124 1988 op f. 13.000,— dus een verdubbeling. Met de post daling kosten ambulante medewer kers gebeurt ook nogal het een en ander. Ik zou graag van de wethouder willen weten of er over deze bezuinigingen goed is nagedacht en of er daardoor geen kwaliteitsvermindering optreedt. Als er kwaliteitsvermindering optreedt, dan zou het best eens kunnen zijn dat er nog minder bezoekers komen en dat is natuurlijk geen goede zaak. Ik zou graag willen weten of het bestuur van genoemde stichting de mening is toegedaan dat, ondanks de bezuinigin gen, de kwaliteit naar verwachting niet zal verminderen. De heer Pruiksma: Het gaat mij om de rapportages herwaardering 1985-1989. Misschien wordt dat als een oneigenlijk gebruik van deze instantie beschouwd, maar dat is niet de be doeling. Als wij kijken naar het Koninklijk Besluit (KB) van 24 oktober 1984, nummer 56, dan zou je je kunnen afvragen of de rapportages volledig zijn geweest. Waar gaat het om? In het verleden heeft onze fractie nogal ruzie gemaakt met de huidige wethouder van Onder wijs, toen het ging om de kosten van toerekening van de Dienst Stadsontwikkeling (DSO) aan de onderhoudskosten schoolgebouwen, het schoonmaken. Wij hebben die slag toen in de raad verloren en hebben ons daar niet van harte maar uiteraard toch bij neergelegd, daarbij aanvoerende dat wij graag de beslissing zouden afwachten van de Raad van State op het be roep in de kwestie Schoonhoven. Dat beroep is het KB van 24 oktober 1984, waarbij de ge meente Schoonhoven in het ongelijk en de Vereniging voor Bijzonder Onderwijs in het gelijk is gesteld. Een en ander betekent dat het ook voor Leeuwarden consequenties kan hebben. Wij kunnen daar op dit moment geen uitspraak over doen, maar onze fractie zou graag zien dat op een niet al te lange termijn deze kwestie doorgerekend wordt voorgelegd aan de Com missie voor de Financiën. De heer Duijvendak: Wij maken van agendapunt ld gebruik om ons alternatief dekkings plan 1986-1990 te presenteren, dat inmiddels al is rondgedeeld. Wij behandelen hiermee di rect agendapunt le. Ik zal hierbij ook andere zaken aan de orde stellen en zo nu en dan ook wat citeren uit ons alternatief dekkingsplan. Begrotingsbehandelingen dreigen af en toe een surrealistisch karakter te krijgen. De raad stoeit wat met dubbeltjes en kwartjes, bezuinigt f. 2.000,op een gedragswetenschap per bij de politie en f. 1.000,op de aanleg van speeltuintjesconstateert dat het steeds moeilijker zijn normale verplichtingen kan nakomenzoals onderhoud van stratenplantsoe nen, etc., te hoge tarieven in rekening brengt (onroerend goedbelastingen)terwijl elders de miljoenen wegstromen in overschatte projecten van het verleden (renteverliezen grond) en heden (Oostergoweg) of in handen vallen van de Aegon die haar winst dit jaar zag uitge breid tot 226 miljoen gulden. Als je bedenkt dat de onderhandelingen formeel correct zijn verlopen, kun je minimaal constateren dat er maatschappelijk gezien iets mis is. Wij hebben in ons alternatief dekkingsplan in dit verband een artikel uit Trouw afgedrukt. Al een aantal jaren presenteert PAL bij de begrotingsbehandelingen een alternatief dek kingsplan. Daarin probeert zij duidelijk te maken dat binnen de smalle marges van de ge meentepolitiek, die PAL noodgedwongen ook accepteert, op voor PAL belangrijke onderdelen toch ander beleid mogelijk is. Doelstelling van deze alternatieve dekkingsplannen is door herschikking aan te geven hoe PAL de beschikbare middelen wil verdelen. Daarbij wordt vooral aandacht geschonken aan de druk van de gemeentelijke tarieven op de zwakste groepen, het in stand houden van subsidies aan sociaal-cultureel werk onder deze groepen en het proberen voldoen aan de ei sen die je aan de gemeente Leeuwarden als werkgeefster mag stellen (bijvoorbeeld de Collec tieve Arbeidsovereenkomst (CAO)-peuterspeelzaalwerk) De in het verleden vaak geuite kritiek op onze alternatieve dekkingsplannen was dat met name de nieuw geraamde inkomsten niet zeker waren, alhoewel daar ook in de PAL-plannen rekening mee werd gehouden. In de praktijk blijkt een aantal middelen wel op een bepaalde manier verworven (onder andere verkleining van het tekort op de doeluitkering onderwijs) en worden voorgestelde middelen ook door b. en w. op dit moment gehanteerd (fiscalisering parkeerboetes en winstuitkering van het Gemeentelijk Elektriciteitsbedrijf (GEB)). Daar naast geldt dat PAL niet meestemde met meerdere raadsbeslissingen die financiële conse quenties hadden. Deze middelen zijn echter niet meer beschikbaar, ook niet voor het door PAL voorgestane andere beleid. Het vanuit de geformuleerde doelstelling samengestelde alternatief dekkingsplan 1986- 1990 ziet er als volgt uit. Wij wensen voor een bedrag van f. 405.650,een aantal bezuinigingen niet door te voe ren. Het lijkt ons een sociale taak van de werkgever om de mogelijkheid open te houden van het organiseren van een cursus ter voorbereiding op de pensionering van ambtenaren. Wij willen f. 177.000,minder bezuinigen op het onderhoud van straten en pleinen. Wij zeggen al jaren dat het kritieke punt wat het onderhoud betreft gepasseerd is en dat verdere be zuinigingen daarop ontoelaatbaar zijn. Wij zijn het niet eens met de bezuiniging van f. 2.000,op de gedragswetenschapper. De taak van gedragswetenschapper binnen het poli tiekorps dient naar onze mening gehandhaafd te blijven, wellicht op part time basis. Andere 125 deskundigheid zou ook ingehuurd kunnen worden. Ook de bezuiniging op het openbaar bi bliotheekwerk wijzen wij af. Afgelopen jaren zijn door het rijk al aanzienlijke bezuinigingen doorgevoerd. Ook heeft de verhoging van abonnementsgelden, de invoering van leengeld en dergelijke geleid tot terugloop van het aantal leden bij de bibliotheek. Verdere bezuinigin gen zijn voor PAL dan ook niet toelaatbaar. Het terugbrengen van het investeringsvolume voor de speelplaatsen vinden wij een "lullige" bezuiniging op een belangrijk element voor de leefbaarheid van een wijk. De bezuinigingen op het Fonds sportieve recreatie, het overige sociaal-cultureel werk en de vacaturestop Centraal Orgaan Leeuwarden (COL)/Stichting So- ciaal-Kultureel Werk Leeuwarden (SSKWL) zijn allemaal ongewenste bezuinigingen uit het Programma Sociaal-cultureel Werk 1986. Wij hebben vorige week ook uitgebreid beargumen teerd waarom wij dat ongewenste bezuinigingen vinden. De laatste post waarop wij niet wen sen te bezuinigen zijn de schoonmaakkosten basisonderwijs. Dit punt is elk jaar in het alter natief dekkingsplan van PAL terug te vinden. Deze vorm van privatisering vinden wij on juist Wij willen echter ook een aantal extra bezuinigingen doorvoeren voor een bedrag van f. 243.130,Drie posten zijn wel bekend, namelijk het terugbrengen van het tekort van de parkeergarage, de taptoe bijdrage en het onderhoud van de schuilgelegenheid in de par keergarage. Hetzelfde kan gezegd worden voor het klokkenluiden en het vlagvertoon. Naar aanleiding van de zojuist gevoerde discussie zal men begrijpen dat wat ons betreft de subsi die voor het Leger des Heils als een extra bezuiniging kan worden aangewend. Wij hebben ook een aantal extra te ramen inkomsten voor een bedrag van f. 2.925.000, plus een aantal p.m.-posten opgevoerd. De belangrijkste post betreft de extra inkomsten uit het GEBdie haalbaar zijn ten gevolge van de invoering van het landelijk inkoopcontract c.q. een nieuwe overeenkomst per één januari 1988. De additionele vergoeding bedroeg in 1984 f. 3.300.000,dat is maar liefst 45% van de totale winst van het Provinciaal Electrici- teitsbedrijf (PEB). Ook PAL is van mening dat deze winst ten goede zou moeten komen aan de gebruikers en wel op de in het alternatief dekkingsplan aangegeven manier. Andere extra inkomsten zijn een meer gebruik maken van de rioolretributie eigenaren/ grootverbruikers - wij komen daar zo meteen nog op terug -een efficiënter schoolvervoer - volgens de Provinciale Onderwijsraad Friesland kan door een efficiëntere uitvoering/opzet van het schoolvervoer ongeveer een ton worden bezuinigd - en het niet doorvoeren van een tariefsverlaging van bedrijfscontainers, waarover wij twee weken geleden ook in de raad hebben gesproken. Daarnaast hebben wij nog een aantal posten voor p.m. opgevoerd, waar mogelijkerwijs ook extra inkomsten de komende jaren uit te halen zouden zijn. Het gaat daarbij om een toename in de rijkssubsidie voor de schoolbegeleiding, de doorberekening van de dienstverlening door de gemeente aan het rijk en de extra tegemoetkoming voor ge meentelijke kosten in de Algemene Bijstandswet (ABW). De posten rijkssubsidie schoolbege leiding en doorberekening dienstverlening aan het rijk bent u in eerdere plannen van ons tegengekomen. Wat betreft de extra tegemoetkoming voor gemeentelijke kosten in de ABW geldt dat de vier grote gemeenten een extra tegemoetkoming krijgen van het rijk. Te ver wachten valt dat ook andere gemeenten met relatief grotere aantallen uitkeringsgerechtigden een tegemoetkoming zullen krijgen. Wel is het zo dat PAL deze extra inkomsten voor een deel opnieuw wil uitgeven. Wij heb ben wat dat betreft een aantal punten voor nieuw beleid opgevoerd. Het eerste punt betreft de subsidie aan Cambuur - wij hebben hierover bij het vorige agendapunt gepraat - voor een bedrag van f. 350.000,In de toelichting op ons alternatief dekkingsplan staat dat wij dan wel doelpunten willen zien oftewel: iedereen heeft recht op zijn eigen cultuuruiting. In samenhang met wat wij gezegd hebben bij de rioolretributie - wij vinden dat er dienaangaan de een hogere opbrengst geraamd dient te worden -, vinden wij dat een tariefsverhoging van de onroerend goedbelasting voor gebruikers niet doorgevoerd zou moeten worden. Wij zullen hierover straks nog met elkaar praten. Een en ander betekent echter dat wij daaraan bij de post nieuw beleid 1,4 miljoen kwijt zijn. Wij zijn tegen de verlaging van de reservering voor niet-traditionele kunstbeoefening. Het gaat bij die verlaging om plannen uit het beleidsplan 1984-1988. Als argument werd toen aangevoerd dat Echo ondergebracht zou kunnen worden in de Julianaschool. Nu duidelijk is dat dat niet kan en Echo wellicht in de Westerkerk ondergebracht zal moeten worden, zal duidelijk zijn dat die extra verlaging niet is op te brengen. Een aantal posten dat is opge voerd in het kader van nieuw beleid, zoals het innovatieplan basisonderwijs, uitvoering kunstnota, ophalen klein chemisch afval en de extra bijstandskosten, hebben al in eerdere plannen gestaan. Ik zal die dan nu ook niet opnieuw toelichten. De f. 50.000,die wij extra ramen voor middelen in het kader van sociaal-cultureel pro gramma moet worden gelezen in het licht van de motie die wij vorige week hebben ingediend bij de behandeling van het Programma Sociaal-cultureel Werk 1986. Het gaat hier om geld bijvoorbeeld ter uitvoering van onze helaas afgewezen motie over subsidiëring huisvesting Lesbisch Archief, meer middelen voor de leestafel van Sappho, voor Vrouwen in de Bijstand en voor sportieve recreatie. De laatste punten van nieuw beleid zijn zaken die het afgelopen jaar ook in de raad aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 63