30 sequenties van werken, wonen en verkeer binnen dit gebied en in relatie tot de gehele stad Twee jaar geleden heb ik al naar voren gebracht hoe ondoorgrondelijk en daardoor on voorspelbaar de wegen van dit kabinet zijn inzake de vestiging van de Postbank. Duidelijk heid hebben wij nu in elk geval over het gemak waarmee afstand genomen van de in het ver leden gedane toezeggingen aan Leeuwarden. Wat rest is een toezegging dat Leeuwarden wordt ontzien bij het terugbrengen van het aantal functies bij de Postcheque- en Girodienst en de Rijkspostspaarbank. Ik hoop, mijnheer de voorzitter, dat het een kabinet is van andere sig natuur dat deze belofte mag inlossen, want gezien de ervaringen die Leeuwarden heeft met deze regering als het aankomt op het nakomen van toezeggingen blijft de dreiging: Giroblauw fut met jou! Niet gevraagd, maar wij dreigen het wel te krijgen, is de forse uitbreiding van taken bij de Leeuwarder vliegbasis. Wat dat precies inhoudt, schijnt nog in nevelen gehuld. Hoe wel het hier gaat om een rijksaangelegenheid, vind ik het verbazend dat het gemeentebestuur bij het bekend maken van deze toch ingrijpende plannen op haar grondgebied, zelfs niet over de nodige informatie beschikte. Nogmaals: de wegen van deze regering zijn en blijven ondoorgrondelijk De volumebeperking bij de sociale werkvoorziening geeft alle reden tot grote zorg. Bovendien dreigen de toelatingscriteria zich noodgedwongen steeds meer te verschuiven van sociaal-medische aard naar economische factoren. Het sociale van de sociale werkvoorziening dreigt steeds meer te worden verdrongen door de noodzaak van een efficiënter aanpak. Na tuurlijk heb ik niets tegen een efficiënte werkwijze, maar juist hier dreigen de mensen met de zwaarste handicaps dan buiten de boot te vallen. Landelijk valt dit al te constateren. En dit brengt nog een ander probleem met zich mee: deze mensen dreigen te worden doorgescho ven naar een Dagvoorziening Voor Oudere gehandicapten (dvo). Een uiterst ongelukkige en onaanvaardbare situatie voor zowel de "doorgeschovenen"die daar niet op hun plaats zijn, alsook voor de bezoekers die daar wel horen. Ik vraag dan ook met klem aan het college alert te zijn op de komende ontwikkelingen. Ik heb hiervoor een motie gemaakt, die als volst luidt: s Motie III. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 en 17 december 1985, constaterende dat - het volumebeleid van de regering in de sociale werkvoorziening er in Leeuwarden toe geleid heeft dat de wachttijd voor plaat sing van 12 maanden in 1984 inmiddels is opgelopen tot gemiddeld 15 maanden in 1985; - de vrees gerechtvaardigd lijkt dat deze wachtperiode nog langer zal worden, overwegende dat - deze sterke terugdringing van arbeidsplaatsen in de sociale werkvoorziening ertoe zal leiden dat mensen niet geplaatst kun nen worden als zij een (terecht) beroep doen op de Wet sociale werkvoorziening - dit tot gevolg heeft dat men noodgedwongen een beroep doet op andere dagvoorzieningen voor (geestelijk) gehandicapten; - dit des te meer klemt, omdat de wachtlijsten en wachttijden voor deze voorzieningen dan nog meer onder druk komen te staan - dit bovendien tot een uiterst ongelukkige situatie leidtomdat een categorie mensen dan gebruik maakt van een voorziening die beneden hun niveau ligt besluit er bij de regering en de Tweede Kamer op aan te dringen bij de besluitvorming rond de herziening van de Wet sociale werkvoor ziening de voorgestelde volumebeperking geen doorgang te laten vinden. De motie is mede-ondertekend door de heer Buurman. Het afgelopen jaar heeft Leeuwarden een discriminatie-meldpunt gekregen. De wrange tegenstrijdigheid is dat ik hier van harte mee instemde en tegelijkertijd diep geschokt was dat discriminatie ook in Leeuwarden een gegeven is waar wij niet langer omheen kunnen. Eerder heb ik al eens gesignaleerd dat in ons tolerante land tolerantie een luxe is die als een barometer op en neer gaat met de economische conjunctuurMijnheer de voorzittergediscrimineerd wor den betekent niet te worden aanvaard om wat je bent of zoals je bent en niet te worden aanvaard stort iemand in een isolement. Hoe moeilijk de samenleving degenen die men als "anders" ervaart accepteert is ook ge 31 signaleerd in de provinciale nota Psychiatrische Voorzieningen. Terecht heeft het college in zijn reactie hierop gedeputeerde staten gevraagd iets te doen aan de negatieve beeldvorming die er in onze samenleving heerst ten aanzien van (ex-)psychiatrische patiënten. Ik ben echter van mening dat het college niet mag volstaan met deze doorschuiving, maar tevens moet bekijken wat in dit opzicht ook op gemeentelijk gebied kan worden gedaan. Eerder heb ik opgemerkt hoe moeilijk mensen in een ernstige crisis-situatie soms opge vangen kunnen worden. Dit is ook in de Commissie voor Volksgezondheid en Maatschappelijke Dienstverlening nog weer duidelijk geworden. Ik hoop dat wij voor dit schrijnende probleem een spoedige en zo goed mogelijke oplossing vinden. Hoewel de minister nog geen definitief besluit heeft genomen over de toekomstige status van het museum Het Princessehofis het moedgevend dat de Tweede Kamer zo unaniem een opwaardering heeft bepleit. Moedgevend is eveneens dat de minister op zijn aanvankelijk af wijzende houding lijkt te zijn teruggekomen. Een bezoek van de minister aan dit museum met zijn unieke keramiek-eollectie voor hij in januari hierover een beslissing neemt zou hem, naar mijn gevoel, helemaal over de streep tillen ten gunste van Het Princessehof. De ongeregeldheden in de Schoolstraat in september maakten duidelijk dat hetdoor uit blijven van sneller politie-optredennooit meer mag voorkomen dat mensen genoodzaakt zijn hun huis te ontvluchten. Dat bovendien de eigenaar van de gedwongen verlaten panden moedwillig vernielingen kon aanrichten aan deze huizen, zonder daarvoor door het college op de vingers te worden getikt, vind ik een beschamende zaak! In eerdere beschouwingen, mijnheer de voorzitter, is het pleinafsluitend gebouw onder werp van gesprek geweest. Merkwaardig genoeg geeft dat wat in het beleidsplan daarover nu wordt gezegd daar geen reden toe. Het zijn juist de drastische wijzigingen die het beleids plan verzwijgt die mij hiertoe dwingen. De wethouder was immers al in een zo vroeg stadium op de hoogte van de gewijzigde plannen die de o zo beproefde combinatie MAB/Aegon voor stond, dat het beleidsplan hierover niet mocht zwijgen. Sterker nog: persberichten lieten weten dat de wethouder voor de raad op 1 april zijn beslissing hierover nam al wist dat de plannen zouden wijzigen. Dat zou betekenen dat de wethouder, of het college, bewust infor matie achterhield. Als dat het geval is, noemen wij dat met een eenvoudig Nederlands woord: misleiding! Nu even terug naar het beleidsplan dat spreekt over het van start gaan van dit project in de tweede helft van 1986, over een goed half jaar dus. Maar het rept vreemd ge noeg met geen woord over de letterlijk fundamentele wijzigingen. Is het de bedoeling dat deze verzwijgende tactiek ertoe moet leiden dat de raad straks onder het argument tijdsdruk zich gedwongen voelt een beslissing te nemen over ingrijpende veranderingen die in feite al vóór 1 april waren bekokstoofd? Mijnheer de voorzitter, met de vaststelling van de concept-nota Drugsbeleid kan een aanzet worden gegeven tot een samenhangend drugsbeleid. Met name het nijpende probleem van huisvesting drugsverslaafden zal de komende periode om een oplossing vragen. Leek met het moeizaam van de grond tillen van de centrale registratie de aanzet gegeven tot een beter toewijzingsbeleid, er moet helaas nu al worden geconstateerd dat een van de corporaties is afgehaakt. Te hopen valt dat alle partijen zich weer onder één noemer scharen in het belang van alle woningzoekenden in Leeuwarden. Met name in de sector volkshuisvesting is het gegeven van de toenemende vergrijzing van onze samenleving een factor waar de laatste tijd beter op wordt ingespeeld. Dat in het beleidsplan voor net eerst een paragraaf demografische ontwikkelingen is opgenomen geeft duidelijk aan dat wij alert moeten zijn op de ontwikkelingen in alle beleidssectoren. Mijnheer de voorzitter, ik heb al aangegeven hoe lek dit dekkingsplan is voor de komen de periode 1986-1990. Ik ben ervan overtuigd dat er niet aan te ontkomen valt drastisch te snijden in het bestaand beleid. Mijn partij heeft dit al enkele jaren naar voren gebracht. Een lek dekkingsplan presenteren als structureel sluitend betekent alleen maar een verschui ven in de tijd. Met andere woorden, de enorme problemen over de verkiezingen heen tillen. De nieuwe raad wacht de zware taak van politieke afweging en keuzes maken. Mijnheer de voorzitter, alle voorgaande jaren begon ik mijn bijdrage in de algemene be schouwingen met een woord van dank en waardering aan het adres van onze ambtenaren. Ik wil daar nu mijn laatste bijdrage mee besluiten. Door de lijstsamenstelling van mijn partij, is het niet zo waarschijnlijk dat ik in de nieuwe periode als raadslid terug zal komen. Het wer ken vanuit een, in mijn geval, eenvrouwsfractie is zwaar en tijdrovend. Ik stel het op prijs om hier en nu te zeggen dat door de vriendschap en de welwillendheid van de ambtenaren en al mijn mede-raadsleden het mogelijk was te functioneren zoals ik heb kunnen doen. Het werken als raadslid heeft mij veel voldoening gegeven, het heeft me ook geleerd dat niet het raads lid de prioriteiten kan stellen, maar dat het de burgers zijn die hem of haar hebben ingehuurd de prioriteiten te bepalen. Dat geeft nog wel eens tijdnood. Maar het is juist het contact met de burgers die voor een raadslid, naar mijn gevoel, het meest essentiële onderdeel uitmaken van het raadswerk. Ik dank iedereen en ik hoop dat de komende periode voor Leeuwarden en al haar burgers een goede tijd mag worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 16