10 Cultuur en recreatie. Over de aanwijzing van het Princessehof als rijksmuseum wordt binnenkort beslist. Uit een voor radio Fryslan gehouden discussie met "Den Haag1' kan worden geconcludeerd dat de argumenten vóór sterker zijn dan de argumenten tegen. Uit de opstelling van de commissie die hierover vorige week vergaderde mag de conclusie worden getrokken dat de Tweede Kamer voor aanwijzing tot rijksmuseum zal zijn. Is de minister al door de bocht? Bij de behandeling van dit beleidsplan in de afdeling merkte de wethouder over een vraag over de wijkaccommodaties Bilgaard en de Meenthe op te verwachten tegen het eind van het jaar hiervoor een oplossing te hebben gevonden. Wij zijn een maand verder en het eind van het jaar genaderd. Is daarover nu iets concreets te vertellen? In mijn inleiding noemde ik als mogelijkheid tot bezuiniging privatisering. Projecten die zich daar goed voor lenen zijn de jachthaven Grote Wielen, de camping en de bungalows. U zoekt mogelijkheden om deze zaken te verpachten. Waarom niet ook de mogelijkheden van verkoop nagegaan? Wat ons betreft hebt u hiervoor groen licht. Uit de afdelingsvergadering is gebleken dat u terugkomt op het voornemen de sportbe- stemming voor plan 't Vierhuis te laten vallen in verband met behoefte aan sportvelden voor het hbo. Wij wachten uw nadere voorstellen daarover af. Wel dringen wij er met klem op aan op korte termijn de reconstructie van de sportvelden in Aldlan en De Greuns af te ronden. In verband met toenemende problemen bij sportorganisaties heeft de gemeente Hoorn het plan geopperd sportvelden gratis in gebruik te geven. Als tegenprestatie moeten de organisaties zorg dragen voor onderhoud van het omliggende groen en de accommodaties. Is het college bereid deze mogelijkheid ook voor Leeuwarden te onderzoeken. In verband met wijziging in de afgifte komt het cultureel jongerenpaspoort aan de orde, Daarbij werd het idee geopperd naar analogie van het cultureel paspoort de mogelijkheden en voordelen na te gaan van een jongeren sportpaspoortWij ondersteunen dit idee graag. Het zou niet alleen van belang kunnen zijn voor de gemeente maar ook voor studerende en werkloze jongeren. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk. In het collegeprogram kreeg op initiatief van de CDA-fractie het terugdringen van de werk loosheid dezelfde hoge prioriteit als het werken aan de stadsvernieuwing. Wij zagen en zien het bestaan van de huidige enorme werkloosheid nog steeds als volksvijand nummer één. Inmiddels verscheen de gemeentelijke nota werkgelegenheid en daarop volgend de "eerste herziening" van deze nota. Bij die gelegenheid - inmiddels bijna een jaar geleden - hebben wij met name gepleit om in het jaar 1985, zijnde het jaar van de jeugd, extra aandacht te schenken aan en middelen beschikbaar stellen ten behoeve van de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Er volgde daarop het jeugdwerkplan. De eerste fase van dat jeugdwerk plan is recentelijk ten uitvoering gebracht. Wij betreuren in hoge mate dat de tweede fase - het creëren van stageplaatsen voor werkloze schoolverlaters - nog steeds in het onderzoek- stadium verkeert. Hoewel de werkloosheid in Leeuwarden het laatste jaar iets is gedaald, is deze daling vergeleken bij de landelijke voor de zoveelste keer achtergebleven. Wij erkennen dat de middelen die wij als lokale overheid hebben beperkt zijnErkennen van die beperking maakt het echter noodzakelijk om de wel beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk te benutten. Met betrekking tot het jeugdwerkplan hebben wij niet de overtuiging dat hier alles op alles is gezet om nog tijdens het jaar van de jeugd dit plan optimaal ten uitvoering te brengen. En dat ondanks meer dan herhaaldelijk aandringen onzerzijds. Wij hebben er met instemming kennis van genomen dat, dankzij onze interventie tijdens de vergadering van afdeling II, er thans aan de reeds beschikbaar gestelde f. 85000 nog eens f. 50.000,wordt toegevoegd ter uitvoering van de leerwerkplaatsen. In het economisch gebeuren staan ons grote omschakelingen te wachten. Het is een kunst daar als gemeente alert op in te spelen. De praktijk leert dat, als wij met goede en concrete plannen bij de rijksoverheid komen gevolgd door een gerichte lobbydit zijn vruchten af werpt In dit verband wil ik enige aandacht schenken aan de ontwikkeling van de techniek en de herwaardering van de techniek. Tot voor kort werd de technologische ontwikkeling vrij algemeen als bedreigend ervaren. Ik noem de uitstoot van arbeidskrachten, ontmenselijking van het werk door anonieme computers, een robotachtige maatschappij. Wat wij inmiddels constateren is dat de technologische ontwikkeling desondanks bezig is gemeengoed te worden, zowel bij de ondernemers als bij de werknemers. Er groeit een nieuwe emancipatiebeweging, er is een generatie op komst die moet beschikken over nieuwe vaardigheden en die zich er van bewust is dat deze vaardigheden waardevol zijn. Dat is een omslag in de maatschappij van verstrekkende betekenis, ook voor de arbeidsmarkt en voor het sociaal-economisch be stel. 11 De positieve herwaardering van de technologie stelt nieuwe eisen aan het onderwijs, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden. Daarbij moeten wij er bijzonder op bedacht zijn dat er een nieuwe schifting kan ontstaan tussen sterken en zwakken in de maatschappij, namelijk zij die de overgang naar het nieuwe type maatschappij wel mee kunnen maken en zij die dat met kunnen. De Commissie voor de Werkgelegenheid of wat daarvoor binnenkort in de plaats komt zou zich naar onze mening daar best eens in kunnen gaan verdiepen en alert op moeten inspelen U geeft in uw inleiding een aantal verwachte demografische ontwikkelingen aan en nodigt daardoor uit hierover iets uitvoeriger te zijn. Het is bovendien een van de hoofdprioriteiten uit ons CDA-program. Dit beleidsterrein zal steeds meer onze aandacht moeten hebben. Ik wil daarbij voorop stellen dat wii ons daarbij niet alleen moeten richten op de oudere als zorgobjectal moeten wij erkennen dat de ouderdom met gebreken komtDe oudere heeft ook recht op een eigen volwaardige plaats in de samenleving. Zij vragen om huisvesting en zorg naar maat. Door het flankerend ouderenbeleid wordt hierop ingespeeld. In onze gemeente is al veel tot stand gebracht. De bejaardenalarmering voorziet in een behoefte. Het aantal aansluitingen nadert de 300. Zijn er nog ontwikkelingen te melden? Ook de dorpen vragen om deze alarmerings- ffiogelijkhedenHet ouderenbeleid zal meer geld gaan vragen in de toekomst. Voordat ver schuiving van middelen uit andere sectoren kan worden gevraagd zal eerst in eigen sector moeten worden nagegaan waar mogelijkheden zitten. Momenteel wordt gedacht aan afbouw van de intramurale voorzieningen. Gezien de voortgaande sterke vergrijzing zal dat, als het al mogelijk is, gelet op de lange wachtlijsten die alleen kunnen worden bekort door een nog hogere indicatiestelling, voor Leeuwarden tot gevolg hebben dat vele honderden bejaarden in de kou komen te staan. Het afbcuwplan van de provincie is dan ook geen goed plan en voor wat Leeuwarden betreft zelfs onacceptabel. Richten wij ons op bijvoorbeeld de 80+-ers dan is het percentage van deze groep in Leeu warden 23,5 tegenover een landelijk percentage van 21,4. Bij de bepaling van het aantal verzorgingsplaatsen zou dan ook veel meer dan nu wordt gedaan moeten worden uitgegaan van de leeftijdsspecifieke richtgetallen. Dit zou voor Leeuwarden tientallen bedden minder afbouw betekenen. Wat de extramurale zorg, het kruiswerk, de gezinszorg en het gecoördineerd bejaarden- werk betreft, moet worden bevorderd dat deze intact blijft en tot samenwerking wordt ge bracht. Directer kunnen wij eigen beleid voeren ten aanzien van het flankerend beleid wan neer dat aan de gemeente wordt overgelaten. De Wet op de Bejaardenoorden geeft duidelijk de mogelijkheid van "doordecentraliseren" aan de gemeente. De gemeente is het best in staat te analyseren welke functies voor zelfstandig wonende ouderen aanwezig en bereikbaar zijn, of dit voldoende is, welke problemen er zijn en op welke manier die opgelost kunnen worden. Daar past naar de mening van onze fractie bij dat de gemeente ook beschikt over de be steding van de middelen. Heeft het college overwogen deze doordecentralisatie te vragen, is het college van gedeputeerde staten verplicht een verzoek daartoe te honoreren en hoe is de verdeling van de totale financiële middelen geregeld? Bij het volkshuisvestingsbeleid moet meer systematisch rekening worden gehouden met bouw/verbouw van bejaardenwoningen, aanleunwoningen en serviceflats. Uit de toegezegde nota over de huisvesting van bejaarden zullen nadere beleidslijnen hiervoor kunnen worden afgeleid. Van gixoot belang is dat de ouderenbonden door middel van een externe adviescom missie bij de beleidsvorming worden betrokken en dat er goede coördinatie is tussen de diver se instellingen en organisaties via de stuurgroep ouderenbeleid Leeuwarden. Voor dit beleids terrein geldt ook het CDA-standpunt dat de "omgeving" tot hulp en zorg moet worden opge wekt. Vrijwilligerswerk is hier goed op zijn plaats. Waarmee niet gezegd is dat dit een on ontgonnen gebied is. Integendeel. Velen zetten zich hier al voor in. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Volksgezondheid Over de revalidatie voorziening is door mijn fractie op de afdelingsvergadering een vraag gesteld die schriftelijk is beantwoord. Wij onderstrepen dat het streven gericht moet zijn op concentratie van alle revaiidatievoorzieningen in Leeuwarden. Wat het milieubeheer betreft de volgende opmerkingen. Bij het bodemonderzoek en -sane- dng keert ook de financiële wal het schip. Dit betreft zowel de rijksmiddelen, die door de provincie worden beheerd, als de gemeentelijke middelen. Door de verschillende prioriteits stelling van provincie en gemeente wordt de druk op de gemeentelijke middelen nog groter. Mijn fractie meent dat de prioriteitsplanning van de gemeente uitgangspunt moet zijn en blijven. De begrotingspost ad f. 500.000,moet in principe als taakstelling worden be schouwd De beheersing en verwijdering van afval verdient terecht onze aandacht en zorg. Het stimuleren van eompostbakken is eerder in de raad aan de orde geweest. De glasbakken zijn mgevoerd en zo langzamerhand goed bekend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1985 | | pagina 6