38
women geopereerd. Tevens zal onze burgerij bij het overgaan naar zo'n niet-chemische
methode tijdig en voldoende moeten worden voorgelichtook al zal die verandering geleide
lijk moeten gaan verlopen zodat ook de gemeente Leeuwarden geheel of gedeeltelijk over kan
gaan op milieu-vriendelijke bestrijdingsmethoden
Onder verwijzing naar mijn vorige algemene beschouwingen blijf ik van mening dat honde
uitwerpselen de burgerij mateloos blijven irriteren. 80% van de Nederlanders ervaart deze
uitwerpselen als de meest wezenlijke bijdrage aan de vervuiling van ons land. In de drie
grootste steden vindt 90% het een zeer goede zaak dat de politie boetes uitdeelt aan hen die
de straat doen vervuilen. Dit blijkt uit een Intomart-onderzoek in opdracht van Veronica
onder ruim 1.200 Nederlanders. Zou het gevoelen van de burgerij van Leeuwarden anders
zijn?
11.6 Minimabeleid
Toepassing Algemene Bijstandswet.
Bij de algemene beschouwingen van het vorig jaar heb ik gevraagd naar de mogelijkheden om
degenen, die op het bestaans-minimum zitten, iets extra te geven uit onze eigen gemeente
lijke middelen. Dat bleek niet te kunnen omdat dat extra direct zou moeten worden gekort op
de bijstandsnorm. In het beleidsplan noemt u vijf mogelijkheden tot het voeren van een actief
minimabeleid. Mijns inziens is er echter nog een zesde. Mij is namelijk meegedeeld dat de
Algemene Bijstandswet wel de mogelijkheden geeft om in individuele gevallen met extra bij
stand bij te springen, zowel incidenteel als tijdelijk periodiek. Artikel 1, lid 2, van die wet
bepaalt namelijk eerst dat de bijstand wordt afgestemd op de mogelijkheden van persoon en
gezin en vervolgens op het betoonde besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in
het bestaan. Nu wordt volgens mijn informatie dit laatste wel dikwijls toegepast als sanctie;
dus vindt er dan een korting plaats. Maar dat eerste, maar dan in positieve zin, schijnt vrij
wel nooit te worden toegepast. Terwijl op grond daarvan wel in het individuele geval, als
bijzondere omstandigheden tot gevolg hebben dat het bijstandsnormbedrag op dat moment
onvoldoende isvoor een zekere periode een hoger bedrag aan periodieke bijstand kan wor
den gegeven. Ik wil er bij het college dan ook op aandringen om deze mogelijkheden zoveel
mogelijk te benutten.
Mijnheer de voorzitter! Ik ben er mij van bewust niet op alle onderwerpen te zijn inge
gaan, punten die wellicht toch de aandacht hadden verdiend. Het zij zo. Iedere fractie
heeft zo haar hebbelijkheden en haar eigenaardigheden. De één legt het accent hier, de
ander daar. Zo komt de pluriformiteit van de raad tot uitdrukking. De gemeenteraad telt
naast Jacobijnen en Girondijnen ook vertegenwoordigers van andere partijen. Er zijn veel
punten waarin mijn fractie zonder meer kan meegaan. Er blijven posten op de begroting die
mijn instemming niet kunnen hebben, doch waarover reeds in een eerder stadium beslissingen
zijn gevallen. Dat de reserves als sneeuw voor de zon zijn verdwenen betreur ik en ik denk
meerderen met mij. Het is niet denkbeeldig dat de klap in 1987 hard zal aankomen, wanneer
het uur van de waarheid zal slaan.
Van ingediende of nog in te dienen moties zal ik met belangstelling kennis nemen. Aard,
strekking en inhoud van deze moties zullen mijn stemgedrag bepalen.
Ik wil besluiten het college van b. en w. hartelijk dank te zeggen voor het vele en om
vattende werk dat verricht is. Ik verzoek het college tevens mijn dank over te brengen aan
allendie in welke positie en op welk niveau dan ookwerkzaam zijn binnen het gemeentelijk
apparaat. Moge Gods zegen rusten op al ons werk. Ik dank u wel, mijnheer de voorzitter.
De Voorzitter: Het college antwoordt vanavond om 20.00 uur.
De Voorzitter schorst, om 17.50 uur, de vergadering tot 20.00 uur.
Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van maandag, 16 december 1985.
RAADSVERGADERING van maandag, 16 december 1985, aanvang 20.00 uur.
(vervolg van de middagvergadering van 16 december 1985)
Aanwezig 35 leden.
PvdA
CDA
VVD
PAL
D'66
de dames G. Doevendans, H.J. de Haan-Laagland, A. Jongedijk-Welles
G. Visscher-BouwerJ.G. Vlietstra en T. Wielinga-Graansma en de heren
H. ten Hoeve, E.M. Janssen, J.F. Janssen (vanaf de pauze), ir. G.A.
Kessler (weth.), H. Meijerhof, W. Schade, ir. J.A.F.A. Timmermans
(weth.) en Gde Vries (weth.).
mevrouw A. Willemsma-de Jong en de heren T.A. Boelens, D.E. Heere
(weth.), H. Jansma, C. de Jong, W. Miedema (weth.), mr. H.S. Pruiksma,
N. Sterk, P.J. Sijbesma en L. Visser.
mevrouw M.A. van Dijk-van Terwisga en de heren J. de Beer, J.R. Bijker-
sma, H. Dubbelboer (vanaf 20.15 uur) en J.A.H. IJestra.
de heren W.G.J. Duijvendak, P. Meerdink, J.D. Niemeijer en P.D. van der
Wal.
mevrouw J. de Jong.
CPV/RPF/SGP de heer J. Buurman.
Afwezig: mevrouw E. Brandenburg-Sjoerdsma (PvdA) en de heer R. Burg (VVD).
Voorzitter: de heer mr. G.J. te Loo, burgemeester.
Secretaris: de heer mr. W.J.G. Reumer.
Voorts zijn aanwezig: mevrouw drs. M.S.P. Klein Beernink, ambtenaar van de afdeling Finan
ciën en Belastingen (tot 23.40 uur), en de heren G.J.P. van den Berg, hoofd van de afdeling
Welzijn, P. de Boer, hoofd van de afdeling Financiën en Belastingen, drs. A.J. Burger, plv.
hoofd van de afdeling Financiën en Belastingen, H. Flinterman, hoofd van de afdeling Ruimte
lijke Ordening en Volkshuisvesting, mr. W.L. van Harinxma thoe Slooten, hoofd van de afdeling
Kabinet en Algemene Zaken, mr. J. Knottnerus, hoofd van de afdeling Onderwijs, mr. H.A.
Lassche, adjunct-secretaris, en drs. H. Sikkema, hoofd van de afdeling Economische Zaken,
Beleidsplanning en Organisatie.
De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. Aan de orde is de voortgezette behandeling
van punt la. Het college zal thans antwoorden in eerste termijn. Ik zal wat dat betreft het
spits afbijten.
Er is door een aantal uwer het een en ander gezegd over de gevolgde procedure. Ik be
luister in de opmerkingen van de woordvoerders van de PvdA, de heer Meijerhof, en PAL,
de heer Duijvendak, een zekere mate van instemming met de gevolgde procedure, zij het dat
door beide sprekers een aantal verbeteringen/uitbreidingen is gesuggereerd. De afspraak is
dat wij na de begrotingsbehandeling volgend jaar in de Commissie voor Bestuurlijke Aangele
genheden de ervaringen zullen evalueren. Ik denk dat dat de sfeer is waarin wij een en ander
nog eens met elkaar kunnen doorspreken. De indruk aan deze zijde is redelijk positief. Eén
ding is heel zeker, namelijk dat de gevolgde procedure een beduidende invloed heeft gehad
op de werkdruk van het ambtelijk apparaat. In die zin dat het bevrijd zijn van de schriftelijke
voorbereiding met betrekking tot vragen en antwoorden een enorme vermindering van werk
druk ten gevolge heeft gehad, want daar ging in het verleden nogal wat tijd en menskracht
in zitten
Door de heer Meijerhof is in relatie met de woningbouwprogramma's nog een opmerking
gemaakt, waarbij hij suggereerde de betrokkenheid van de raad mee te nemen bij de herstruc
turering van het commissiestelsel. Ik wil een en ander graag onderlijnen.
De heer Meijerhof heeft ook een opmerking gemaakt over de regionalisatie. Wij hebben
daarover in verschillende verbanden kunnen spreken, zowel in de raad als in het kader van
het regiogebeurenDaarbij is het standpunt van Leeuwarden overduidelijk naar voren ge
bracht. Het is ook onderschreven door de Regio Friesland-Noord. Wij weten dat de besluit
vaardigheid bij de provincie iets anders is uitgepaktdoordat de voorstellen nogal van elkaar
afwijkenIk denk dat wij met enige zekerheidhoewel je daar nooit helemaal zeker van bent
er vanuit mogen gaan dat overmorgen de dag van de waarheid zal wordenMet de heer Meijer-