Bij punt H van de mededelingen gaat het om een tweede brief van het FAFK, waarin het
ons de resultaten aanbiedt van het onderzoek waarin Leeuwarden dus ontbreekt. Nu hebben
b. en w. datgene wat onze gemeente heeft gedaan wel ter inzage gelegd. Je kunt constateren
dat Leeuwarden in vergelijking met de andere gemeenten veel activiteiten heeft ontplooid.
Wat dat betreft vind ik het ook jammer dat het antwoord niet tijdig is opgestuurd. Het FAFK
vraagt in de tweede brief nog om nadere gegevens over de deelname van de buitenlanders
bij de verkiezingen zelf. B. en w. antwoorden dat het een te grote ambtelijke inspanning zal
vergen om dat na te gaan. Bij het FAFK zijn van een groot aantal gemeenten in Friesland
die antwoorden wel binnengekomen, ook van gemeenten met een behoorlijk hoog aantal buiten
landse ingezetenen. Ik realiseer mij dat die gemeenten minder inwoners en dus ook minder
kiesgerechtigden hebben. Zij hebben echter ook minder ambtenaren. Je zou dus kunnen
redeneren dat de ambtelijke inspanning naar verhouding even groot zou kunnen zijn. Het
viel mij op dat de gemeente Sneek binnen een week antwoord aan het FAFK heeft gegeven.
Het lijkt dus mee te vallen met die ambtelijke inspanning.
Mijn fractie vindt het in ieder geval wat voorbarig om nu al te zeggen dat wij niet gaan
nakijken hoe groot het deelnamepercentage was van buitenlanders aan de verkiezingen. Mijn
vraag aan b. en w. is of zij bereid zijn om bij de andere gemeenten na te vragen hoeveel tijd
het nu werkelijk kost om die gegevens op een rij te zetten. Als wij boven tafel kunnen krij
gen hoeveel buitenlanders er aan de verkiezingen hebben deelgenomen, dan kunnen wij zien
in hoeverre de voorlichtingsactiviteiten ook werkelijk vruchten hebben afgeworpen. Er zijn
namelijk nogal aanmerkelijke verschillen in deelnamepercentages gebleken bij de gemeenten
die dit wel hebben onderzocht. Ik zal die cijfers niet allemaal noemen, maar het blijkt dat in
een aantal gemeenten een deelname is van 50% en in andere gemeenten een deelname van 80%,
ook bij die gemeenten waar de voorlichting intensiever heeft plaatsgevonden. Wanneer je de
deelname van buitenlanders aan verkiezingen serieus neemt en als je wilt weten hoe groot de
deelname was en of het nodig is om in de toekomst meer te doendan is het handig om die
cijfers boven tafel te krijgen. Vandaar dat mijn fractie vraagt of dit antwoord in herover
weging kan worden genomen.
Mijn laatste vraag gaat eveneens over de deelname van de buitenlanders aan de verkie
zingen. In hoeverre is er in het platform voor etnische groepen al gesproken over de deel
name aan de verkiezingen en over de voorlichting die daarover heeft plaatsgevonden?
De Voorzitter: Wat het eerste punt betreft het volgende. Wanneer het zo is dat het FAFK
geen antwoord heeft gekregen dan is dat slordig. Wij gaan dat na en zullen zo nodig alsnog
een antwoord naar het FAFK sturen.
Het tweede punt is iets gecompliceerder. De heer Duijvendak vraagt om het voorgestelde
antwoord van het college in heroverweging te nemen. Ik heb er geen moeite mee een genuan
ceerde bewilliging te geven. Eerlijk gezegd vind ik de reactie van het college, dat het vol
doen aan het verzoek van het FAFK veel tijd en moeite kost, niet zo verschrikkelijk sterk.
Er speelt wel een formeel puntnamelijk dat de procedure op grond van de Kieswet ertoe leidt
dat de processen-verbaal in verzegelde pakken worden weggeborgen en niet meer binnen
het bereik zijn van de raad, het college van b. en w. en de burgemeester, maar alleen van
het centraal stembureau. Het centraal stembureau mag tot heropening overgaan als er twijfel
bestaat over de uitslag en die gevolgen zou kunnen hebben voor de zetelverdeling. Dat is
een iets ander geval. Ik denk dat ik de heer Duijvendak redelijk tegemoet kan komen door
hem toe te zeggen dat wij bij de andere gemeenten zullen nagaan welke methodiek zij hebben
toegepast om de participatie van de kant van de etnische minderheden te meten om te zien of
dat een hanteerbare weg is voor ons bij de volgende verkiezingen. Ik zal er ook op toezien
datwanneer informatie wordt gevraagd en die voorhanden isdie ook wordt verstrektzo
dat wij ook in de informatieverzamelingen voor kunnen komen. Ook mijn indruk is dat het
wat betreft de deelname van buitenlanders aan de verkiezingen redelijk is gegaan, al ben ik
even benieuwd als de heer Duijvendak naar het totale percentage van de participatie.
Wethouder Heere zal ongetwijfeld een antwoord willen geven op de vraag van de heer
Duijvendak inzake het platform voor etnische groepen.
De heer Heere (weth.): Het platform is na de verkiezingen nog niet bijeengeweest. Over
het door de heer Duijvendak gevraagde is dus nog niet gesproken.
Besletten wurdt neffens it ütstel fan b. en w. rekken haldend mei de tasizzing fan de
foarsitter
Sub I en J.
De brieven worden voor kennisgeving aangenomen.
5
Sub K.
It brief wurdt foar kundskip oannommen.
Sub L t.e.m. O
Het bericht, de brief, het besluit en de mededeling worden voor kennisgeving aange
nomen.
Sub P, Q en R.
De verzoeken worden in handen gesteld van b. en w. om preadvies.
Sub S.
De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van de Socialistische Partij, afdeling Leeuwarden,
waarbij een brochure over de organisatie van het bevolkingsonderzoek op baarmoederhals
kanker wordt aangeboden en wordt verzocht er bij de staatssecretaris van Welzijn, Volksge
zondheid en Cultuur op aan te dringen het bewuste onderzoek alsnog te hervatten.
De heer Duijvendak: Het gaat ons niet zozeer om de inhoud van de brief als wel om het
feit dat er op de brief geen datum staat - dat is niet toevallig denk ik - wanneer die is in
gekomen. Deze brief is namelijk al in januari ingekomen. Wij hebben een vraag over de pro
cedure die de brief doorlopen heeft. Wij vinden dat een brief, wanneer die bij de gemeente
binnenkomt, direct op de mededelingenlijst moet worden geplaatst, zodat de raadsleden weten
dat die is binnengekomen en kunnen afspreken welke procedure doorlopen moet worden. Er
is nog een andere reden waarom wij deze vraag stellen. PAL heeft een tijd geleden een nota
ingeleverd: PAL tegen seksueel geweld. Deze nota is ook niet direct op de mededelingenlijst
geplaatst, maar eerst in b. en w. en de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden aan de
orde geweest. Vervolgens is de nota op de lijst van ingekomen stukken geplaatst. Wij vinden
dat geen goede volgorde. Ingekomen stukken horen automatisch binnen de termijn die daar
voor staat op de mededelingenlijst te worden geplaatst. B. en w. kunnen dan zeggen dat zij
het betreffende stuk liever eerst willen hebben voor het geven van een preadvies. Ik vind
het niet juist ingekomen stukken eerst in b. en w. en de commissie aan de orde te stellen en
vervolgens op de mededelingenlijst te plaatsen.
De Voorzitter: Het komt mij voor dat de opmerking van de heer Duijvendak juist is, maar
ik weet op dit moment geen antwoord op zijn vraag. Wij zullen de zaak onderzoeken en de
raad daarover berichten. Op de lijst van ingekomen stukken zullen in ieder geval de ingeko
men stukken worden vermeld die nog niet vermeld zijn. Ook wanneer er iets niet perfect is -
geweest met de adressering zullen wij de raad dat laten weten.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toe
zegging van de voorzitter.
Sub T.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Sub U.
Het beroepschrift is in handen gesteld van de Raadsadviescommissie voor de Beroep
en Bezwaarschriften om advies.
Punt 3a (bijlage nr. 155).
Benoeming directeur ten behoeve van de Tjerk Hiddesschoolopenbare school voor basis
onderwijs
Voordracht van burgemeester en wethouders
1. de heer J.M. Oosterhuis;
2. de heer A. Mulder;
3. de heer A.L. Oosterveld.
Benoemd wordt de heer Oosterhuis met algemene stemmen.