18 Punt 15 (bijlage nr. 157). De Voorzitter: Dit punt luidt: Afsluiting Emmakaden en een gedeelte van de westelijke ventweg van de Julianastraat en aanpassing van het kruispunt Kanaalweg-Franklinstraat. De heer J.F. Janssen: Ik kan vrij kort zijn wat betreft dit agendapunt. In de Commissie voor Openbare Werken heb ik al aangegeven dat de PvdA-fractie akkoord kan gaan met dit voorstel, ook wat betreft het afsluiten van een stukje ventweg langs de Julianastraat. Uit gangspunten waren hierbij de veiligheid voor het fietsverkeer langs de rondweg en de moei lijke situatie die op de kruising Julianastraat-Willem Lodewijkstraat gaat ontstaan wanneer daar snelverkeer gaat invoegen of langs twee banen zijn weg in zuidelijke richting vervolgt. Wat het sluipverkeer via de Rembrandtstraat betreft het volgende. Na een zekere gewennings periode zou dat weieens kunnen meevallen. Iemand die het als moeilijk ondervindt om van de Emmakade n.z. naar de Emmakade z.z. te gaan zal of de weg via het Vliet kiezen of, wat nog beter is, de fiets pakken. Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter. Mevrouw Van Dijk-van Terwisga: De VVD-fractie kan instemmen met de afsluiting van de Emmakaden en de aanpassing van het kruispunt Kanaalweg-Franklinstraat. De afsluiting van een gedeelte van de westelijke ventweg van de Julianastraat geeft meer moeilijkheden. In de Commissie voor Openbare Werken heb ik voorlopig bezwaar gemaakt tegen deze afsluiting. Over de afsluiting van de Emmakaden en de wijze waarop dat gebeurt is in het verleden al meerdere malen zeer uitvoerig gesproken, zowel in de Commissie voor de Ruimtelijke Orde ning als in de raad. Zeer bewust is toen gekozen voor een tijdelijke oplossing, bedoeld als een soort tussenfase, van de Emmakade z.z. ter hoogte van de panden 144 en 146. Het ver keer van de Emmakade n.z. zou dan via de ventweg naar de Willem Lodewijkstraat kunnen gaan en via de wijk naar enkele bedrijven die nog verder dan die barrière aan de Emmakade gelegen zijn, dus aan de Emmakade z.z. westelijk van de barrière. Die mogelijkheid bleef er dus en werd zelfs uitdrukkelijk genoemd in het preadvies van destijds. Daardoor werden de toen ingebrachte bezwaren wat ontzenuwd. Wij zijn dan ook verbaasd - dat heb ik ook uitgesproken in de Commissie voor Openbare Werken - dat er nu bij de uitwerking van de plannen een nieuw element is toegevoegd, name lijk de afsluiting van de westelijke ventweg. Natuurlijk hebben wij begrip voor de veiligheid die ook door de vorige spreker is benadrukt; wij erkennen dat feit ook. De VVD-fractie heeft echter bezwaar tegen deze wijziging van het raadsbesluit van 3 juni 1985. Wij hebben een motie gemaakt, omdat wij deze ventweg niet willen afsluiten. Het krediet zal derhalve moeten worden aangepast. De motie luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 21 april 1986, gelezen het voorstel van b. en w., vervat in bijlage nr. 157, overwegende dat - er na het raadsbesluit van 3 juni 1985 tot afsluiting van de Emmakade z.z. door een fysieke barrière ter hoogte van de percelen 144 en 146 een nieuw element is toegevoegd in de vorm van een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de westelijke ventweg van de Julianastraat - daardoor de bereikbaarheid van de panden gelegen aan de Emmakade z.z. westelijk van de barrière bij de percelen 144 en 146 wordt bemoeilijkt; - mogelijkerwijze in die panden gevestigde bedrijven in hun zakelijke belangen worden geschaad besluit om niet tot afsluiting van de westelijke ventweg van de Juliana straat over te gaan en het krediet met de te maken kosten voor boven genoemde afsluiting te verminderen." De motie is mede-ondertekend door de heer Dubbelboer. (De Voorzitter: De motie is voldoen de ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) De heer Buurman: In het plan van de Dienst Stadsontwikkeling is alsnog de afsluiting van de westelijke ventweg van de Julianastraat tussen de Emmakade z.z. en de Willem Lode wijkstraat voor het autoverkeer opgenomen. Ik vraag mij af of dit nieuwe facet nu wel in het belang is van de veiligheid van het bromfietsverkeerhet fietsverkeer en het autoverkeer. Het lijkt mij vooralsnog een onveilige zaak dat het autoverkeer voor een kort gedeelte van de drukke hoofdrijbaan van de rondweg gebruik moet maken. Een en ander belemmert immers de noodzakelijke, vlotte doorstroming van het verkeer op de hoofdrijbaan, terwijl het deze rijbaan opdraaiende en vervolgens vrijwel direct afslaande autoverkeer de aansluiting op de rijbaan extra belast en onoverzichtelijk maakt voor het andere verkeer. Het autoverkeer moet eerst wachten op een mogelijkheid de hoofdrijbaan op te kunnen rijden, moet vervolgens snel heid vermeerderen teneinde ondertussen achteropkomend verkeer niet te belemmeren en ver 19 volgens weer afremmen, over de rechterschouder of in de rechterbuitenspiegel kijken om bij het rechts afslaan en het daarbij kruisen van de fietsroute geen bromfietsers c.q. fietsers aan te rijden. Komt er daarbij langzaam verkeer aan, dan moet het autoverkeer vrijwel altijd op de hoofdrijbaan wachten totdat het langzaam verkeer weg is om vervolgens de Willem Lodewijkstraat in te kunnen rijden. Motto: waarom zouden wij het veilig oplossen als het on veilig kan? Ik wacht de reactie van het college met belangstelling af. De Voorzitter: Wij zouden de heer Dubbelboer kunnen vragen om als gecommitteerde bij de proeve van bekwaamheid op te treden. De heer De JongOnze fractie heeft dit voorstel uitvoerig besproken en had daar oor spronkelijk geen enkele moeite mee. Nu is echter het voorstel om een gedeelte van de weste lijke ventweg van de Julianastraat af te sluiten. Hebben wij de bewoners van de Emmakade in juni 1985 niet toegezegd dat bij afsluiting van de Emmakade de ventweg te allen tijde voor hen open blijft? Is het wel behoorlijk om zonder procedures als bijvoorbeeld inspraak van de bewoners - zij waren overigens wel aanwezig tijdens de vergadering van de Commissie voor Openbare Werken - te zeggen dat de ventweg wordt afgesloten? In de Commissie voor Openbare Werken is ook uitvoerig het probleem dat de heer Buur man aan de orde stelt besprokennamelijk het oprijden op en het weer verlaten van de hoofd rijbaan. Ik hoef de problemen die de heer Buurman heeft genoemd niet weer te schetsen. Ik wil graag eerst weten of wij wel goed doen aan bedoelde afsluiting. Hebben wij niet teveel beloften gedaan aan de bewoners? De heer Timmermans (weth.): Het lijkt mij goed aan te geven wat de strekking is van het vanavond te nemen besluitHet gaat niet om de vraag of de Emmakaden moeten worden afgesloten. Ter discussie staat alleen de technische uitvoering van de wijze waarop het ver keer komende vanaf de Emmakade n.z. richting Oranjewijk - dat zou dan betekenen via de Willem Lodewijkstraat - moet gaan. De enige wijziging die er ten opzichte van de eerdere besluitvorming heeft plaatsgevonden - de heer De Jong heeft dat goed geformuleerd - is dat wij met betrekking tot het verkeer dat over de ventweg rijdt nu een onderscheid maken, in die zin dat het fietsverkeer op de ventweg blijft rijden en het autoverkeer voor een klein gedeelte gebruik moet maken van de rondweg. De heer Buurman heeft uitvoerig en correct geschetst hoe dat in zijn werk gaat. Ik wil dan nu de verschillende sprekers even langs lopen De heer Janssen heeft namens zijn fractie gezegd dat hij akkoord gaat met het voorstel. Hij heeft aangegeven dat daarbij doorslaggevend is geweest de veiligheid van het fietsver keer. Volgens mij heeft de heer Janssen daarbij ook gedoeld op de consequenties van het niet uitvoeren van het vanavond voorliggende voorstel, namelijk het ontstaan van capaciteits problemen bij het kruispunt Willem Lodewijkstraat-JulianastraatIk kom daar direct nog even op terug. Vervolgens geeft de heer Janssen aan dat een consequentie van het vanavond te nemen besluit zou kunnen zijn dat er in de wijk Welgelegen sluipverkeer kan voorkomen. Hij heeft de Rembrandtstraat genoemdmaar volgens mij sluit hij daarbij ook de Willem Loréstraat niet uit. Wij moeten nadrukkelijk in de gaten houden hoe de afwikkeling is van het verkeer van de Emmakade n.z. en de daar achter gelegen straten in de richting van de rondweg. Als het zo mocht zijn dat er sprake is van onevenredige overlast voor de straten in de wijk Welge legen, dan moeten wij, al dan niet in overeenstemming met de projectmatige aanpak die wij voorstaan in het kader van het stadsvernieuwingsplan voor dit gebied dan wel vooruitlopend daarop, daar concrete beschermende verkeersmaatregelen nemen. Tot slot vindt de heer Janssen dat, wanneer iemand zo nodig van de Emmakade n.z. naar de Emmakade z.z. moet, daarvoor het gebruik van de fiets een voortreffelijke oplossing is. Op zich zelf onderschrijf ik die suggestie, hoewel dat natuurlijk niet de enige oplossing is. Ik wil toch nog eens naar voren brengen dat de discussie naar mijn gevoel wat overtrokken wordt. Als wij praten over de afsluiting van de Emmakaden n.z. en z.z. van de rondweg dan gebeurt dat vanuit het model dat de gehele rondweg in zijn definitieve vormgeving is afge rond. De kruispunten Kanaalstraat-rondweg en Willem Lodewijkstraat-rondweg zullen in de definitieve oplossing worden gereconstrueerd en worden voorzien van verkeerslichten. Maar zover zijn wij nog niet. In het definitieve model wordt ook de Eerste Kanaalbrug voor het autoverkeer afgesloten gedacht. Ik proef uit de discussie vanavond dat ongelofelijk veel na druk wordt gelegd op het feit dat het voor automobilisten komende van de Emmakade n.z. wat moeilijker wordt om de Emmakade z.z. te bereiken. Men moet daarvoor een klein beetje meer moeite doen, namelijk via de Tweede Kanaalbrug, dan bij de definitieve oplossing waar bij men rechtstreeks via de ventweg van de Emmakade n.z. naar de Emmakade z.z. kan komen. Mevrouw Van Dijk heeft gezegd dat zij begrip heeft voor de verkeersveiligheid. Wij heb ben de afgelopen jaren - dit is tevens een opmerking in de richting van de heer Buurman - in onze rondweg op een groot aantal plaatsen knippen gemaaktjuist om het fietsverkeer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 10