22 er behoefte aan in het algemeen wat opmerkingen te maken over de context van een gemeen telijk promotie- en acquisitiebeleid. Nu de verkiezingen achter de rug zijn kan daar mis schien weer op een nuchtere en zakelijke manier over worden gepraat. PAL wordt wel eens verweten onvriendelijk voor het bedrijfsleven te zijn. Met name van de zijde van de VVD krijgt onze fractie nog wel eens opmerkingen in die richting te horen. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat PAL vanuit een andere invalshoek naar het economisch gebeuren kijkt dan de VVD. Dat bevordert de duidelijkheid in de politiek alleen maar. PAL is echter niet per definitie tegen het particuliere bedrijfsleven. De onvriendelijke houding die de VVD ons regelmatig verwijt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat wij niet bij voorbaat juichen voor alles wat het bedrijfsleven doet. Een bedrijf dat produceert voor het militaire apparaat of handelt met een land als Zuid-Afrika, waar de gelijkwaardigheid van mensen wordt ontkend door het apartheidssysteem, krijgt niet de steun van PAL. Onze fractie juicht dus niet bij voorbaat, maar dat wil niet zeggen dat wij het belang van particu liere bedrijven voor de werkgelegenheid, welvaart en welzijn onderschatten. Zeker niet. Al leen is PAL van mening dat bedrijven binnen zekere wettelijke kaders moeten opereren, be trekking hebbende op veiligheid, gezondheid en welzijn van werknemers, op arbeidsrechte lijke condities, op veiligheid van milieu en omwonenden, op zeggenschap van werknemers en op nadere regelgeving door nationaal en lokaal bestuur. PAL is geen voorstander van de na tionalisatie van alle particuliere bedrijven, geenszins, hoewel de heer Bijkersma op 4 maart PAL in de orthodox-communistische hoek trachtte te duwen. Maar goed, dat soort demagogie is kennelijk onderdeel van de verkiezingsstrijd. PAL is kritisch ten aanzien van het be drijfsleven zoals zij kritisch is ten aanzien van allerlei instellingen en instanties. PAL voelt niets voor deregulering, wanneer daarmee de positie van werknemers, de veiligheid van het milieu en de kwaliteit van het bestaan kan worden aangetast. Daarnaast vindt PAL dat het bedrijfsleven in behoorlijke mate een bijdrage moet leveren aan het in stand houden en be vorderen van de kwaliteit van allerlei collectieve voorzieningen. Ik wilde dit zeggen om dui delijk te maken vanuit welke invalshoek PAL naar een promotie- en acquisitiebeleid van de gemeente Leeuwarden kijkt. Daarmee kom ik meteen op mijn belangrijkste kritiekpunt op de voor ons liggende nota. In de nota wordt niets geschreven over de positie van Leeuwarden in de nationale economie. Voor een deel valt dat te verklaren uit het feit dat die positie een aspect is van de sterkte-/ zwakte-analyse van Leeuwarden. Maar toch had over de positie van Leeuwarden in deze nota al iets opgenomen kunnen worden. De positie van Leeuwarden in de nationale economie wordt naar de mening van PAL vooral bepaald door het feit dat Leeuwarden zich aan de periferie, aan de rand, van Nederland bevindt en verder door het feit dat er door de huidige CDA/ VVD-regering een regionaal sociaal-economische beleid wordt gevoerd dat slecht is voor de regio - dus ook voor Friesland - en goed is voor het Westen van Nederland. Dat houdt met een in dat Leeuwarden met andere gemeenten in het Noorden en andere perifere gebieden moet concurreren om nog wat bedrijvigheid binnen de poorten te houden. Bedrijven die voor de nationale of internationale markt produceren kunnen alleen met vele extra's naar Leeu warden gelokt worden en zelfs dan staan zij niet te dringen. Dat houdt in dat het produkt dat Leeuwarden heet zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt moet worden voor het bedrijfsleven en zo aantrekkelijk mogelijk verkocht moet worden. Maar hoever gaat de gemeenteraad hier mee? Het is nu nog niet aan de orde, maar er worden wel al voorzetten door lokale politici gegeven. De heer Bijkersma wordt ertoe gebracht te zeggen dat linkse gemeentebesturen niet aantrekkelijk zijn voor het bedrijfsleven en claimt op grond van zijn goede contacten met het bedrijfsleven een wethouderspost. Anderen brachten bij de bespreking van deze nota in de Commissie voor de Werkgelegenheid zelfs het niveau van de criminaliteit als aandachtspunt naar voren en weer anderen de Friestaligheid in Leeuwarden. Dergelijke opmerkingen tende ren in de richting van een rechts gemeentebestuur en een „law-and-order"-beleid als pana cee voor het oplossen van de werkloosheid. PAL gaat daar in ieder geval niet in mee. Overi gens lijkt het een algemene tendens te zijn om veel heil van de marktsector te verwachten, alsof alle kritiek uit het verleden op de negatieve aspecten daarvan ineens niet meer zouden gelden. Gezien de discussie binnen de PvdA is ook daar inmiddels een vrij grote stroming bereid vergaande compromissen te sluiten met de marktsector. Die bereidheid wordt onzes inziens niet alleen door overwegingen van strategische aard bepaald. Kortomde positie van Leeuwarden in de nationale economie is in het huidige economi sche stelsel tamelijk zwak en kan door een promotie- en acquisitiebeleid slechts marginaal worden verbeterd. Maar dat moet natuurlijk wel gebeuren. Ik heb al aangegeven dat er op de inhoud van de nota niet zoveel kritiek is te leveren. Onze fractie heeft ten aanzien van de produktidentificatie twijfels met betrekking tot het ef fect van het voorgenomen onderzoek, in die zin dat wij ons afvragen of een dergelijk onder zoek resultaten zal hebben die wij al niet kennen of waar wij niets aan kunnen veranderen. Het lijkt ons in ieder zinvol niet alleen thans in Leeuwarden gevestigde bedrijven te onder vragen, maar ook die bedrijven die de laatste jaren uit Leeuwarden zijn vertrokken. Daarbij denk ik ook aan die bedrijven die ten gevolge van de stadsvernieuwing naar elders in Leeu warden zijn vertrokken. Van de vertrokken bedrijven kunnen wij misschien horen wat zij de 23 zwakke punten van Leeuwarden vinden. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat andere bedrij ven dat geen zwakke maar zelfs sterke punten vinden. Verder pleit PAL ervoor om in de stuurgroep die het onderzoek zal begeleiden ook vertegenwoordigers van de vakbeweging op te nemen. Het liefst de plaatselijke vakbeweging, omdat die vanuit een andere invalshoek de economische bedrijvigheid in Leeuwarden benadert en beschouwt. Ik wil graag van het colle ge vernemen of het deze suggestie wil overnemen. Ik heb geen opmerkingen over de paragraaf Doelgroepidentificatie. Iets anders ligt dat met de paragraaf Marketing-mix. Onze fractie kan op zich instemmen met de aanbevelingen, maar heeft wat moeite met de misschien onbedoelde suggestie dat het klimaat in Leeuwarden tot voor kort bedrijfsonvriendelijk was. Natuurlijk kunnen de contac ten met het bedrijfsleven beter gecoördineerd wordennatuurlijk kunnen aanvragen om ver gunningen sneller worden afgehandeld en natuurlijk moet de rechterhand van de gemeente weten wat de linkerhand doet. Maar naar de mening van PAL gaat het te ver om de indruk te wekken dat het alleen aan een ontoereikend gemeentelijk beleid ligt dat er in Leeuwarden te weinig werkgelegenheid is. Of is de nota bedoeld om door middel van een openbare schuldbelijdenis het bedrijfsleven te paaien? Bovendien, wat voor het bedrijfsleven geldt, geldt natuurlijk ook voor andere burgers want die willen ook snel en correct worden behan deld. Overigens vindt onze fractie dat naast schriftelijk materiaal ook een dia-serie ontwik keld moet worden die de aantrekkelijke kanten van Leeuwarden laat zien en visueel het een en ander over onze gemeente rechtzet. Op beurzen en bedrijvencontactdagen zou dat zeker niet misstaan. Onze fractie kan instemmen met de gedane aanbevelingen wat betreft de follow-up en de organisatorische aspecten van promotie en acquisitie. Ook kan onze fractie instemmen met de gemaakte kanttekeningen, met name die betref fende een mogelijk regionaal of provinciaal promotie- en acquisitiebeleid. Het zou goed zijn wanneer in het kader van het intergemeentelijk of provinciaal overleg gedragsregels worden vastgesteld met betrekking tot het wervingsbeleid, om te voorkomen dat de gemeenschap on evenredig veel moet bijdragen aan het behoud of het verkrijgen van werkgelegenheid. Tot slot nog een opmerking over de dekking van de kosten. Onze fractie vindt het niet gewenst dat het werkgelegenheidsfonds is uitgeput na het ter beschikking stellen van het bedrag van 265.000,ten behoeve van een sterkte-/zwakte-onderzoek. PAL vindt dat zo spoedig mogelijk - daarmee sluiten wij ons aan bij de woorden van de heer Janssen - bezien moet worden met welk bedrag en ten behoeve van welke activiteiten dit fonds weer gevuld kan worden. De heer Buurman: Wij zijn bijzonder ingenomen met de aanzet tot een gemeentelijk pro motie- en acquisitiebeleid zoals dit in de nota is omschreven. Dat het beleid er primair op gericht zal zijn om, naast het scheppen van een zo gunstig mogelijk vestigingsklimaat in Leeuwarden, de lokale vestigingsplaatsvoordelen onder de aandacht van potentiële inves teerders te brengen heeft zonder meer onze instemming. Van belang is een bedrijfsvriende- lijk klimaat te scheppen als doelstelling in het sociaal-economisch beleid. Wij hopen dat iede re fractie zonder enige uitzondering hiermee zal kunnen instemmen, zij het dat PAL, zoals wij zojuist hebben kunnen vernemen, een en ander voorziet van een aantal kanttekeningen. De goede arbeidsmentaliteit als positieve vestigingsplaatsfactor is voor Leeuwarden een pluspunt. Scholing zal voortdurend onze aandacht moeten hebben. Het moet ook geen vraag zijn of het wenselijk is te komen tot een aanzet tot een algemeen export-promotieplan ten be hoeve van met name het midden- en kleinbedrijf. Wij stemmen van harte in met deze aanzet en vertrouwen er op dat de activiteiten met voortvarendheid zullen worden aangepakt. Met het benodigde bedrag hebben wij geen moeite en met de dekking stemmen wij in. De heer Bijkersma: De woorden „een gemeentelijk promotie- en acquisitiebeleid" wekten een aantal jaren geleden alleen maar aversie op bij de in de raad zittende fracties met uit zondering van de VVD-fractie. Ik denk dat ik dat rustig zo mag stellen. De VVD-fractie heeft een aantal jaren geleden - wij hadden toen een andere voorzitter van de raad - naar voren gebracht dat de gemeente zich los moest koppelen van een regionaal of provinciaal ac quisitiebeleid en ter zake een eigen koers moest varen. Ik ben daarom blij dat alle fracties datgene wat vanavond op tafel ligt zo positief waarderen. Toen wij dit voorstel in mijn frac tie bespraken en hoorden dat er in de Commissie voor de Werkgelegenheid voor het meren deel positieve geluiden klonken, hebben wij gezegd dat er toch wel iets is veranderd in Leeuwarden. De VVD-fractie heeft er waardering voor dat nu ook andere fracties de koers zijn gaan varen, waarvan wij vinden dat dat een goede koers is voor de gemeente Leeuwar den. Dit ter inleiding van hetgeen nu op tafel ligt. (De heer De Jong: Was dat jullie koers?) Ja, dat was onze koers, mijnheer De Jong. Ik wil dat best nog eens herhalen, want - dat zult u begrijpen - ik zeg dat met vreugde en een bepaalde trots. Promotie en acquisitie is niet alleen een zaak van techniek, maar is in de eerste plaats een zaak van mentaliteit. Je kunt natuurlijk nog zulke goede produkten maken of nog zo'n prachtige etalage hebben, maar degenen die dat produkt daadwerkelijk moeten verkopen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 12