je af te vragen wat er zo bijzonder is aan Leeuwarden. Als je een landelijke actie die in alle gemeenteraden in Nederland plaatsvindt wilt blokkeren, dan moet je heel sterke argumenten hebben waarom iets dergelijks in Leeuwarden niet en in andere plaatsen wel kan. Ik ben ook blij met de reactie van de PvdA-fractie dat zij in ieder geval de intentie van de motie steunt. Ik begrijp overigens niet wat zij tegen punt 1 van het besluit van de motie heeft, want het daarin gestelde is de letterlijke tekst die het college van b. en w. van Hee renveen aan de raad heeft voorgesteld. Ik ben het er op zich mee eens dat onder punt 3 van het besluit van de motie de meeste elementen van punt 1 wel terugkomen. Punt 1 wil ik wel schrappen als daarmee de motie voor de PvdA-fractie acceptabel wordt, met dien ver stande dat hetgeen gesteld is onder het tweede aandachtsstreepje van dit punt wordt onder gebracht bij punt 3 van het besluit. Ik heb namelijk van de PvdA-fractie begrepen dat dat element wel opgenomen "mag" worden. De strekking van de motie verandert daarmee niet. Ik blijf overigens zeer benieuwd wat in Leeuwarden nou anders is dan in Heerenveen. Ik neem aan dat de PvdA-fractie na deze wijziging de motie zal ondersteunen. Wij handhaven de mo tie en horen graag van de wethouder wat zijn concrete problemen zijn met de uitvoerbaar heid daarvan. (De heer Heere (weth.): Als u punt 1 van het besluit van de motie laat val len, dan hoef ik dat niet meer uit te leggen.) Maar dan kunt u ingaan op de andere punten. (De Voorzitter: Ik begrijp dat punt 1 van het besluit van motie II komt te vervallen, met dien verstande dat het gestelde onder het tweede gedachtenstreepje wordt toegevoegd aan punt 3 van het besluit van deze motie.) Ik ga nu over naar het anti-discriminatie artikel in de ASV. Het zal duidelijk zijn dat wij teleurgesteld zijn over het antwoord van de wethouder, vooral ook omdat wij geprobeerd hebben om nieuwe argumenten naar voren te brengen omdat de situatie volgens ons is ver anderd. Ik heb daarbij een aantal elementen genoemd. Ik wil in ieder geval in herinnering roepen het feit dat hier sprake is van een landelijke campagne van de Algemene Bond van Onderwijzend Personeel (ABOP), het COC (Nederlandse Vereniging tot Integratie van de Homosexualiteit)het Humanistisch Verbond en de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) die ertoe geleid heeft dat in een aantal gemeenten en provincies in ons land dit anti discriminatie artikel is opgenomen. Voor die colleges is een dergelijk voorstel wel uitvoer baar en kan dat een handvat zijn voor beleid. Ik wil er bijvoorbeeld op wijzen dat de ge meente Maastricht wat dat betreft al verder is dan de gemeente Leeuwarden, hoewel de poli tieke samenstelling in Maastricht toch wat anders is dan die in Leeuwarden. B. en w. hebben gezegd dat wij moeten vertrouwen op hun intentie en dat die voldoende zou moeten zijn. Toen is opnieuw gezegd dat zij daarom geen behoefte hebben aan een con creet instrumentarium. Ik ben het daar niet mee eens, want het college is immers niet opge treden tegen het Leger des Heils en Cambuur. Ik wil nog opmerken dat er over het verzoek van PvdA en PAL om op te treden tegen Cambuur uitdrukkelijk is gezegd dat dat niet kon omdat een artikel in de ASV ontbrak. Met andere woorden, b. en w. hebben er toen zelf op gewezen dat zij behoefte hadden aan een instrumentarium, maar dat dat niet voorhanden was. Wij hebben gezegd dat er een anti-discriminatie artikel moet komen. Maar daarmee is niet gezegd dat dus allerlei groepen automatisch hun subsidie zouden verliezen. Het gaat erom dat je met elkaar een kapstok weet te vinden, op grond waarvan je de discussie met el kaar kunt voeren. Volgens mij is dat ook de inzet geweest van een groot deel van de PvdA- fractie. Het gaat niet om de gewetensrust van de PAL-fractie. Wat dat betreft zijn wij niet tevreden met het antwoord van wethouder Heere alsof het voldoende is dat je individueel als fractie kunt tegenstemmen. Het gaat erom dat er een artikel komt op grond waarvan je el kaar kunt aanspreken: is er wel of geen sprake van discriminatie. Ik wil proberen deze zaak aan de hand van het voorbeeld van het Leger des Heils iets verder uit te werken, omdat daarmee volgens mij duidelijk wordt dat een dergelijk artikel een handvat zou kunnen zijn. Ik wil daarbij ook meteen ingaan op de reactie van de VVD- fractieomdat ik teleurgesteld ben over het feit dat juist zij de betreffende motie niet on dersteunt. De VVD-fractie zegt dat het Leger des Heils een goede organisatie is - onze fractie heeft dat vorig jaar ook naar voren gebracht - en dat het, gezien in het licht van het feit dat het zo'n goede organisatie is, niet eerlijk is om alleen die aan te pakken. Daarbij speelt volgens ons een aantal problemen tegelijkertijd. Het Leger des Heils heeft toegegeven dat het homoseksuele mensen discrimineert en uitsluit van een aantal activiteiten. (De heer Dubbelboer: Dat doet het Lesbisch Archief toch ook?) Het Lesbisch Archief sluit geen men sen uit om daarmee mensen achter te stellen. Het is een verschil of je discrimineert om onge rechtvaardigd verschil op te heffen of dat je dat doet om groepen in achterstandssituaties te houden. Wat dat betreft is het goed om de tekst van de motie even te lezen, mijnheer Dub belboer, want daarin wordt het onderscheid ook gemaakt. De vraag is dus hoe erg je discriminatie vindt voordat je er wat aan wilt gaan doen. Wij moeten constateren dat, zolang er geen anti-discriminatie artikel is, er dan gezegd wordt dat wij alleen maar incidenten zouden willen aanpakken, terwijl juist door een dergelijk arti kel een algemeen beleid van de grond zou kunnen komen. Een anti-discriminatie artikel kan twee dingen doen: preventief en repressief werken. Dit is meteen ook een antwoord in de richting van de PvdA. Wij denken dat het inderdaad zo 93 is dat onze motie een uitnodiging is aan b. en w. om zelf met. een voorstel bij de raad te ko men om duidelijk te maken dat je de discriminatie als beschreven in het voorstel niet accep teert. Dus wel sommige vormen van onderscheid maken, maar niet deze vorm van onder scheid. Maar de manier waarop je daar mee omgaat moet je met elkaar bepraten. In het lan delijk voorstel wordt gezegd dat je bijvoorbeeld in het subsidieformulier kunt opnemen dat iedereen die de subsidie accepteert daarmee ook het anti-discriminatieverbod onderschrijft. Dat is dus niet een heksenjacht op groepen, maar gewoon het onderschrijven door de groe pen van zo'n verbod. Mocht er dan een klacht komen van burgers of van cliënten van zo'n organisatie dat er iets niet klopt, dan heb je een voet om op te staan, omdat de organisatie immers heeft onderschreven dat zij niet zou discrimineren. Met andere woorden, je kunt dan alsnog repressief optreden. Belangrijker vinden wij echter de preventieve werking. Daarom moet de raad ook duide lijk maken dat hij discriminatie niet tolereert. Ik wil in dit verband één sprekend voorbeeld noemen. In Amsterdam is een anti-discriminatie artikel aangenomen. In Amsterdam is het nu ook zo dat het Leger des Heils heeft uitgesproken dat het zijn discriminatie van homoseksue len niet meer zal doorvoeren. Met andere woorden, in Amsterdam is het beleid gewijzigd on der invloed van het anti-discriminatie artikel. Het artikel heeft dus een preventieve wer king. Daarbij is er geen debat geweest in de raad over wat het dan wel niet was. Je kunt constateren dat de discussie in groepen zelf aan de orde van de dag is. Ik denk dat dat een heel belangrijke werking is. Het artikel heeft een preventieve en repressieve werking. Ik wil hiermee aangeven dat het artikel een handvat en mogelijkheden biedt om een anti-discriminatiebeleid van de grond te tillen. Aan de leden van de PvdA-fractie die zeggen dat daarmee alleen maar interpreta tiediscussies op tafel komen, wil ik vragen hoe zij dan een anti-discriminatiebeleid van de grond willen tillen. Wat is dan hun basis om, als je tegen discriminatie bent zoals is om schreven in de motie, daar wat aan te doen? Want ik vind dat je dan ook verplicht bent een alternatief te stellen. Wat is het alternatief en waarom wordt dan niet aangesloten bij een landelijke actie, die in een aantal gemeenteraden en provinciale staten succes heeft gehad? Ik hoop en dring er nog eens bij de raad op aan dat eindelijk het anti-discriminatie arti kel wel wordt aangenomen omdat wij daar niemand tekort mee doen, maar omdat het ons wel demogelijkheden geeft om eindelijk een start te maken met het anti-discriminatiebeleid. Dit was mijn bijdrage in tweede instantie. Mevrouw De Jong: Ik begin met het geven van een reactie op het antwoord van het col lege. Ik heb in de richting van de burgemeester een vraag gesteld over de te treffen voorzie ningen van arrestanten ten behoeve van Justitie. De burgemeester zegt dat het antwoord op die vraag heel eenvoudig is, namelijk dat er gewoon meer ruimte in het Huis van Bewaring moet komen. Ik onderschrijf die oplossing van harte, want ik ben het daar helemaal mee eens. Specifieke voorzieningen worden er volgens de burgemeester echter niet getroffen. Wel, dat lijkt mij nou in tegenspraak met de in de afdelingsvergadering gedane uitspraak van de commissaris van politie dat er enkele hoogst noodzakelijke voorzieningen zullen wor den getroffen, omdat de uitbreiding van het Huis van Bewaring nog niet in zicht is. Mijn vraag was en is: welke zijn dan die voorzieningen? Op welke termijn kunnen wij die tegemoet zien? De huisvesting in het politiebureau, een noodoplossing, kan daarmee wellicht zo goed mogelijk worden ondervangen. Wat betreft de vliegbasis het volgende. Het college blijkt inmiddels wat beter geïnfor meerd te zijn. De vraag blijft natuurlijk door wie: door de regering of door de pers. Ik heb de indruk dat de regering zeer terughoudend is geweest met het geven van informatie. De vergaarde kennis lijkt in ieder geval geruststellender ten opzichte van eerdere berichtge ving. Er is geen sprake van een forse toename van vliegtuigen en dus van vliegbewegingen. De Postbank. Het zal duidelijk zijn dat ik het volkomen eens ben met de burgemeester dat Leeuwarden vasthoudt aan de gedane toezeggingen. Mijn uitspraak "Giroblauw fut met jou" heeft iets bedreigends. Wij moeten met vereende krachten die dreiging zien te voorko men. Overigens, ik heb een en ander twee jaar geleden ook al eens naar voren gebracht. Frigas. De burgemeester zegt dat er ooit is gekozen voor de NV-vorm en dat de kans er in zit dat je overstemd wordt. Het gaat hier om een derving van nota bene :f500.000,en dat bij een dergelijk beleidsplan. Ik blijf erbij dat het college op zijn minst alle moeite had moeten doen te voorkomen dat deze zaak in een besloten zitting van de commissie naar voren werd gebracht. Deze zaak had in alle openheid in de commissie of in de raad besproken moe ten worden, zodat iedereen kennis had kunnen nemen van wat er nu eigenlijk gebeurt. Ik blijf erbij dat de afweging op dit moment plaats had moeten vinden en dat het college op zijn minst de moeite had moeten nemen om dat mogelijk te maken. Of je dan overstemd wordt is een tweede. Wethouder Kessler geeft aan dat er beslist een tegenstroom is. Dat is een gegeven en dat onderschrijf ik, want een en ander brengt de gemeenten diep in de problemen. Ik denk dat er nooit fel genoeg geprotesteerd kan worden tegen de onevenredige bezuinigingen die de gemeenten moeten ophoesten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 47