130 feit dat het tekort wordt teruggebracht. Ik weet het bedrag niet wat in dat verband is op genomen, maar de in het alternatief dekkingsplan opgenomen extra bezuiniging van twee ton komt daar dan nog eens bovenop. Het is natuurlijk bekend dat het tekort van de parkeerga rage wordt bepaald, wat voor prognoses je ook maakt, door de mate waarin daarvan gebruik wordt gemaakt. Het kan best zijn dat er nog sprake is van een inkomstenverhoging doordat er nogal wat parkeerplaatsen verloren gaan. Wat dat laatste betreft denk ik aan de vestiging van Aegon op het Oude Veemarktterrein. Ik hoor graag een reactie van het college op het bedrag van twee ton. Hetzelfde geldt voor de extra inkomsten uit het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf (GEB). PAL heeft hierop een toelichting gegeven. Wij weten allemaal dat wij een ongunstig inkoop contract hebben. Het lijkt mij een goede zaak dat dat inkoopcontract tijdig wordt opgezegd, zodat wij, onafhankelijk van het tijdstip waarop het landelijk inkoopcontract wordt gereali seerd, met het Provinciaal Electriciteitsbedrijf (PEBkunnen onderhandelen over een gun stiger inkoopcontract. Maar ook wat dit punt betreft denk ik dat wij al op voorhand reke ning hebben gehouden met het feit dat de winstpositie enigszins zal verbeteren, zij het niet in de mate zoals PAL die claimt. Over de subsidie aan Cambuur, f. 350.000,in het kader van nieuw beleid, het volgen de. Bij de behandeling vanavond van het voorstel tot subsidiëring van Cambuur heb ik ge zegd dat wij geen kritiek hebben op het bedrag van f. 250.000,— maar meer op het eenmali ge karakter, f. 350.000,komt ons op voorhand redelijk hoog voor. Mijn laatste opmerking sluit aan bij hetgeen de heer Bijkersma heeft gezegd over het voorwoord van het alternatief dekkingsplan. Daarin wordt toch min of meer een veroordeling van het gevoerde beleid uitgesproken. Wij zijn het daar niet mee eens, gelet op de verant woordelijkheid die wij voor dit beleid hebben gehad en het feit dat wij achter dit soort voor stellen in het verleden hebben gestaan. Mevrouw De Jong: Ook ik vind het jammer dat wij dit alternatief dekkingsplan van PAL zo laat hebben gekregen. Toch heb ik geprobeerd het zo goed mogelijk door te lichten. Al lereerst wil ik mijn oprechte complimenten maken aan de PAL-fractie, die toch elk jaar weer probeert met een tegenvoorstel te komen. Toch heb ik kritiek op bepaalde zaken. Wat betreft de niet door te voeren bezuinigingen het volgende. Aanvankelijk kon ik meegaan met de bezuiniging op het openbaar bibliotheekwerk. Inmiddels is gebleken dat het bestuur van de Vereniging Openbare Bibliotheek zich daarmee kan verenigen. Dat punt valt dus voor mij weg. Bij het vorige agendapunt heb ik al gezegd dat ik van mening ben dat de bezuiniging op het investeringsvolume speelplaatsen niet doorgevoerd moet worden. De extra door te voeren bezuinigingen. Ik ben ook zeer benieuwd hoe PAL komt aan het bedrag van twee ton in het kader van het terugbrengen van het tekort van de parkeergara ge. Met de komst van het pleinafsluitend gebouw en de bebouwing van het Oude Veemarkt terrein zal zeker meer gebruik worden gemaakt van de parkeergarage. Het is mij niet duide lijk waarom nu twee ton wordt geraamd. Ik vind de bezuiniging van f. 22.000,op de taptoe bijdrage vrij eenzijdig. Ik ben er heus niet op tegen als daarover gepraat wordt, maar ik vind dat je, net als bij Cambuur, de zaken tegen elkaar moet afwegen en duidelijk keuzes moet maken. Daarbij dient ook te wor den betrokken het feit welke mensen van welke evenementen gebruik maken en hoeveel dat er dan zijn. Pas op dat moment kun je besluiten tot het wel of niet schrappen van be paalde evenementen. Veel mensen hechten aan klokkenluiden en vlagvertoon. Ik ben van mening dat je die zaken niet als een bezuiniging kunt opvoeren. Ik vind de bezuiniging van f. 1.130,— op de subsidie aan het Leger des Heils net als die op de taptoe bijdrage erg eenzijdig. Ik vind wel dat je daarover kunt praten, maar dan moet je dat bij alle voorstellen doen. Je kunt dan bekijken wat je wilt laten vervallen. Op dat mo ment maak je een politieke keuze. Extra te ramen inkomsten. Wat betreft de extra inkomsten uit het Gemeentelijk Electrici teitsbedrijf (GEB) het volgende. Wij weten allemaal dat wij een heel beroerd inkoopcontract hebben. Ik vind ook dat dat zodra het mogelijk is moet worden herzien. Maar de raming in het alternatief dekkingsplan van PAL vind ik toch wel erg optimistisch. Ook het college heeft zich daaraan schuldig gemaakt; dat heb ik toen ook heel duidelijk gezegd. Het lijkt mij stug dat je nu al kunt spreken van een bedrag van 2,3 miljoen gulden. Als wij inderdaad aan deze 2,3 miljoen toekomen, dan vind ik dat, gezien de lastenverzwaring die de burgers van Leeuwarden in de loop der tijden van gemeentewege is opgelegd, dat bedrag ten goede moet komen aan de gebruikers. Bovendien hebben wij als raad steeds gezegd dat de woonkosten, inclusief de stookkosten en dergelijke, zo langzamerhand de pan beginnen uit te rijzen. Nogmaals, een dergelijk bedrag dient daarom direct aan de gebruikers ten goede te komen. Dan de post efficiënter schoolvervoerf. 100.000,De Provinciale Onderwijsraad Fries land zou hierover ook iets hebben gezegd. Over welk schoolvervoer hebben wij het hier? Misschien kan PAL daar een toelichting op geven. Ik denk daarbij aan het schoolvervoer voor leerlingen van bijzondere scholen, maar misschien is dat wel helemaal fout. Ik ben van 131 mening dat de laatste jaren het schoolvervoer in Leeuwarden al zo efficiënt mogelijk gebeurt. Taxivervoer is zo veel mogelijk door vervoer per busjes overgenomen. Ik vind het niet reëel als je dan praat over een bedrag van f. 100.000,— in het kader van efficiënter schoolver voer. Maar wellicht wil de wethouder hier ook nog iets over zeggen. Dan de p.m.-posten. De doorberekening dienstverlening aan het rijk. Akkoord, hoewel er geen cijfers zijn opgenomen. De extra tegemoetkoming voor gemeentelijke kosten Algeme ne Bijstandswet vind ik wat optimistisch geraamd. De kritiek die ik in dit verband in de richting van het college heb geuit geldt uiteraard ook voor PAL. De heer Buurman: Ik zal niet herhalen wat anderen hebben gezegd met betrekking tot het alternatief dekkingsplan van PAL, maar ik bepaal mij tot een enkele opmerking. Ik blijf waardering uitspreken voor het werk dat hier is aangericht. Niet door te voeren bezuinigingen. De gedragswetenschapper bij de politie, f. 50.000, Als ik goed ben ingelicht dan heeft de politie hem het heilig kruis nagegeven. Ik dacht dat er geen behoefte was aan geleerde rapporten ter meerdere glorie van de betrokkene. Extra door te voeren bezuinigingen. De twee ton in het kader van het terugbrengen van het tekort van de parkeergarage wordt niet aangetoond. Extra te ramen inkomsten. Er is f. 2.300.000,geraamd aan extra inkomsten uit het Ge meentelijk Electriciteitsbedrijf (GEB). Ik sta al jaren te verkondigen dat ik vind dat de ge meente geen zelfstandige inkomstenbron moet hebben uit dien hoofde. Ik vind dat dat nog meer sigaren zijn uit eigen doos. Maar om het verhaal van PAL nu meteen als een wrak ver haal te kenmerken gaat mij een beetje te ver. Ik vind echter wel dat er te kort wordt gedaan aan de realiteit. Tot slot wil ik mij aansluiten bij de opmerkingen van de liberale woordvoerder over het bedrijfsleven. Wij moeten toch oppassen bij bepaalde posten die niet zo bedrijfsvriendelijk zijn. Ik dacht dat Groningen toch wel een waarschuwend voorbeeld moet zijn ten aanzien van de slechte image ten opzichte van het bedrijfsleven. De heer Kessler (weth.): Ik zal in puur financieel-technische zin reageren op het alter natief dekkingsplan van PAL en loop de verschillende posten daarbij na. Categorie I, de niet door te voeren bezuinigingen. Het is legitiem om daar politieke op vattingen over te hebben en te zeggen dat deze bezuinigingen niet door moeten gaan. Fi- nancieel-technisch gezien kan dat. Het zal duidelijk zijn dat het college het er inhoudelijk gezien niet mee eens is. Categorie II, extra door te voeren bezuinigingen. Bezuinigen op de taptoe bijdrage, het onderhoud van de schuilgelegenheid in de parkeergarage, het klokkenluiden/vlagvertoon en het subsidie Leger des Heils is in principe mogelijk. Wij zijn het daar inhoudelijk echter niet mee eens. Financieel-technisch ontstaat het probleem bij het terugbrengen van het tekort van de parkeergarage. In 1988 hebben wij het tekort al teruggebracht met een bedrag van f. 100.000,dat is al een behoorlijke taakstelling. Als wij dat tekort nu nog een keer extra terug zouden willen brengen met twee ton, dan is er naar het oordeel van het college sprake van een volstrekt onhaalbare taakstelling. Die twee ton is dus niet realiseerbaar. Categorie III, extra te ramen inkomsten. Met name valt de post extra inkomsten uit het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf (GEB) op. Ter illustratie het volgende. In het beleidsplan is een winstraming opgenomen van ongeveer één miljoen in 1986 oplopend tot 1,3 miljoen in 1990. Wij veronderstellen dus al een zekere groei. 2,3 miljoen extra zou maar liefst een toe name zijn van de winst met ruim 200% en dat achten wij volstrekt niet haalbaar. Te meer niet daar er landelijk allerlei ontwikkelingen aan de gang zijn, als gevolg waarvan ernstig betwij feld kan worden of het in de toekomst nog mogelijk is dat de gemeenten in een dergelijk gro te mate winst kunnen halen uit hun nutsbedrijven. Maar misschien wil wethouder Miedema hier straks ook nog iets over zeggen. Efficiënter schoolvervoer lijkt mij technisch uiterst moeilijk. Ik vind het in ieder geval volstrekt voorbarig om, nu de Provinciale Onderwijsraad Friesland heeft gezegd dat het schoolvervoer wel wat efficiënter kan, plotseling f. 100.000, te ramen. Het betekent natuurlijk niet dat wij als college niet altijd alert zijn om zaken effi ciënt te ramen. Op dit moment vind ik echter deze post voorbarig. Categorie IV, nieuw beleid. Het gaat hier uiteindelijk om een politieke keuze. Financi eel-technisch wil ik er geen opmerkingen over maken. Alles bij elkaar opgeteld kom ik tot de conclusie dat er uit financieel-technische overwe gingen - iets is wel of niet haalbaar - in het alternatief dekkingsplan van PAL globaal een tekort zit van ruim 2,5 miljoen gulden. Wat dat betreft achten wij dat plan niet reëel en ont raden wij de motie die de PAL-fractie heeft ingediend. De heer Duijvendak: Het zal duidelijk zijn dat wij het in hoofdlijnen eens zijn met het fi nancieel beleid dat deze gemeente voert. Vandaar dat wij tijdens de algemene beschouwingen niet diep zijn ingegaan op die hoofdlijnen. Ons plan heet dan ook een alternatief dekkings- plan en wij spreken dus niet over een tegenbegroting. Er zou sprake zijn van een tegenbe- groting wanneer wij allerlei zaken zouden willen veranderen. Het zal duidelijk zijn dat wij op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 66