog steeds in Zuid-Afrika investeert;
- de Verenigde Naties een lijst hebben opgesteld van artiesten die
in Zuid-Afrika optreden met het doel deze artiesten niet langer te
laten uitnodigen voor optreden;
- de gemeente Utrecht besloten heeft overleg te openen met bestu
ren van podia waar deze artiesten mogelijkerwijs optreden om aan
te dringen op het niet langer uitnodigen van deze artiesten;
- de gemeente Leeuwarden niet indirect verantwoordelijk kan en
wil zijn voor het Zuid-Afrikaanse apartheidsregiem
besluit
1.het college op te dragen bedrijven en instellingen die in Zuid-
Afrika investeren en waarmee de gemeente Leeuwarden tevens
een zakelijke relatie heeft een brief te schrijven waarin
a. het standpunt van de gemeente in deze wordt verwoord;
b. nadrukkelijk wordt aangedrongen op stopzetting van de
investeringen in Zuid-Afrika;
c. indien het om een plaatselijke vestiging van een landelijke
instelling gaat tevens het verzoek om deze brief door te
zenden naar de hoofddirectie.
2.het college op te dragen uit alle instellingen die onder de ver
antwoordelijkheid van de gemeente vallen de Zuid-Afrikaanse
produkten te weren en er bij de leveranciers op aan te dringen
geen Zuid-Afrikaanse produkten meer in haar pakket te voeren.
3.het college op te dragen om alle plaatselijke bedrijven en instel
lingen en de hele plaatselijke middenstand, waaronder ook de markt
kooplui en dergelijke begrepen wordenop te roepen geen Zuid-
Afrikaanse produkten meer in te kopen, te verkopen en/of te
verwerken.
4.het college op te dragen in het voorlichtingsbeleid uitgebreid
aandacht aan de situatie in Zuid-Afrika te besteden.
5.het college op te dragen om in overleg met besturen van betrok
ken podia artiesten die op de lijst van de Verenigde Naties staan
uit Leeuwarden te weren"
Ook deze motie is mede-ondertekend door mijn fractiegenoot Piet van der Wal.
Dan nog enkele opmerkingen met betrekking tot het beleidsplan. Voordelen van de dit
jaar gevolgde procedure zijn naar onze mening:
- de mogelijkheid tot inspraak van niet-raadsledenhoewel daar slechts op bescheiden schaal
gebruik van gemaakt is
- minder druk op het ambtelijk apparaat omdat het aantal vragen dat schriftelijk beantwoord
moest worden aanzienlijk geringer was dan in voorgaande jaren.
Als nadelen kunnen worden genoemd:
- de relatief korte periode die wij als fractie hadden om voor de afdelingsvergaderingen
vragen en eventuele claims en dus hoofdpunten uit de algemene beschouwingen met elkaar
te bespreken. De twee fases uit voorgaande jaren - eerst met elkaar vragen opstellen en
dan op grond van de beantwoording bekijken op welke onderwerpen doorgevraagd zou
worden, welke accenten gelegd zouden worden enzovoort - waren nu samengeperst in één
korte periode;
omdat de beantwoording grotendeels direct plaatsvond en er niet of nauwelijks gelegenheid
was voor een tweede instantie, werd er een (te) snelle reactie van raadsleden gevraagd
of bijvoorbeeld bepaalde onderwerpen wel of niet geclaimd werden.
Voor- en nadelen tegen elkaar afwegend komen wij tot de voorlopige conclusie dat bij
enige verruiming van de voorbereidingsprocedure voor de afdelingsvergaderingen en ver-