128 vraagt ook of er sprake zal zijn van een onaanvaardbare kwaliteitsvermindering. Ik meen dat dat nog net niet het geval is, want de bezuiniging haalt men uit het feit dat men twee da gen dicht gaat, op zondag en maandag. Daarna worden de bezuinigingen op personeel, verwar ming en schoonmaken gevonden. In 1985 geldt de bezuiniging voor de helft van het bedrag omdat er nog maar een halfjaar resteerde, maar de jaren daarna geldt de bezuiniging voor het volledige bedrag. Je kunt terecht de vraag stellen of er sprake zal zijn van een onaan vaardbaar kwaliteitsverlies. Het college is van mening dat dat in dit geval nog net niet zo is. De heer Bijkersma: Wethouder Heere heeft een wat summier antwoord gegeven op mijn vragen, hoewel ik daar overigens op zich wel tevreden mee ben. Ik heb gezegd dat het be stuur van de Vereniging Openbare Bibliotheek mogelijkheden ziet om de taakstelling te reali seren, maar dat het bestuur van de Stichting Cultureel Centrum De Harmonie zegt de bezui nigingen te zullen realiseren. Ik vind dat laatste een beetje voorzichtiger uitgedrukt. Het ene bestuur beantwoordt het verzoek anders dan het andere bestuur. De heer Duijvendak: De reden waarom wij juist bij agendapunt ld ons alternatief dek kingsplan aan de orde hebben gesteld is het feit dat wij met één van de herwaarderings- voorstellen niet akkoord kunnen gaan. Ik heb dat punt genoemd, namelijk de bezuiniging op het openbaar bibliotheekwerk. Wij hebben zelf de dekking daarvoor aangegeven in ons alter natief dekkingsplan. Wij willen in ieder geval de aantekening dat wij wensen te worden ge acht te hebben gestemd tegen de bezuiniging op het openbaar bibliotheek werk, genoemd onder punt II van het besluit. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen punt II van het besluit. Punt le (bijlage nr. 322). De Voorzitter: Aan de orde is thans het vaststellen van het beleidsplan 1986-1990. De heer Duijvendak heeft in dit verband namens zijn fractie een alternatief dekkingsplan inge diend, afgedekt met een motie. Beide stukken maken deel uit van de beraadslagingen over dit punt. De heer Bijkersma: Mijnheer de voorzitter, de PAL-fractie heeft haar alternatief dek kingsplan aan de orde gesteld bij agendapunt ld, de herwaardering, en u hebt dat doorge schoven naar dit agendapunt. Een herwaarderingsvoorstel - ik wil het alternatief dekkings plan van PAL ook zo noemen - verdient natuurlijk wel aandacht. Als het college herwaarde- ringsvoorstellen aan de raad doet, dan gebeurt dat op een zodanig tijdstip dat de fracties daarover kunnen praten en de verschillende facetten die daarin naar voren worden gebracht tegen elkaar kunnen afwegen. Door het vandaag pas op tafel leggen van dit alternatief dek kingsplan/herwaarderingsvoorstel brengt de PAL-fractie de raad natuurlijk wel in een moei lijk parket, want die moet nu in een kort ogenblik over een plan oordelen waarvan ik aan neem dat PAL het natuurlijk een heel serieus plan noemt. Nu de PAL-fractie het plan zo laat indient, kan zij volgens mij niet van ons verwachten dat wij daar in enkele ogenblikken goed over kunnen oordelen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen oordeel wil geven, maar het geven van een goed oordeel is moeilijk want ik kan in dit korte tijdsbestek het ene niet tegen het andere afwegen. Ik vind dat PAL zich zelf in dit opzicht te kort doet, maar goed dat zij zo. Ik wil toch wel, na een vluchtige beschouwing van het alternatief dekkingsplan, een oordeel geven. Het geheel komt mij in zekere mate zeer suggestief voor. Op de eerste blad zijde van het plan zijn het voorwoord en een artikel uit Trouw opgenomen. Als je het voor woord leest komt op een gegeven ogenblik de aap uit de mouw. Er wordt namelijk gezegd dat er miljoenen guldens in handen van de Aegon vallen. Dat heeft een negatieve klank. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen als PAL dat zo stelt, maar het is dan onjuist dat deze fractie op andere ogenblikken zegt dat zij zich wel bedrijfsvriendelijk wil opstellen omdat wij de be drijven nodig hebben voor de werkgelegenheid. Als PAL zulke stukken schrijft, dan zal ie der bedrijf zeggen: als ik met zulke mensen moet onderhandelen, dan ben ik verrekte voor zichtig. Ik wil even in herinnering roepen het feit dat een lid van de PAL-fractie met be trekking tot de sponsoring van Cambuur duidelijk het bedrijfsleven in beeld heeft gebracht. Dan denk ik: beste mensen, wat hebben jullie dat vluchtig gedaan. Als jullie het bedrijfsle ven nergens voor nodig hebben dan zullen jullie met andere woorden en zaken moeten ko men. Daarom vind ik het plan van PAL erg suggestief. (De heer Meerdink: Ik zou ons plan zakelijk willen noemen.) Ik spreek nu over het voorwoord, want dat is ook opgenomen. Ik heb al gezegd dat ik zaken niet tegen elkaar heb kunnen afwegen. Maar toch zeg ik, nadat ik het plan even snel heb bekeken, dat het voorwoord en de rest vaak verdraaide bedrijfs- onvriendelijk zijn. Ik wil er een paar zaken uithalen. 129 PAL wil extra inkomsten halen uit de rioolretributie voor eigenaren/grootverbruikers. Naar de grootverbruikers toe, die al zo erg geprotesteerd hebben, is dit gewoon bedrijfson- vriendelijk. PAL vindt dat de tariefsverlaging van bedrijfscontainers niet moet worden doorgevoerd. Het bedrijfsleven zal die kosten dan weer moeten opbrengen. Ik vind ook dat PAL de bevolking van Leeuwarden te kort doet door de taptoe bijdrage te willen schrappen. De taptoe doet honderden zo niet duizenden mensen een groot plezier, dat blijkt wel uit de toeloop. Als de PAL-fractie deze bijdrage wil schrappen, dan gunt zij een aantal mensen in Leeuwarden doodgewoon geen pleziertje. Ik vind dat een tekortkoming in dit alternatief dekkingsplan. Hetzelfde geldt voor het klokkenluiden en het vlagvertoon. Veel mensen in Nederland hebben nog groot respect en waardering voor de Nederlandse vlag en zien die graag waaien. Bij festiviteiten wil men graag dat de klokken worden geluiden, want dat hoort bij onze bevolking en de structuur van onze maatschappij. Als PAL deze za ken wil schrappen, dan doet zij de mensen te kort. PAL heeft in het kader van nieuw beleid een post "extra middelen sociaal-cultureel pro gramma" opgenomen. Toen de heer Duijvendak het had over het Leger des Heils - die kwes tie komt elk jaar terug -, heeft de heer Dubbelboer opgemerkt dat het Lesbisch Archief ook discrimineert. Geconstateerd kan worden dat het Lesbisch Archief een aantal mensen niet toelaat. Ik wil het bij deze opmerking laten. PAL is zeer suggestief bezig het Leger des Heils ieder jaar weer te kort te doen. Dit waren mijn opmerkingen bij het alternatief dekkingsplan van PAL. Tot slot nog dit. Ik heb aan het begin van mijn betoog al gezegd dat ik vind dat de PAL-fractie, ondanks het feit dat ik respect heb voor haar politieke uitgangspunten, niet moet zeggen dat zij bedrijfsvrjendelijk is, want dat is zij in feite nimmer. De heer Pruiksma: Onze fractie kan niet instemmen met de voorstellen van de PAL-frac tie in haar alternatief dekkingsplan. Ik noem drie punten. Extra inkomsten uit het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf (GEB): f. 2.300.000,Op zich lijkt dat aardig, maar uit de toelichting blijkt dat men dat bedrag schat per één januari 1988 en verwijst vervolgens naar de additionele vergoeding over 1984. Het verhaal is op zich te wrak om daar nu een behoorlijk financieel fundament op te bouwen. Wat de rioolretributie eigenaren/grootverbruikers betreft - het gaat om een raming aan extra inkomsten van f. 500.000,kan ik alleen maar zeggen dat die discussie al uitvoerig is gevoerd in de Commissie voor de Financiën. Deze discussie komt overigens straks nog te rug. Op grond van de in de commissie aangevoerde argumenten, die ik straks zal moeten herhalen, zijn wij het ook met deze post niet eens. Ik praat dan nog niet eens over het niet doorvoeren van de tariefsverhoging onroerend goedbelastingen voor gebruikers, waarvoor f. 1.400.000,in het alternatief dekkingsplan is opgenomen in het kader van nieuw beleid. PAL heeft over de cijfers van b. en w. gezegd dat moet blijken of die allemaal hecht zijn en waar het achterstallig onderhoud zich zal openbaren. Van het verhaal van PAL kun je al leen maar zeggen dat je niemand met een lek schip de zee op mag sturen. In het verleden hebben wij altijd nog een zeker respect geuit voor de PAL-fractie die de moeite deed om cij fers op papier te zetten. Met dit verhaal en gezien het feit wat wij daar in het verleden mee hebben meegemaakt is mij dat nu te veel. De heer Meijerhof: Ik kan de kritiek die de heer Bijkersma uit op het moment van indie ning van het alternatief dekkingsplan van PAL en daarmee op de onmogelijkheid om het de gelijk door te nemen onderschrijven. Ik heb toch geprobeerd een aantal opmerkingen te ma ken over de voorstellen die op de bladzijden drie en vier van dit plan geformuleerd zijn. Ik meen dat er met betrekking tot de gedragswetenschapper bij de politie in de afde lingsvergadering nog wat toezeggingen zijn gedaan, onder andere het aantrekken van extra hulp indien dat nodig is. De niet door te voeren bezuiniging van f. 16.300,op het openbaar bibliotheekwerk is hetzelfde bedrag - dat neem ik tenminste aan - waarvan bij het vorige agendapunt werd ge zegd dat het bestuur van de bibliotheek geen onoverkomelijke bezwaren ziet wat betreft de realisering van die taakstelling. Wat betreft de niet door te voeren bezuiniging van f. 35.000,op het Fonds sportieve recreatie het volgende. De raad heeft zich wat dit punt betreft reeds uitgesproken. Wij heb ben destijds aangegeven dat sportieve recreatie in de context waarin de zaak toen is behan deld bij ons niet de hoogste prioriteit heeft. Over de extra door te voeren bezuinigingen het volgende. Bij de discussie over het voorstel met betrekking tot Cambuur werd gezegd dat ieder recht heeft op zijn eigen cul tuur-uiting. Ik denk dat dat ook kan gelden voor de taptoe bijdrage en, met enige fantasie, ook voor het klokkenluiden en het vlagvertoon Ik zet echter het grootste vraagteken bij het terugbrengen van het tekort van de par keergarage. Misschien kan het college daar straks ook nog een antwoord op geven. Ik meen dat in het beleidsplan van de Stichting Parkeergarage ook al rekening is gehouden met het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 65