20 gaat om een calamiteit. De heer Bijkersma heeft dat ook al aangegeven. Het is overigens niet zo dat de risicoreserve altijd uitsluitend in neerwaartse richting wordt bijgesteld, er zijn jaarlijks ook bijstellingen ten gunste. Het college heeft op basis van uiterst pragmatische redenen gezegd dat wij de pijn zo enigszins mogelijk moeten verdelen over de stelpost civiel technische werken en de risicoreserve. Voor beide zaken zijn op zich zelf argumenten te ge ven. Dit is tegelijk een antwoord op de vraag van de heer Buurman. Je kunt inderdaad schuiven, maar dat doen wij ieder jaar opnieuw bij de vaststelling van de begroting. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de leden van de fracties van PAL en GPV/RPF/SGP wensen te worden geacht te hebben ge stemd tegen de dekking ten laste van de algemene risicoreserve. Punten 18, 19 en 20 (bijlagen nrs. 55, 52 en 77). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 21 (bijlage nr. 71). De Voorzitter: Dit punt luidt: Garanderen van geldleningen voor de financiering van de bouw van c.q. verbouw tot woningen door respectievelijk de Stichting Woningbouw St. Jo seph en de Vereniging voor Volkshuisvesting. In besluit nr. 1890 staat een fout. Het in de eerste overweging genoemde bedrag van 1.198.749,moet worden gewijzigd in 1.169.075,— Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met inachtneming van de mondeling door de voorzitter aangebrachte wijziging in besluit nr. 1890. Punt 22 (bijlage nr. 80). De Voorzitter: Dit punt luidt: Regionaal inzamelsysteem voor klein chemisch afval. Er is met betrekking tot dit punt een brief binnengekomen van de Regio Friesland-Noord. Wet houder Miedema geeft vooraf een toelichting. De heer Miedema (weth.): In de raadsbrief wordt op bladzijde 3 onderaan gesteld: „Wij zijn van oordeel dat het door het Regio-bestuur voorgestelde inzamelmodel in beginsel posi tief kan worden benaderd." Het woord „in beginsel" slaat op de totale hoeveelheid klein chemisch afval die gratis door de bedrijven kan worden ingeleverd. In het oorspronkelijke model van de regioraad - de betreffende brief heeft ter inzage gelegen - wordt wat dat be treft een hoeveelheid genoemd van 200 kg. Het college van b. en w. van Leeuwarden vindt die hoeveelheid op de lange duur te veel en wilde daarom duidelijkheid waar wij met deze zaak naar toegaan. In dat kader is er overleg gepleegd. In de brief van de Regio Friesland- Noord, die vanavond op uw tafels is neergelegd, staat dat ten aanzien van het inleveren van klein chemisch afval door bedrijven aan de regioraad zal worden voorgesteld het volgende standpunt in te nemen: 1986, gratis tot 25 kg per maand en 200 kg per jaar; 1987, gratis tot 10 kg per maand en 100 kg per jaar; 1988, alles betalen. Het college vindt dit een aanvaard baar model. Wij stellen de raad dan ook voor in het besluit de woorden „in principe" te schrappen. De raad neemt dan ook geen principe-besluit, maar een definitief besluit. Mevrouw Jongedijk-WellesIn grote lijnen kunnen wij instemmen met het regionaal inza melsysteem voor klein chemisch afval. Wij hechten erg veel waarde aan het feit dat op alle mogelijke manieren wordt voorkomen dat probleem stoffen in het afval terechtkomen. De tot nu toe behaalde resultaten zijn voor ons dan ook volstrekt onder de maat. Het nu voorge stelde systeem komt in ieder geval meer naar de burger toe. Belangrijk bij zo'n systeem is dat mensen weten wat het doel is, welke effecten ermee bereikt worden en wat hun rol daar in is. Voorlichting speelt hierbij een belangrijke zo niet een doorslaggevende rol. De pro vincie neemt die voorlichting voor een groot deel op zich. Wij vinden dit echter niet genoeg. Gezien het belang dat wij hechten aan het welslagen van dit voorstel en de rol die een goede en regelmatig herhaalde voorlichting daarbij speelt, zou ik de wethouder willen vragen om ook als gemeente de introductie van het inzamelsysteem via een gerichte voorlichting te be geleiden en te stimuleren. Dan nog een ander punt. Binnenkort zal de raad een uitspraak moeten doen over de in voering van compostbakken. Ik zou mij kunnen voorstellen dat het inzamelen van probleem- stoffen en de invoering van compostbakken regelmatig aandacht krijgen in bijvoorbeeld Aan de Grote Klok. Verder zou overwogen kunnen worden een en ander in de verschillende wijk- bladen onder de aandacht van het publiek te brengen. Ook de op het gebied van het milieu werkzame organisaties, zoals het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN), de Frie se Milieuraad en de plaatselijke afdeling van de Vereniging Milieudefensie, kan gevraagd worden hieraan een bijdrage te leveren, bijvoorbeeld door middel van publikaties en derge lijke. 21 Kortom, wij vinden dat alle mogelijke middelen aangewend moeten worden om dit voorstel te laten slagen. Niet alleen omdat al die enge stoffen niet meer in het afval moeten komen, maar ook omdat een goede aanpak het milieu-besef bij burgers kan bevorderen, waardoor ook andere misschien offersvragende maatregelen op milieugebied eerder geaccepteerd zullen worden. Wij besluiten nu alleen over de invoering van een regionale aanpak voor het inzamelen van klein chemisch afval. In de raadsbrief wordt echter ook gesproken over een verhoging van de afvalstoffenheffing. Wij gaan er vanuit dat een eventuele verhoging een apart punt wordt, waar wij alsdan over kunnen beslissen. Ik wil hiermee zeggen dat wij bij dit voorstel niet automatisch instemmen met een verhoging van de afvalstoffenheffing. Tot slot nog voor alle duidelijkheid. Wij gaan er vanuit dat de detailhandel niet hoeft te betalen voor de ingezamelde probleemstoffen. De heer Burg: Het punt met betrekking tot een regionaal inzamelsysteem voor klein che misch afval is al diverse keren aan de orde geweest in de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer. Wij zouden dan ook graag akkoord gaan met deze raadsbrief, mede gelet op de opmerking daarin dat de mate waarin tot op heden gebruik is gemaakt van de in- levermogelijkheid voor klein chemisch afval teleurstellend is te noemen. Er ligt vanavond echter een brief van de Regio Friesland-Noord op tafel waar de wethouder een toelichting op heeft gegeven. In deze brief staat onder meer: ..zal aan de Regioraad worden voorgesteld het volgende standpunt in te nemen:..." Wethouder Miedema zegt dat b. en w. dit voorstel kunnen volgen. Het lijkt mij logischer dat dit voorstel van de Regio Friesland-Noord alsnog in de eerstvolgende vergadering van de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer wordt besproken omdat er sprake is van een geheel nieuw gegeven, waarover ook niet in de raadsbrief wordt gesproken. In genoemde brief van de Regio Friesland-Noord wordt gespro ken over de jaren 1986, 1987 en 1988 en de kosten die het bedrijfsleven voor wat betreft de inzameling zal moeten dragen. Het lijkt mij logischer dit nieuwe punt eerst in de commissie te bespreken voordat er door de gemeente een definitief standpunt over wordt ingenomen. De heer Niemeijer: Tijdens de behandeling van het beleidsplan 1983 diende onze fractie twee moties in. In een van de moties werd gepleit voor het gescheiden inzamelen van klein chemisch afval. Onze fractie wees op de milieuproblemen die ontstaan als de probleemstoffen niet uit het gewone huisafval worden gehaald en noemde het een taak van de overheid om deze inzameling apart te doen plaatsvinden om die milieuproblemen op te heffen. Mede daar door ontstond het depot klein chemisch afval. Wij hebben daarmee ingestemd, maar hadden van meet af aan zorgen over het functioneren. Er was alleen sprake van een inleverdepot op een relatief grote afstand van de plaats waar mensen wonen. Het was ook wel erg veel ge vraagd om met je blikje verf onder de snelbinder van je fiets naar het depot te fietsen. Het depot bleek dus niet te functioneren. Onze fractie heeft er diverse keren op aangedrongen die situatie te veranderen. In de alternatieve dekkingsplannen die wij de afgelopen jaren hebben ingediend hebben wij altijd geprobeerd ruimte te reserveren om een wervender be leid, betreffende deze inzameling, te voeren gebaseerd op een inzameling bij de mensen en niet op een inleveren door de mensen. Ander afval wordt ook opgehaald, waarom dit klein chemisch afval dan niet. Het voorstel dat nu op tafel ligt zit er wat tussen in en is, gezien de financiële ruimte die de gemeente heeft om dit beleid te voeren, ook wel reëel. Het voor stel is op dit moment het meest haalbare, ofschoon wij er behoefte aan hebben om het func tioneren van het systeem kritisch te blijven volgen. Het gaat ons er namelijk uiteindelijk om dat de probleemstoffen, die ook in de raadsbrief worden genoemd, buiten het normale huis vuil blijven en dat wij wat dat betreft al het mogelijke doen om dat te realiseren. Wij gaan akkoord met het voorstel van b. en w., maar hebben nog wel een paar opmerkingen. Het lijkt mij voor de gemeente erg belangrijk dat zij kritisch blijft volgen dat de ingeza melde afvalstoffen terechtkomen op de plaats waar dat hoort. Dat betekent hoofdzakelijk en voor zover mogelijk binnen de recycling-cirkel. Wat de tarieven betreft het volgende. Ons is een voorstel voorgelegd over tarieven voor het bedrijfsleven - mevrouw Jongedijk heeft daar ook op gewezen -, maar ik kan dat op dit moment niet helemaal beoordelen. Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling van b. en w. om het bedrijfsleven in te schakelen bij de inzameling van zaken die het met name zelf ver koopt, bijvoorbeeld batterijen. Onze fractie is van mening dat in dat geval de detailhandel geen kosten in rekening gebracht mag worden. Dat lijkt mij een redelijke optie. Het lijkt mij heel redelijk om bedrijven die produceren financieel aan te spreken wanneer bij de produktie chemisch afval vrijkomt. Ik weet niet in hoeverre dat helemaal gedekt wordt door wat er nu op het laatste moment op onze tafels is gelegd. Maar ik heb er eigenlijk ook geen behoefte aan om mij daarover uit te spreken. De financiering van het geheel moet ons in een voorstel worden gepresenteerd dat beter te beoordelen is. Onze fractie gaat ook niet akkoord met de verhoging van de huisvuilrechten. Wij zien graag een financieel plaatje tegemoet waar wij definitief ja tegen kunnen zeggen. Zoals de zaak nu wordt aangedragen zijn wij daar niet toe in staat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 11